تهران

یک کرم ضد آفتاب خوب چه ویژگی هایی دارد

آشنایی با ویژگی های کرم ضد آفتاب
امروزه بنابر توصیه های متخصان پوست بر ضرورت استفاده از کرم های ضد آفتاب برای مصون ماندن از اشعه های فرا بنفش مضر خورشید، امر انتخاب و خرید این محصول نیازمند داشتن اطلاعات کافی در مورد ویژگی های آن است. هم چنین با وجود تنوع زیاد کرم های ضد آفتاب موجود در بازار کار انتخاب تا حدودی دشوار می شود.

ضد آفتاب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آیا داشتن  SPF بالا تنها فاکتور مهم در انتخاب یک ضد آفتاب خوب است؟ در این مقاله می خواهیم در مورد ویژگی هایی که یک ضد آفتاب خوب باید داشته باشد نکاتی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

کرم ضد آفتاب
کرم ضد آفتاب خوب

اکثر کرم های ضد آفتاب موجود در بازار فقط قابلیت محافظت از پوست در مقابل اشعه UVB را دارند و مقاومتی در برابر اشعه  UVA از خود نشان نمی دهند. نخست برای درک بهتر مطلب به بیان تفاوت بین دو اشعه  UVB وUVA می پردازیم:

اشعه  UVB خورشید باعث آسیب دیدن لایه سطحی پوست و آفتاب سوختگی آن می شود.

 اشعه UVA منجر به ایجاد چین و چروک ، پیری زودرس پوست، ایجاد لک و افتادگی پوست و هم چنین آسیب به DNA پوست می گردد.

 با توجه به مطالب فوق و بررسی هایی که در این زمینه انجام گرفته شده است اشعه ای از خورشید که موجب بیماریهای پوستی بخصوص سرطان پوست می شود اشعه UVA است. پس به هنگام انتخاب و خرید ضد آفتاب خوب باید روی نوشته های بدنه آن به دنبال کلمه (Broad spectrum) به معنی طیف وسیع باشید. این اصطلاح به این معنی است که این کرم دارای قابلیت و توان نگه دارندگی پوست در مقابل هر دو اشعه مضر خورشید است. و این نوع بهترین نوع ضد آفتاب ها هستند.

کرم ضد آفتاب خوب
معیارهای انتخاب یک کرم ضد آفتاب خوب

SPF

SPF مخفف (Sun Protection Factor) و به مفهوم توان محافظتی در مقابل نور خورشید است. بنابراین SPF به توان و میزان نگه دارندگی و حفاظت کرم ضد آفتاب از پوست در مقابل اشعه های فرابنفش خورشید اشاره دارد.

SPF15 به این معنی است که کرم ضد آفتاب مورد نظر می تواند حدود یک پانزدهم اشعه های مضر آفتاب را دفع کند.

SPF30  توان مقابله با حدود 97 در صد از اشعه های UVB منتشره از خورشید را داراست.

SPF50 می تواند با 98 درصد از اشعه های UVB خورشید مقابله کند.

اغلب کرم ضد آفتاب با SPF30 را برای استفاده در انواع پوست ها مناسب می دانند. لازم به ذکر است که باید در کنار توجه به SPF کرم ضد آفتاب، به حفاظت کرم در مقابل اشعه UVA  هم باید توجه کرد.

کرم ضد آفتاب
 spf در کرم های ضد آفتاب

مقدار استفاده از ضد آفتاب

باید میزان ضد آفتابی که استفاده می کنید مناسب باشد. اصولا برای حفاظت و پوشانده شدن دست و پاها و گردن و صورت باید حدود 30 گرم ضد آفتاب استفاده نمایید. استفاده از ضد آفتاب هر چند بهترین مارک باشد، در صورت کم بودن بی فایده خواهد بود.

زمان استفاده از کرم ضد آفتاب

حدودا مدت 30 دقیقه زمان لازم است تا ضد آفتاب بتواند به خوبی جذب پوست شود. پس پیش از آنکه اقدام به خروج از منزل بکنید، از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

آیا استفاده از ضدآفتاب باعث کم شدن جذب ویتامین D می شود؟

بدیهی است که باید بدن مقداری نور خورشید برای جذب و تولید ویتامین D داشته باشد اما نباید به خاطر این موضوع از استفاده کرم های ضد آفتاب دست بکشید. چون براساس بررسی های انجام شده این مقدار کاهش جذب به حدی نیست که باعث نگرانی و استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب شود. توصیه متخصان پوست نیز این است که نباید به منظور جذب ویتامین D خود را در مقابل تابش شدید آفتاب قرار داد. و در عوض باید رژیم غذایی خود را طوری انتخاب کنیم که شامل مواد غذایی غنی از ویتامین D باشد.

کرم ضد آفتاب
استفاده از کرم ضدآفتاب و رابطه آن با جذب ویتامین D

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب

احتمالا برایتان پیش آمده که با وجود استفاده از کرم ضد آفتاب، باز هم دچار آفتاب سوختگی یا آسیب های پوستی ناشی از تابش نور خورشید شده اید دلیل این امر می تواند استفاده نادرست کرم ضد آفتاب باشد. همیشه باید در نظر داشته باشید که کرم ضد آفتاب باید آخرین لایه از روش برنامه مراقبتی پوست باشد. بنابراین باید کرم های مراقبتی دیگر مانند آبرسانها یا مرطوب کننده ها را قبل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب
استفاده درست از کرم ضد آفتاب

نکات مهم در استفاده از کرم ضد آفتاب:

حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج از منزل کرم ضد آفتاب را مصرف نمایید.

کرم را روی تمام قسمت های پوست خود پخش کنید.

لایه پخش شده ی کرم را به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود.

در گام بعدی یک لایه دیگر از ضد آفتاب را روی لایه قبلی اضافه کنید.

در صورت خیس شدن صورت یا در مقابل تابش شدید آفتاب قرار گرفتن، هر 80 دقیقه به تمدید کرم ضد آفتاب خود اقدام نمایید.

این نکته را نباید فراموش کنید که شما حتی در خانه نیز باید کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب
نحوه استفاده از کرم آفتاب

در صورت استفاده از کرم پودر، 3 یا 5 دقیقه بعد از مصرف کرم ضد آفتاب به سراغ استفاده از آن بروید. یا می توانید از کرم پودرهای حاوی ضد آفتاب استفاده کنید. هیچ ضد آفتابی که بتواند در مقابل آب مقاوم باشد وجود ندارد. حتی در صورتیکه ضد آفتاب مقاوم در مقابل آب خریداری کرده اید باید در صورت خیس شدن صورتتان آن را تمدید نمایید.  

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی