تهران

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

کامپوزیت دندان
اگر تصمیم دارید که از لمینت و یا کامپوزیت دندان برای زیبایی و یا درمان استفاده کنید برای اینکه بدانید کدام روش برای شما بهتر است حتما باید به دندانپزشک حاذق مراجعه کنید. در این مقاله به بررسی این روش‌ها به طور جداگانه پرداختیم تا با هر کدام به طور کامل آشنا شوید و بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

لمینت و کامپوزیت دندان هر دو به طور کلی برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند و اصلاح بد فرمی دندان‌ها کاربرد دارند، اما در میان این دو تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. لمینت دندان که به آن ونیر هم گفته می‌شود، روکش نازکی است که هم رنگ دندان روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

لمینت دندان به جز زیبایی می‌تواند برای تغییر رنگ، اندازه، شکل و حتی طول دندان‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد. از مزایای دیگر این روش زیبایی می‌توان به مقاومت و قدرت آن را با مینای دندان مقایسه کرد و در کنار پوشش عیوب دندان، می‌تواند از آن‌ها محافظت هم بکند. 
کامپوزیت هم یکی از روش‌های زیبایی پرطرفدار است که برای اصلاح طرح لبخند کاربرد دارد. با این تفاوت که کامپوزیت از ماده‌ای به نام رزین کامپوزیت ساخته می‌شود که رزین در اصل همان ماده‌ای است که برای پر کردن دندان کاربرد دارد. روش کار کامپوزیت دندان خیلی سریع‌تر از لمینت دندان است و در آن پزشک متخصص لایه‌های متفاوتی از کامپوزیت را روی دندان‌های فرد مورد نظر قرار داده و به آن شکل و فرم مناسب می‌دهد.

کامپوزیت دندان
لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی نوعی روش اصلاح طرح لبخند است که در آن ابتدا اگر نیاز به تراشیدن دندان‌ها بود، دندان‌ها تراشیده می‌شوند و پس از قالب‌گیری توسط لابراتور دندان پزشکی ساخته و توسط پزشک روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند که این پروسه حدود دو تا سه هفته زمان می‌برد. 
در جلسه اول پس از معاینه پزشک و در نظر گرفتن لمینت سرامیکی برای شخص، قالب اولیه تهیه شده و سپس به لابراتور ارسال می‌شود. در لابراتور با توجه به دستورات پزشک تغییرات لازم بر روی قالب انجام می‌شوند و سپس به مطب دندانپزشکی ارسال می‌شود.

شخص برای بار دوم به مطب پزشک مراجعه کرده و پس از اینکه پزشک قالب ارسال شده از لابراتور را از نظر تراش، ساخت پروتز و قالب گیری قبول کرد، کار درمان آغاز می‌شود که این جلسه می‌تواند سه تا چهار ساعت به طول انجامد.

بعد از جلسه دوم حدود دو هفته بعد پس از آنکه لمینت‌های سرامیکی توسط لابراتور ساخته شدند فرد به مطب مراجعه کرده تا پس از تایید نهایی پزشک پروسه چسباندن شروع می‌شود که این جلسه هم می‌تواند تا سه ساعت به طول انجامد.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان
لمینت سرامیکی دندان چیست

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت روش دیگری برای اصلاح طرح لبخند است که پزشک در همان جلسه اول ونیر را فرم می‌دهد که در این پروسه نیازی به تراشیدن دندان و قالب گیری نیست و تنها در دو الی پنج ساعت می‌تواند به اتمام برسد. درمان‌های کامپوزیتی درمان‌های قابل برگشتی هستند زیرا در آن دندان فرد تراشیده نمی‌شود. اگر این روش به درستی و توسط فرد متخصص انجام شود هیچگونه التهاب لثه و یا بدبویی دهان ایجاد نمی‌شود. کامپوزیت‌ها اگر با ماده‌ای با کیفیت ساخته شوند و به درستی نصب شوند، به هیچ عنوان دچار تغییر رنگ نمی‌شوند.

ونیر کامپوزیت دندان چیست
ونیر کامپوزیت دندان چیست

کاربرد لمینت دندان

  • ترمیم دندان‌های ترک خورده یا شکسته.
  • اصلاح دندان‌هایی که بد شکل یا کج هستند.
  • دندان‌هایی که در اثر ساییدگی کوتاه شده‌اند. 
  • دندان‌هایی که از یکدیگر فاصله دارند. 
  • دندان‌هایی که دچار بد رنگی یا لکه شده‌اند. 

کاربرد کامپوزیت دندان

  • فاصله جزئی بین دندان‌ها را پر می‌کند. 
  • دندان‌هایی که لب پریده شده‌اند را می‌پوشاند. 
  • میتوانید رنگ دندان‌ها را روشن‌تر کنید. 
  • اصلاح دندان‌های کج و بد فرم 
  • اصلاح دندان‌های خرگوشی
کاربرد لمینت و کامپوزیت دندان
کاربرد لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت کامپوزیت و لمینت

  • مدت زمان نصب کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر است. 
  • فرایند کاشت کامپوزیت و لمینت دندان متفاوت است. 
  • طول عمر کامپوزیت سرامیکی 12 تا 25 سال است اما طول عمر لمینت دندان 7 تا 10 سال است. 
  • نوع ماده استفاده شده در هر کدام متفاوت است. 
  • میزان مقاومت و استقامت کامپوزیت دندان بیشتر است. 
  • میزان هزینه مصرفی کامپوزیت دندان نسبت به لمینت کمتر است. 
  • لمینت سرامیکی برعکس کامپوزیت نیاز به تراشیدن و قالب گیری دارد. 
  • کامپوزیت دندان بر خلاف لمینت نیاز به پالایش در فاصله زمانی یک سال یا بیشتر دارد. 
  • کامپوزیت ونیر را برخلاف لمینت در صورت لب‌پر شدن می‌توان ترمیم کرد.
تفاوت کامپوزیت و لمینت
تفاوت کامپوزیت و لمینت

انواع کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل

اولین نوع کامپوزیت که مورد استفاده قرار گرفت، کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل بود. این مدل از کامپوزیت حاوی ذراتی از 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر است. البته بزرگی این ذرات در دوام و مقاومت کامپوزیت تاثیر گذار هستند و از فواید این روش محسوب می‌شود، اما از نظر پولیش و یا تمیز کردن سطح ترمیم را دشوارتر می‌کند.

  • کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل

پس از روش قبلی در سال 1970 میلادی، از نسل جدید کامپوزیت دندان رونمایی شد. کامپوزیت میکروفیل حاوی ذرات کوچکتر از 100 نانومتر است که با توجه به ذرات استفاده شده در این کامپوزیت از دوام کمتری برخوردار است و در صورت بروز فشار بر روی آن‌ها به راحتی می‌توانند بشکنند. البته از مزایای این کامپوزیت می‌توان راحتی در پولیش کردن آن و صاف بودن سطح ترمیم آن اشاره کرد.

  • کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید

این روش کامپوزیت، درواقع بیت کامپوزیت میکروفیل و ماکروفیل است. کامپوزیت هیبرید حاوی 10 تا 50 میکرومتر و ذراتی به اندازه 40 نانومتر است که کامپوزیت‌های میکروهیبرید و نانوهیبرید حاوی ذراتی کمتر از 100 نانومتر هستند. این نوع کامپوزیت‌ها حاوی فیلر بالایی هستند که این امر موجب مقاومت بیشتر آن‌ها در برابر ساییدگی می‌شود. از معایب کامپوزیت هیبرید می‌توان به کاهش زیبایی آن به مرور زمان به دلیل سایش اشاره کرد. 

  • نانو کامپوزیت‌ها

نسل جدید کامپوزیت‌ها، نانو کامپوزیت‌ها هستند که حاوی ذراتی به اندازه 20 نانومتر می‌باشند. یکی از مزیت‌های این کامپوزیت این است که ذرات ناتو کامپوزیت به یکدیگر وصل هستند و در کنار یکدیگر نانو کلاسترها را تشکیل می‌دهند. در کنار یکدیگر قرار گرفتن این ذرات موجب می‌شود تا مقاومت کامپوزیت‌ها تا در برابر ساییدگی افزایش پیدا کند.

کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید
انواع کامپوزیت دندان 

انواع لمینت دندان

  • لمینت دندان سرامیکی

روکش لمینت سرامیکی با استفاده از یک سرامیک با کیفیت در آزمایشگاه تخصصی دندانپزشکی ساخته می‌شود که این روکش کاملا با دندان‌های شما مطابقت دارد. این لمینت کاملا شبیه به مینای دندان و کمی شفاف و روشن‌تر است و در نتیجه ظاهری یکدست و طبیعی برای فرد ایجاد می‌کند. این نوع روکش‌ها بسیار مقاوم و بادوام هستند و در برابر ساییدگی مقاومت می‌کنند. طول عمر کامپوزیت سرامیکی تقریبا 20 سال است.

  • لمینت دندان کامپوزیتی

در این روش دندانپزشک، یک ماده رزین کامپوزیت را روی دندان قرار می‌دهد. در این نوع لمینت نیازی به تراشیدن سطح دندان‌ها نیست. این روکش‌ها خرابی دندان‌ها را می‌پوشانند و لبخندی زیبا را برای فرد به وجود می‌آورند.

  • لمینت دندان فوری

این نوع لمینت‌ها از پیش ساخته شده‌اند و به راحتی با دندان‌های شما مطابقت دارند و می‌توانند ظاهری طبیعی و لبخندی فوق‌العاده به شما ببخشند.  این نوع لمینت‌ها یکی از ارزان‌ترین نوع لمینت‌ها است که از دوام و مقاومت بالایی برخوردار نیست. 

  • روکش های لمینت دندان قابل جابجایی

این نوع لمینت‌ها، یک نوع دندان‌های کاذب هستند که در صورت نقص و آسیب می‌توانند روی دندان قرار بگیرند. با استفاده از این لمینت می‌توانید به راحتی غذا بخورید، صحبت کنید و بنوشید اما باید حتما به بهداشت آن‌ها دقت کنید. این نوع لمینت‌ها از رزین سفت و سخت ساخته شده‌اند و کاملا طبیعی هستند.

روکش های لمینت دندان
انواع لمینت دندان

مزایای ونیر کامپوزیت دندان

  • مدت زمان کوتاه درمان
  • هزینه پایین تر ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت دندان

معایب کامپوزیت دندان

از معایب مهم کامپوزیت‌ها طول عمر آن‌ها است زیرا نمی‌توانند بیشتر از ونیرها عمر کنند و از بین می‌روند به همین علت باید در حفظ و مراقبت از آن‌ها دقت کنید.

مزایای لمینت دندان

افرادی که دارای دندان‌های ضخیمی هستند نمی‌توانند از لمینت دندان استفاده کنند اما اگر دندان‌های ضخیمی ندارید می‌توانید از لمینت سرامیکی استفاده کنید زیرا این نوع لمینت‌ها دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند. 

معایب لمینت دندان

قبل از کاشت لمینت دندان نیاز است تا مینای دندان و لبه دندان‌های نیش تراشیده شوند. در نظر داشته باشید که در صورت پشیمانی از انجام این کار نمی‌توانید به دندان‌های سابق خود دسترسی پیدا کنید.

مزایای لمینت دندان
مزایاو معایب کامپوزیت و لمینت دندان 

کامپوزیت بهتر است یا لمینت

از نظر طبیعی بودن:

روکش‌های دندانپزشکی به طور کلی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به صورت طبیعی جلوه می‌کنند. اما لمینت سرامیکی طبیعی‌تر از کامپوزیت دندان به نظر می‌رسند زیرا نور را کاملا شبیه به مینای دندان بازتاب می‌کنند.
از نظر ماندگاری:

طول عمر لمینت سرامیکی دندان به طور کلی بین 10 تا 20 سال است اما اگر شما تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنید می‌توانید این طول عمر را افزایش دهید، این در حالی است که ونیرهای کامپوزیتی طول عمر کمتری از لیمنت دندان، یعنی 5 تا 7 سال عمر دارند.
از نظر کیفیت و مقاومت:

روکش‌های لمینت بسیار مقاوم‌تر از رزین‌های کامپوزیت هستند. این بدان معناست که روکش‌های لمینت در برابر شکسته شدن مقاوم‌تر هستند. این در حالی است که لمینت‌ها را نمی‌توان همانند روکش کامپوزیت ترمیم کرد. زیرا اگر لمینت سرامیکی آسیب ببیند باید تعویض شود.
از نظر مقاومت در برابر لکه:
زیبایی دندان‌ها به شفافیت و رنگ آن‌ها است. هر چه رنگ دندان‌ها شفاف‌تر باشد دندان طبیعی‌تر و زنده‌تر جلوه می‌کند. اما اگر رنگ کامپوزیت بیش از حد روشن شود رنگ دندان‌ها سایه می‌شوند.

به طور کلس روکش لمینت‌ها نسبت به لکه حساسیت کمتری دارند اما باید در هنگام خوردن غذا و مصرف نوشیدنی از آن‌ها محافظت کنید. این در حالی است که رزین کامپوزیت در برابر لکه آسیب پذیرتر است و به راحتی رنگ آن تغییر می‌کند به همین علت پزشک به شما توصیه می‌کند که از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی خودداری کنید.

کامپوزیت بهتره یا لمینت
کامپوزیت بهتره یا لمینت

تفاوت قیمت کامپوزیت با لمینت

کامپوزیت ونیر به طور کلی نصف هزینه لمینت سرامیکی را دارد. با این حال کامپوزیت طول عمری کمتر از لمینت دندان دارد به همین علت ممکن است نیاز به تعویض و جایگزینی داشته باشد. از طرفی دیگر اگر روکش‌های کامپوزیت آسیب ببینند کنار گذاشتن آن‌ها برای همیشه آسان‌تر است این در حالی است که روکش‌های لمینت باید تعویض شوند.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. پروسه درمانی کامپوزیت سریع‌تر است یا لمینت دندان؟

    روکش‌های کامپوزیت به طور کلی در یک جلسه تمام می‌شوند و در آن دندانپزشک دندان‌های شما را برای رزین آماده می‌کند و در نهایت روکش را مستقیم روی دندان‌هایتان می‌چسباند و آن‌ها را صیقل می‌دهد. این در حالی است که مراحل روکش لمینت دندان مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد تا تکمیل شود، زیرا در جلسه اول دندان پزشک دندان‌هایتان را معاینه می‌کند واز جلسه دوم درمان آغاز می‌شود. سپس تا 4 جلسه این کار به طول می‌انجامد.
  2. چه کسانی کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان هستند؟

    اگر به طور کلی شما یکی از شرایط زیر را داشته باشید، لمینت دندان برای شما گزینه مناسب‌تری است. 1. اگر یک یا چند دندان شما تغییر رنگ داده باشد. 2. اگر دندان‌هایتان بد فرم باشد. 3. اگر برخی از دندان‌هایتان شکسته باشد. 4. اگر گاز زدن یا جویدن غذاها برایتان مشکل باشد. 5. تراز نبودن دندان‌ها روی هم 6. آسیب دیدگی دندان ها به علت دندان قروچه کردن 7. تغییر رنگ دندان
  3. چه کسانی کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت دندان هستند؟

    به طور کلی کامپوزیت دندان، روشی برای اصلاح طرح لبخند است که در اصل برای زیبایی به کار برده می‌شود. اما اگر دندان‌هایتان کج است، دندان لبر پریده دارید و یا فاصله جزئی بین دندان‌هایتان است می‌توانید از این روش استفاده کنید.
  4. سن مناسب برای کامپوزیت دندان چه سنی است؟

    انجام کامپوزیت و لمینت دندان برای افرادی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند توصیه نمی‌شود اما افرادی که به سن 19 سالگی رسیده‌اند با مراجعه به پزشک متخصص و با مشورت می‌توانند با توجه به مشکلات دندان خود، روش مناسب را انتخاب کنند.
  5. برای انجام لمینت و کامپوزیت دندان به کدام متخصص و مطب باید مراجعه کنیم؟

    باید توجه داشته باشید مطبی که انتخاب می‌کنید باید کاملا مطمئن باشد و از پرسنل ماهر، دندانپزشک متخصص در زمینه زیبایی و وسایل و تجهیزات کافی برخوردار باشد. همچنین قبل از انجام هر کاری در رابطه با آن مطب از دیگران مشورت بگیرید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی