تهران

با این مواد غذایی به کاهش استرس کمک کنید

کاهش استرس با تغذیه
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی، استرس بخش جدا نشدنی زندگی هر فردی است. روش‌های بسیاری برای کنترل و درمان استرس وجود دارد که یکی از این روش‌ها، استفاده از مواد غذایی خاصی است که به کاهش سطح استرس و کاهش ترشح هورمون‌های استرس در بدن کمک می‌کند. با این مواد غذایی همراه ما باشید.

با این مواد غذایی به کاهش استرس کمک کنید

همه آدم ها حداقل یک بار در زندگی‌شان استرس، اضطراب، دلهره و فشارهای روحی و روانی را تجربه کرده‌اند. اگه این اضطراب‌ها زیاد شود ممکن است تمام زندگی و فعالیت‌های فرد را مختل کند و در زندگی روزمره فرد تاثیر منفی بگذارد.
گرچه استرس و اضطراب همیشه همراه زندگی ما است اما چند روش ساده و تغییر در سبک زندگی می‌تواند میزان آن را کاهش دهد. برخی روش‌های درمان استرس و اضطراب عبارت است از:

  • مراجعه به روان پزشک و روانشناس
  • مصرف برخی خوراکی‌های ضد استرس
  • گوش دادن به موزیک
  • مدیتیشن و یوگا
  • مصرف برخی مکمل‌ها
  • خواب کافی
  • ورزش کردن
  • تکنیک تنفس عمیق

در این مقاله به بررسی مواد غذایی که می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد می‌پردازیم.

مواد غذایی که استرس را کاهش می‌دهند

وقتی دچار استرس هستید ممکن است ناخودآگاه بیشتر به سمت غذاهایی که کربوهیدرات زیادی دارند گرایش پیدا کنید. ‌می‌توانید در اینجور مواقع به جای خوردن غذاهای پر کربوهیدرات و پر کالری، از نان و غلات سبوس‌دار استفاده کنید. این مواد دارای باکتری‌های مفیدی نیز می‌باشند که در روحیه شما بسیار تاثیر خوب و مثبتی می‌گذارند. 

راه های کاهش استرس
مصرف غلات برای افزایش سطح انرژی
  • مصرف شکلات تلخ و کاهش استرس

شکلات یکی دیگر از مواد غذایی است که در کمترین زمان می‌تواند حس خوبی به شما بدهد. همچنین کاکائوی موجود در شکلات تلخ نیز می‌تواند جریان خون را در مغز افزایش دهد که همین امر موجب افزایش سرعت، تمرکز و احساس انرژی بیشتر در فرد می‌شود. شکلات تلخ از استرس و اضطراب جلوگیری می‌کند و باعث بهتر شدن خلق و خو می‌شود. شکلات تلخ آرام بخش بوده و اگر دو هفته متوالی هر روز شکلات تلخ 74 درصد مصرف کنید هورمون‌های استرس‌زا همانند کاتلولامین‌ و کورتیزول که همراه با استرس ترشح می‌شوند را کاهش می‌دهد.

شکلات تخت همچنین حاوی پلی فنول‌ها به ویژه فلاونوئیدها است که خواصیت ضد التهابی دارند و از مرگ سلول‌ها در مغز جلوگیری می‌کنند و جریان خون را بهبود می‌بخشند. شکلات تلخ همچنین دارای منیزیم است که علائم افسردگی را نیز کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است مصرف روزانه 40 گرم شکلات تلخ در دو هفته متوالی میزان قابل توجهی از سطح استرس افراد را کاهش می‌دهد.

برای کاهش استرس
شکلات تلخ برای کاهش استرس
  • مصرف روغن زیتون و کاهش استرس

روغن زیتون برای بالا بردن روحیه بسیار مناسب است. مواد تشکیل دهنده روغن زیتون و چربی آن طبیعی و سالم می‌باشد. از روغن زیتون در انواع سالاد نیز می‌توانید استفاده کنید و نتیجه آن را در بهبود خلق و خو و کاهش استرس احساس کنید.

مواد غذایی برای کاهش استرس
روغن زیتون و بالا بردن روحیه
  • مصرف برگ کلم در کاهش استرس

کلم غنی از ویتامین C می‌باشد که بسیار شادی آور است. کلم را می‌توان به دو صورت خام و پخته استفاده کرد. برگ کلم ضد افسردگی و ضد استرس است و فرد را سر حال و با نشاط نگه می‌دارد. 

غذاهایی که باعث کاهش استرس می شوند
کلم برای کاهش استرس
  • مصرف پرتقال و کاهش استرس

پرتقال غنی از ویتامین C می‌باشد که حدود 18 درصد در شادی فرد موثر است. ویتامین C موجود در پرتقال با میکروب‌ها می‌جنگد و با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌کند.

مصرف پرتقال برای درمان اضطراب
مصرف پرتقال برای درمان اضطراب
  • مصرف ماهی سالمون و کاهش استرس

ماهی سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. اگر اهل خوردن ماهی هستید ماهی سالمون را انتخاب کنید تا حالتان بهتر شود و با نشاط‌تر شوید. سالمون برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید است و همچنین باعث سلامت مغز نیز می‌شود. سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D و DHA می‌باشد که به آرامش فرد کمک می‌کند. اسید چرب التهاب مغزی و اختلال عملکرد آن را که باعث اختلالات روانی همچون استرس می‌شود را کاهش می‌دهد.

مصرف ماهی سالمون برای کاهش استرس
مصرف ماهی سالمون برای کاهش استرس
  • مصرف چای بابونه و کاهش استرس

چای بابونه را جایگزین چای معمولی کنید. چای بابونه نشاط آور است و باعث آرامش نیز می‌شود. همچنین بابونه باعث افزایش سطح عملکرد ذهنی و آرامش ذهنی نیز می‌شود. چای بابونه به کاهش اضطراب کمک بسیاری می‌کند. اگر بابونه را برای هشت هفته متوالی مصرف کنید استرس و اضطراب شما کاهش پیدا می‌کند. بابونه داروی گیاهی است که خواص آنتی اکسیدان، آرام بخش، ضد باکتری و ضد التهابی نیز دارد که برای بهتر شدن خلق و خو مناسب است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که از چای بابونه استفاده می‌کنند از نظر ذهنی و روحی آرامش بیشتری دارند. 

چای بابونه و خاصیت آرام بخشی آن
چای بابونه و خاصیت آرام بخشی آن
  • مصرف زردچوبه و کاهش استرس

زردچوبه در آشپزخانه‌های تمام خانم‌های خانه‌دار وجود دارد و از آن تقریبا در همه غذاها استفاده می‌شود. زردچوبه موجود در غذا باعث می‌شود تا خلق و خوی فرد بهتر شده از شر اضطراب و افسردگی نیز رهایی یابد. کورکومین موجود در زردچوبه به سلامت مغز کمک می‌کند و جلوی اختلالات روانی را می‌گیرد. کورکومین باعث می شود تا اسید چرب امگا 3 در مغز بالاتر برود. 20 میلی گرم اسید چرب امگا 3 به میزان قابل توجهی اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

کورکومین خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز دارد که به مغز کمک می‌کند تا آرام‌تر شود و از آسیب رسیدن به سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. می‌توانید با اضافه کردن زردچوبه به غذای خود سطح استرس و اضطراب را از خود دور کنید. 

تاثیر زردچوبه بر خلق و خو
تاثیر زردچوبه بر خلق و خو
  • مصرف ماست در کاهش استرس

اگر مضطرب هستید و استرس دارید، ماست بهترین گزینه است. پروبیوتیک موجود در بعضی ماست‌ها برای روان آشفته و پریشان مناسب بوده و به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند. پروبیوتیک با جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و نوروکسین‌ها که به بافت عصبی مغز آسیب می‌رساند و باعث اضطراب می‌شود را از بین می‌برد و مطالعات انجام شده روی خانم‌ها نشان داده است کسانی که 125 گرم ماست را دو بار در روز و طی چهار هفته متوالی مصرف کرده‌اند اضطراب آنها کاهش پیدا کرده است.

ماست دارای لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر می‌باشد که این دو باکتری به سلامت مغز کمک می‌کنند. تمام محصولات لبنی ضد التهابی می‌باشد. التهاب باعث افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود. خوردن ماست باعث ایجاد احساس شادی در فرد می‌شود و به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک می‌کند. اگر مضطرب هستید تا می‌توانید از ماست استفاده کنید.

ماست بخورید تا استرس نگیرید
ماست بخورید تا استرس نگیرید

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. بهترین روش درمان استرس و اضطراب چیست؟

    بهترین روش درمان استرس و اضطراب مراجعه به روان‌پزشک و روان‌شناس است. زیرا اگر اضطراب‌ها به صورت ریشه‌ای درمان شوند امکان اینکه مجددا ذهن و فکر ما را آشفته کنند بسیار کم خواهد بود.
  2. چگونه با ورزش استرس را کم کنیم؟

    می‌توانید در خانه ورزش‌هایی که باعث تقویت ذهن و بالا بردن روحیه می‌شود همانند یوگا و مدیتیشن را انجام دهید.
  3. برای درمان استرس چه روش‌هایی مناسب است؟

    خوردن قهوه و مواد غذایی کافئین‌دار را کاهش دهید.  از جمع یا موضوعی که باعث استرس شما می‌شود پرهیز کنید و خود را درگیر آن نکنید.  زمانی را برای گذراندن وقت با خانواده، دوستان، دیدن فیلم و سریال، مسافرت و یا کارهایی که به شما آرامش می‌دهد اختصاص دهید.
  4. چه دمنوش‌هایی استرس را کاهش می‌دهند؟

    چای بابونه، چای سبز، رازک، بادرنجبویه، گل ساعتی و اسطوخودوس باعث کاهش استرس می‌شوند.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی