تهران

مکان‌های گردشگری شهر مشهد را بشناسید - قسمت چهارم

مکان های گردشگری مشهد
مشهد یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران است که دارای مکان‌های گردشگری، تفریحی و زیارتی بسیاری است. از جمله مکان‌های تفریحی در مشهد می‌توان به پارک‌های بسیار زیبای آن مانند کوهسنگی و باغ پرندگان اشاره کرد که در این مقاله تحت عنوان قسمت چهارم و قسمت آخر به معرفی این مکان‌ها و پارک‌های زیبا می‌پردازیم.

مکان‌های گردشگری شهر مشهد را بشناسید - قسمت چهارم

در مقاله "مکان‌های گردشگری شهر مشهد را بشناسید - قسمت اول، دوم و سوم" تعداد زیادی از جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری شهر مشهد را معرفی کردیم. در این مقاله تحت عنوان قسمت چهارم و قسمت آخر به معرفی تعداد باقی مانده از این مکان‌های گردشگری می‌پردازیم. همراه تیجور باشید.

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد در شهر مشهد و در ضلع جنوبی حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است. کاشی کاری و معماری فوق العاده زیبای مسجد گوهرشاد این بنا را به یکی از زیباترین بناهای باستانی عهد تیموری تبدیل کرده است. مسجد گوهرشاد یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین مساجد در شهر مشهد است که در حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) قرار گرفته است. نام این مسجد در دو قسمت با کاشی کاری معرق، یکی در کتیبه ایوان و دیگری در بالای ورودی ایوان به یادگار مانده است. 

مسجد گوهرشاد مشهد
مسجد گوهرشاد مشهد

تاریخچه مسجد گوهرشاد
در سال 818 هجری قمری، گوهرشاد همسر پادشاه شاهرخ تیموری و دختر امیر غیاث الدین ترخان دستور داد مسجدی در ضلع جنوبی حرم امام رضا بسازند. ساخت این مسجد در سال 821 پایان یافت. گوهرشاد از شناخته شده‌ترین افراد دوران تیموری بود که خدمات زیادی برای مردم دوره خود انجام داد که همواره از او به نیکی یاد می‌شود.

معماری مسجد گوهرشاد
معمار اصلی این مسجد بکی از معروف‌ترین معماران دوره تیموی با نام قوام الدین بود که این مسجد را با سبک معماری مساجد چهار ایوانی ایرانی با گنبد ساخت. از ویژگی‌های این مسجد می‌توان به کاشی کاری‌های معرق، طراحی زیبا، اسلوب و معرق، گچ‌کاری فوق العاده و تزئینات هنری بی‌نظیر اشاره کرد. این مسجد از 8 ایوان بزرگ و 7 شبستان تشکیل شده است که ایوان جنوبی، ایوان مقصوره نام گرفته که بزرگترین ایوان این مسجد است. همچنین ایوان شمالی معروف به ایوان دار السیاد، ایوان شرقی معروف به ایوان اعتکاف و ایوان غربی معروف به ایوان شیخ بهاء الدین هستند.

مسجد گوهرشاد مشهد
مسجد گوهرشاد مشهد

بخش‌های مختلف مسجد گوهرشاد
منبر صاحب الزمان:
در قسمت جنوبی ایوان مقصوره منبری بلندی با نام منبر صاحب الزمان قرار گرفته است. ساخت این منبر به دوران قاجار باز می‌گردد که برای ساختش از چوب گردو و گلابی استفاده کردند. 

گنبد و مناره‌ها: این گنبد 41 متر ارتفاع دارد که با کتیبه‌ای به خط کوفی آجر لعاب‌دار مزین شده است. گنبد این مسجد بر خلاف گنبدهای دیگر به صورت چهار گوش بر روی ایوانی مستطیلی شکل قرار گرفته است.

شبستان‌ها: شبستان‌های این مسجد به صورت قرینه ساخته شده‌اند که در دوره‌های مختلف نام‌های متفاوتی داشتند.

مسجد گوهرشاد مشهد
مسجد گوهرشاد مشهد

مشخصات ظاهری مسجد گوهرشاد
در حال حاضر این مسجد هشت ورودی دارد که دو در آن از طرف ایوان مقصوره به سمت صحن قدس راه دارد، دو در به سمت شیخ بهایی و درهای دیگر به راهروی رواق دارالولایه راه دارند. 

نحوه دسترسی به مسجد گوهرشاد
به دلیل محل قرار گیری این مسجد، به آسانی می‌توانید به آن برسید. تنها کافی است به حرم امام رضا (ع) بروید تا این مسجد را پیدا کنید. 

زمان و هزینه لازم برای بازدید از مسجد گوهرشاد چه مقدار و چه موقعی است؟ 
می‌توانید همه روزه و 24 ساعت برای بازدید از این مسجد به حرم امام رضا بروید، همچنین برای بازدید از این مسجد تنها به 1 ساعت وقت نیاز دارید. 

جاذبه‌های نزدیک به مسجد گوهرشاد
پارک کوهسنگی، آرامگاه نادرشاه افشار، هلیوم پارک مشهد، باغ گیاه شناسی مشهد، باغ ملک آباد 

هتل‌های نزدیک به مسجد گوهرشاد
هتل الماس، هتل جواد، هتل توس، هتل ایران، هتل مدینه الرضا، هتل جواهر شرق، هتل زمزم

مسجد گوهرشاد مشهد
مسجد گوهرشاد مشهد

پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی دومین پارک بزرگ شهر مشهد است که پس از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی برای بازدید عموم در جایگاه سوم قرار گرفته است. همچنین این پارک جزو مشهورترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد نیز محسوب می‌شود. این پارک دارای محیطی فوق العاده برای تفریح خانواده و کودکان است. همچنین با حضور در این پارک می‌توانید از گیاهان، جوی‌ها و نور موجود در این محیط نهایت استفاده را ببرید. 

پارک کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد

تاریخچه پارک کوهسنگی مشهد
این پارک دارای هوایی مطبوع و چشم اندازی زیبا است که توسط دو قلعه از رشته کوه بینالود احاطه شده است، به همین دلیل است که این پارک با نام پارک کوهسنگی شناخته می‌شود. شما در هر نقطه‌ای از این پارک بایستید می‌توانید قله‌های آن را مشاهده کنید و همچنین می‌توانید  از آن‌ها بالا هم بروید.

پارک کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد

بخش‌های مختلف پارک کوهسنگی
دریاچه و آبشارهای کوهسنگی:
در قسمت جنوبی این پارک دریاچه‌ای مصنوعی قرار گرفته است که چشم انداز زیبایی را به پارک کوهسنگی داده که می‌توانید داخل آن قایق سواری را تجربه کنید. در وسط این دریاچه فواره آبی قرار گرفته است که آب را به بالا می‌فرستد و زیبایی خاصی را به دریاچه می‌دهد. 

مجسمه شیرهای سنگی: در قسمت ورودی این پارک مجسمه دو شیر قرار گرفته است که نماد این پارک هستند. 

بازار هنر مشهد: بازار هنر مشهد یا بازار هنر خراسان که در سال 1384 در این پارک افتتاح شد، مجموعه‌ای تفریحی و فرهنگی است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. داخل این بازار 54 مغازه به همراه 13 گروه هنری وجود دارد که می‌توانید آثاری زیبا را در این مکان مشاهده کنید. 

موزه بزرگ خراسان: این موزه شبیه به معماری کاخ خورشید نادرشاه در 12 طبقه ساخته شده است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های خاورمیانه و ایران شناخته می‌شود. داخل این موزه می‌توانید قطعات گچ‌بری، اشیای سفالی، فلزی، شیشه‌ای و نسخ چرم و خطی را مشاهده کنید. 

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی و بزرگان دوره صفوی: این آرامگاه در دوره صفویه ساخته شده است که مقبره هفت تن از بزرگان دوره صفوی را می‌توانید در آن مشاهده کنید.

پارک کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد

امکانات پارک کوهسنگی

  • امکانات تفریحی از جمله جت اسکی، قایق پدالی، قایق خانواده، دوچرخه، قطار کودک، استخر توپ، درشکه سواری و... 
  • سرویس بهداشتی 
  • محلی برای پیک نیک
  • زمین بازی کودکان
  • رستوران 
  • مسجد
  • فروشگاه صنایع دستی
پارک کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد

باغ پرندگان مشهد

تنها جایی که می‌توانید گونه‌های کمیاب پرندگان آسیایی، آفریقایی و ایرانی را مشاهده کنید باغ پرندگان مشهد است. این مکان یکی از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی شهر مشهد است که داخل آن پرندگان متنوعی زندگی می‌کنند. 

چرا بازدید از باغ پرندگان مشهد پیشنهاد می‌شود؟ 

  • در این باغ بیش از 700 پرنده زندگی می‌کنند. 
  • باغ پرندگان اولین و تنها باغ پرنده شرق کشور است.
باغ پرندگان مشهد
باغ پرندگان مشهد

تاریخچه باغ پرندگان مشهد
شاید فکر کنید در شهر مشهد فقط اماکن زیارتی و تاریخی هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید اما در سال‌های اخیر جاذبه‌های تفریحی و متنوعی هم به این شهر زیبا اضافه شده‌اند. یکی از این جاذبه‌ها باغ پرندگان است که در سال 1393 افتتاح گشت.

در باغ پرندگان از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟ 
داخل این باغ پرندگانی از زیستگاه‌های متفاوت جمع آوری شده‌اند که در رنگ‌ها و گونه‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند. در سال‌های اول تاسیس این باغ، پرندگان کمیاب بی‌شماری را می‌توانستید مشاهده کنید که به تازگی تعداد آن‌ها کمتر شده است.

داخل این باغ محوطه‌ای برای کودکان، بوفه‌ای برای تهیه تنقلات و وسایل تفریحی دیگری قرار گرفته است. همچنین در نزدیکی این پارک رستوران‌هایی قرار گرفته‌اند که در آن ها می‌توانید از خوردن غذاهای لذیذ و خوشمزه لذت ببرید.

باغ پرندگان مشهد
باغ پرندگان مشهد

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از باغ پرندگان مشهد چه قدر است؟ 
برای وارد شدن به این باغ در قسمت ورودی باید مبلغی را پرداخت کنید، همچنین برای بازدید حدودا به یک ساعت زمان نیاز دارید. 

فصل مناسب برای بازدید از باغ پرندگان مشهد چه زمانی است؟ 
اگر در فصل تابستان می‌خواهید به شهر مشهد سفر کنید بهتر است غروب برای بازدید از این پارک اقدام کنید اما بهترین فصل برای بازدید از این باغ، فصل بهار است. 

جاذبه‌های نزدیک به باغ پرندگان مشهد
پارک علمی پروفسور بازیما، شهر بازی الماس شهر، مجتمع الماس شرق، پارک ساحلی آفتاب

هتل‌های نزدیک به باغ پرندگان
هتل توریست توس مشهد، هتل صحرا، هتل هما، هتل دیپلمات

باغ پرندگان
باغ پرندگان مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد

داخل مشهد پارک‌های متعددی همچون پارک وکیل آباد و کوهسنگی قرار دارد. از میان این پارک‌ها پارک مینیاتوری توانسته است توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کند. داخل این پارک آثاری زیبا قرار دارد که با خانواده در کنار لذت بردن از طبیعت از این آثار هم می‌توانید بازدید کنید. 

بوستان مینیاتوری مشهد
بوستان مینیاتوری مشهد

چرا بازدید از بوستان مینیاتوری مشهد پیشنهاد می‌شود؟ 
داخل این پارک ماکت‌هایی از بناهای ارزشمند ملی قرار گرفته است. 
در این پارک 63 نماد مذهبی و فرهنگی ایران به صورت مینیاتوری به نمایش در آمده‌اند. 
این پارک مکان مناسبی برای تفریح خانواده و کودکان است.

بوستان مینیاتوری مشهد
بوستان مینیاتوری مشهد

مشخصات پارک مینیاتوری مشهد
پارک مینیاتوری فضای بسیار بزگی دارد که دارای مساحت 8 هکتار است. در کنار بازدید از ماکت‌ها می‌توانید به قسمتی که دریاچه و رودخانه قرار گرفته است بروید و از فضا لذت ببرید. درحال حاضر در این پارک امکاناتی برای کودکان نیز مهیا شده است تا بتوانند سرگرم شوند.

بوستان مینیاتوری مشهد
ماکتی در بوستان مینیاتوری مشهد

در بوستان مینیاتوری از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟
داخل این پارک ماکت‌هایی همچون ماکت آرامگاه فردوسی، تخت جمشید، آرامگاه عطار، روستای کندوان، ارگ بم، سد کارون، پل خواجو، فرودگاه مشهد، راه آهن مشهد و شاهزاده ماهان کرمان طراحی شده است. تمامی این ماکت‌ها با جزئیات کامل حتی با درختان و آدم‌های داخل آن طراحی شده‌اند که با تماشای آن‌ها کاملا حیرت زده می‌شوید. البته در راه رسیدن به قسمت ماکت‌ها از راه‌هایی که گل کاری و درخت کاری شده‌اند می‌گذرید که می‌تواند از فضا لذت ببرید.
در قسمت دیگری از پاک روستایی به شکل کاهگلی ساخته شده است که در آنجا حیوانات اهلی نگهداری می‌شوند. بعد از این روستا به دریاچه این پارک می‌رسید که پر از اردک و ماهی‌هایی است که با دیدنشان لذت می‌برید. 
دیگر امکانات این پارک عبارت است از شربت سرای مخروطی، زمین بازی کودکان، پارکینگ خودرو، قطار، کافی شاپ، پیست ماشین کنترلی، 12 عدد سرویس بهداشتی، سکوی ویژه مراسمات و...

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از پارک مینیاتوری مشهد چه قدر است؟ 
برای بازدید از این مکان تقریبا به یک ساعت زمان نیاز دارید، همچنین برای وارد شدن به پارک در قسمت ورودی باید مبلغی را نیز پرداخت کنید. 

فصل مناسب برای بازدید از بوستان مینیاتوری چه زمانی است؟ 
همانطور که می‌دانید هوا در فصل پاییز و بهار بسیار مطلوب می‌شود بنابراین اگر قصد دارید از این پارک بازدید کنید بهترین زمان فصل پاییز و بهار است. 

جاذبه های نزدیک به پارک مینیاتوری
پارک ملی چهل بازه مشهد، نمایشگاه بین المللی مشهد، پارک ملت، سرزمین موج‌های آبی 

هتل‌های نزدیک به پارک مینیاتوری مشهد
هتل پور اکبر، مجتمع مسکونی خلیح فارس، مجتمع مسکونی باران، ساختمان قشلاق

بوستان مینیاتوری مشهد
نمایی از بوستان مینیاتوری مشهد

در انتهای این مقاله از تمامی شما خوانندگان محترمی که تجربه سفر به شهر زیبای مشهد را داشته‌اید و از مکان‌های دیدنی این شهر دیدن کردید تقاضا داریم نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید و ما را در ارائه هر چه بهتر مقالات یاری کنید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی