تهران

موزهامون رو اینجوری نگهداری کنیم

آشنایی با روش های نگهداری موز در منزل
موز یکی از میوه های خوشمزه و لذیذ است. ولی نگهداری این میوه تا حدودی دشوار بوده و مستلزم رعایت نکاتی کلیدی است چون موز به سرعت دچار سیاهی شده و کیفیت خود را از دست می دهد به همین سبب ما در این مطلب چند راهکار عملی برای نگهداری انواع موز اعم از رسیده و نارس را برای استفاده شما عزیزان آماده کرده ایم.

روشهای نگهداری موز

به اعتقاد بسیاری موز میوه ای است که در مدت زمان کوتاهی خراب شده و رنگش سیاه می شود، اما این طرز فکر در صورتی که روش های نگهداری آن را بدانیم صادق نخواهد بود.

نحوه نگهداری موز به مدت طولانی بدون خراب یا سیاه شدن

نگهداری موز به شکل صحیح بستگی به جایی که آن را نگهداری می کنید دارد. نگهداری انواع موز هم متفاوت خواهد بود در صورتی که موز رسیده باشد بهتر آن است که در یخچال نگهداری شود، ولی موز کال و سبزتر باید در دمای معمولی اتاق نگه داشته شود تا بوسیله گاز طبیعی اتیلن، که تولید شده توسط خود میوه هاست، روند رسیدگی آن تسریع گردد. حتی چنانچه مرحله رسیده شدن را پشت سر گذاشته باشند، می توان آنها را نگهداری کرده و بعدا استفاده نمود. 

روش نگهداری موز
نحوه نگهداری موز


 روش های عالی برای نگهداری موز


پیچیدن دسته موزها داخل پلاستیک

موزهایی که رسیده اند دارای رنگ روشن با خال های سیاه هستند. یک روش ساده و آسان برای نگهداری موزهای رسیده، پوشاندن ساقه موز (قسمت ضخیم چوبی) با پلاستیک هست. پوشش پلاستیکی مانع رسیدن گاز اتیلن به موز می شود چون رسیدن این گاز به موزها باعث رسیده شدن آنها می گردد. در این روش می توانید تمام تاج موز ها را باهم ببندید یا موزها را جدا کرده و ساقه هایشان را با پلاستیک پوشانده و نگهداری نمایید.
نگه داشتن موز با روش فوق می تواند عمر موز را در حدود 3 یا 4 روز تا یک هفته افزایش دهد. به این دلیل که موزهای یک خوشه در زمانهای مختلف رسیده می شوند بهتر است آنها را به صورت جداگانه با پلاستیک ببندید تا از رسیدن موزهای دیگر با سرعت زیاد ممانعت شود.

روش نگهداری موز
روش پیچیدن ساقه موز در پلاستیک برای نگهداری آن


فریز کردن موزهای یخ زده

اگر چنانچه می خواهید موزها را نگه داشته و همه را بلافاصله مصرف نمی کنید روش منجمد کردن آنها بهترین راه است. موز رسیده به مدت 3 تا 4 ماه به خوبی در فریزر می ماند، زیرا دمای سرد فریزر باعث کند شدن روند پیری و رسیدن بیش از حد موز می شود.
برای اجرای این روش باید پوست موز را جدا کنید و آن را تکه تکه کرده و روی یک ورقه پهن نمایید و منجمد کنید. تکه های موز را از هم جدا کنید چون موقع یخ زده شدن خشک می شوند. برای فریز کردن تکه های موز را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید و آنها را روی یک سینی یا تخته پخت قرار داده و به مدت دو ساعت آنها را در فریزر قرار دهید بعد از طی دو ساعت پوشش پلاستیکی را برداشته و تکه های موز یخ زده را به یک ظرف محفوظ از هوا انتقال دهید و ظرف را مجدد در فریزر بگذارید تا موزها بمانند.

نگهداری صحیح موز
نحوه فریز کردن موز

 

کل موز را در یخچال قرار دهید

اگر روش فریزر کردن را پروسه ای دشوار می دانید می توانید با قرار دادن موز در کیسه های زیپ دار تا زمان مورد نیاز آنها را در یخچال نگهداری کنید در این روش به مدت یک هفته موزها ماندگاری خوبی خواهند داشت. در این روش باید موزها به طور کامل رسیده باشند در صورت سبز بودن موزها، سرما جلوی رسیده شدن آنها را می گیرد. 
در این روش بهتر است موزها را به صورت جداگانه بسته بندی نمایید تا تاثیر آنها بر رسیدن یکدیگر خنثی شود. با این روش بیش از یک هفته می توانید موزها را نگه دارید.

نگهداری موز
نگهداری موز در کیسه های زیپ دار


تسریع روند رسیده شدن موزهای کال و نارس

اساسا موزهای نارس و سبز برای خوردن لذیذ نیستند. برای سریع تر کردن روند رسیدن این گونه موزها، آنها را در یک جای گرم و در درون یک کیسه کاغذ قهوه ای رنگ بگذارید، بدین گونه گاز اتیلن مورد نیاز برای رسیده تر شدن موزها در درون کیسه به دام افتاده و باعث رسیدن موز نارس می گردد. قرار دادن یک گلابی یا سیب همراه موز در کیسه می تواند روند رسیده شدن موزها را تسریع ببخشد.

روش نگهداری موز
نگهداری از موز کال و نارس در منزل

 

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی