تهران

مکان‌های گردشگری شهر قزوین - قسمت اول

مکان‌های گردشگری شهر قزوین
شهر تاریخی قزوین در نیمه شمالی و نزدیک به مرکز ایران واقع شده که آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده‌ است. علاوه بر مکان‌های تاریخی، طبیعت زیبای قزوین نیز دیدنی است که اگر در فصل مناسب به این شهر سفر کنید بسیار لذت خواهید برد. در این مقاله از تیجور به معرفی مکان‌های دیدنی شهر قزوین می‌پردازیم.

مکان‌های گردشگری شهر قزوین - قسمت اول

شهر قزوین در جنوب استان گیلان و در شمال غربی تهران قرار گرفته است که دارای جمعیت 300 هزار نفری می‌باشد. این شهر تاریخی اهمیت راهبردی زیادی دارد زیرا نیمه شمالی و جنوبی را به یکدیگر متصل کرده است. شهر قزوین به دلیل دارا بودن راهی طولانی و همیشه باز دارای طبیعت بکر و بازار‌هایی بزرگ است. همین امر موجب شده گردشگران زیادی به این شهر بیایند و در کنار بازدید از بناهای تاریخی به خرید نیز بپردازند.

با تیجور همراه باشید تا شما را با تعدادی از مکان‌های گردشگری این شهر زیبا در قالب قسمت اول آشنا کنیم.

گفتنی است که باقی مکان‌های دیدنی این شهر در مقاله‌های دیگری تحت عنوان قسمت دوم و قسمت سوم نیز منتشر شده است.

دریاچه اوان قزوین

شما اگر به مسیر الموت و گردنه‌های پیچ در پیچ بروید پس از لذت بردن از سر سبزی‌های این منطقه به یک دوراهی می‌رسید که بعد از آن می‌توانید دریاچه زیبای اوان قزوین را تماشا کنید. دریاچه ایوان قزوین یکی از شگفت انگیزترین مناطق طبیعی شهر قزوین می‌باشد که دور تا دور آن را درختانی تنومند پوشانده‌اند. 

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

چرا بازدید از دریاچه اوان قزوین پیشنهاد می‌شود؟ 

  • دریاچه اوان یکی از آثار طبیعی و زیبای شهر قزوین می‌باشد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 
  • می‌توانید از منظره بکر و زیبای آنجا عکس‌های فوق‌العاده‌ای تهیه کنید.
  • دریاچه اوان در هر فصل از سال شکل و جلوه خاص و زیبایی دارد. 
  • آب و هوای دریاچه اوان بسیار خنک و دلپذیر است که البته در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود.
دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

درباره دریاچه اوان
این دریاچه زیبا دریاچه کوچکی نیست و مساحت آن به بیش از 70 هزار متر مربع می‌رسد. همچنین جالب است بدانید آب چشمه‌های این دریاچه از چشمه‌های زیر زمینی تغذیه می‌شوند. طی تحقیقاتی که غواصان انجام دادند عمق این دریاچه به 7.5 کیلومتر می‌رسد به همین علت این مکان بسیار مناسب قایق سواری می‌باشد. 

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه اوان
در این منطقه زیبا گونه‌های مختلف درختی مانند درخت تبریز، بید، آلبالو، چنار، فندق، سنجد، گردو، گیلاس و گونه‌های گیاهان علفی مانند کنگر، گون و شیرین بیان رشد می‌کنند. همچنین ممکن است طی گردش خود به حیواناتی همچون سیاه گوش، پلنگ، بز کوهی، عقاب، شاهین، کبک، ماهی قزل آلا و کپور نیز روبرو شوید.

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

دریاچه اوان کجاست؟ 
این دریاچه زیبا در طبیعت زیبای الموت و دامنه کوه خشچال قرار گرفته است که 75 کیلومتر از شهر قزوین فاصله دارد. گفتنی است از قسمت شمالی این دریاچه می‌توانید به قلعه تاریخی الموت بروید. همچنین در اطراف این دریاچه روستاهای وربن، اوان، رز آباد و زوار دشت نیز قرار گرفته‌اند.

دیدنی‌های دریاچه اوان: 
همانطور که گفته شد از مسیری که به سمت دریاچه می‌روید می‌توانید از طبیعت و سر سبزی‌های اطراف جاده نیز لذت ببرید و در انتهای آن به دریاچه زیبای اوان برسید و آن را تماشا کنید. همین امر موجب شده این دریاچه محل مورد علاقه گردشگران باشد. همچنین اطراف دریاچه اوان مناسب برپایی کمپ و بساط پیک نیک است که همین امر باعث شده دوست داران طبیعت علاقمند به سفر به این منطقه باشند. در کنار این دریاچه امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، چادر و فضایی برای پارک خودرو نیز تعبیه شده است. 

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

تفریحات دریاچه اوان قزوین
قایق سواری:
عمق زیاد این دریاچه باعث شده بتوانید با قایق سواری از زوایای متفاوت، این دریاچه را تماشا کنید و لذت ببرید. 

کوهنوردی: برخی از افرادی که به کوهنوردی علاقه دارند برای فتح کوه به این مکان سفر می‌کنند و از آن بالا می‌روند. 

اسکیت روی یخ: هوای این منطقه در فصل زمستان آنقدر سرد می‌شود که سطح دریاچه یخ می‌زند و موقعیت مناسبی برای تفریح بابت همین قضیه فراهم می‌شود.

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید داز دریاچه اوان چقدر است؟ 
برای بازدید از این دریاچه نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نیست و می‌توانید یک روز کامل را در کنار این دریاچه سپری کنید و لذت ببرید. 

فصل مناسب برای بازدید از دریاچه اوان چه موقعی است؟ 
همانطور که گفته شد این دریاچه در تمام فصول سال بسیار زیباست و می‌توانید در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان به این مکان بروید. البته فصل بهار و تابستان بهترین فصل‌ها برای بازدید از این منطقه است زیرا هوا بسیار متعادل است. اما اگر قصد دارید بر روی دریاچه اسکیت سواری کنید باید در فصل زمستان به آنجا بروید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به دریاچه اوان
قلعه الموت 

هتل‌های نزدیک به دریاچه اوان
هتل هاستل هاشم یوسفی، هتل عقاب

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان قزوین

سرای سعدالسلطنه قزوین

ممکن است در شهر قزوین در حال قدم زدن باشید و از حضور یک کاروانسرای قدیمی و تاریخی در اطراف خود بی‌خبر باشید. زیرا کاروانسراها معمولا در بیرون از شهر و برای استراحت مسافران ساخته شده است. اما کاروانسرای سعد السلطنه که امروزه با نام سرای سعدالسلطنه شناخته می‌شود از این امر مستثنی بوده و در قلب شهر قزوین قرار گرفته است. 
اگر به خیابان امام خمینی (ره) شهر قزوین بروید می‌توانید یکی از ورودی‌های زیبای این سرا را مشاهده کنید. در این قسمت می‌توانید غرفه‌هایی زیبا را ببینید که با چهارچوب‌های چوبی مزین شده‌اند که در آن محصولات نفیس ایرانی همچون صنایع دستی، صنایع چوب، آثار هنرهای تجسمی و خطاطی را می‌توانید تماشا کنید.

سرای سعدالسلطنه قزوین
سرای سعدالسلطنه قزوین

چرا بازدید از سرای سعدالسلطنه قزوین پیشنهاد می‌شود؟ 
این سرای زیبا یکی از شاهکارهای تاریخی و معماری دوران قاجار می‌باشد که در شهر قزوین ساخته شده است. گفتنی است این کاروانسرای تاریخی چندین سال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود که بعد از اتمام این روند مورد استفاده عموم قرار گرفت. شما می‌توانید در غرفه‌های داخل سرای سعدالسلطنه قزوین از محصولات و کالاهای صنایع دستی و نفیس بازدید و خریداری کنید. همچنین می‌توانید در برخی مناسبت‌ها مانند جشن نوروز به نمایشگاه‌های جذابی که در آنجا برگزار می‌شود بروید و از وسایل به نمایش گذاشته بازدید کنید. علاوه بر تمامی این موارد با بازدید از این کاروانسرا می‌توانید با استثنائی‌ترین کاروانسرای پوشیده جهان آشنا شوید که نظیر آن هیچ جای دیگر نمی‌توانید پیدا کنید.

سرای سعدالسلطنه قزوین
سرای سعدالسلطنه قزوین

تاریخچه سرای سعدالسلطنه
شاید برایتان سوال پیش بیاید دلیل این نام گذاری چیست و چرا این کاروانسرا، سرای سعدالسلطنه نام گرفته است؟ در حقیقت این کاروانسرا در دوره قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه به دستور محمد باقرخان سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین ساخته شد که به فرمان وی نام خود را بر روی کاروانسرا گذاشتند. محمد باقرخان سعد السلطنه دستور داد 2 معمار قزوینی و اصفهانی کاروانسرایی 7 هکتاری و با 400 حجره داخل شهر بسازند که این کار را انجام دادند و آن را در سال 1312 به اتمام رساندند. تا قبل از جنگ جهانی اول سرای سعدالسلطنه قزوین به عنوان یک واحد تجاری فعالیت داشت اما بعد از جنگ جهانی اول این مجموعه تغییر کاربری داد و تبدیل به غرفه‌های چوب بری، کفاشی، فرش باقی و... شد.

سرای سعدالسلطنه قزوین
سرای سعدالسلطنه قزوین

معماری سرای سعدالسلطنه
هنگامی که پای معمارات چیره دست و خبره ایران در میان باشد بی شک بنایی زیبا و با شکوه تا سالیان سال باقی خواهد ماند. همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم برای ساخت این بنا دو معمار قزوینی و دو معمار اصفهانی مشغول به کار شدند و این بنای زیبا را ساختند اما در طی این سال‌ها این بنا آسیب‌های جزئی دید که با همکاری سازمان مرمت آثار باستانی و سازمان نوسازی قزوین این بنا مرمت و بازسازی شد و در اختیار عموم در آمد.
یکی از قسمت‌های اصلی سرای سعد السلطنه، چهار سوق می‌باشد که دارای یک گنبد کاشی کاری شده زیبا و جذاب است. یکی دیگر از جذاب ترین مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد اسامی ایرانی و زیبایی همچون نگارالسلطنه، سعدیه و... می‌باشد که بر روی هر قسمت از این سرا گذاشته‌اند. این بنا دارای 7 حیاط است که بزرگترین آن حیاط سعدالسلطنه با مساحت 3073 متر مربع است. هنگامی که داخل گنبدهای آن می‌شوید با دقت به بالای سر خود و داخل گنبدها را نگاه کنید تا متوجه شوید که این گنبدها به چه زیبایی معماری و مرمت شده‌اند.

سرای سعدالسلطنه قزوین
سرای سعدالسلطنه قزوین

در سرای سعدالسلطنه قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟  
داخل این مجموعه غرفه‌هایی بسیار زیبا قرار گرفته که در آن جا می‌توانید کالاها و صنایع دستی بسیار زیبایی را خریداری کنید. علاوه بر بازدید از غرفه‌ها می‌توانید به حیاط‌های بزرگ این مجموعه بروید و بر روی سکوهای بزرگ و چوبی آن بنشینید و از فضا لذت ببرید. علاوه بر تمامی این موارد می‌توانید به کافه رستوران زیبا و جذابی که برای شما در این مکان قرار ساخته شده است بروید و از نوشیدنی‌هایشان لذت ببرید.

چگونه به سرای سعدالسلطنه برویم؟  
سرای سعدالسلطنه در خیابان امام خمینی (ره) قرار گرفته است. همچنین این مکان بسیار نزدیک به سبزه میدان یا میدان آزادی است. بنابراین در هر کجایی از شهر قزوین که هستید خود را به میدان ولیعصر رسانده و سپس با استفاده از تاکسی‌های خطی به سبزه میدان بروید. در آنجا می‌توانید خیابان امام خمینی (ره) را مشاهده کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به سرای سعدالسلطنه
از آنجایی که این بنا فاصله کمی با مکان‌های دیدنی دیگر دارد می‌توانید به راحتی از این مجموعه بازدید کنید و سپس به بازدید از مکان‌های دیگر هم بپردازید. 
مسجد نبی قزوین، کاخ چهلستون، بازار قزوین 

هتل‌های نزدیک به سرای سعدالسلطنه قزوین
هتل گلشن، هتل ایران، اقامتگاه سنتی خانه بهروزی

سرای سعدالسلطنه قزوین
سرای سعدالسلطنه قزوین

قلعه الموت قزوین

کشور ایران به دلیل تاریخ چند هزار ساله‌ای که دارد، اماکن تاریخی و باستانی زیادی مانند اماکن مذهبی و فرهنگی، استحکامات دفاعی و... را در خود جای داده است. برخی از این جاذبه‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند و برخی دیگر مورد بی‌مهری پیشینیان قرار گرفته‌اند و از آن‌ها چیزی جز خشت گل باقی نمانده است. قلعه الموت یکی از اماکن تاریخی می‌باشد که متاسفانه در طول سال‌ها از آسیب‌های گذر زمان در امان نبوده و خسارات جنگی و خود خواهی انسان‌ها به آن صدمه وارد شده است. گفتنی است قلعه الموت در زمان‌های گذشته یکی از ایمن‌ترین استحکامات دفاعی شهر قزوین بوده است. این مکان بعد از چند سال به تلی از خاک تبدیل شد اما خوشبختانه مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه گردشگران زیادی برای بازدید از این مکان به شهر قزوین سفر می‌کنند.

قلعه الموت قزوین
قلعه الموت قزوین

چرا بازدید از قلعه الموت پیشنهاد می‌شود؟ 

  • این قلعه نقش پر رنگی در زمان حکومت اسماعیلیان و تاریخ کشور داشته است. 
  • قلعه الموت ارزش فرهنگی و تاریخی ارزشمندی دارد. 
  • از این مکان می‌توانید نمای زیبایی از طبیعت و مناطق مختلف قزوین داشته باشید. 
قلعه الموت قزوین
قلعه الموت قزوین

تاریخچه قلعه الموت
طبق تحقیقات و اسناد به جا مانده از این بنا در زمان دهمین خلیفه عباسی و توسط حسن ابن زید باقری معروف به داعی کبیر در سال 254 هجری قمری ساخته شده است. داعی کبیر از بنیانگذاران حکومت علویان در طبرستان بود که برای جلوگیری از حمله احتمالی مخالفان خود تصمیم به ساخت دژی غیر قابل نفوذ و مستحکم گرفت و این قلعه را ساخت.
این دژ آنقدر تسخیر ناپذیر و محکم ساخته شده بود که سال‌ها بعد مورد توجه حسن صباح قرار گرفت. وی در حدود 10 سال سعی داشت مکانی برای برپایی حکومت اسماعیلیه در کوهستان آذربایجان پیدا کند. هنگامی که ویژگی‌های این قلعه را مشاهده کرد تمام سعی خود را کرد تا این قلعه را از چنگ مهدی علوی فرمانده وقت قلعه الموت خارج کند و به تصرف خود در بیاورد. او که می‌دانست نمی‌تواند با حمله مستقیم قلعه را به دست بیاورد با دروغ و نیرنگ وارد قلعه شد و حاکم قلعه را وادار کرد تا قلعه الموت را به همراه سه هزار دینار به وی واگذار کند.

قلعه الموت قزوین
قلعه الموت قزوین

معماری قلعه الموت
قلعه الموت در فاصله 200 متری از سطح زمین و بر روی فراز تپه‌ای قرار گرفته است که از چهار جهت به پرتگاه منتهی می‌شود. بسیاری این قلعه را دژی تسخیر ناپذیر می‌نامند زیرا تنها از طریق قسمت شمالی قلعه که شیب تندی دارد می‌توان وارد قلعه شد. از دیگر امکانات این قلعه می‌توان به تونل امنیتی 6 متری، دیوارهای ضخیم، خندق‌های مختلف و... اشاره کرد که همه این موارد باعث شده‌اند این قلعه مستحکم ترین دژ دنیا به شمار بیاید. 

قلعه الموت از چه امکاناتی برخوردار است؟ 
در اطراف این قلعه امکاناتی همچون بوفه خرید اغذیه، سرویس بهداشتی، پارکینگ، فروش صنایع دستی و بومی و... تدارک دیده شده است تا گردشگران بتوانند با خیال راحت از قلعه دیدن کنند و در صورت نیاز از این امکانات استفاده کنند. 

آثار تاریخی قزوین
قلعه الموت قزوین

هزینه و زمان پیشنهادی برای بازدید از قلعه الموت چقدر است؟ 
با توجه به اینکه این قعله از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است، به طور حدودی نیاز به دو ساعت وقت برای بازدید از قلعه را دارید. همچنین برای بازدید از این قلعه نیاز است تا مبلغی را پرداخت کنید. 

فصل مناسب بازدید از قلعه الموت چه زمانی است؟  
بهترین فصل‌ها برای بازدید از این قلعه فصل‌های پاییز و تابستان است زیرا هوا در این موقع سال معتدل و طبیعت بسیار تماشایی می‌شود. 

چگونه به قلعه الموت دسترسی پیدا کنیم؟ 
پس از رد کردن عوارضی قزوین باید دو کیلومتر جلوتر روید تا تابلوهای راهنما به سمت الموت را ببینید. پس از آن می‌توانید به راحتی با استفاده از تابلوها خود را به قلعه الموت برسانید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به قلعه الموت
دریاچه اوان، امامزاده سپهسالار، قلعه لمبسر

هتل‌های نزدیک به قلعه الموت قزوین 
هتل هاستل الموت، رستوران و اقامتگاه محلی قلعه الموت، مسافر خانه الموت، هتل کوهسران، رستوران و اقامتگاه باغ گلستان

خانه های تاریخی قزوین
قلعه الموت قزوین

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

همانطور که می‌دانید کشورها پس از ظهور اسلام و تبلیغ دین مبین در آن تغییرات و تحولاتی یافتند. این تغییرات را می‌توان در نام‌ها، آداب و رسوم، فرهنگ و... مشاهده کرد. مسجد و مدرسه صالحیه قزوین یکی از این مواردی می‌باشد که هم محل تحصیل و هم محلی برای فراگیری علوم دینی است. داخل این مدرسه شخصیت‌هایی بزرگ نظیر سید اشرف الدین حسینی، سید جمال الدین اسد آبادی و میرزای شیرازی تحصیل کرده و جامعه اسلامی را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

چرا بازدید از مسجد و مدرسه صالحیه قزوین پیشنهاد می‌شود؟  

  • این مکان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر قزوین می‌باشد. 
  • وسعت و معماری مسجد و مدرسه صالحیه قزوین بسیار تماشایی است. 
  • در این مکان دانش آموختگان فرهیخته و بزرگی کسب علم کرده‌اند. 
خانه های تاریخی قزوین
مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

تاریخچه مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین در دوره قاجار و در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار، توسط حاج ملاصالح برغانی در سال 1248 هجری شمسی ساخته شده است. گفته شده است حاج ملاصالح برغانی یکی از بزرگترین علمای تشیع قرن 13 بوده است. مسجد و مدرسه صالحیه قزوین یکی از مهم‌ترین مراکز یادگیری علوم دینی مذهب شیعه بود که در گذشته هر کسی که قصد داشت مرجع تقلید شود باید در این مدرسه درس می‌خواند.

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

معماری مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
اشخاصی که علاقه به معماری ایرانی دارند به آسانی می‌توانند بناهایی که در دوره قاجار ساخته شده است را تشخیص دهند. به عنوان مثال آجر کاری‌های سبک قاجار بسیار زیبا ساخته می‌شدند و بناها آجر کاری جذابی داشتند. اگر به مصالح به کار رفته در مسجد و مدرسه صالحیه دقت کنید می‌توانید ببینید که معماری و ساخت آن چقدر زیبا است. این مسجد دارای مساحتی حدود 4670 متر مربع است که از سه طبقه بنا و یک حیاط بزرگ تشکیل شده است.

خانه های تاریخی قزوین
مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

در مسجد و مدرسه صالحیه قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟  
مسجد و مدرسه صالحیه قزوین مجموعه‌ای بسیار بزرگ است که می‌توانید از قسمت‌های مختلف آن بازدید کنید. به عنوان مثال این بنا دارای 55 حجره متعدد است که می‌توانید ساعت‌ها مشغول بازدید از آن‌ها باشید. علاوه بر آن می‌توانید از معماری زیبای به کار رفته در ساخت این مسجد و مدرسه بازدید کنید. 

هزینه و زمان بازدید از مسجد و مدرسه صالحیه قزوین چقدر است؟ 
می‌توانید با صرف 2 تا 3 ساعت وقت از این مجموعه بازدید کنید. همچنین برای بازدید نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. 

فصل مناسب بازدید از مسجد و مدرسه صالحیه قزوین چه موقعی است؟ 
ممکن است شما فصل خاصی را به سفر اختصاص دهید اما باید در نظر داشته باشید قزوین در فصل تابستان بسیار گرم و در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود. بنابراین بهترین فصل برای سفر به این شهر فصل بهار است زیرا با آرامش می‌توانید از مکان‌های دیدنی مختلف بازدید کنید. 

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

چگونه به مسجد و مدرسه صالحیه قزوین برویم؟ 
می‌توانید از میدان ولیعصر که خیابانی بسیار معروف است به مسجد و مدرسه صالحیه برسید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
مسجد جامع قزوین، کاروانسرای موسی وزیر، سردر عالی قاپو، بنای تاریخی گراند هتل 

هتل‌های نزدیک به مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
هتل میرعماد، هتل راژینا، هتل سینا، هتل نسیم شمال

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین
مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی