تهران

نحوه کراتینه کردن مو در منزل

کراتینه کردن مو در منزل
امروزه بسیاری از بانوان برای داشتن موهایی نرم و براق و یا به منظور تقویت مو از روش کراتینه کردن استفاده می‌کنند. کراتینه با استفاده از مواد شیمیایی باعث آسیب رسیدن به مو می‌شود. در ادامه با ارائه روش‌های کراتینه مو در منزل با استفاده از مواد طبیعی همراه ما باشید.

نحوه کراتین کردن مو در منزل

بیشتر افراد علاقمند هستند که موهای صاف و درخشانی داشته باشند که برای این منظور از روش‌های زیادی از جمله کراتینه کردن مو استفاده می‌کنند. هر چند که کراتینه مو باعث صافی موها می‌شود، اما ماندگاری زیادی ندارد و هزینه آن نیز بسیار بالا است. علاوه بر آن اگر از برندهای مرغوب و اصل آن استفاده نشود، عوارض جانبی مانند واکنش‌های آلرژیک، سرطان زا بودن، ریزش مو و ... را به همراه دارد. آشنایی با نحوه کراتین کردن مو در منزل می‌تواند به شما کمک کند تا از مضرات کراتینه‌های شیمیایی غیر مرغوب در امان بمانید و بتوانید با روش‌های خانگی موهای خود را در منزل بدون هیچ هزینه‌ای صاف کنید.

کراتینه کردن موها در منزل
کراتینه موها در منزل

کراتین و کاربرد آن چیست

کراتین پروتئینی در ساختار مو می‌باشد که باعث استحکام تار موها می‌شود و کمبود آن باعث خشکی و کدر شدن موها می‌شود. کراتینه مو طی مراحلی با تزریق کراتین به داخل ساقه مو باعث صافی و سلامتی مو می‌شود.

مهم ترین عوارض کراتینه مو با مواد شیمیایی نامرغوب

  • واکنش‌های آلرژیک 

در افرادی که زمینه آلرژی دارند ممکن است کراتینه مو سبب خارش و بروز دانه های قرمز رنگ شود.

  • سرطان زا بودن

محلول کراتینه مو حاوی موادی به نام فرمالدئید است که خاصیت سرطان زایی دارد. البته برخی از برندهای کراتینه فاقد فرمالدئید هستند اما چنانچه از کراتین نامرغوب در سالن آرایشی استفاده شود، احتمال وجود مواد مضر در آنها بیشتر و عوارض جانبی آن‌ها هم بیشتر میشود. البته برخی از مواد کراتینه فاقد فرمالدئید هم از قدرت صاف کنندگی خوبی برخوردار نیستند.

در برخی از افراد کراتینه مو باعث ریزش موی شدید بعد از اولین شستشو می‌شود. همچنین نازک شدن موها هم از عوارض بعد از کراتینه است. 

نحوه کراتینه موها در منزل
ریزش مو حاصل کراتینه با مواد شیمیایی

 نحوه کراتین کردن موها در منزل

بهتر است کراتین کردن مو در منزل را با مواد طبیعی انجام دهید تا علاوه بر صاف شدن موها استحکام آن‌ها را نیز در پی داشته باشد. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا انواع روش‌های کراتینه مو و نحوه کراتین کردن مو در منزل را بررسی کنیم.

کراتینه مو با سس مایونز

یکی از روش‌های کراتین مو در منزل، کراتینه مو با سس مایونز است. این کراتین مو خانگی، علاوه بر صاف کردن موهای وز و مجعد، برای سلامت موها و تقویت آنها نیز بسیار مفید می‌باشد.
سس مایونز به دلیل دارا بودن عناصر چرب در دسته روغن‌ها جای می‌گیرد. سس مایونز حاوی زرده تخم مرغ، سرکه و روغن کانولا یا روغن سویل است که همه این مواد موهای شما را تغذیه کرده و رطوبت را به موها می‌گرداند. اسید آمینه‌های موجود در سس مایونز سبب می‌شوند تا پوست سر تقویت شده  و به رشد و سلامت مو کمک کند.
هر چه رطوبت و چربی مو متعادل‌تر باشد وزی و خشکی مو هم کمتر می‌شود. موهای وز و مجعد دچار کمبود سبوم (چربی طبیعی) در انتهای کوتیکول مو هستند. سس مایونز به دلیل خواصی که دارد چربی و رطوبت ساقه و کوتیکول موها را تامین میکند بنابراین خشکی بیش از حد، مجعد شدن و پیچ خوردن موها را کاهش میدهد.
با یک بار استفاده از سس مایونز در موهای فرفری و وز نمی‌توان به موهای صاف و براق دست پیدا کرد. فقط با استفاده منظم و طولانی مدت صافی و نرمی به موها برگردانده می‌شود. 

کراتینه موها در منزل
کراتینه مو با سس مایونز

نحوه کراتین کردن مو با سس مایونز در منزل

  • قبل از استفاده از سس مایونز ابتدا موها را مرطوب کنید.
  • یک فنجان از سس مایونز را همانند رنگ مو با برس رنگ به کل موها از پوست سر تا انتهای موها بمالید و از پوشش کامل تمام موها از مخلوط مایونز اطمینان حاصل کنید.
  • سس مایونز را بر روی موهایتان ماساژ دهید تا کاملا جذب مو شود.
  • از یک کلاه رنگ بر روی سر استفاده کنید و 20 دقیقه به موها استراحت دهید تا مایونز کاملا جذب شود.
  • موها را بدون استفاده از شامپو شستشو دهید.
  • برای حصول نتیجه بهتر از کراتینه مو با سس مایونز هر هفته این روش را تکرار کنید تا موها نرم و صاف شود.

کراتینه مو با پودر ژلاتین

ژلاتین ماده ای پروتئینی، جامد، نیمه شفاف و ترد است که از کلاژن موجود در پوست و استخوان جانوران به دست می‌آید. 
ژلاتین حاوی کراتین می‌باشد، که از مواد اصلی تشکیل دهنده ناخن و مو است که به تقویت آن‌ها بسیار کمک می‌کند. همچنین یکی از پروتئین‌های عالی برای پوست و مو است. با استفاده از درمان پروتئینی ژلاتینه می‌توان شادابی و سلامت موهای آسیب دیده را باز گرداند و باعث صافی و احیای مو شد. 
کراتینه با پودر ژلاتین باعث می شود تا کراتین از دست رفته موهای فر و مجعد به ساقه مو باز گشته و کوتیکول های مو بسته شوند و موها انعطاف پذیری خود را باز یابند. استفاده از پودر ژلاتین به طور مرتب، باعث از بین رفتن خشکی و موخوره شده و موها را صاف و براق می کند.
برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است هر 15 روز یک‌بار این روش را تکرار کنید.

کراتینه مو با پودر ژلاتین
کراتینه مو با پودر ژلاتین

مزایای کراتینه مو با پودر ژلاتین

  • کراتینه کردن موها در منزل با ژلاتین باعث افزایش انعطاف پذیری و استحکام تارهای مو می‌شود.
  • کراتینه مو با پودر ژلاتین باعث صافی و درخشان شدن موها می‌شود.
  • پودر ژلاتین باعث تقویت تارهای مو می‌شود.
  • موهایی که به دلیل استفاده از رنگ‌های شیمیایی و آسیب‌های محیطی دچار خشکی و شکنندگی شده‌اند، با استفاده از پودر ژلاتین احیا و سالم می‌شوند.
  • استفاده مرتب از کراتینه موها با پودر ژلاتین باعث درمان موخوره می‌شود.
  • ژلاتین سبب افزایش حجم موها می‌شود.
  • افرادی که موهای فر دارند و با مشکل مرتب کردن موها مواجه هستند، کراتینه مو با ژلاتین باعث صافی و نرم شدن تار موها می‌شود به طوری که مرتب کردن موها آسان‌تر خواهد شد.

چندین روش برای کراتینه مو با پودر ژلاتین وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

صافی مو با کراتینه پودر ژلاتین
صافی مو با کراتینه پودر ژلاتین

اولین روش کراتین مو با پودر ژلاتین

  • ژلاتین 1  قاشق چایخوری
  • شیر گرم 100 میلی لیتر
  • پودر کاکائو 5 قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ 1 عدد

برای تهیه محلول کراتینه ژلاتین ابتدا یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را در 100 میلی گرم شیر گرم بریزید و بگذارید 20 دقیقه بماند سپس به روش بن ماری آن را آب کنید.
به مخلوط شیر و ژلاتین پودر کاکائو و تخم مرغ را افزوده و آن‌ها را با هم مخلوط کنید.
با استفاده از برس رنگ در لایه‌های نازک آن را به کل موها بزنید.
برای اینکه مواد موجود در مخلوط ژلاتین کاملا جذب مو شود موها را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید.
به مدت یک ساعت اجازه دهید تا ماسک بر روی موها باقی بماند تا کاملا جذب موها شود.
موهای خود را بعد از گذشت نیم ساعت با آب ولرم و شامپو ملایم شستشو دهید.

کراتینه کردن مو در منزل
کراتینه مو با ژلاتین

نکات مهم مربوط به کراتینه موها با ژلاتین

  • حتما مواد کراتینه ژلاتینی را به اندازه مصرف یک وعده تهیه کنید و از نگه‌داری آن برای استفاده در روزهای آتی خودداری کنید.
  • مواد تهیه شده را به حالت ولرم استفاده کنید. هرگز ماسک را به حالت داغ یا خیلی گرم بر روی مو به کار نبرید، چرا که باعث آسیب رسیدن به موها می‌شود. همچنین در حالت سرد هم ژلاتین سفت شده و جذب مو نمی‌شود.
  • تا حد امکان از تماس مواد ژلاتینی با ریشه مو پرهیز کنید.
  • چنانچه ژلاتین بعد از یک ساعت خشک نشد می توانید موهایتان را سشوار بکشید تا مواد بر روی مو خشک شود.

روش دوم تهیه کراتینه مو با پودر ژلاتین

  • پودر ژلاتین 1 قاشق غذاخوری
  • آرد ذرت یک قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل نصف لیوان
  • شیر نارگیل نصف لیوان
  • آبلیمو به مقدار لازم

برای تهیه ابتدا آب یا شیر نارگیل را گرم کنید و داخل آن روغن نارگیل بریزید. سپس پودر ژلاتین و آرد ذرت را به محلول آب و روغن اضافه کنید و اجازه دهید تا ژلاتین داخل محلول به روش بن ماری آب شود. بعد از آن اجازه دهید تا مخلوط به دست آمده کمی خنک شده و سپس کمی آب لیمو داخل آن بریزید.
این محلول را به وسیله برس رنگ به کل موها بکشید. اجازه دهید مواد به مدت یک ساعت بر روی موها بماند و خشک شود. سپس موها را با آب خالی شستشو دهید.
این مواد علاوه بر خاصیت کراتینه کردن خاصیت ویتامینه کردن موها را نیز دارد.

مطلب مفید بود؟
6
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی