تهران

جاهای دیدنی اصفهان را در تیجور ببینید- قسمت سوم

جاهای دیدنی اصفهان
تعداد مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر اصفهان به قدری زیاد است که معرفی همه آن‌ها در یک مقاله امکان پذیر نیست. به همین خاطر در چند مقاله جداگانه به معرفی کامل تک تک آن‌ها پرداختیم و در این مقاله شما را با میدان نقش جهان، پل خواجو، سی و سه پل و خانه سوکیاس اصفهان آشنا می‌کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

مکان‌های دیدنی شهر اصفهان (قسمت سوم)

در مقاله "جاهای دیدنی اصفهان را در تیجور ببینید (قسمت 1 و 2)" به معرفی تعدادی از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر اصفهان پرداختیم. در این مقاله تحت عنوان قسمت سوم تعداد دیگری از این مکان‌های گردشگری و دیدنی اصفهان را معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان که با نام میدان امام و میدان مرکزی شهر اصفهان شناخته می‌شود یکی از بخش‌های تاریخی شهر اصفهان می‌باشد. میدان نقش جهان مستطیلی شکل است در صورتی که در حالت عادی شکل دایره دارد. میدان نقش جهان یکی از مجموعه‌های زیبای شهر اصفهان است که سالانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی برای بازدید از این مجموعه به شهر اصفهان سفر می‌کنند.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

تاریخچه میدان نقش جهان

هنگامی که حکومت صفویان پایتخت را به شهر اصفهان انتقال دادند در این مکان باغی بزرگ با نام نقش جهان قرار داشت. در دوران سلجوقی این محل میدان کوشک نام گرفت و محلی برای اعدام محکومان و برگزاری جشن‌های آیینی مانند جشن نوروز بود. پس از آن با روی آمدن قاجارها این میدان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و بخش‌هایی از آن مانند گنبدها، غرفه‌ها و کاشی کاری‌ها تخریب شدند، اما هنگامی که حکومت پهلوی روی کار آمد مرمت‌هایی در این میدان انجام گرفت و نام این میدان به میدان شاه تغییر یافت و پس از انقلاب اسلامی نام میدان به میدان امام تغییر کرد.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

مکان‌های دیدنی میدان نقش جهان
هنگامی که وارد میدان نقش جهان می‌شوید فضایی متفاوت با بیرون را مشاهده می‌کنید. در وسط میدان حوض بزرگی قرار گرفته است که به فواره میدان نقش جهان معروف است. در دو ضلع این میدان بناهایی مذهبی و مسجد و در ضلع دیگر یک کاخ زیبا را می‌توان مشاهده کرد. دور تا دور میدان مغازه‌هایی تعبیه شده‌اند تا بتوانید به راحتی در کنار تماشای زیبایی‌های میدان، سوغاتی‌های معروف شهر اصفهان را خریداری کنید. 
از دیگر مکان‌های دیدنی میدان نقش جهان می‌توان به کاخ عالی قاپو، بازار قیصریه و مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

چگونه به میدان نفش جهان اصفهان برویم؟ 
شما می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو به این میدان بروید. اگر با اتوبوس و یا با مترو به میدان نقش جهان می‌روید باید ایستگاه امام حسین (ع) پیاده شوید. 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به میدان مقش جهان
خانه مشروطه، سی و سه پل، انگورستان ملک التجار، کاخ هشت بهشت

هتل‌های نزدیک به میدان نقش جهان اصفهان 
هتل عباسی، هتل ستاره، هتل صفایی، هتل هشت بهشت

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

پل خواجوی اصفهان

پل خواجو یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان است که محال است به شهر اصفهان بروید و از این مکان بازدید نکنید. احتمالا عکس‌های زیادی را از این پل دیده باشید اما دیدن آن از نزدیک بسیار دلنشین‌تر است. مخصوصا زمانی که بدانید این پل به اسرار آمیز بودن مشهور است. بر روی زاینده رود پل‌های زیادی قرار گرفته است که یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین آن‌ها پل خواجو است.

پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

این پل که در قسمت شرقی سی و سه پل قرار گرفته به دستور شاه عباس دوم صفوی بر روی خرابه‌های پل حسن بیک در دوره تیموری ساخته شده است. پل خواجو در دوره صفوی توانست به اوج شکوه خود برسد و به دلیل معماری و تزئینات کاشی کاری‌اش جزو زیباترین پل‌های جهان شناخته شده است.
پل خواجو از 4 طبقه با کاشی کاری‌های عصر صفویه ساخته شده است. اگر در فصل بهار به بازدید از این پل بروید می‌توانید طغیان آب زاینده رود به همراه زیبایی‌های اطراف آن را تماشا کنید. در وسط پل هم اگر توجه کنید می‌توانید اقامتگاه موقتی خانواده سلطنتی و پادشاه را تماشا کنید که به ساختمان بیگلربیگی مشهور است.

پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

هنگامی که این پل توسط شاه عباس ساخته شد، زرتشتیان می‌توانستند از زاینده رود رد شوند و راه خود را کوتاه‌تر کنند. طول و تعداد دهانه‌های این پل به طور دقیق مشخص نیست و هر تاریخ‌دانی عددی متفاوت در این رابطه می‌گوید. البته از گذشته تا حال پل دچار تغییراتی شده است به همین علت در اندازه گیری آن این‌ گونه تفاوت‌ها وجود دارد. اگر به بالای این پل بروید می‌توانید غروب آفتاب را تماشا کنید و از شنیدن هنر نمایی‌های نوازندگان که بر روی پل هستند لذت ببرید.

پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

چگونه می‌توان به پل خواجوی اصفهان دسترسی پیدا کرد؟ 
پل خواجو، خیابان‌های بلوار آیینه خانه و کمال اسماعیل را به یکدیگر وصل می‌کند. به همین علت می‌توانید از راه‌های متفاوتی به پل دسترسی داشته باشید. اگر با اتوبوس به این مکان بروید باید خود را به ایستگاه پل خواجو برسانید اما اگر با مترو بروید باید ایستگاه سی و سه پل پیاده شوید و با کمی پیاده روی خود را به پل خواجو برسانید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به پل خواجوی اصفهان
سی و سه پل، کاخ هشت بهشت، باغ گل‌های اصفهان، میدان نقش جهان، چهلستون اصفهان 

هتل‌های نزدیک به پل خواجو اصفهان 
هتل ستاره اصفهان، هتل سنتی اصفهان، هتل عباسی اصفهان، هتل توریست اصفهان

پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل که با نام پل الله وردی خان شناخته می‌شود، یکی از نمادهای شهر اصفهان است. سی و سه پل یکی دیگر از پل‌هایی می‌باشد که بر روی زاینده رود قرار گرفته است و جلوه زیبایی را به این رود داده است. 

سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

تاریخچه ساخت سی و سه پل

سی و سه پل یکی دیگر از مجموعه‌هایی است که در دوران صفوی یعنی همان زمان که اصفهان پایتخت این حکومت بود ساخته شد. این پل توسط شاه عباس اول صفوی به همراه الله وردی خان و با معماری استاد حسن بنا ساخته شد. البته برخی محققان معتقدند شیخ بهایی هم در مهندسی و طراحی این پل نقش داشته است. سی و سه پل در هنگام توسعه اصفهان یکی از محورهای اصلی شهر به حساب می‌آمد و چهار باغ بالا و چهار باغ عباسی و محله جلفا را به یکدیگر متصل می‌کرد. گفتنی است سی و سه پل یکی از طولانی‌ترین پل‌ها روی زاینده رود است. 

سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

مراسم و آیین‌های پیرامون سی و سه پل
در تاریخچه سی و سه پل، برگزاری مراسم‌ها و آیین‌های ویژه‌ای به خصوص در دوران صفوی به ثبت رسیده است. یکی از این مراسم‌ها آیین خاج‌شویان است که برای یادآوری غسل تعمید حضرت مسیح توسط ارامنه اصفهان در ماه دی انجام می‌دادند. یکی دیگر از آیین‌هایی که در کنار سی و سه پل برگزار می‌شده، آیین آب پاشان بوده که همزمان با جشن تیرگان و در ماه تیر بر پا می‌کردند. 

هزینه و زمان مودر نیاز برای بازدید از سی و سه پل اصفهان چقدر است؟ 
برای تماشای سی و سه پل و قدم زدن بر روی آن چیزی حدود 1 ساعت زمان لازم دارید. همچنین برای بازدید از این مجموعه نیازی به پرداخت هزینه‌ای نیست.

سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

چگونه به سی و سه پل اصفهان برویم؟ 
سی و سه پل یکی از مکان‌های شناخته شده اصفهان می‌باشد که می‌توانید با هر وسیله نقلیه‌ای به اصفهان سفر کنید و از این مجموعه دیدن فرمایید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به سی و سه پل اصفهان
مجله جلفا، کاخ هشت بهشت، خانه مشروطه اصفهان

هتل‌های نزدیک به سی و سه پل اصفهان
هتل ملل اصفهان، هتل کوثر اصفهان، هتل اسپادانا اصفهان

سی و سه پل اصفهان
سی و سه پل اصفهان

خانه سوکیاس اصفهان

همان طور که می‌دانید در شهر اصفهان صدها خانه تاریخی قرار دارد که هنوز اصالت ظاهری خود را حفظ کرده‌اند. اما خانه سوکیاس همراه با معماری فوق العاده خود یکی از خاص‌ترین خانه‌های تاریخی شهر اصفهان می‌باشد. این خانه در منطقه ارمنی نشین اصفهان یعنی محله جلفا قرار گرفته است.

خانه سوکیاس اصفهان
خانه سوکیاس اصفهان

چرا بازدید از خانه سوکیاس پیشنهاد می‌شود؟  
این خانه دارای تزئینات و معماری مسیحی خاصی است که باعت می‌شود افراد از زیبایی آن حیرت زده شوند.

خانه سوکیاس اصفهان
خانه سوکیاس اصفهان

تاریخچه خانه سوکیاس
در حال حاضر اطلاعات دقیقی در رابطه با تاریخ ساخت این خانه وجود ندارد اما طبق گفته‌های نقاش معروف ارمنی "آبراهام کورگیان" این خانه در سال 1655 میلادی و در دوره حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است. در دهه 50 تحقیقاتی بر روی نوشته‌های حکاکی شده بر روی دیوار انجام شده که قدیمی‌ترین این نوشته‌ها متعلق به سال 1712 می‌باشد. نام این خانه از آخرین مالک او با نام "سوکیاسیان" گرفته شده است. خانه سوکیاس در دوره پهلوی به صورت متروکه شد اما این خانه در سال 1352 توسط فرح پهلوی خریداری شد و به اختیار دانشگاه فارابی در آمد. پس از آن این خانه در سال 1377 به عنوان آموزشگاه دانشکده مرمت و بخش کارگاهی، دانشگاه هنر استفاده می‌شود.

خانه سوکیاس اصفهان
خانه سوکیاس اصفهان

معماری خانه سوکیاس
این خانه از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل شده است که حیاط وسیعی در اطراف آن‌ها قرار گرفته است. خانه سوکیاس یکی از بهترین تزئینات معماری دوره صفوی را دارد که این تزئینات عبارت است از: طلا کاری، سنگبری‌ها، نقاشی‌های دیواری، لایه چینی، آجر کاری و...

در خانه سوکیاس از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
همانطور که گفته شد خانه سوکیاس از دو خانه در کنار هم تشکیل شده است. ورودی اصلی این خانه‌ها در کوچه تبریزی‌ها قرار دارد. هنگامی که به این درب می‌رسید می‌توانید سردر مقرنس کاری شده و سکوهای چوبی اطرافش را مشاهده کنید. بعد از آن وارد هشتی و راهرو می‌شوید و سپس به حیاط زیبایی راه پیدا می‌کنید. هنگامی که وارد حیاط می‌شوید می‌توانید باغچه‌های پر از گل به همراه حوض بزرگی که در وسط آن قرار گرفته است را مشاهده کنید. مصالح به کار رفته در ساخت خانه سوکیاس خشت و پوشش حفاظتی می‌باشد. 
در قسمت شمالی خانه ایوان، تالار و اتاق‌هایی قرار گرفته دارد که هنگامی که وارد آن‌ها می‌شوید مرمت کاغذ و بوم‌های نقاشی را مشاهده می‌کنید. از بخش‌های دیگر این خانه می‌توان به کارگاه‌های مرمت کاغذ، آتلیه ترسیم فنی، چرم، بوم نقاشی، آزمایشگاه مواد، مصالح و پارچه اشاره کرد.

خانه سوکیاس اصفهان
خانه سوکیاس اصفهان

زمان مناسب برای بازدید از خانه سوکیاس چه موقعی است؟ 
فصل بهار و پاییز بهترین موقع برای بازدید از خانه سوکیاس می‌باشد، زیرا آب و هوا در این زمان معتدل می‌شود. 

چگونه به خانه سوکیاس برویم؟ 
این خانه در محله تبریزیها و جلفا قرار گرفته است. اگر قصد دارید با ماشین شخصی به این مکان بروید باید خود را به کوچه گودرز برسانید.

مکان های دیدنی نزدیک به خانه سوکیاس اصفهان
پارک ناژوان، موزه موسیقی، خانه داوید، بوستان سعدی

هتل‌های نزدیک به خانه سوکیاس
اقامتگاه سنتی خانه کشیش، هتل جلفا، هتل سنتی میناس، هتل چهل پنجره

خانه سوکیاس اصفهان
خانه سوکیاس اصفهان

خانه مشیرالملک انصاری

یکی از خانه‌های قدیمی شهر زیبای اصفهان خانه مشیرالملک است. هنگامی که وارد این خانه می‌شوید حال و هوای سنتی و تاریخی به خود می‌گیرید که می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی باشد. همچنین می‌توانید با خانواده خود به این مکان بروید و نوشیدنی میل کنید و از منظره لذت ببرید.

خانه مشیرالملک انصاری
خانه مشیرالملک انصاری

چرا باید از خانه مشیرالملک انصاری دیدن کنیم؟ 
این خانه با امکانات هنری همچون نقاشی‌های پشت شیشه، جدول کشی با طلا و آینه کاری مزین شده است. همچنین دارای بزرگترین ارسی 9 لنگه دنیا است که از تکیب چند رنگ و نقوش اسلیمی زیبا تشکیل شده است. 
در دوران گذشته این خانه یکی از کاخ‌های سلطنتی ایران بوده است که همواره سعی در سازندگی کشور داشتند. 

خانه مشیرالملک انصاری
خانه مشیرالملک انصاری

تاریخچه خانه مشیرالملک انصاری
این خانه تاریخی یکی از خانه‌های قدیمی متعلق به دوران صفویه و خاندان مشیر انصاری می‌باشد که پس از خاندان مشیرالملک، تغییر کاربری‌های مختلفی داد. از خانه تاجر اصفهان و کنسولگری پادشاهی گرفته تا اقامتگاه پناهندگی خوزستانی. در آخر این خانه تخریب شد اما در سال 1370 با مرمت، تزئینات دوباره این خانه به رنگ و لعاب گذشته خود بازگشت.

معماری خانه مشیرالملک انصاری
خانه مشیرالملک انصاری یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهر اصفهان است که با تزئینات متفاوت و طراحی سلطنتی هر گردشگری را جذب خود می‌کند. گفتنی است در طی سال‌های گذشته نقاشی‌های زیبایی به بخش‌های مختلف این خانه اضافه شده است.

خانه مشیرالملک انصاری
خانه مشیرالملک انصاری

در خانه مشیرالملک از چه چیزهایی می‌توانید بازدید کنید؟ 
هنگامی که وارد این خانه می‌شوید، به اصطلاح وارد رویایی‌ترین بخش‌های تاریخ معماری ایرانیان شده‌اید. بخش‌های مختلف این خانه زیبا عبارت است از: حیاط، شاه نشین، حوض خانه، اتاق کنفرانس و کافه

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از خانه مشیرالملک انصاری چقدر است؟ 
این خانه از 9 عمارت تشکیل شده که اکنون تنها بخش مرکزی آن باز است بنابراین می‌توانید طی دو ساعت از بخش‌های مختلف این خانه دیدن کنید. همچنین برای بازدید از این خانه نیاز است تا مبلغی را نیز پرداخت کنید. 

زمان مناسب بازدید از خانه مشیر الملک انصاری چه موقعی است؟ 
همانطور که در مکان‌های دیدنی دیگر شهر اصفهان گفته شد زمان مناسب برای بازدید از این خانه هم فصل بهار و هم پاییز است زیرا هوا متعادل می‌شود و شما از گرمای تابستان و سرمای زمستان اذیت نمی‌شوید.

چگونه به خانه مشیر الملک انصاری برویم؟ 
این خانه در نزدیکی میدان نقش جهان قرار گرفته است که تنها کافی است خود را به خیابان هاتف که یکی از خیابان‌های معروف اصفهان است برسانید و وارد کوچه یخچال شوید تا این خانه را مشاهده کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به خانه مشیرالملک انصاری
خانه مشروطه اصفهان، بازار بزرگ اصفهان، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، میدان نقش جهان

هتل های نزدیک به خانه مشیر الملک انصاری
هتل سفیر، هتل ستاره، هتل سنتی، هتل آوین، هتل ستاره اصفهان

خانه مشیرالملک انصاری
خانه مشیرالملک انصاری

خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطیت یا مشروطه از خانه‌های تاریخی اصفهان می‌باشد که در دوره قاجار حکم مجلس آن دوران را داشت. زیرا علما و رجال سیاسی و آزادی خواهان در این خانه جمع می‌شدند تا درباره امور مدنی و مشروطیت با یکدیگر مشورت کنند. 

خانه مشروطه اصفهان
خانه مشروطه اصفهان

چرا بازدید از خانه مشروطیت اصفهان پیشنهاد می‌شود؟
خانه مشروطه یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌رود. خانه مشروطیت همانند پلی طرز فکر آزادی خواهان را به نسل‌های آینده و امروزی پیوند می‌زند. 
این خانه یکی از خانه‌های تاریخی کمتر شناخته شده شهر اصفهان است، به همین علت معمولا خلوت است که می‌توانید آرامش بی‌نظیری را در آنجا تجربه کنید.

خانه مشروطه اصفهان
خانه مشروطه اصفهان

تاریخچه خانه مشروطیت
همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد این خانه یکی از خانه‌های تاریخی می‌باشد که به دوران قاجار باز می‌گردد که در آن زمان متعلق به محمد تقی و بعد از آن مالکیت آن به حاج آقا نجفی واگذار شد. گفتنی است حاج آقا نجفی در دوره مشروطه نقش مهمی داشته است. پس از انقلاب، شهرداری اصفهان اقدام به خریداری این خانه کرد و کارهای مرمت آن را آغاز کرد که در نهایت قسمتی از خانه تبدیل به موزه شد. 

معماری خانه مشروطیت
خانه مشروطه به پاس زحمات معماران و استادان هنرش خانه‌ای چشم نواز و زیبا شده است که همین امر موجب شده این خانه هیچ چیزی از خانه‌های تاریخی شهر اصفهان کم نداشته باشد. گچ بری‌های استادانه، شیشه کاری‌های ارسی پنج لنگه‌ای، درهای نفیس، نقاشی‌های شیر و شکر همگی از زیبایی‌های این خانه بزرگ به شمار می‌آیند. همچنین این خانه از دو اتاق شاه نشین، دوازده اتاق معمولی و دو حیاط اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. یکی از زیباترین قسمت‌های این خانه شیشه‌های آن می‌باشد که هنگامی که نور خورشید به آن‌ها برخورد می‌کند دنیای رنگارنگ و متفاوتی در فضای اتاق‌ها پخش می‌شود.

خانه مشروطه اصفهان
خانه مشروطه اصفهان

در خانه مشروطیت اصفهان از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
همانطور که گفته شده زیباترین قسمت این خانه اتاق 7 دری آن می‌باشد که با پنجره‌های شیشه‌ای مزین شده است. داخل اتاق‌ها طاقچه‌ها و دکوراسیون‌هایی قدیمی به همراه گچ بری و نقاشی‌های شیر شاه قرار گرفته که برای افرادی که علاقمند به هنر و معماری هستند بسیار جذاب است. خانه مشروطیت، به دلیل اهمیت فرهنگی و تاریخی‌اش به عنوان موزه شناخته می‌شود که می‌توانید در این موزه از اسناد، مدارک، اندیشه‌ها و تصاویر مشروطه دیدن کنید.

خانه مشروطه اصفهان
خانه مشروطه اصفهان

هزینه و زمان مناسب برای بازدید از خانه مشروطه چقدر است؟ 
سازمان میراث فرهنگی به دلیل محافظت از این خانه در برخی از شرایط آب و هوایی روزهای بازدید از این خانه را محدود می‌کند. به همین علت بهتر است قبل از رفتن به این خانه با روابط عمومی این بنا تماس بگیرید و از ساعت بازدید آن مطمئن شوید. همچنین برای بازدید از این خانه یک ساعت زمان کافی است. 

فصل مناسب بازدید از خانه مشروطیت چه فصلی است؟ 
فصل بهار و پاییز بهترین فصل‌ها برای بازدید از بناهای تاریخی همانند خانه مشروطه می‌باشد. همچنین اگر علاقه دارید از زیبایی‌هایی که پنجره‌های ارسی در اتاق ایجاد می‌کنند دیدن کنید باید در روزهای آفتابی به این مکان بروید.

چگونه به خانه مشروطیت برویم؟ 
این موزه زیبا در قسمت شرقی میدان نقش جهان قرار گرفته است. بنابر این اگر با ماشین شخصی به بازدید از این مکان می‌روید باید از خیابان فرشادی به کوچه مقصودی بیک بروید تا تابلو خانه مشروطیت را مشاهده کنید. 

مکان های دیدنی نزدیک به خانه مشروطیت
خانه تاریخی معتمدی، کاخ هشت بهشت، بازارچه حسن آباد، عمارت عالی قاپو، میدان نقش جهان 

هتل های نزدیک به خانه مشروطه اصفهان
هتل ستاره، هتل پارتیکان، هتل سپاهان، هتل صفوی، هتل هشت بهشت

خانه مشروطه اصفهان
خانه مشروطه اصفهان

 

مطلب مفید بود؟
2
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی