تهران

با این حرکات در یوگا به آرامش ذهنی و تمرکز برسید

یوگا برای آرامش
وقتی صحبت از کاهش استرس با ورزش می‌شود، اولین تکنیکی که به ذهن می‌رسد یوگا است. با انجام چند حرکت مخصوص در یوگا می‌توانید استرس را از خود دور کنید و به یکپارچه سازی بیشتری بین ذهن و جسم برسید که در نتیجه آرامش درونی بیشتر و بهتری را دنبال خواهید کرد. پس با یوگا تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید.

با این حرکات در یوگا به آرامش ذهنی و تمرکز برسید

قدمت یوگا در هند به 5000 سال پیش باز می‌گردد. در زبان هندی یوگا در سانسکریت به معنی متحد شدن یا یکی شدن است. زیرا حرکات یوگا موجب اتحاد، یکپارچه سازی و پیوستن بدن، روح، ذهن، جسم با یکدیگر می‌شود. این کار در ورزش یوگا از طریق مدیتیشن، تنفس، حرکات و آرامش انجام می‌شود، همچنین حرکات یوگا موجب می‌شود فرد به تعادل جسمی و درونی برسد.

یوگا و تاثیر آن در جلوگیری از استرس و افسردگی

هر زمانی که صحبت از ورزش‌های مفید برای تناسب اندام می‌شود، اختلاف بر سر اینکه کدام ورزش بهتر است بسیار زیاد می‌شود. اما هنگامی که صحبت از تمرین و ورزش روح و روان می‌شود یوگا پیشنهاد می‌شود.

در ادامه این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چگونه با حرکات یوگا می‌توانید استرس و اضطراب را از خود دور کنید و به آرامش برسید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ورزش یوگا
یوگا برای کاهش استرس

تاثیر یوگا بر آرامش

امروزه یوگا یک روش خوب و عالی برای افزایش انعطاف پذیری، افزایش قدرت، بهبود تعادل روانی و جسمی است. اما فواید یوگا به همین موضوعات ختم نمی‌شود. اغلب افراد شیوه زندگی خود را با یوگا تنظیم می‌کنند به عنوان مثال سبک زندگی یوگی یا رژیم غذایی ساتویک را در پیش می‌گیرند. به همین دلیل می‌توان گفت که یوگا فقط یک ورزش و یا تمرین نیست بلکه یک سبک زندگی محسوب می‌شود. برخی حرکات غیر تمرینی یوگا مانند مدیتیشن و تنفس می‌توانند به کمتر شدن استرس و آرامش ذهن کمک کنند.

حرکات یوگا برای آرامش
کمتر شدن استرس با یوگا و رسیدن به آرامش 

حرکات یوگا برای آرامش

برخی از افراد بدون اینکه خودشان خبر داشته باشند به افسردگی مبتلا هستند. افسرگی موجب می‌شود افراد از حضور در جمع خودداری کنند و علاقه داشته باشند که بیشتر اوقات تنها باشند. همچنین برای افرادی که به بیماری آگورافوبیا (ترس از فضای باز، ترس از حضور در جمع و...) مبتلا هستند یوگا می‌تواند یک راه حل عالی باشد. آگورافوبیا به افرادی گفته می‌شود که ترس از حضور در مکان‌های شلوغ را دارند و یا علاقه دارند تنهایی در خانه بمانند. این بیماری زیر مجموعه اختلال اضطراب است و از حضور فرد در مکان‌های شلوغ جلوگیری می‌کند و در نتیجه موجب افسرگی فرد می‌شود. طی تحقیقاتی که محققان انجام دادند یکی از بهترین روش‌های درمان این بیماری، شرکت فرد در کلاس‌های گروهی یوگا و انجام تمرینات مناسب است.

حرکات یوگا برای آرامش
انجام حرکات یوگا برای رسیدن به آرامش

حرکات یوگا برای کاهش استرس

بسیاری از دردهای جسمی و یا مشکلات فیزیکی افراد منشأ روانی و فکری دارد. طی تحقیقات انجام شده بسیاری از افرادی که اضطراب و استرس بیش از حد دارند با درد و اسپاسم کمر و گردن روبرو شده‌اند. یکی از حرکات یوگا "آسانا" نام دارد. این تمرین به تعادل و کشش عضلات و رها شدن از دردهای مزمن و نقطه‌ای افراد کمک می‌کند.

حرکات یوگا برای کاهش استرس
انجام حرکات یوگا برای کاهش استرس 

انواع حرکات یوگا که به آرامش جسمی و روحی کمک می‌کند:

حالت بچه (Balasana)
این حالت موجب می‌شود گرفتگی‌ها و خستگی‌های شانه، گردن و کمر کاهش پیدا کند و سیستم عصبی آرام شود. هنگامی شما بدن خود را به داخل خم می‌کنید، آرامش شروع می‌شود. این حرکت به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را به داخل بکشید و تمرین کناره گیری از حواس پنجگانه (pratyahaya) را شروع کنید.
دستورالعمل: ابتدا روی زمین زانو بزنید و استوان لنگن خود را روی پاشنه پا قرار دهید. اگر انجام این حرکت برایتان آسان نیست می‌توانید یک زیر انداز نرم را لوله کنید و در پشت زانو قرار دهید. حال زانوها را کمی از هم باز کنید و بالاتنه خود را به سمت زمین بیاورید. اگر با انجام این حرکت مشکلی ندارید، در همان حالت پنج دقیقه بمانید. توجه کنید هنگامی که در این حالت هستید باید افکارتان را متمرکز کنید. اگر فکرهایی مانند محل کار، گرسنگی، نهار و... به سراغتان آمد کمی استراحت کنید و بعد دوباره با تمرکز بالا تمرین را تکرار کنید.

حرکات یوگا برای آرامش
انجام حرکت بچه برای آرامش سیستم عصبی 

حالت صاعقه (vajrasana)

این حالت، حرکتی فوق العاده برای مدیتیشن نشسته و تمرین تنفس (pranayama) است. در این حرکت زانو، ران، مچ و پا کش می‌آیند و برای تقویت بالا تنه و کمر هم مفید هستند. حالت صاعقه عضلات کف لگن و سلامت آتش هاضمه را تقویت می‌کند. آتش هاضمه به توانایی بدن در تولید آنزیم‌های کافی، زرداب و اسیدهای معده برای هضم غذا می‌باشد. معمولا حالت صاعقه را پس از خوردن غذا انجام می‌دهند تا هضم غذا راحت‌تر انجام شود. 
دستور العمل: ابتدا روی زانوهای خود بنشینید و بعد باسن خود را روی پاشنه‌ی پا قرار دهید. توجه کنید پنجه‌هایتان با یکدیگر نباید در ارتباط باشند. حال سر، گردن و ستون فقرات خود را صاف کنید و سر زانو و ران‌ها را به یکدیگر بچسبانید. کف هر دوست خود را روی زانوها بگذارید و سرشانه‌هایتان را به عقب بکشید. می‌توانید جلو را نگاه کنید و یا چشم‌ها را ببندید. حداقل 1 تا 15 دقیقه در این حالت بمانید.

حرکات یوگا برای افزایش تمرکز
انجام حرکت صاعقه برای تقویت بدن 

حالت ساده نشستن (Sukhasana)

این حالت که از حالت‌های رایج یوگا به شمار می‌آید فواید زیادی برای کل بدن دارد. همچنین این حالت به کشش زانوها و قوزک پا، تقویت کمر، بالا تنه و آرامش بخشیدن به ذهن کمک می‌کند. همچنین اگر این تمرین و تمرین صاعقه را با یکدیگر انجام دهید حالت فوق العاده‌ای برای تمرین تفسی و مدیتیشن نشسته را انجام داده‌اید. 
دستور العمل: ابتدا یک زیر انداز نرم را روی زمین پهن کرده و روی آن به صورت چهار زانو بنشینید. این حرکت را زمانی درست انجام داده‌اید که پاهایتان شبیه مثلت شده باشد. توجه کنید که باید کمرتان صاف باشد و به باسنتان فشاری وارد نشود. حال دست‌های خود را بر روی زانوهایتان بگذارید. می‌توانید 1 تا 5 دقیقه در این حالت بمانید.

بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس
حالت نشستن برای آرامش و کاهش استرس 

حالت نشستن با پاهای از هم گشوده (Upavistha Konasana)

اگر شما این حالت را به درستی انجام دهید می‌توانید کشش زردپی پشت ران، کشش ستون فقرات و نرمش انتهای کمر را حس کنید. همچنین با انجام این تمرین ماهیچه‌های چهار سر و بالا تنه شما نیز تقویت می‌شوند. از مزایای دیگر این تمرین می‌توان به آرامش و تقویت سیستم عصبی اشاره کرد. 
دستورالعمل: ابتدا روی زمین بنشینید و کمر خود را صاف کنید، سپس پاها را در مقابل یکدیگر دراز کنید و کف پاها را به زمین عمود کنید. هنگام دم، دست‌های خود را بالا ببرید و هنگام بازدم دست‌های خود را پایین بیاورید. سعی کنید هنگام بازدم نوک انگشتان دستتان، نوک انگشتان پایتان را لمس کند.

ورزش یوگا
حرکت حالت نشستن با پاهای از هم گشوده برای تقویت سیستم عصبی و آرامش

 

مطلب مفید بود؟
20
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی