اسلامشهر

مکان‌های گردشگری شهر قزوین - قسمت دوم

مکان‌های گردشگری شهر قزوین
شاید اسم کاخ چهل ستون را که بشنوید یاد شهر اصفهان بیوفتید. اما باید بدانید که در شهر تاریخی قزوین هم کاخ و عمارتی به همین نام وجود دارد که بسیار باشکوه و زیباست. به جز این کاخ مکان‌های تاریخی بسیاری در این شهر جود دارد که در این مقاله از تیجور به معرفی برخی از مکان‌های دیدنی شهر قزوین می‌پردازیم.

مکان‌های دیدنی شهر قزوین - قسمت دوم

در مقاله قبلی تحت عنوان "مکان‌های دیدنی شهر قزوین (قسمت اول)" تعدادی از مکان‌های دیدنی شهر قزوین را معرفی کردیم. در این مقاله تحت عنوان قسمت دوم، به معرفی تعداد دیگری از این مکان‌های دیدنی می‌پردازیم. 

تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید.

کاخ چهل ستون قزوین

کاخ چهل ستون قزوین یا همان عمارت کلاه فرنگی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر قزوین می‌باشد که هر ساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی برای بازدید از این مکان به شهر قزوین سفر می‌کنند. این بنای تاریخی در میدان آزادی قزوین قرار گرفته است. در این مکان بیشتر اماکن تاریخی و گردشگری همچون گراند هتل، بازار معروف قزوین، سرای سعدالسلطنه و... قرار گرفته‌اند که می‌توانید با کمی پیاده روی به تمامی این اماکن دسترسی داشته باشید. کاخ چهل ستون قزوین که یکی از تاریخی‌ترین اماکن این شهر است که داستان‌های بسیاری از گذشتگان همچون سبک زندگی، معماری و... را در برگرفته است.

کاخ چهل ستون قزوین
کاخ چهل ستون قزوین

چرا بازدید از کاخ چهل ستون قزوین پیشنهاد می‌شود؟  
همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم عمارت چهل ستون قزوین یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین است که می‌توانید از سایر بناهای آن بازدید کنید. 
این بنا یکی از نادرترین کاخ‌های دوران حکومت شاه طهماسب می‌باشد که از نظر تاریخی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نظیر هیچ جای دیگری وجود ندارد. 
این کاخ از دو طبقه تشکیل شده است که داخل هر کدام خطاطی‌ها و نقاشی‌های ارزنده‌ای قرار گرفته است که می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید. البته باید بدانید به دلیل گذر زمان برخی از نقاشی‌های این کاخ از بین رفته‌اند. این کاخ تاریخی می‌تواند برای افرادی که علاقه به خطاطی و نقاشی دارند مکانی فوق العاده باشد. گفتنی است کاخ چهل ستون در بهمن سال 1334 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

کاخ چهل ستون قزوین
کاخ چهل ستون قزوین

معماری کاخ چهل ستون
کاخ چهل ستون در وسط باغی زیبا قرار گرفته است که توسط درختان سر به فلک کشیده و قطور احاطه شده است. کاخ چهل ستون از دو طبقه مجزا که به شکل هشت ضلعی هستند تشکیل شده که مساحت آن تقریبا 500 متر مربع می‌باشد. نرده‌های ایوان به همراه ستون‌ها و چهار چوب‌ها از چوب‌های بسیار مرغوب و زیبا ساخته شده‌اند. هنگامی که وارد طبقه اول می‌شوید می‌توانید نقاشی‌های دیواری زیبا و فوق العاده‌ای را که به سبک مکتب قزوین است مشاهده کنید. یکی از قسمت‌های زیبا و ویژه این کاخ شیشه‌های رنگی و جذاب آن است که هنگامی که نور به آن‌ها می‌تابد اتاق را رنگارنگ و زیبا می‌کنند.

کاخ چهل ستون قزوین
نمای داخلی از کاخ چهل ستون قزوین

در کاخ چهل ستون از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم این کاخ زیبا از دو طبقه مجزا تشکیل شده که می‌توانید در کنار تماشای نقاشی‌های دیواری از راهنمایی‌های کارکنان آن جا هم استفاده کنید. 

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از کاخ چهل ستون 
برای بازدید از این مکان باید مبلغ کمی بپردازید. همچنین برای بازدید حدود 1 ساعت زمان نیاز دارید. 

چگونه به کاخ چهل ستون برویم؟ 
موقعیت مکانی کاخ چهل ستون به گونه‌ای است که می‌توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. اگر قصد دارید با تاکسی به این مکان بروید باید خود را به میدان آزادی برسانید سپس با تاکسی خود را به سبزه میدان برسانید تا کاخ چهل ستون را مشاهده کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به کاخ چهل ستون
بنای تاریخی گراند هتل، بازار قزوین، سرای سعدالسلطنه، عمارت سردار مفخم

هتل‌های نزدیک به کاخ چهل ستون
هتل البرز، هتل ایران، مهمان پذیر فرد

کاخ چهل ستون قزوین
کاخ چهل ستون قزوین

بازار قزوین

بازارهای رنگارنگ و سنتی ایران که به دوره‌های گذشته و تجارت‌های بین المللی باز می‌گردند، امروزه چه از نظر معماری، چه از نظر هنر و فرهنگ یا تاریخ طرفداران و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده‌اند. یکی از این بازار‌های تاریخی ایران بازار قزوین است که در دوره‌های قبل و بعد از قاجار زندگی در آن جریان داشته است. 

بازار قزوین
بازار قزوین

چرا بازدید از بازار قزوین پیشنهاد می‌شود؟ 

  • در بازار قزوین می‌توانید از بناها و سراهای مختلف تاریخی دیدن کنید. 
  • بازار قزوین جزو میراث فرهنگی و اقصادی قزوین محسوب می‌شود. 
  • در این بازار می‌توانید در کنار بازدید از هنر معماری قرن‌های پیش، خرید هم بکنید.
بازار قزوین
نمایی از بازار قزوین

تاریخچه بازار قزوین
هنگامی که شاه صفوی، قزوین را پایتخت خود انتخاب کرد، چهره شهر قزوین تغییر کرد و در آن بناهایی با معماری بسیار زیبا ساخته شد که هنوز هم جزو شاهکارهای تاریخی محسوب می‌شوند. بازار قزوین یکی از همین بناها می‌باشد که در طول سال‌ها جایگاه ویژه‌ای در تجارت با روسیه و اروپا داشت، زیرا این شهر پل ارتباطی بین غرب و شرق ایران بود. 

معماری بازار قزوین
اگر به شهر اصفهان و شیراز سفر کرده باشید و از بازار‌های آن‌ها بازدید کرده باشید، بازدید از بازار قزوین شما را یاد معماری آن بازارها می‌اندازد. تزئینات به کار رفته در این بازار کاشی کاری و آجر کاری هستند. قسمت‌هایی از این بازار دارای طاق‌هایی بلند و آجری هستند که هنوز هم سرپا و زیبا هستند اما بخشی از این بازار در طول این سال‌ها تخریب شده و از بین رفته است.

بازار قزوین
بازار قزوین

در بازار قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
می‌توانید در بازار قزوین از قسمت‌های مختلفی همچون سراها، راسته‌های مختلف، تیمچه‌ها، مسجد النبی و گرمابه‌ها را تماشا کنید. در این مجموعه هر قسمت مختص به یک صنف خاص بوده است مانند: بازار نجارها، پالان دوزها، زرگرها، چیتگرها، عطارها، کهنه فروش‌ها، آهنگرها، مسگرها و... که هنوز قسمت‌هایی از آن‌ها را می‌توانید در این مجموعه دیدن کنید. 

سراهای بازار قزوین: یکی از بزرگترین سراها در این بازار سرای سعدالسلطنه می‌باشد. از دیگر سراها می‌توان به سرای وزیر، سرای شاه، سرای حاج محمد باقر، سرای نقدعلی و سرای ضرابخانه اشاره کرد. 

بازارچه‌های بازار قزوین: بازارچه قیصریه، بازارچه حاج ادریس، استاد نجار، حاج محمد ابراهیم، زعفرانیه، حاج میرحسن، معصوم و.... 

سرای سعدالسلطنه بازار قزوین: مساحت این سرا به 26 هزار متر مربع می‌رسد که یکی از محوطه‌های تاریخی بزرگ را دارا می‌باشد. این سرا شمال کاروانسرا، چهار سوق، بازار، چندین حمام، چایخانه، مسجد و بخش‌های دیگری را نیز شامل می‌شود. 

مسجد النبی: یکی دیگر از بخش‌های بازار مسجد النبی می‌باشد که ساخت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این مسجد دارای مساحتی 14 هزار متری است که معماری منحصر به فرد آن زیبایی خاصی به آن داده است.

سرای رضوی: سرای رضوی که با نام‌های کاروانسرای شاه و سرای شاه هم شناخته می‌شود یکی دیگر از قسمت‌های بازار قزوین است که قدمت آن به دوران صفوی باز می‌گردد. یکی از قسمت‌های زیبای این سرا ایوان‌های زیبای آن می‌باشد. 

سرای وزیر: در قسمت شرقی این بازار بنایی دو طبقه را می‌توانید مشاهده کنید که دارای حیاتی بزرگ با نقش و نگار و کاشی کاری‌های زیبایی است. نام این قسمت سرای وزیر می‌باشد. 

بازار قیصریه: در قسمت شمالی مسجد النبی بازار قیصریه قرار گرفته است که دارای 4 در و طاق‌های آجری بسیار زیبا است. این بازار یکی از بازارهای اصلی دوران صفوی بوده است. 

تیمچه سرباز: در قسمت شمالی بازار قیصریه تیمچه سرباز قرار گرفته است که دارای سردری زیبا و کاشی کاری فوق العاده‌ای است. یکی از قسمت‌های زیبای این قسمت حجره‌های آن می‌باشد که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است.

بازار قزوین
مسجد النبی بازار قزوین

چگونه به بازار قزوین برویم؟ 
بازار قزوین در یکی از قدیمی‌ترین نقاط شهر قزوین قرار گرفته است که دارای 3 ورودی اصلی است که این درب‌ها در خیابان‌های امام خمینی، مولوی و کوروش قرار گرفته‌اند. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به بازار قزوین
خانه فرهنگ امیر کبیر، حسینیه امینی‌ها، چهل ستون قزوین

هتل‌های نزدیک به بازار قزوین
هتل بهروزی، هتل میرعماد، هتل سفیر، هتل البرز، هتل ایران

بازار قزوین
بازار قزوین

حسینیه امینی‌ها

شهر قزوین یکی از شهر‌هایی می‌باشد که داخل آن آثاری کهن و تاریخی قرار گرفته است که برخی از این آثار به دوران صفویه و قاجار باز می‌گردد. در بین این آثار خانه‌ها و آب‌ انبارهای نفیس و قدیمی دیده می‌شود که هر کدام حکایت‌های فراوانی برای خود دارند. حسینیه امینی یکی از این بناهای تاریخی است که بازدید از آن لذت بخش و شگفت انگیز است. معماری خاص، گچ‌بری‌های فوق العاده، ظاهری جذاب و تالارهای تاریخی همگی مواردی هستند که این بنا را خاص‌تر می‌کنند.
امروزه هر ساله در این خانه تاریخی مراسم‌های مذهبی باشکوهی برگذار می‌شود. اما دلیل اصلی حسینیه خطاب کردن این بنا چیز دیگری است که در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

حسینیه امینی ها
حسینیه امینی‌ها

چرا بازدید از حسینیه امینی‌ها پیشنهاد می‌شود؟ 
شما با سفر به شهر قزوین می‌توانید یکی از زیباترین معماری‌های تاریخی شهر قزوین را از نزدیک مشاهده کنید. این خانه آنقدر زیبا است که از گشت و گذار در آن خسته نمی‌شوید. همچنین می‌توانید با سبک معماری گذشتگان نیز آشنا شوید که خالی از لطف نیست. همچنین با فرهنگ و سنت نیاکانمان آشنا می‌شویم. 

در این مکان می‌توانید از حیاط و زیر زمین این بنا دیدن فرمایید و از زیبایی آن لذت ببرید. همچنین در برخی از ایام مانند ایام نوروز نیز می‌توانید در این مکان آش رشته تهیه کرده و هنگام بازدید از مجموعه نوش جان کنید. 

حسینیه امینی ها
حسینیه امینی‌ها

تاریخچه حسینیه امینی‌ها
حسینیه امینی‌ها در طول تاریخ شاهد رخدادهای زیادی بوده است که در اینجا به برخی از این اتفاقات اشاره می‌کنیم. حسینیه امینی‌ها در سال 1275 با 48 هزار تومان توسط بازرگانی سرشناس با هزینه مرحوم حاج محمدرضا امینی ساخته شده است. به گفته یکی از کارکنان آنجا این بنا به قدری بزرگ است که می‌تواند بخش عظیمی از خیابان مولوی قزوین را در بر بگیرد که هم اکنون تنها بخشی از آن بنای عظیم به جای مانده است. طی تحقیقاتی که کارشناسان انجام دادند دلیل نامگذاری این بنا به نام حسینیه مربوط به اتفاقی قدیمی می‌باشد. به گفته کارشناسان، هنگامی که حاکم وقت کشور به این خانه سفر کرده بود مجذوب زیبایی خانه شد و به دلیل اینکه مرحوم امینی هم شخص با ذکاوتی بود فکر می‌کند که حاکم قصد تصرف خانه را دارد به همین علت به حاکم می‌گوید که این خانه وقف حسینیه است تا نتواند آنجا را به تصرف خود در بیاورد. در حالی که در این مکان تا قبل از گفته امینی مراسم‌های مذهبی انجام می‌شد اما پس از آن رویداد این خانه رسما حسینیه نامگذاری شد.

حسینیه امینی ها
تاریخچه حسینیه امینی‌ها

معماری حسینیه امینی‌ها
همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم معماری این بنا به قدری زیبا و با شکوه است که به محض اینکه وارد حسینیه می‌شوید شگفت زده خواهید شد. از قسمت‌های دیگر این بنا می‌توان به حوض بزرگ وسط حیاط، آجر کاری‌های زیبا، مشبک‌های چوبی و کهن، شربت خانه، فرش‌های عتیقه و قدیمی، چهل چراغ‌ها، زیرزمین و... اشاره کرد که همگی دست به دست هم داده‌اند تا زیبایی این مجموعه را دو چندان کنند. قسمت اصلی این خانه دو حیاط آن می‌باشد که با معماری فوق العاده زیبایی ساخته شده‌ است. ممکن است به شما اجازه ورود به حیاط پشتی را ندهند اما با وارد شدن به اتاق‌ها می‌توانید حیاط را از پنجره تماشا کنید. 
نکته دیگر هوای خنک سرداب زیر زمینی در فصل تابستان می‌باشد که محققان معتقدند این سرداب زیر زمینی به گونه‌ای ساخته شده است تا اهالی آنجا بتوانند در فصل تابستان به این مکان بیایند و مشغول قلیان کشیدن شوند.

حسینیه امینی ها
حسینیه امینی ها

چگونه به حسینیه امینی‌ها می‌توانیم برویم؟ 
در ابتدا باید خود را به چهارراه مولوی برسانید پس از آن به سمت راست بپیچید و کمی جلوتر میتوانید حسینیه امینی ها را مشاهده کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به حسینیه امینی‌ها
مسجد نبی، گراند هتل، مسجد جامع قزوین، بازار قزوین

هتل‌های نزدیک به حسینیه امینی‌ها
هتل سینا، هتل نسیم شمال، هتل ابریشم، هتل میر عماد

حسینیه امینی ها
حسینیه امینی ها

مسجد جامع قزوین

شهر قزوین یکی از شهرهایی است که در آن انواع بناهای تاریخی و آثار باستانی قرار دارد. جالب است بدانید خیابان سپه قزوین اولین خیابان در ایران است که می‌توانید در آنجا بناهای تاریخی و قدیمی از جمله خانه‌های تاریخی، آب انبارهای قدیمی، مساجد کهن و... را تماشا کنید. یکی دیگر از بناهایی که می‌توانید در این خیابان مشاهده کنید مسجد جامع قزوین است. همانطور که گفته شد با ظهور اسلام در بسیاری از کشورها نوع و سبک معماری بناها تغییر یافت بنابراین به راحتی می‌توان از طریق معماری به تاریخی و قدیمی بودن بناها پی برد. مسجد جامع قزوین با معماری خاصی که دارد علاقه مندان و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است.

مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین

چرا بازدید از مسجد جامع قزوین پیشهاد می‌شود؟ 
همانطور که گفته شد، مسجد جامع قزوین یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد شهر قزوین است که با معماری فوق العاده خود طرفداران زیادی به دست آورده است. در واقع هنگامی که وارد مسجد جامع قزوین می‌شوید می‌توانید معماری زیبایی که در زمان خلفای عباسی انجام شده است را مشاهده کنید. همچنین در کنار دیدن معماری این مسجد می‌توانید اطلاعات زیادی مانند سبک زندگی، اعتقادات و... آن دوران به دست آورید. بزرگی و زیبایی این مسجد به گونه‌ایست که به محض ورود به مسجد محو تماشای آن می‌شوید. همچنین می‌توانید به حیاط این مسجد بروید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید و عکس‌های فوق العاده‌ای بگیرید.

مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین

تاریخچه مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین در دوران خلفای عباسی به دستور هارون الرشید در سال 500 هجری شروع به ساخته شدن شد که ساخت آن تا 509 هجری طول کشید. گفته شده است که قبل از اینکه در این مکان مسجد ساخته شود آتشکدهای بوده که در دوران ساسانی ساخته شده بوده و این مسجد بر روی آن ساخته شده است. اما چند سال بعد قوم مغول به این مسجد حمله کردند و مسجد را به آتش کشیدند که به گفته باستان شناسان و تاریخ‌دانان این بزرگترین ویرانی بود که مسجد به خود دیده بود. پس از آن مسجد جامع قزوین مورد مرمت قرار گرفت و از خطر نابودی نجات یافت. همچنین جالب است بدانید این مسجد یکی از 5 مسجد بزرگ ایران است که پس از ظهور دین مبین اسلام به ایران بنا شده است. پس از آنکه قوم مغول به این مسجد حمله کرد و مسجد مورد مرمت قرار گرفت، در دوره صفوی توجه زیادی به این مسجد شد و گسترش یافت. یکی از دلایل سالم ماندن این بنا این است که از دوره صفوی تا به حال این کلیسا مورد توجه و مراقبت مردم قرار گرفته است.

مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین

معماری مسجد جامع قزوین
در ابتدای ورود خود به مسجد جامع قزوین می‌توانید طاق‌های زیبا و عظیم مسجد را مشاهده کنید که به آن‌ها طاق‌های هارونی هم گفته می‌شود. دلیل این نام گذاری این است که این بنا توسط هارون الرشید خلیفه عباسی ساخته شده است. البته برخی از تاریخ دانان معتقدند، معماری مسجد جامع قزوین دستخوش معماری آتشکده ساسانیان بوده و از آن الهام گرفته شده است. البته معماری اسلامی همیشه از روش‌های ساخت بناهای خود پیروی کرد که ویژگی‌های خودش را دارا است. همانطور که گفته شد مسجد جامع قزوین مسجدی بزرگ است که مساحتی حدود 4 هزار متر دارد. همچنین داخل این مجموعه بزرگ 4 ایوان زیبا قرار گرفته است که چشمان هر بازدید کننده‌ای را به خود خیره می‌کند. 

مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین

در مسجد جامع قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
هنگامی که وارد مسجد جامع قزوین می‌شوید حیاطی بزرگ را می‌بینید که پس از آن می‌توانید چهار ایوان فوق العاده زیبا را مشاهده کنید که در روبرو قرار گرفته است. همچنین گنبد فیروزه‌ای مسجد جامع قزوین هم از حیاط مشخص است که می‌توانید آن را مشاهده کنید. داخل مسجد طاق‌هایی با شکوه قرار گرفته است که می‌توانید از آن‌ها عکاسی کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به مسجد جامع قزوین 
سرای وزیر، سردر عالی قاپو، خانه سردار مفخم، کاروانسرای موسی وزیر

هتل‌های نزدیک به مسجد جامع قزوین
هتل سینا، هتل میر عماد، اقامتگاه سنتی خانه بهروزی، هتل سفیر

مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی