تهران

کرم سفید کننده خودت رو بساز

کرم سفید کننده پوست
گاهی پیش می‌آید که بر اثر آفتاب یا مواد شیمیایی، پوست دست و صورت تیره می‌شود. برای درمان این تیرگی روش‌های بسیاری وجود دارد مانند استفاده از ماسک‌های خانگی و روش‌های طبیعی که هیچ گونه مواد مضر شیمیایی در آن‌ها استفاده نمی‌شود. برای آشنایی با تهیه این ماسک‌های سفید کننده با تیجور همراه شوید.

سفید کردن پوست به روش خانگی

یکی از روش‌های خوب و مفید پاکسازی و سفید کردن پوست صورت استفاده از روش‌های خانگی است زیرا در روش‌های خانگی و استفاده از مواد طبیعی هیچ ماده‌ی مضر و شیمیایی به پوست نمی‌رسد در نتیجه باعث شادابی بیشتر پوست صورت می‌شوند. 

در ادامه این مطلب در این مقاله درباره انواع روش‌های تهیه کرم سفیده کننده و سفید کردن پوست به روش خانگی صحبت می‌کنیم.

کرم سفید کننده پوست خانگی

انواع روش‌های سفید کردن پوست

بسیاری از عوامل محیطی باعث تیرگی پوست صورت و دست می‌شود. عواملی مانند: استفاده از داروها، آلودگی محیط، عوامل شیمیایی، التهاب، عفونت و یا قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی آفتاب. شرکت‌های تولید لوازم بهداشتی و آرایشی، محصولاتی را برای سفید کردن پوست دست و صورت تولید کرده‌اند که بسیاری از آنها در داروخانه‌ها موجود می‌باشد اما در کنار این کرم‌ها می‌توان با استفاده از مواد طبیعی به صورت موضعی برای سفید کردن پوست استفاده کرد.

کرم روشن کننده پوست
سفید کردن پوست صورت با روش‌های خانگی

3 روش برای سفید کردن پوست دست

  • استفاده از مرکبات حاوی ویتامین C

اسید سیتریک موجود در مواد غذایی دارای ویتامین C هستند که می‌توانند مانند یک لایه بردار عمل کنند. همچنین ویتامین C به رفع تیرگی پوست نیز کمک بسیاری می‌کند. توجه داشته باشید که هرگز به صورت مستقیم از مواد غذایی که دارای ویتامین C هستند بر روی پوست‌ خود نزنید چون ممکن است پوست در مقابل اشعه یووی حساس شود. همچنین این کار را فقط یکبار در هفته انجام دهید.

آب پرتقال یا لیمو ترش برای سفید کردن پوست

برای سفید کردن پوست دست، ابتدا مقداری از آب پرتقال یا لیمو ترش را بگیرید سپس با استفاده از پنبه بر روی پوست خود بکشید و بگذارید 30 دقیقه بماند سپس پوست را با آب گرم بشویید و خشک کنید. 

سرکه سفید برای سفید کردن پوست

به میزان مساوی آب و سرکه را با یکدیگر مخلوط کرده و سپس آن را روی پوست بمالید و صبر کنید تا خشک شود و بعد با آب شستشو دهید و به آرامی خشک کنید.

کرم سفید کننده پوست صورت
استفاده از مرکبات برای سفید کردن پوست
  • استفاده از خاک رس و آرد نخودچی

از گذشته برای سفید کردن پوست دست از زردچوبه، آردنخودچی و خاک رس استفاده می‌کردند که می‌توان آن‌ها را با آب ترکیب کرده و سپس روی پوست صورت و دست بگذارید.

یک قاشق خاک رس یا آرد نخودچی را با مقدار کافی گلاب مخلوط کنید تا خمیر منسجمی به‌دست آورید. آن را روی پوست دست و پا بمالید. پس از خشک شدن، باقی‌مانده‌ی آن را با آب گرم بشویید. 2 تا 3 بار در هفته این کار را تکرار کنید.

  • استفاده از زردچوبه

یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با مقداری ماست و یا آب خیار مخلوط کنید  تا خمیری شکل شود. خمیر به دست آمده را به صورت ماسک روی پوست بمالید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه باقی بماند. سپس آن را از پوست خود بردارید و پوست را با آب گرم بشویید تا مواد باقی مانده جدا شوند. این کار را در هفته 2 یا 3 بار انجام دهید.

کرم سفید کننده پوست صورت
استفاده از زردچوبه برای سفید کردن پوست صورت

ساخت کرم سفید کننده پوست خانگی

همانطور که گفته شد پوست به دلیل انباشت سلول‌های مرده و آسیب‌هایی که از اشعه‌های مضر یووی و آلاینده‌ها به پوست می‌رسد تیره می‌شود، پس بهتر است پوست خود را با استفاده از کرم و ماسک‌های مناسب پاکسازی و لایه برداری کنید تا مطمئن شوید پوست شاداب است و تمامی سلول‌های مرده وناخالصی‌ها از بین رفته‌اند. 
برای سفید کردن و شفاف کردن پوست صورت بهتر است از روش‌های طبیعی و گیاهی استفاده شود.

طرز تهیه انواع ماسک‌های سفید کننده خانگی

  • کرم سفید کننده پوست با پاپایا و عسل

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری عسل
  • نصف فنجان پاپایای تازه

روش تهیه و مصرف: 
ابتدا تکه‌های پاپایا را له کنید تا به صورت خمیر در بیاید، سپس عسل را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا به خوبی باهم ترکیب شوند. سپس مواد را روی پوست بزنید و بگذارید 20 دقیقه روی پوست بماند، در آخر صورت را ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد شسته و با حوله نرم خشک کنید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.
نکته:

پاپایین موجود در پاپایا برای برخی افراد ایجاد حساسیت می‌کند، پس بهتر است ابتدا آن را کمی تست کرده و اگر به آن آلرژی داشتید از این درمان صرف نظر کنید.

کرم سفید کننده پوست با پاپایا و عسل
کرم سفید کننده پوست با پاپایا و عسل

 

کرم سفید کننده پوست با پوست پرتقال خشک شده و ماست

مواد لازم:

  • چند عدد پوست پرتقال
  • یک قاشق غذاخوری ماست

روش تهیه و مصرف:
ابتدا پوست‌های پرتقال را 2 تا 3 روز در مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند. هنگامی که پوست پرتقال خشک شد آن را پودر کنید و به ماست اضافه کنید و با یکدیگر مخلوط کرده تا خمیر نرمی بدست بیاید. سپس خمیر را روی پوست خود بگذارید و 15 تا 20 دقیقه آن را رها کنید و بعد صورت را با آب گرم بشویید تا خمیر کاملا پاک شود. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.
نکته:

این ماسک برای انواع پوست مناسب می‌باشد.

کرم سفید کننده پوست صورت
کرم سفید کننده پوست با پوست پرتقال خشک شده و ماست
  • ماسک و کرم سفید کننده پوست با ماست، گوجه فرنگی و جوی دو سر 

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری ماست تازه
  • یک عدد گوجه فرنگی
  • یک قاشق چای خوری جوی دو سر

روش تهیه و مصرف:
ابتدا جو دو سر را در یک کاسه بریزید سپس گوجه فرنگی را نصف کنید و آب آن را بگیرید و آن را به همراه ماست به جو دو سر اضافه کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده تا باهم ترکیب شوند. مخلوط به دست آمده را روی پوست خود بزنید و بگذارید 20 دقیقه روی پوست باقی بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید و صورت را به آرامی خشک کنید. این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.
نکته:

این ماسک مناسب پوست های نرمال، چرب و مختلط می‌باشد.

ماسک سفید کننده پوست با گوجه فرنگی
ماسک و کرم سفید کننده پوست با گوجه فرنگی
  • ماسک سفید کننده پوست با آب لیمو، شیر و عسل

مواد لازم:

  • یک قاشق غذا خوری آب لیمو
  • یک قاشق غذا خوری شیر
  • یک قاشق چای خوری عسل

روش تهیه و مصرف: 
ابتدا آب لیمو، عسل و شیر را در یک ظرف بریزید سپس مواد را به خوبی باهم مخلوط کنید، خمیر به دست آمده را روی پوست پخش کرده و بگذارید 20 دقیقه باقی بماند، سپس صورت را با آب گرم به خوبی بشویید و آن را با حوله نرم خشک کنید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.
نکته:

این ماسک مناسب انواع پوست می‌باشد. 
توجه:

اگر احساس سوزش و یا سوختگی در پوست خود کردید به علت خاصیت اسیدی آب لیمو می‌باشد. یک عدد یخ را بر روی پوست خود بگذارید تا سوزش از بین برود.

ماسک سفید کننده پوست با شیر
ماسک سفید کننده پوست با آب لیمو
  • ماسک سفید کننده پوست با آرد و گلاب یا ماست

مواد لازم:

  • 2 یا 3 قاشق چای خوری گلاب و یا ماست
  • 2 قاشق غذا خوری آرد 

روش تهیه و مصرف:
تمامی موادی که گفته شد را در یک ظرف بریزید و به خوبی باهم مخلوط کنید تا ماسکی نرم بدست بیاید. ماسک را روی صورت خود بگذارید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید، سپس صورت را با آب بشویید و با حوله نرم خشک کنید. این کار را 3 بار در هفته قبل از خواب انجام دهید.
نکته:

برای پوست های معمولی و چرب از گلاب و برای پوستهای خشک از ماست استفاده کنید.

ماسک سفید کننده پوست با آرد و گلاب یا ماست
ماسک سفید کننده پوست با آرد و گلاب 
  • ماسک سفید کننده پوست با استفاده از پودر چوب صندل

مواد لازم:

  • 1 قاشق غذا خوری پودر بادام
  • شیر به مقدار لازم
  • 1 قاشق غذا خوری پودر چوب صندل

روش تهیه و مصرف:

ابتدا پودرها را در یک ظرف بریزید و شیر را به آن‌ها اضافه کنید و به خوبی باهم ترکیب کرده تا خمیری نرم بدست بیاید.  سپس خمیر را به صورت ماسک بر روی صورت خود بزنید و بگذارید 20 دقیقه بماند، سپس صورت را با آب ولرم بشویید تا مواد از صورت پاک شود. این کار را 2 یا 3 بار در هفته قبل از خوای انجام دهید.
نکته:

اگر پس از شست و شو احساس کردید پوست خشک شده است، از یک مرطوب کننده استفاده کنید. 
توجه:

اگر تا به حال برای پوست از پودر چوب صندل استفاده نکرده‌اید، ابتدا مقداری از پودر را به بازوی خود بزنید و 24 ساعت صبر کنید.اگر هیچگونه التهاب و یا قرمزی ایجاد نشد، می‌توانید آن بر روی پوست صورت خود به کار ببرید.

ماسک پودر چوب صندل
ماسک سفید کننده پوست با پودر چوب صندل
  • ماسک سفید کننده پوست با کدو تنبل

مواد لازم:

  • نصف قاشق چای خوری شیر 
  • 2 قاشق چای خوری پوره کدو تنبل

روش تهیه و مصرف:
ابتدا کدو‌ها را خرد کنید تا پوره شوند سپس بگذارید کمی بجوشند. سپس داخل مخلوط کن ریخته تا حسابی له شوند. دو قاشق چای خوری از پوره را در ظرفی بریزید و عسل و شیر را به آن اضافه کرده و خوب باهم مخلوط کنید تا زمانی که یک خمیر نرم به دست بیاید. حال خمیر را به صورت ماسک بر روی صورت بگذارید و 20 دقیقه صبر کنید و بعد از آن صورت را با آب گرم بشویید و خشک کنید. این کار را دو تا سه بار در هفته قبل از خواب انجام دهید.
نکته:

این ماسک برای انواع پوست مناسب می‌باشد.

ماسک سفید کننده پوست با کدو تنبل
ماسک سفید کننده پوست با کدو تنبل
  • ماسک و کرم سفید کننده پوست با مرکبات

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری آب لیمو تازه
  • یک عدد سفیده تخم مرغ
  • دو قاشق چای خوری خامه بدون چربی
  •  یک قاشق چای خوری آب گریپ فوروت

روش تهیه و مصرف:
ابتدا سفیده تخم مرغ را جدا کنید و درون یک ظرف خامه، آب لیمو و آب گریپ فروت را بریزید و باهم مخلوط کنید سپس سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید و به خوبی با هم ترکیب کرده تا خمیر یکدستی بدست آید. سپس آن را به صورت ماسک به صورت بزنید و بگذارید 15 دقیقه بماند و بعد از آن صورت را با آب گرم بشویید و با حوله خشک کنید. این کار را 3 بار در هفته قبل از خواب انجام دهید.
نکته:

این ماسک برای پوست‌های مختلط، چرب و نرمال مناسب است. 
توجه:

اگر پوست شما خشک است و می‌خواهید از این ماسک استفاده کنید در آخر حتما از یک مرطوب کننده قوی نیز استفاده کنید.

کرم سفید کننده پوست صورت
ماسک و کرم سفید کننده پوست با مرکبات
  • سفید کردن پوست صورت با استفاده از آب سیب زمینی 

مواد لازم:

  • یک عدد سیب زمینی متوسط

روش تهیه و مصرف:
یک عدد سیب زمینی را پوست بکنید و به حلقه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و آن‌ها را بر روی پوست صورت بگذارید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس صورت را با آب بشویید. به جای تکه‌های سیب زمینی می‌توانید آب آن را بگیرید و با استفاده از پنبه و یا دستمال اینکار را انجام دهید. این درمان را 3 بار در هفته قبل از خواب انجام دهید.
توجه: استفاده از آب سیب زمینی ممکن است باعث خشکی پوست شود پس بهتر است در آخر از یک مرطوب کننده قوی استفاده کنید.

ماسک آب سیب زمینی
سفید کردن پوست صورت با استفاده از آب سیب زمینی
  • ماسک سفید کننده پوست با آرد برنج و شیر

مواد لازم:

  • 4 قاشق غذا خوری شیر
  • نصف فنجان برنج خام

روش تهیه و مصرف:
ابتدا برنج را آسیاب کنید تا پودر شوند، سپس شیر را به آن اضافه کنید و با یکدیگر مخلوط کرده تا یک خمیر نرم بدست بیاید و خمیر را به صورت ماسک بر روی پوست صورت بگذارید و 30 دقیقه صبر کنید. سپس صورت را با آب گرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید. این کار را 2 تا 3 بار در هفته قبل از خواب انجام دهید.
توجه:

افرادی که به شیر حساسیت دارند می‌توانند بجای آن از آب و یا گلاب استفاده کنند.

ماسک سفید کننده پوست با آرد برنج و شیر
ماسک سفید کننده پوست با آرد برنج و شیر
  • سفید کننده پوست خانگی با استفاده از ماسک زغال اخته

مواد لازم:

  • نصف فنجان ماست
  • یک مشت زغال اخته

روس تهیه و مصرف:
ابتدا زغال اخته و ماست را داخل یک مخلوط کن ریخته و بگذارید به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. سپس خمیر به دست آمده را مانند ماسک بر روی صورت خود بزنید و 15 دقیقه صبر کنید. سپس صورت را با آب گرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید. این کار را دو بار در هفته قبل از خواب انجام دهید.
نکته:

این ماسک برای انواع پوست مناسب است.

  • کرم سفید کننده پوست صورت با استفاده از اسکراب آلوئه‌ورا و آرد برنج

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری آرد برنج
  • یک عدد برگ آلوئه ورا

روش تهیه و مصرف: 
ابتدا برگ آلوئه‌ورا را برش داده و ژل داخل آن را در بیاورید و داخل ظرف بریزید. سپس آرد برنج را به آن اضافه کرده و آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس مواد را روی پوست صورت خود بمالید و چند دقیقه صبر کنید و بعد از آن صورت را با آب بشویید و خشک کنید. 
نکته:

این ماسک برای انواع پوست مناسب است. 
توجه:

از این ترکیب به آرامی استفاده کنید و فشار نیاورید چون ممکن است این ترکیب به پوست آسیب وارد کنید.

اسکراب سفید کننده پوست با جوش شیرین
کرم سفید کننده پوست با آلوئه ورا و آرد برنج
  • ماسک سفید کننده پوست با جوش شیرین

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • نصف فنجان آب 

روش تهیه و مصرف:
جوش شیرین را در ظرف بریزید و آب را به آن اضافه کنید سپس آن‌ها را به خوبی باهم مخلوط کرده تا یک خمیر یکدستی بدست آید. خمیر را روی مناطق تیره پوست خود بگذارید و 5 دقیقه صبر کنید و بعد صورت را با آب بشویید و از یک مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را هر شب انجام دهید و در یک هفته شاهد تغییر رنگ پوست خود شوید.
نکته:

این ماسک مناسب انواع پوست می‌باشد. 
توجه:

اگر پوست حساسی دارید از این روش استفاده نکنید.

کرم و ماسک سفید کنندت پوست با استفاده از شیر
ماسک سفید کننده پوست با جوش شیرین

 

روغن‌های گیاهی برای روشن کردن پوست

برخی روغن‌‌های گیاهی خاصیت روشن کنندگی پوست را دارند که می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد ولی باید به این نکته توجه کرد که استفاده از این روغن‌ها ممکن است باعث حساست شود. پس حتما قبل از استفاده آن‌ها را در نقطه‌ای از پوست تست کنید.

در ادامه برخی از این روغن‌‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • روغن اسانس گل رز

روغن اسانس گل دارای خاصیت روشن کنندگی پوست و نرمی پوست می‌باشد همچنین آکنه، جای زخم و چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد. 
روش استفاده:

ده قطره روغن اسانس گل رز را با 1 فنجان شیر با هم مخلوط کنید سپس آن را روی پوست خود ماساژ دهید و چند دقیقه بعد با آب بشویید. این کار را یک روز در میان تکرار کنید.
توجه:

این روغن برای انواع پوست مناسب است.

ماسک سفید کننده پوست
روغن اسانس گل رز برای سفید کردن پوست
  • روغن اسانس پرتقال

4 قطره روغن نارگیل یا جوجوبا را با 4 قطره روغن اسانس پرتقال را با هم ترکیب کنید و محلول را روی مناطقی که می‌خواهید ماساژ دهید و بعد از آن پوست را با آب بشویید. از این ترکیب  1 تا 2 هفته استفاده کنید. 
نکته:

این روغن مناسب انواع پوست می‌باشد.

  • روغن اسانس لیمو

یک قاشق غذا خوری روغن جوجوبا را با 4 قطره روغن اسانس لیمو با هم ترکیب کنید سپس آن را روی پوست صورت ماساژ دهید و سپس پوست را با آب بشویید. این کار را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید.
توجه:

بعد از استفاده از این روغن به سرعت در معرض نور خورشید قرار نگیرید چون ممکن است باعث آفتاب سوختگی شود.

ماسک سفید کننده پوست
روغن اسانس لیمو مناسب برای سفید کردن پوست

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی