تهران

چگونه از ابتلا به آنفولانزا در کرونا جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از آنفولانزا
با شروع فصل پاییز و زمستان و سرد شدن هوا بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا که بسیار هم واگیردار هستند، شیوع بیشتری پیدا می‌کند. اما با برخی از روش‌ها مانند: تقویت سیستم ایمنی بدن و تغذیه مناسب تا حدودی می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. با تیجور همراه باشید تا با هم این روش‌ها را بررسی کنیم.

چگونه از ابتلا به آنفولانزا در کرونا جلوگیری کنیم؟

آنفولانزا بیماری ویروسی واگیرداری است. به طور تخصصی، ویروس‌های ارتومیکسو باعث آنفولانزا می‌شوند که باعث عفونت‌های حاد ریه شده و همراه با درد در ماهیچه‌ها، بی حالی شدید، سردرد ناگهانی، تب و ضعف، عرق کردن زیاد، درد عضله، گلو درد، گرفتگی بینی، زخم داخل دهان، خشن شدن صدا، خارش بدن، قرمزی چشم‌ها، گر گرفتگی پوست و گوش درد می‌باشد. 

البته نوعی از آنفولانزا نیز باعث ایجاد اسهال و استفراغ می‌شود و همچنین درد شکم که بیشتر در کودکان شایع می‌باشد. آنفولانزا یا می‌تواند خیلی خفیف باشد و یا خیلی شدید و حتی در مواردی مرگ نیز گزارش شده است.

پیشگیری از آنفولانزا در خانه
آنفولانزا چیست؟ 

آنفولانزا به سه دسته تقسیم می‌شود:

آنفولانزا نوع A: که بین انسان و حیوانات دیده می‌شود. 
آنفولانزای نوع B: بین انسان و پستانداران شایع است. 
آنفولانزای نوع C: که انسان‌ها به آن دچار می‌شوند.
افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و سیستم بدنی آنها ضعیف است اگر پیشگیری نکنند بیشتر مبتلا به آنفولانزا می‌شوند. افرادی که بیماری‌هایی مثل دیابت، عفونت ریوی، قلبی، آسم، کلیوی و خانم‌های باردار به علت اینکه سیستم بدنی آن‌ها ضعیف است و همچنین سالمندان و کودکان احتمال اینکه به آنفلوآنزا مبتلا شوند بسیار است. 

سریعترین راه درمان آنفولانزا
انواع آنفولانزا

علائم آنفولانزا

علائم آنفولانزا معمولا دو روز بعد از اینکه ویروس وارد بدن شود خودش را نشان می‌دهد. تب بیش از 38 درجه و سرفه مهم‌ترین نشانه‌های آنفولانزا است و دوره آن به صورت معمول 2 تا 4 روز می‌باشد. اما چون در اثر ویروس آنفولانزا سیستم دفاعی بدن ضعیف می‌شود و مقاومت بدن پایین می‌آید میکروب‌های دیگر نیز وارد بدن شده و به بدن آسیب می‌رسانند و بدن را دچار بیماری‌های دیگر نیز می‌کند. به خصوص باعث شدید شدن عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شوند و ممکن است بیماری و علائم آن هفته‌ها فرد را درگیر کند. 

طول درمان آنفولانزا
علائم آنفولانزا

راه‌های پیشگیری از بیماری آنفولانزا

اگر نکات بهداشتی رعایت نشود خطر ابتلا به آنفولانزا بالا می‌رود. تنها راه پیشگیری از بیماری ویروسی آنفولانزا رعایت بهداشت می‌باشد. شستن مداوم دست‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا است. در مواقعی که این بیماری شیوع پیدا می‌کند سعی کنید از رفتن به جاهایی که شلوغ است خودداری کنید. اگر به فرد بیماری برخورد کردید از دست دادن و روبوسی نیز خودداری کنید زیرا این ویروس به وسیله عطسه و از راه هوا پخش می‌شود. همین طور تماس با سطح آلوده و زدن دست آلوده به چشم‌ها و دهان باعث انتقال بیماری می‌شود و در زمان خیلی کوتاه دیگران را نیز آلوده می‌کند.

پیشگیری از آنفولانزا
چه کنیم آنفولانزا نگیریم؟ 

برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا نکات زیر را رعایت کنید:

  1. حتما از ماسک استفاده کنید و دست خود را به طور مرتب بشویید.
  2.  اگر فرد بیمار در منزل داشتید اتاق او را جدا کنید و هوای اتاق را ضدعفونی کنید تا بقیه افراد خانواده دچار بیماری نشوند. 
  3. فرد بیمار باید دستمالی که برای عطسه یا سرفه استفاده می‌کند را پس از استفاده در کیسه نایلونی انداخته و در آن را ببندد تا از انتشار بیماری جلوگیری کند. همچنین نباید بینی خود را با فشار خارج کنید چون فشار سبب می‌شود ترشح بینی که ویروس و میکروب را در خود دارد به سینوس‌های زیر چشم منتقل و سبب عفونت سینوسی شود. 
پیشگیری از آنفولانزا h1n1
نکاتی برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا 

پیشگیری از آنفولانزا با تزریق واکسن

از مهمترین راه پیشگیری و جلوگیری از بیماری آنفولانزا زدن واکسن آنفولانزا می‌باشد که زمان استفاده از آن اواخر تابستان است.زیرا پس از تزریق بدن دو هفته احتیاج دارد تا آنتی ‌بادی تولید کند تا فرد را از بیماری محافظت نماید. 

تقویت سیستم ایمنی بدن
فصل آنفولانزا 

واکسن آنفولانزا ساخت کشور آمریکا می‌باشد که برای چهار ویروس مختلف آنفولانزا به کار می‌رود که به آن واکسن‌های چهار ظرفیتی یا چهارگانه می‌گویند. این واکسن‌ها دو ویروس آنفولانزای نوع A که ویروس H1N1 و ویروس N3N2 و یک ویروس نوع B را محافظت می‌کند. برای افراد 65 سال به بالا دو نوع از واکسن سه ظرفیتی که دستگاه ایمنی آنها را بالا می‌برد طراحی و ساخته شده است. امروزه واکسن‌های آنفولانزای مختلفی وجود دارد که برای سنین مختلف متفاوت می‌باشد. البته واکسن آنفولانزا برای برخی افراد ممنوع است و نباید آن را تزریق کنند. به خصوص افرادی که به واکسن و ترکیبات آن حساسیت دارند نباید از این واکسن استفاده کنند و همچنین کودکان زیر 6 ماه نیز نمی‌توانند واکسن بزند. بهتر است قبل از استفاده از واکسن به پزشک مراجعه کنید. 

فواید واکسن آنفولانزا
واکسن آنفولانزا 

عوارض واکسن آنفولانزا 

عوارض بعد از تزریق عبارت است از: تب کم و خفیف، سردرد، قرمز و ملتهب شدن محل واکسن، خستگی، درد عضلانی و تهوع.
کودکانی که از طریق اسپری بینی واکسن را دریافت کردند عوارضی مانند: تب، تهوع، استفراغ، درد عضله، آبریزش بینی، سردرد و خس خس سینه را دارند. این عوارض در افراد بالغ و بزرگسال همراه با سرفه، گلو درد، آبریزش بینی و سردرد می‌باشد. البته عوارض واکسن خفیف است که بعد از مدتی از بین می‌رود. 

بهتر است همه افراد چه کودکان و چه بزرگسالان از 6 ماهگی هر سال واکسن آنفولانزا را بزنند. مخصوصا کودکان و سالمندان که کم خونی شدید، بیماری قلبی، کلیوی، ریوی، دیابت و سیستم بدنی ضعیفی دارند واکسن بزنند. 

عوارض واکسن آنفولانزا
عوارض واکسن آنفولانزا 

برای مبتلا نشدن به آنفولانزا چی بخوریم؟

آنفولانزا بیماری است که به خودی خود و یا خود درمانی از بین نمی‌رود و برخی انواع آنفولانزا هستند که برای فرد بسیار خطرناک می‌باشند. پس حتما به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه دقیق داروی مورد نیاز را تجویز کند اما خوردن بعضی از غذاها سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا این بیماری زودتر از بین برود و یا اگر این بیماری را نگرفته‌اید از ابتلا به آن جلوگیری کند. 

راه های پیشگیری از آنفولانزا جدید
تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه

برخی از خوراکی‌هایی که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن بالا برود عبارت‌اند از:

گردو، ماست، پرتقال، توت فرنگی، انار، ماهی سالمون، سوپ قلم، چای داغ، گریپ فروت، فلفل دلمه‌ای قرمز، زنجبیل، عسل، سیر، نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش، روغن زیتون، بروکلی، اسفناج، هویج، شلغم و کرفس می‌باشد. این خوراکی‌ها چه قبل و چه بعد از بیماری مفید است و سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.
اما خوارکی‌هایی مانند: روغن، خامه، نمک، نوشیدنی‌های کافئین دار ( قهوه و نسکافه) شیر پر چرب و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را نباید در زمان بیماری مصرف کرد چون باعث وخیم‌تر شدن و شدیدتر شدن بیماری می‌شود. 

درمان‌های خانگی آنفولانزا

اگر به آنفلوآنزا مبتلا شدید و اسهال گرفتید چون آب بدن کم می‌شود غذاهای مایع‌ زیاد بخورید و همچنین ماست را فراموش نکنید. اگر شکم درد دارید غذاهای کم چرب و کم ادویه استفاده کرده و از مایعات گرم مثل چای زنجبیل استفاده کنید. زمانی که بیماری کمی کاهش یافت و تب پایین آمد غذاهای سرشار از پروتئین مصرف کنید و میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید و در برنامه غذایی خود گوشت، شیر و تخم مرغ را بگنجانید تا سیستم بدنی شما بالا رود.

پیشگیری از آنفولانزا
درمان خانگی آنفولانزا 

درمان آنفولانزا در طب سنتی

اگر اهل استفاده از طب سنتی هستید و از طریق این طب می‌خواهید از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کرده و یا آن را درمان کنید به نکات زیر توجه کنید: 

  • مهمترین اصل که طب سنتی در ایام سرد سال به آن توصیه می‌کند پوشیدن لباس مناسب است اما اگر به آنفولانزا مبتلا شدید، مهمترین درمان آن در طب سنتی استفاده از انار و زیتون می‌باشد. 
  • انار کامل را بدون اینکه باز کنید روی شعله کمی بپزید و بعد آن را آب‌دار کرده و سوراخ کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون درون آن بریزید و بگذارید گرم شود و بعد میل کنید. 
  • هر روز صبح ناشتا پیاز کبابی بخورید. 
  • اگر تب داشتید آب سیب تازه بخورید.
  • اگر بیماری همراه با سرفه بود هر روز فرنی گرم بخورید. 
  • کلم برگ سبز را بپزید و بخورید تا سرفه شما بهبود یابد. 
  • دم کرده آویشن و زنجبیل بخورید. 
  • به آب داغ کمی عسل و لیمو ترش اضافه کنید و میل نمایید. این کار باعث نرم شدن گلو شده و سرفه را نیز برطرف می‌کند. 
  • از شربت عسل میتوانید به جای شربت های شیمیایی استفاده کنید. 
  • همچنین میتوانید در یک لیوان آب یک قاشق عسل ریخته به همراه یک پیاز کوچک آن را بجوشانید، وقتی کمی خنک شد به عنوان بخور استفاده کنید. 
  • اگر گلو درد داشتید کمی سرکه طبیعی و گلاب را ترکیب کرده و قرقره نمایید. 
  • در طب سنتی از خوردن آب یخ، بستنی، نوشابه و مصرف بیش از اندازه خوراکی‌هایی که طبع سردی دارند مانند: خیار، سالاد و ماست دوری کنید. 

همچنین در طب سنتی آمده است اگر عفونت و تب بالایی داشتید آنتی بیوتیک مصرف کنید. در زمان آنفولانزا از قرص‌های آنتی هیستامین و سرماخوردگی برای از بین بردن آبریزش بینی استفاده نکنید چون به مرور زمان به سینوزیت مبتلا می‌شوید. از آمپول‌های دگزامتازون و بتامتازون استفاده نکنید چون سیستم ایمنی بدن را پایین می‌آورد و باعث تشدید بیماری می‌شود.

درمان دارویی آنفولانزا
درمان آنفولانزا در طب سنتی

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی