تهران

درباره کروات چه می دانیم

کراوات
امروزه با گذشت زمان، سلایق و علایق مردم نیز تغییر پیدا کرده است. یکی از این تغییرات در عصر امروزی، تغییر در نوع پوشش و انتخاب اکسسوری ها می باشد و یکی از مهم ترین اکسسوری هایی که امروزه در بین تمامی افراد اهمیت بالایی پیدا کرده است، کروات می باشد.در این مقاله شما را با این اکسسوری آشنا می کنیم.

کروات و تاریخچه آن

همانطور که گفته شد کراوات امروزه یکی از اکسسوری های جدا نشدنی از استایل و پوشش افراد خوش پوش می باشد و نسبت به گذشته، اهمیت بسیار بالا تری در بین مردان هر جامعه پیدا کرده است.البته کراوات تاریخچه بسیار جالبی نیز داشته است و در طول زمان شاهد تغییرات بسیاری در پهنای کراوات ، طول کراوات و مخصوصا طرح و رنگ آن بوده ایم بطوری که امروزه شاهد روش های متعددی برای گره کراوات در طرح های مختلف آن هستیم.در این مقاله قصد داریم شما را با کروات بیشتر آشنا کنیم.با تیجور همراه باشید.

کراوات
کراوات شیک 

کراوات چیست؟ 

دستمال گردن که البته امروزه به آن کروات گفته می شود، پارچه ای است با طول و پهنای متفاوت و در جلوی لباس و یا پیراهن افراد بسته شده و بر روی سینه ی آنها قرار می گیرد.دستمال گردن یا همان کروات یکی از الحاقات(اکسسوری ها) پوشش مردان به حساب می آید. البته هماطور که گفته شد امروزه کاربرد کروات بسیار گسترده شده است بطوری که مدل ها و طرح هایی از آن برای استفاده غیر رسمی کودکان و همچنین طرح های مختلفی برای استفاده زنان نیز تولید می شود.

کراوات از کجا می آید؟

کروات کلمه ای است با ریشه ی فرانسوی و از لحاظ لغوی به معنای اسب جسور، قدرتمند و تیز پا می باشد(این اسب ها معمولا در میدان های نبرد و همچنین جنگ ها برای فرماندهان و جنگجویان بزرگ استفاده می شد.) جالب است بدانید که به کشور فرانسه، کشور کروات نیز گفته می شود. چرا که این کشور اولین ملتی بود که از کروات استفاده کرد.
سوار کاران و افرادی که سوار این اسب ها می شدند ، برای نشان دادن، جسارت و شجاعت خود، نواری به گردن خود می بستند.(البته برای متفاوت نشان دادن این اسب ها بر گردن آنها نیز نواری شبیه به نوار سوار کار آن می بستنند). به همین ترتیب کروات و ماهیت آن شکل گرفت.

رومی ها و کراوات 

قبل از فرانسوی ها رومی ها بودند که اولین بار از کروات استفاده کردند اما نه با هدف و نامی که انگلیسی ها از آن استفاده می کردند. رومی ها از کروات با نام فوکال استفاده می کردند و هدف از استفاده از فوکال نیز جلو گیری از سرما خوردگی و ورود هوای سرد به ریه و اندام های داخلی خود بود. در زمان لوئی چهاردهم کروات از پارچه هایی به نام موسلین و دانتل ساخته و با یک روبان زیبا و رنگارنگ در زیر چانه بسته می شد. جالب است بدانید که در آن زمان طول کراوات ارتباط مستقیمی با جایگاه افراد در دربار و محبوبیت آنها داشت. بطوری که هرچه فردی در دربار دارای جایگاه و مقام بالاتر و یا محبوبیت بیشتری بود طول و درازای کروات وی  نیز بلند تر از سایرین بود.
در طول قرن هجدهم کروات شکل تازه ای به خود گرفت و مدل و طرح های بسیاری از آن به تولید رسید. در این دوره در کشور فرانسه زنان نیز از کروات استفاده می کردند. این زنان از کروات هایی استفاده می کردند که جنس آنها تماما از خز بود. آنها این کروات ها را دور گردن خود می بستند و آویزان می کردند
در قرن نوزدهم برای راست و صاف نگه داشتن گردن سربازان از کروات استفاده می شد. این کروات ها از پارچه های ضخیم و خشن ساخته می شدند و همچنین گره ی درشتی نیز داشتند. به همین علت سربازان برای اینکه این پارچه ضخیم و خشن و گره درشت آن به گردن آنها اسیبی نرساند و آن را زخمی نکند مجبور می شدند گردن خود را صاف نگه دارند. البته امروزه نیز از این نوع  کروات در کشور فرانسه استفاده  می شود. 
جهانی و بین المللی شدن کروات و محبوب شدن آن در بین مردم از سال 1740 میلادی آغاز شد. در این دوره کراوات از کشور فرانسه به کشور انگلستان انتقال یافت. در سال 1780 میلادی نیز کروات در آمریکا به شهرت دست یافت و شروع به محبوب شدن در بین مردم کرد. در سال 1790 میلادی نیز کروات وارد روسیه شد و در سال 1800به کشور های حوزه ی اسکاندیناوی انتقال پیدا کرد و از آن دوره تا امروز کروات به یکی از محبوب ترین اکسسوری ها در پوشش افراد تبدیل شد.

عرضه کروات در رنگهای مختلف
کروات در رنگهای مختلف

نخستین کارخانه کراوات در تاریخ 

 اولین کارخانه تولید کروات در سال 1843 در کشور فرانسه شروع به فعالیت و تولید کروات کرد. نکته ی جالبی که درباره این کارخانه وجود دارد این  است که این کارخانه تولید کروات به آمار تولید هفتاد هزار کروات در سال رسیده بود که این آمار در آن دوره با شرایطی همچون عدم وجود ابزار و امکانات لازم و نیروی کار مجرب ، آمار بسیار جالب و قابل تحسینی بود. این کارخانه تنها کارخانه تولید کننده کروات در آن دوره نیز بود.

تغییرات کراوات در طول تاریخ 

 پیش تر با طرح های اولیه کراوات آشنا شده اید و از جنس و نوع آنها نیز با خبر هستید اما همانطور که گفته شد، در طول تاریخ و با گذشت زمان بسیاری از طرح های اولیه ی کروات، این اکسسوری دچار تغییرات بسیار زیادی شده است و این تغییرات نه تنها شکل و جنس آن را تغییر داده بلکه هدف از استفاده از آن را نیز تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال در اوایل کار، از کروات برای جلو گیری از سرما خوردگی استفاده می شد(روم باستان) اما با گذشت زمان امروزه کروات به عنوان یک عنصر تزیینی بکار می رود و یا در گذشته کروات ها از نظر طرح و رنگ بسیار ساده بودند اما امروزه با شکل گیری شرکت های بزرگ تولید کروات و بوجود آمدن دستگاه های پیشرفته در این زمینه، کروات های بسیاری در انواع مختلف چه از نظر طول کراوات، پهنای کراوات یا رنگ کروات  در سراسر جهان تولید و استفاده  می شود.

انواع گره کراوات
انواع گره کراوات

 

مطلب مفید بود؟
4
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی