تهران

اختلال روانی با کمبود ویتامین ها چه ارتباطی دارد؟

اختلالات روانی
پزشکان و محققان در زمینه ارتباط بین کمبود ویتامین های ضروری در بدن و اختلالات روانی مثل افسردگی و اختلالات دیگر مطالعات بسیاری انجام دادند. نتیجه این مطالعات در مقاله ذیل بیان خواهد شد.

رابطه میان اختلال روانی و کمبود ویتامین

ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن و ذهن ما بسیار ضروری هستند و وجود کافی این ویتامین ها در بدن باعث عملکرد صحیح ارگان های مختلف ومغز می شود. اما بسیاری از افراد سطح پایینی از این مواد معدنی و ویتامین ها را در بدن خود دارند. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می توانند منجر به بیماری های فیزیکی جدی شوند. اما در کنار بیماری های فیزیکی می توانند روی سلامت ذهن و فکر نیز تاثیر گذارند و عاملی برای افسردگی و اختلالات روانی به شمار آیند. در این جا پنج ویتامین و مواد معدنی را بیان می کنیم که کمبود آن ها می تواند منجر به بیماری های روانی و اختلالات روحی می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین D

مطالعات نشان می دهند که کمبود ویتامین دی با افسردگی و بیماری های مزمن جسمانی مثل فشار خون بالا، دیابت و بیماری های خود ایمنی ارتباط دارد. ویتامین D برای بدن مورد نیاز است و کلسیم را جذب می کند . اما بسیاری از افراد این ویتامین را به اندازه کافی در بدن خود ندارند. زندگی مدرن امروزی باعث شده است که ویتامین دی در بدن افراد بسیار کمتر شود. چون ویتامین D از طریق نور آفتاب وارد پوست شده و جذب بدن می شود ولی با سکونت در آپارتمان ها ، چندان نور آفتاب به افراد نمی رسد. مکمل های غذایی ممکن است راه حلی برای جبران کمبود ویتامین D باشند چون که گرفتن ویتامین D از مواد غذایی چندان آسان نیست.

مواد غذایی دارنده ویتامین D
مواد غذایی دارنده ویتامین D

 

ویتامین B

سطح پایین ویتامین های گروه B می تواند منجر به افسردگی ، تحریک پذیری و خستگی شوند. ویتامین های B6,B12 و فولات(ویتامین B9  که فولاسین هم گفته می شود) از جمله ویتامین هایی هستند که کمبود آن ها می توانند باعث افسردگی و حالت عصبی و اختلالات روانی شوند و در کنار اختلالت روانی برخی بیماری های فیزیکی را نیز ایجاد نمایند. راه حل جبران کمبود ویتامین های گروه B، خورد مواد غذایی سرشار از این ویتامین های ضروری است. ویتامین B6 در مرغ، برگ سبزیجات سبز، موز و برخی انواع غذاهای دریایی موجود است. معمولا ویتامین B12 را می توان از گوشت حیوانات مثل مرغ، گوسفند یا گاو و همچنین محصولات لبنی دریافت کرد. جگر، میوه ها و مرکبات ، حبوبات، برگ سبزیجات به رنگ سبز تیره و مواد مخمر شامل فولات می باشند. افرادی که سبک غذاییگیاهخواری  دارند و افرادی که رژیم های غذایی سخت دارند ممکن است نیاز بیشتری به تامین ویتامین B داشته باشند.

کمبود ویتامین B
مواد غذایی حاوی ویتامین B

آهن

کمبود آهن نیز می تواند منجر به افسردگی و برخی اختلالات روانی دیگر مثل بی حوصلگی و تحریک پذیری شود. در حقیقت مطالعات نشان می دهد که ارتباطی بین کمبود آهن و افسردگی وجود دارد که کمبود آهن بیشتر در زنان رایج است. بیش از نیمی از بانوان باردار، سطح بسیار پایینی از آهن را دارند. جگر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی ، بهترین منابع برای آهن هستند. به هرحال  در دوران بارداری  می بایست از خوردن بیش از حد جگر اجتناب کرد چون ویتامین A بسیار زیاد در جگر وجود دارد و آسیب های جدی به جنین وارد می آورد. منابع گیاهی آهن شامل لوبیا و انواع غلات غنی شده است.

کمبود آهن
مواد غذایی حاوی آهن

سلنیوم

سلنیوم یکی از مواد معدنی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. سلنیوم برای بهداشت روانی بسیار ضروری است که روی متابولیسم روانی و عملکرد صحیح و سالم غده تیروئید تاثیر می گذرد. سطوح ناکافی سلنیوم ممکن است منجر به افسردگی، اختلالات خلق و خو و افکار منفی شوند. آجیل بهترین منبع سلنیوم است اما درگردو،  مرغ، گوشت گاو، ماهی و غلات دیگر نیز موجود است. مکمل های غذایی موجود هستند و به صورت قرص مورد استفاده قرار می گیرند. به هرحال در مورد استفاده از هر گونه مکمل غذایی می بایست پیش از استفاده با پزشک مشورت کنید.

10 ماده غذایی حاوی سلنیوم
10 ماده غذایی حاوی سلنیوم

منیزیم

منیزیم همواره به عنوان ماده معدنی شناخته می شود که در درمان افسردگی کارایی دارد و تاثیرات بسیار قوی روی خلق و خو و سیستم عصبی می گذارد. برای عملکرد صحیح هر ارگان در بدن ضروری است که از مواد غذایی حاوی منیزیم استفاده کنیم. به هرحال بیش از نیمی از بزرگسالان دچار کمبود مواد معدنی به ویژه منیزیم هستند. کمبود این مواد معدنی می تواند منجر به افسردگی، حالت عصبی، میگرن، فشار خون بالا و بیماری های مزمن شوند. اسفناج، شکلات تلخ،روغن ماهی، موز منابع غنی منیزیم هستند. مکمل های حاوی منیزیم ، برای بسیاری از افراد مناسب است اما دوز بالای این مکمل ها ( دوز بیشتر از 500 میلی گرم) می تواند در برخی از افراد که بیماری های خاص دارند، چندان مطلوب نباشد.

مواد غذایی حاوی منیزیم
مواد غذایی حاوی منیزیم

با توجه به توضیحات ارایه شده که ویتامین ها، برخی عناصر نقش بسیار مهمی در حالات روحی و روانی ما دارند و توجه به آنها و داشتن برنامه های غذایی سالم بسیار می تواند در کمبود و تنظیم آنها به ما کمک کند. آنچه روحیات ما را می سازد داشتن یک سبک زندگی سالم است. شادی ما ارتباط مستقیمی با  نحوه و مدل تغذیه ما دارد. پس برای داشتن یک روحیه ای شاد و سالم باید در رژیم غذایی خود بازنگری کنیم و بهترین ها را انتخاب کنیم.

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی