تهران

چرا از مواد غذایی اینجوری نگهداری می کنید

روش های نگهداری مواد غذایی مختلف
روش های نگهداری و ذخیره مواد غذایی یکی از کارهای دشوار در خانه محسوب می شود مواد غذایی گوناگون نیاز به روش های نگهداری متفاوتی دارند که در صورت عدم رعایت منجر به خرابی یا از دست رفتن کیفیت آنها می شود. استفاده از روشهای نادرست به هدر رفت و خراب شدن انواع مختلف مواد غذایی منجر می گردد.

نگهداری مواد غذایی

نحوه نگهداری نامناسب و ناصحیح مواد غذایی در یخچال و نداشتن آگاهی از روش درست منجمد کردن آنها می تواند زمینه تولید و تکثیر میکروب ها را ایجاد کند و به دنبال آن مصرف آنها نیز زمینه بروز بیماریهای مختلف گوارشی را در افراد بوجود می آورد.
نگهداری کردن از مواد غذایی چه در درون یخچال و فریزر و چه در هوای آزاد مستلزم رعایت نکاتی است که بتوانیم عمر مفید آنها را افزایش داده و به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم.

نگهداری نادرست مواد غذایی
روش های نگهداری مواد غذایی مختلف


روش نگهداری نامناسب مواد غذایی باعث هدر رفت و دور ریخته شدن آنها می گردد. این کار که بتوانیم همواره یخچالی پر از میوه ها و مواد غذایی سالم داشته باشیم تا حدودی دشوار و سخت خواهد بود زیرا اغلب این محصولات قابلیت فساد بالایی داشته و به سرعت فاسد می شوند. در این مطلب به روشهای نادرست نگهداری مواد غذایی و در ادامه ارائه راهنمایی هایی برای نگهداری درست از آنها اشاره خواهیم کرد.

نکات نگهداری نامناسب مواد غذایی

پیچاندن مواد غذایی مانند نان در داخل روزنامه یا گذاشتن آن در درون کیسه نایلون سیاه بازیافتی نادرست است.
نباید ضایعات نان در داخل آشپزخانه نگهداری شوند.
نگهداری آرد و حبوبات نباید در محیط مرطوب باشد.
نگهداری نان در یخچال باعث تسریع در روند بیات شدن آن می شود.
انواع میوه و سبزیجات نباید با نایلون در یخچال نگهداری شوند چون در این صورت تعریق باعث افزایش امکان فساد در آنها می گردد.
نگهداری شیر در ظروفی مانند آهن یا مس نادرست است.
نباید هرگز قبل از استفاده سطح تخم مرغ را بشویید.
تحت هیچ شرایطی نباید روغن داغ را در درون ظرف پلاستیکی بریزید.

روش نادرست نگهداری مواد غذایی
روش نامناسب نگهداری مواد غذایی

نکات نگهداری مناسب انواع مختلف مواد غذایی

برای نگهداری انواع مختلف غلات بهتر است آنها را در ظروف دربسته و در محلی خشک و خنک نگه داشت.
مواد غذایی مانند برنج، رشته آشی، رشته پلویی و این گونه مواد باید در انباری خشک و بدون رطوبت و بدور از نور نگهداری شوند.
برنج به شدت جاذب بو بوده و بهتر است در مکانی بدور از آفتاب نگهداری شود و از موادی مانند سیر و پیاز باید به دور باشد. هم چنین بهترین ظروف برای نگهداری برنج ظروف پلاستیکی دهان گشاد هستند. برای نگهداری برنج در گونی نیز باید آنها را در مکانی بالاتر از سطح زمین نگه داشت و برای ماندگاری بهتر آن می توانیم مقداری نمک نیم کوب به آن اضافه کنیم.
به منظور نگهداری حبوبات مناسب ترین مکان، فضاهای تاریک و سرد همانند داخل کابینت است. وجود نور و حرارت بالا منجر به تغییر خواص تغذیه ای و ایجاد کهنگی در حبوبات می گردد.
ظروف شیشه ای دهان گشاد با درب فلزی، بهترین گزینه برای نگهداری حبوبات محسوب می شوند.
روش صحیح نگهداری میوه ها و سبزیجات هم شستن و خشک کردن آنها و سپس گذاشتن آنها در یخچال است. میوه ها باید مکررا بازبینی شوند و در صورتی که میوه له شده یا خرابی در میان آنها وجود داشت سوا شود. 
اگر میوه و سبزی احیانا کپک زده بود باید سریعا از یخچال خارج شود زیرا موجب انتشار آلودگی به کل یخچال خواهد شد. حتی در این مورد باید ظرف نگهداری مواد مذکور نیز تعویض شده و ضد عفونی شود.
به منظور نگهداری طولانی مدت مواد غذایی بویژه سبزیجات روش یخ زده کردن بهترین راه است.

شیر استریلیزه می تواند در صورت باز نشدن درب آن، و به شرط نگهداری در مکان مناسب و با شرایط خشک و خنک، تا چندین ماه در یخچال بماند.
باز کردن بسته بندی محصولات لبنی به کم شدن ماندگاری آنها می انجامد بنابراین بعد از باز کردن آنها باید در طی چند روز استفاده شوند. هم چنین شیر باید در سردترین نقطه یخچال نگهداری شود.
بعد از اینگه مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید منجمد شده از فریزر خارج شد نباید دوباره آن را در فریزر گذاشت پس باید به میزان مورد استفاده گوشت از فریزر خارج کنید که مجددا مجبور به منجمد کردن آن نباشید.
تخم مرغ را باید حتما در یخچال نگه داری کنید.
مواد غذایی دارای چربی باید در ظرف دربسته و در درون یخچال نگهداری شوند.
نمک یددار را باید در ظرف تیره رنگ و درب دار و به دور از نور مستقیم خورشید نگه داشت.
بعد از اینکه در قوطی رب گوجه فرنگی باز شد، محتوای قوطی را باید در ظرف شیشه ای در دار و در یخچال بگذارید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی