تهران

گفتار درمانی کودکان چیست

گفتار درمانی کودکان
والدین در دو سالگی و هم در چهار سالگی کودک میتوانند با دقت متوجه شوند که کودک دلبندشان نیاز به گفتار درمانی دارد و یا نه.والدین هرچه زودتر به این اختلال پی ببرند بهتر است و در آینده مشکلات کمتری خواهند داشت.

گفتار درمانی کودکان

زمانی که کودک چشم به دنیا می گشاید تقریبا تا دو سالگی خواسته های خود را از طریق گریه یا اشاره به اطرافیان یا والدین خود می رساند اما بعد از دو سالگی کم کم شروع به سخن گفتن کرده و درک خواسته های کودک برای والدین راحت تر می شود اما اگر کودک در گفتار خود مشکل داشته باشد نمی تواند به آسانی سخن گفته و باید آن را نشانه یک اختلال احتمالی در گفتار کودک دانسته و آن را جدی گرفت.

گفتار درمانی برای کودکان دارای مشکلات اوتیسم

پدر و مادری که تصور می‌کنند که فرزندشان به صورت عادی و مانند همسن و سالانش رشد نمی‌کند،بایستی فورا اقدام کرده و با یک پزشک مشورت کنند.پس از ارزیابی موارد مشخص که پزشکان انجام می‌دهند می‌توان گفت که کودک مورد نظر دارای مشکل اوتیسم است یا خیر. زمانی که یک خانواده به مشکل اوتیسم داشتن کودک خود پی می برند ممکن است  زمان های پر تنش و استرس زا و دشواری را پشت سر بگذارند و به دنبال اطلاعات جامع و صحیحی باشند،بنابراین به بعضی از حائز اهمیت ترین موارد گفتار درمانی در چنین کودکانی می پردازیم.

گفتار درمانی

از جمله مشکلاتی که فرد دارای اوتیسم با آنها مواجه است:

  1. پرهیز از صحبت کردن
  2. تولید صداهای خشن
  3. گریه کردن بیهوده
  4. جیغ زدن
  5. تولید صداهای بی معنی
  6. گفتار پوچ و بی‌معنا 
  7. تکرار گفته های دیگران
  8. بیان جملات درست با ولوم صدای غیر قابل فهم

گفتار درمانی در درمان اختلال اوتیسم نقش قابل توجهی دارد،زیرا این اختلال با تحت تاثیر قرار دادن زبان،ارتباط های غیرکلامی، گفتار و نیز ارتباط های اجتماعی باعث ایجاد مشکلاتی است که با گفتار درمانی به آسانی مورد درمان قرار می گیرد.

گفتار درمانی در کودکان دو ساله

گفتار درمانی کودک دو ساله توسط پدر و مادر

گفتار درمانی به انواع فعالیت ها و تمریناتی که برای آموزش و تشویق کودکان صورت می‌گیرد، گفته می‌شود. تمریناتی که توسط والدین ارائه می شود و به کاربردن آنها در منزل، نقش آنها جهت پیشگیری از ایجاد این مشکلات است.
یک کودک یک و نیم ساله توانایی این را دارد که 20 کلمه را بگوید و زمانی که به سن دو سالگی قدم می گذارد تعداد کلمات به 50 خواهد رسید و کودک می تواند دو جمله را ترکیب کرده و بگوید و مفهوم جمله گفته شده او به آسانی درک خواهد شد. با بالا رفتن سن و بزرگ شدن کودک،توانایی او در حرف زدن بیشتر می شود.
در صورتی که پدر و مادر یک کودک متوجه عدم توانایی او در صحبت کردن شوند باید به سرعت به یک متخصص مراجعه کنند و درصورت عدم مراجعه و عدم توجه به این مشکل و سهل انگاری در آن امکان دارد از سن مناسب درمان کودک بگذرد و درمان آن با مشکل و سختی همراه شود و نتیجه مورد نظر را ندهد.

 

روش های گفتار درمانی کودک 2 ساله در محیط خانه

استفاده از کلمات ساده و قابل درک برای کودک توسط والدین و نزدیکان بسیار اهمیت دارد وقتی که کودک متوجه کلمات و جملات و در نهایت مفهوم گفتار والدین می شود، تشویق می شود تا او نیز جملات و کلمات والدین خود را تکرار کرده و منظور خود را برساند. ساختن یک آلبوم که متشکل از تصاویری است که کودک به آنها علاقه دارد از دیگر روش های تاثیر گذار گفتار درمانی توسط پدر و مادر در محیط منزل است.
والدین کودک می توانند تصاویر را دسته بندی کنند  و نیز درباره آنها با کودک صحبت کنند و سوالاتی درباره تصویر تهیه کرده و از کودک آنها را بپرسند و یا می توانند یکی از تصاویر را به طور عمد در یک گروه نادرست قرار داده و از کودک بخواهند علت نادرستی آن را بیان کند.

گفتار درمانی کودک 4 ساله

گفتار درمانی کودک چهار ساله

یک کودک زمانی که به 4 سالگی قدم می گذارد، توانایی گفتن کلمات،درک و شنیدن آن را دارد. در ادامه ما به مهارت هایی که کودک 4 ساله از نظر شنیداری، گفتاری، ادراکی زبان دارد اشاره می کنیم تا شما بدانید در چه صورتی فرزند 4 ساله شما نیاز به گفتار درمانی دارد.

کدام کودکان نیاز به گفتار درمانی دارد؟
  • با کودک خود مکالمه مناسب داشته باشید

مانند گفته های قبل باید بدانید که از کلمات ساده و واضح برای صحبت کردن با کودک خود استفاده کنید و از برقراری تماس چشمی با او غافل نشوید.در این صورت کودک شما نیز این امکان را پیدا می‌کند تا با شما تماس چشمی برقرار کند. این روش باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودک شده و فرصت استفاده از کلمات مناسب را به او می‌دهد.

  • کودک خود را تحت فشار قرار ندهید

قابل توجه است که والدین بدانند رفتارهای استرس زا و انقباضی در هیچ موردی تاثیر مثبت ندارد و یا اگر دارد این تأثیر مثبت بلند مدت نخواهد بود، بنابراین هیچگاه به کودک خود برای تلفظ صحیح یا بیان صحیح جملات فشار نیاورید.

  • برای کودک خود داستان سرایی کنید

از جمله روش هایی که کودک از اعماق ذهن خود استفاده می کند می توان به داستان سرایی اشاره کرد.برای این کار می‌توانید داستان های خیالی یا وقایعی که در طول روز برای کودک اتفاق افتاده و یا با دوباره خواندن قصه ها و داستان های خوانده شده به مهارت گفتاری کودک چهارساله خود کمک کنید.
امید است با استفاده مفید از این مقاله کودکان امروز تمامی اختلالاتشان در دوران کودکی رفع شود و به دوران بزرگسالی منتقل نشود تا در آینده بزرگسالانی با اختلالات گفتاری، شنیداری و ادراکی زبان نداشته باشیم. 
 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی