تهران

در سفر به چابهار زیبا از این مکان‌ها دیدن کنید

مکان های دیدنی چابهار
شاید نام چابهار به گوشتان رسیده باشد ولی احتمالا تا به حال به این فکر نیوفتادید که سفری به این شهر زیبا داشته باشید. چابهار شهر بندری ایران است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. سه اثر این شهر به ثبت ملی رسیده و جاهای دیدنی بسیاری دارد. در این مقاله مکان‌های دیدنی چابهار را معرفی می‌کنیم.

در سفر به چابهار زیبا از این مکان‌ها دیدن کنید

چابهار یکی از شهرهای زیبای بندری ایران است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این شهر بندری یکی از مناطق آزاد تجاری ایران است که در کنار اقیانوس هند جای گرفته است. این بندر در گذشته محل تجارت دریایی ایران در بخش‌های جنوبی بوده و هم اکنون محلی برای پهلو گرفتن کشتی‌های اقیانوس پیما است. نام دیگر چابهار "چهار بهار" است زیرا هوای این منطقه در تمام فواصل سال همیشه مطبوع و دلپذیر است.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا این شهر زیبای بندری بیشتر آشنا شوید.

بندر گواتر چابهار

خلیج گواتر یا همان بندر گواتر نام خلیج قدیمی و نسبتا کوچکی است که در اطراف ساحل مکران در دریای عمان قرار گرفته است. این بندر یکی از مکان‌های دیدنی چابهار می‌باشد که در جنوب شرق ایران و هم مرز با پاکستان است. همچنین به دلیل محل قرار گیری این خلیج همواره مورد محافظت محیط‌بانان قرار می‌گیرد. این بندر یکی از آخرین نقاط مرزی ایران به حساب می‌آید و جاذبه‌‌های بسیار دیدنی را در خود جای داده است اما به دلیل آنکه کمتر شناخته شده، متاسفانه گردشگران کمی به این منطقه می‌روند. ابن بندر تنها بندر اقیانوسی ایران است که دارای مردمانی بسیار مهمان‌نواز و خون‌گرم است.

مکان های دیدنی چابهار
مکان های دیدنی چابهار

چرا باید از بندر گواتر بازدید کنیم؟ 

  • در این بندر بخش‌های زیبایی مانند جنگل حرا قرار گرفته است
  • در این بندر مردمانی بسیار مهربان و مهمان‌نواز زندگی می‌کنند. 
  • پرندگانی کمیاب، لاک پشت دریایی، خرچنگ و شنای دلفین‌ها در آب این خلیج مشاهده می‌کنید.
بندر گواتر چابهار
بندر گواتر

تاریخچه بندر گواتر

طبق نوشته‌های کمال الدین غراب در کتاب بلوچستان یادگار مطرود قرون در سال 1363، بندر گواتر، روستای ساحلی متروکه‌ای بوده است که در جنوب شرقی‌ترین نقطه بندر قرار گرفته بود. 
این بندر یکی از مراکز اصلی پروش و صادرات میگو بوده که در سال‌های اخیر کمی از رونق آن کم شده است اما هنوز هم پابرجاست.

بندر گواتر چابهار
بندر گواتر

در بندر گواتر از چه مکان‌هایی می‌توان بازدید کرد؟ 

  • دریاچه صورتی (لیپار)

دریاچه صورتی یکی از زیباترین مکان‌هایی می‌باشد که باید حتما از آن بازدید کنید. یکی از دلایل مهمی که این دریاچه را به رنگ صورتی درآورده است حضور پلانکتون‌های گیاهی است که تعداد زیادی از آن‌ها در دریا قرار دارند. شما می‌توانید با ماشین شخصی به این مکان بروید و بعد کنار دریاچه قدم بزنید. 

  • کوه‌های مینیاتوری (مریخی)

یکی دیگر از جاذبه‌های این بندر کوه‌های مینیاتوری است. دلیل نام گذاری این کوه به کوه مریخی این است که اگر به آن نگاه کنید انگار مرتب مورد اصابت شهاب سنگ قرار گرفته است. این کوه در فاصله 45 کیلومتری چابهار قرار دارد. 

کوه‌های مینیاتوری چابهار
کوه‌های مینیاتوری (مریخی)

بندر بریس چابهار

این بندر در فاصله 55 کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته است که اگر از میانه‌های کوه مینیاتوری و دریای عمان عبور کنید می‌توانید به این بندر برسید. جالب است بدانید یکی از زیبایی‌های این بندر وجود صخره‌ای بلند است که در کنار ساحل قرار گرفته و موجب شده این مکان محلی مناسب برای عکاسی محسوب شود.

بندر بریس چابهار
بندر بریس چابهار

هزینه و زمان مورد نیاز برای بازدید از بندر گواتر چقدر است؟ 
می‌توانید در هر ساعتی که خواستید از این مجموعه بازدید کنید و همچنین برای ورود به این مکان دیدنی نیازی به پرداخت هیچگونه مبلغی نیست.

بهترین زمان سفر به بندر گواتر چه موقعی است؟ 
اگر می‌خواهید از تماشای ساحل لذت ببرید بهترین فصل‌ها برای سفر، فصل بهار و زمستان است. اما اگر می‌خواهید در دریاچه شنا کنید باید فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید. 

مکان‌های دیدنی نزدیک به بندر گواتر
پارک عمومی گواتر

هتل‌های نزدیک به بندر گواتر
هتل صدف ریزورت، هتل مرجان، هتل آسکانی، هتل ساحل گوست

بندر گواتر چابهار
کوه‌های مینیاتوری (مریخی)

روستای تیس چابهار

روستای تیس یکی از روستاها و استان‌های باستانی شهرستان چابهار است. این روستای زیبا و اصیل در کنار خلیج چابهار قرار دارد که در صورت بازدید از این روستا می‌توانید زندگی بومیان این منطقه را هم مشاهده کنید. همچنین در کنار آشنایی با زندگی بومیان می‌توانید جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی همچون اسکله، قلعه، معبد بان مسیتی، غارها، ساحل و مسجد تیس را مشاهده کنید.

روستای تیس چابهار
روستای تیس چابهار
روستای تیس چابهار
روستای تیس

اسکله تیس چابهار

اگر از روستای تیس خارج شوید و به سمت خلیج چابهار و به سمت غرب حرکت کنید می‌توانید این اسکله را مشاهده کنید. در کنار این اسکله قایق‌های کوچکی دارند که برای ماهی‌گیری و بازدید گردشگران از خلیج کاربرد دارند.

اسکله تیس چابهار
اسکله تیس چابهار

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است که در سده های اولیه اسلامی در ایران ساخته شده است. معماری این مسجد شباهت زیادی به معماری مساجد پاکستانی و هندی دارد. این مسجد دارای یک مناره بلند ایت که از دور کاملا مشخص است و در کنار آن سه گنبد سفید رنگ قرار گرفته اند.

غارهای سه گانه و معبد بان مسیتی تیس چابهار
قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین اثرهای روستای تیس، غارهای سه گانه و معبد مسیتی تیس می‌باشند. در این روستا 3 غار قرار دارد که یکی از آن‌ها به صورت طبیعی است و دوتای دیگر توسط دست انسان ساخته شده‌اند. بر روی دیوارهای غار طبیعی نوشته‌ها‌یی را می‌توان مشاهده کرد که نشان دهنده مهاجران شبه قاره می‌باشند.

غارهای سه گانه چابهار
غارهای سه گانه و معبدبان مسیتی تیس چابهار

قلعه پرتغالی‌های چابهار

پرتغالی‌ها در زمان حضورشان در خلیج فارس، برای نشان دادن حضور و افزایش قدرت خود در خلیج چابهار یک پایگاه و یک قلعه نظامی ساختند. این قلعه زیبا با چشم انداز خلیج چابهار در نزدیکی اسکله تیس قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های این قلعه آن است که معماری ساختمان آن شبیه معماری ساختمان‌های دوران صفویه و سلجوقی است.

قلعه پرتغالی ها چابهار
قلعه پرتغالی‌های چابهار

ساحل صخره ای دریا بزرگ چابهار

شهر بندری چابهار دارای سواحل بسیار زیبایی است که یکی از این سواحل، ساحل صخره‌ای دریای بزرگ است. این ساحل علاوه بر منظره زیبایی که دارد محلی مناسب برای ماهی‌گیری نیز محسوب می‌شود. 

ساحل صخره ای چابهار
ساحل صخره‌ای چابهار
ساحل صخره ای چابهار
ساحل صخره‌ای دریای بزرگ چابهار

تالاب لیپار چابهار

باران‌های فصلی نامنظم همگی داخل این تالاب جمع می‌شوند. همچنین دور تا دور این تالاب را درختچه‌های بومی و گیاهان زیبا که محل زندگی پرندگان مهاجر هستند پوشانده‌اند.

تالاب لیپار چابهار
تالاب لیپار

روستا و ساحل رمین

یکی دیگر از روستاهای بندری و ماهیگیری چابهار روستای رمین است که در 7 کیلومتری بندر چابهار قرار گرفته است. به واسطه این روستا دیگر بنادر صیادی این منطقه به بندر چابهار متصل شده‌اند. در این روستا می‌توانید از انواع صنایع دستی مانند سوزن دوزی دیدن کنید. 

روستای و ساحل رمین چابهار
روستای و ساحل رمین

کوه گل افشان چابهار

همانطور که از نام این کوه مشخص است، در این منطقه زمین‌هایی قرار گرفته است که پر از گل‌های زیبا هستند. این کوه در اصل از چند تپه تشکیل شده که به صورت گل می‌باشند که این گل‌ها خاصیت درمانی نیز دارند.

کوه گل افشان چابهار
کوه گل افشان چابهار
کوه گل افشان چابهار
کوه گل افشان چابهار
کوه گل افشان چابهار
کوه گل افشان چابهار

بازار سنتی چابهار (بلوکان)

بازار سنتی چابهار به دلیل حضور بانوان دست‌فروش بومی به بازار بلوکان یا مادربزرگ‌ها شناخته می‌شود. در این بازار می‌توانید از انواع صنایع دستی، ادویه‌های سنتی پاکستانی، سیستانی و هندی، بازار ماهی‌ها و... بازدید کنید. همچنین اگر قصد داشتید ماهی و میگوی خوب و باکیفیت تهیه کنید این بازار گزینه مناسبی می‌باشد. 
می‌توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 9 شب به این بازار بروید و از امکانات آن استفاده کنید.

بازار سنتی چابهار
بازار سنتی چابهار (بلوکان)

آرامگاه سید غلام رسول چابهار

بقعه یا آرامگاه سید غلامرسول یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی چابهار است که دارای معماری هندی و نمایی سفید رنگ است. در رابطه با سید غلامرسول روایتی در میان مردم محلی وجود دارد که وی قبل از مرگش وصیت کرده است که هنگامی که فوت کرد، مردم پس از مرگش برای او عزاداری نکنند و به جای آن به جشن و پایکوبی بپردازند. 
برای بازدید از این آرامگاه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر می‌توانید به این مکان مراجعه کنید.

آرامگاه سید غلامرسول چابهار
آرامگاه سید غلامرسول

مراکز خرید منطقه آزاد تجاری چابهار

هنگامی که به چابهار سفر می‌کنید در کنار بازدید از مناطق دیدنی باید حتما سری هم به مراکز خرید منطفه آزاد چابهار بزنید. این بازار در کنار منطقه آزاد تجاری قرار گرفته، اگر شما با خانواده خود به این مکان سفر کرده‌اید می‌توانید حسابی از این بازار خرید کنید. در این منطقه مرکز صالحیار، مجموعه تجاری تیس، مرکز خرید ابریشم و مرکز خرید الماس نیز قرار دارد.
می‌توانید همه روزه از ساعت 10 صبح تا 9 شب به این مکان مراجعه کنید و در کنار بازدید، خریدهای خود را نیز انجام دهید.

مراکز خرید چابهار
مراکز خرید منطقه آزاد تجاری چابهار

درخت انجیر معابد چابهار

درخت انجیر معابد یکی از بخش‌های زیبا، کهن و بومی سیستان و بلوچستان است. در این منطقه می‌توانید درختانی عجیب و کهن انجیر را که در نزدیکی دریا قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید. برای رفتن به این منطقه باید خود را به جاده چابهار و چهار کیلومتر پس از دریاچه لیپار برسانید. همچنین می‌توانید بدون محدودیت زمانی و 24 ساعته به این منطقه بروید.

درخت انجیر معابد چابهار
درخت انجیر معابد چابهار

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی