تهران

چند نکته مهم برای بوتاکس اولی‌ها

نکات مهم برای کسانی که بوتاکس اولی هستند
بوتاکس یک شیوه معمول برای از بین بردن چین و چروک ایجاد شده روی نواحی مختلف پوست است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله نکات مهمی در رابطه با بوتاکس و کسانی که برای اول تصمیم به تزریق بوتاکس گرفتند بیان شده است که پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از این نکات مهم همراه تیجور باشید.

چند نکته مهم برای بوتاکس اولی‌ها

چین و چروک‌ها با افزایش سن رفته رفته روی پوست صورت ظاهر می‌گردند. ابتدا خطوطی افقی روی پیشانی ظهور کرده و سپس به تدریج در قسمت‌های دیگری از پوست صورت مشاهده می‌شوند و با مرور زمان این خطوط و چروک‌‌ها شکل عمیق‌تری به خود می‌گیرند.
این چروک‌ها باعث ایجاد افتادگی و شلی در عضله‌های صورت شده و ظاهری خسته به صورت می‌دهند. امروزه تزریق بوتاکس به عنوان راه حلی اساسی برای برطرف کردن این چین و چروک‌ها و حالت افتادگی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تزریق بوتاکس
نکات مهم برای بوتاکس اولی ها

بوتاکس نوعی سم موسوم به بوتولینوم می‌باشد که از مسمومیت غذایی حاصل شده است. این سم را در دنیا به عنوان خطرناکترین سم برای بدن انسان شناخته‌اند. از این سم به شکل‌های مختلفی در درمان‌های دارویی استفاده می‌شود. بوتاکس امروزه به یکی از شیوه‌های رایج برای جوانسازی پوست تبدیل شده و طرفداران بی‌شماری دارد. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که می‌خواهید برای اولین بار از تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک و خطوط صورت خود استفاده نمایید در این مقاله به مهم‌ترین نکات در مورد تزریق بوتاکس خواهیم پرداخت که توصیه می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

تزریق بوتاکس
زیبایی و جوانی پوست با بوتاکس

انتخاب پزشک و انجام بوتاکس تحت نظر متخصص

انتخاب یک کلینیک و پزشک متخصص در زمینه بوتاکس اولین قدم برای انجام بوتاکس است. برای این امر سعی کنید تحت نظر پزشک متخصص باشید و تنها به کلینیک‌های مطمئن مراجعه کنید. به تمام کسانی که بدون تخصص لازم اقدام به انجام بوتاکس می‌کنند نه بگویید. انجام بوتاکس به مهارت و تکنیک‌های خاصی نیاز دارد. این فقط پزشک متخصص شماست که برای انجام پروسه بوتاکس قابل اعتماد می‌باشد. شما نیاز به یک پزشک مجرب و متخصص برای انجام بوتاکس دارید که دارای تجربه کافی در این زمینه باشد. چون در صورت عدم تزریق درست بوتاکس به مشکل بر خواهید خورد و دچار نامتقارنی در اجزای صورت خود خواهید شد. بعد از تزریق مواد تزریق شده بوتاکس دیگر قابل خارج کردن از پوست نیستند و برای از بین رفتن تاثیر آن باید چند ماه صبر کنید. بنابراین انتخاب پزشک و انجام پروسه بوتاکس تحت نظر یک متخصص یکی از موارد مهم در تزریق موفق بوتاکس است.

بوتاکس صورت
تزریق بوتاکس تحت نظر پزشک متخصص

استفاده از مواد مرغوب و مورد تایید در بوتاکس

برای انجام بوتاکس بهتر است از محصولات و مواد مرغوب و مورد تایید FDA استفاده شود و از استفاده‌ی محصولات یا موادی با ماندگاری بسیار طولانی یا دائمی به دلیل ایجاد عوارض گرانولوم جسم خارجی اجتناب گردد. از روش تزریق ژل و بوتاکس برای از بین بردن خط اخم، برجسته کردن گونه و صاف کردن خطوط عمیق موجود در دو طرف دهان و حجیم کردن لب استفاده می‌شود و در حال حاضر تزریق ژل‌های هیالورونیک بهترین روش در سرتاسر دنیا محسوب شده و ماندگاری آنها در حدود 6 الی 9 ماه است. این ژل‌ها بی‌نیاز از تست حساسیت بوده و ایجاد آلرژی نمی‌کند و حرکت و ریزشی در زیر پوست ندارد.

عوارض بوتاکس
بوتاکس با مواد مرغوب و مورد تایید

عوارض تزریق بوتاکس در نواحی مختلف

بوتاکس نیز همانند هر داروی دیگری می‌تواند یک سری عوارض جانبی به همراه داشته باشد، با این تفاوت که اغلب این عوارض حاصل خطا در محل تزریق یا مقدار داروی تزریق شده می‌باشند. عارضه مشاهده شده در هر دوی موارد ذکر شده شامل افتادگی پشت پلک می‌شود که البته جای خوشحالی دارد که عارضه‌ای ماندگار نبوده و پس از حدود 2 الی 4 هفته خود به خود از بین می‌رود. 
از دیگر عوارض بوتاکس می‌توان به بروز آلرژی دارویی در ناحیه دور چشم و پیشانی به صورت تورم اشاره کرد که این تورم بعد از گذشت چند ساعت به سمت پایین پیشروی می‌کند. 
افزایش فشار چشم یکی دیگر از عوارض بوتاکس است که خود را به صورت درد در ناحیه چشم و ریزش اشک نشان می‌دهد. ممکن است گاها کبودی نیز در بوتاکس دیده شود که اغلب بعد از 7 الی 10 روز برطرف می‌شود.

مراقبت بعد از بوتاکس
بوتاکس و عوارض آن

برخی از محدودیت‌های تزریق بوتاکس

پیش از اقدام به انجام تزریق بوتاکس، تمام سوابق پزشکی و مصرف داروها باید با پزشک متخصص در میان گذاشته شود و مصرف برخی از داروها باید قبل از تزریق بوتاکس باید برای مدتی قطع شود. از جمله این داروها می‌توان به دسته ایبوپروفن‌ها، آسپیرین، ادویل، الیو و موترین اشاره نمود. بایستی مصرف برخی از مکمل‌های غذایی همانند قرص‌های ویتامین یک هفته پیش از تزریق بوتاکس قطع شود از آن جمله می‌توان به ویتامین E، روغن ماهی یا امگا 3 نام برد.
از میان داروهای گیاهی زنجبیل از جمله گیاهانی است که باید یک هفته قبل از انجام تزریق مصرف آن را متوقف کرد. داروی گیاهی جینکوبیلوبا نیز جزو داروهایی است که مصرف آن باید هفت روز قبل از انجام بوتاکس قطع شود. همچنین آنتی بیوتیک‌های خانواده جنتامایسین، تتراسایکلین و داروهای مهار کننده آمینوگلیکوزیدی نیز برای مدت 7 الی 14 روز قبل از انجام بوتاکس محدودیت داشته و نباید مصرف شوند.
در کل داروهای رقیق کننده خون، داروهای شل کننده عضلات و داروهای آرام بخش در زمره داروهای محدود کننده تزریق بوتاکس قرار می‌گیرند و مصرف آنها بایستی 7 الی 10 روز قبل از انجام بوتاکس قطع گردد.

بوتاکس پیشانی
محدودیت های قبل از تزریق بوتاکس

با داروهای بی‌حس کننده درد تزریق را کاهش دهید

به احتمال زیاد برای کسانی که اولین بار تزریق بوتاکس را تجربه می‌کنند ترس از تزریق قبل از انجام آن در آنها ایجاد می‌شود. این احساس طبیعی است که برای مقابله با آن می‌توانید با مشورت پزشک معالج حدود یک ساعت قبل از تزریق یک لایه از کرم بی‌حس کننده روی پوست ناحیه مورد نظر بمالید. می‌توانید برای کاهش و جلوگیری از ایجاد کبودی و تورم بعد از تزریق، مقداری یخ با خود به همراه برده و درست پیش از انجام تزریق روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. البته پروسه تزریق بوتاکس دردناک نیست و معمولا پزشک آن را به آرامی انجام می‌دهد. خود پزشکان در بسیاری از موارد از کرم‌های بی‌حس کننده مخصوص و از الکل برای بی‌حس کردن پوست استفاده کرده و سپس اقدام به تزریق می‌کنند.

عوارض ناشی از تزریق بوتاکس
کاهش درد بوتاکس با داروهای بی حس کننده

عوارض ناشی از تزریق بوتاکس موقتی هستند

معمولا عوارض ناشی از تزریق بوتاکس موقتی هستند زیرا خود بوتاکس یک نوع درمان موقت محسوب می‌شود و باید برای تمدید آن هر 4 الی 6 ماه یکبار اقدام شود. پس اگر چنانچه فرد به دنبال تزریق در محل، اشتباهی دچار عوارضی همچون افتادگی پلک و ... شده است، باید برای برطرف شدن آن تا زمان از بین رفتن اثر دارو صبر نماید. اما اگر تزریق به درستی انجام شده باشد و فقط مقداری نشتی از دارو به عضلات مجاور صورت گرفته باشد، بروز علائم ناشی از آن در مدت یک الی دو هفته برطرف خواهد شد. بوتاکس معمولا در صورت استاندارد بودن هیچ عوارض دائمی و بلند مدت در پی ندارد، مگر در مواردی که استانداردهای لازم رعایت نشده باشد. 
می‌توانید بعد از تزریق بوتاکس جهت پیشگیری از بروز تورم و کبودی، به تجویز پزشک معالج خود از کیسه یخ استفاده نمایید. یا افرادی که مستعد کبودی هستند برای جلوگیری از بروز کبودی با تشخیص پزشک از قرص آرنیکا استفاده نمایند. مصرف قرص آرنیکا را یک روز قبل از تزریق شروع کرده و بعد از تزریق بوتاکس به مدت پنج روز ادامه دهید.

ماندگاری بوتاکس
عوارض بوتاکس موقت هستند

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

بعد از تزریق بوتاکس باید برای مدت 24 ساعت از ماساژ دادن صورت خود اجتناب کنید. یکی از مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس جلوگیری از مالیدن صورت و به خصوص ناحیه تزریق شده است و نباید برای حدود 24 ساعت هیچ گونه فشاری به ناحیه مورد درمان وارد شود، چون ممکن است مالیدن صورت یا فشار آن باعث انتقال دارو به قسمت‌های دیگر صورت شود. پس از هر گونه لمس یا مالیدن منطقه تحت درمان اجتناب کنید. رعایت این نکته یکی از اقدامات مهم مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس است. همچنین حداقل برای مدت 24 ساعت بعد از تزریق نباید شنا کرد. انجام ورزش‌های سبک تا متوسط بعد از تزریق مناسب می‌باشد، اما بنا به دلایل اشاره شده بهتر است برای چند روز فعالیت‌های شدید خود را به تاخیر بیاندازید.

درمان با بوتاکس
نکاتی در مورد مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

 تمدید بوتاکس

ماندگاری و اثر هر تزریق بوتاکس در حدود 4 الی 6 ماه است. در کل مدت ماندگاری بوتاکس وابسته به 4 فاکتور زیر است:

  1. اول اینکه به طور کلی طبیعتا میزان پاسخ دهی پوست افراد با همدیگر متفاوت است.
  2. فاکتور دوم میزان دارو یا واحدی از بوتاکس که توسط پزشک معالج تزریق می‌شود.
  3. فاکتور تاثیر گذار سوم شدت چروک‌هاست که هر میزان شدت آنها بیشتر باشد به طبع ماندگاری بوتاکس کمتر خواهد بود.
  4. مورد آخر اینکه فردی که برای چند سال به طور منظم سالی دو بار اقدام به تزریق بوتاکس کرده، مسلما میزان ماندگاری بوتاکس او با فردی که برای اولین بار بوتاکس انجام داده، بیشتر خواهد بود و هم بوتاکس اثر گذاری بهتری خواهد داشت.
درمان با بوتاکس و مدت ماندگاری آن
تمدید بوتاکس و عوامل موثر در ماندگاری آن

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی