تهران

در سفر به بروجرد از تمام مکان‌های دیدنی آن دیدن کنید

مکان های دیدنی بروجرد
بروجرد دومین شهر پر جمعیت استان لرستان است که در غرب ایران قرار دارد. این شهر به دلیل داشتن مزارع سرسبز، مناطق طبیعی بی‌شمار، کوهستان‌ها، آب و هوای مطبوع و همچنین جاذبه‌های گردشگری فراوان، به نام عروس زاگرس نیز شناخته می‌شود. با معرفی مکان‌های دیدنی این شهر زیبا همراه ما باشید.

در سفر به بروجرد از تمام مکان‌های دیدنی آن دیدن کنید

بروجرد دومین شهر پر جمعیت استان لرستان است که در غرب ایران قرار دارد. در این شهر مزارع سرسبز، مناطق طبیعی بی‌شمار و کوهستان‌های زیبا و دیدنی وجود دارد که باعث شده است گردشگران بسیاری از همه جای ایران به این شهر سفر کنند و لذت ببرند.

طبق آثار تاریخی که در تپه‌ها و قبرستان‌های باستانی این شهر پیدا شده است، قدمت سکونت بشر در این شهر به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. طبق تحقیقات کارشناسان، بروجرد در زمان حکومت ساسانیان یکی از مراکز شهری ایران بوده است که در آن آتشکده‌های بزرگی وجود داشته است. همچنین ساخت شهر بروجرد یا همان بروگرد را به فیروز ساسانی نسبت دادند.

در ادامه این مطلب شما را با مکان‌های دیدنی بروجرد بیشتر آشنا می‌کنیم.

مکان های دیدنی بروجرد
مکان های دیدنی بروجرد

تپه چغای بروجرد

تپه چغا که به عنوان بام بروجرد شناخته می‌شود یکی از مکان‌های اصلی و تفریحی این شهر به شمار می‌آید. با توجه به امکانات رفاهی و تفریحی این منطقه گردشگران و خانواده‌های بی‌شماری هنگام سفر به بروجرد به این منطقه می‌آیند. اگر به بالای این تپه بروید می‌توانید تمام مناطق دور دست این شهر را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.

از دیگر ویژگی‌های این منطقه می‌توان به تندیس‌های شخصیت‌های معروف مانند آرش کمانگیر و همچنین انواع وسایل رفاهی مانند آلاچیق، وسایل بازی، هتل چند ستاره، دریاچه مصنوعی، امکانات تفریحی و گلزار شهدای گمنام اشاره کرد.

تپه چغا
تپه چغا

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد که یکی از قدیمی‌ترین مساجد غرب ایران به شمار می‌آید در خیابان جعفری این شهر قرار گرفته است. این مسجد از قسمت‌های قدیمی همچون شبستان جنوبی و گنبد تشکیل شده است که شبیه به چهار طاق‌های دوران ساسانی ساخته شده‌اند. طبق نوشته‌های داخل کتیبه‌ها ساخت این بنا به دوران صفوی باز می‌گردد.

مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد

موزه اسناد مردم شناسی بروجرد

موزه اسناد مردم شناسی یکی از قدیمی‌ترین بناهایی است که در این شهر قرار دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. گفتنی است که ساخت این بنا به 180 سال پیش باز می‌گردد که تا به امروز مورد مرمت و تغییرات زیادی قرار گرفته است و در حال حاضر هم این بنا متعلق به موزه مردم شناسی بروجرد است.

موزه اسناد مردم شناسی بروجرد
موزه اسناد مردم شناسی بروجرد

تپه کپرگه بروجرد

تنگه کپرگه در انتهای جاده گلدشت و در شمال غربی استان لرستان قرار گرفته است. داخل این تنگه رودخانه‌ای با پیچ و خم‌‌های فراوان قرار دارد که عبور از آن تنها با دوچرخه یا پای پیاده امکان پذیر است. اگر اهل کوهنوردی هستید بهتر است تمامی وسایل مورد نیاز را همراه خود داشته باشید تا از این مسیر زیبا با پیاده روی و کوه‌پیمایی لذت ببرید. همچنین در این مسیر می‌توانید از دو چشمه، پل سنگی، آب گرم و غار بازدید کنید.

تپه کپرگه بروجرد
تپه کپرگه بروجرد

چشمه سراب کرتول بروجرد

چشمه سراب کرتول که یکی از سرچشمه‌های گلدور است، از مکان‌های تفریحی مردم بروجرد محسوب می‌شود. این چشمه در کنار رودخانه‌ای دیدنی و زیبا قرار گرفته که افرادی که کوهنورد هستند می‌توانند با کوهنوردی به این منطقه برسند.

چشمه سراب کرتول بروجرد
چشمه سراب کرتول بروجرد

بازار بزرگ بروجرد

بازار بزرگ بروجرد یکی از سنتی‌ترین بازارهای این شهر است که افراد محلی به آن راسا که به معنی راسته بازار است می‌گویند. همچنین این بازار نقش مهمی در تجارت منطقه‌ای استان لرستان، همدان و مرکزی دارد.

بازار بزرگ بروجرد
نمایی از بازار بزرگ بروجرد

امام زاده جعفر بروجرد

امام زاده جعفر، یکی از مکان‌های تاریخی و مذهبی شهر بروجرد است که در قسمت شرقی این شهر قرار گرفته است. طبق نوشته‌های داخل کتیبه‌های موجود، امام زاده جعفر را فرزند امام موسی کاظم می‌دانند. البته در برخی دیگر از نوشته‌ها و متون تاریخی امام زاده جعفر را به امام سجاد ربط می‌دادند. گنبد هرمی شکل این مسجد یکی از زیباترین معماری و هنرهای دوران حکومت سلجوقیان به حساب می‌آید.

امام زاده جعفر
امام زاده جعفر بروجرد

پارک سماور بروجرد

پارک سماور یا پارک یاد بود، یکی از زیباترین پارک‌های شهر بروجرد است که به دلیل وجود تندیس بزرگ سماور و قوری در وسط آن با این نام شناخته می‌شود. باید بدانید تندیس سماور و قوری در این پارک نشان دهنده مهمان نوازی مردم شهرستان بروجرد است. در این پارک امکانات رفاهی و مسایل ورزشی و تفریحی برای کودکان و خانواده فراهم شده است که شما می‌توانید در کنار استراحت و بازدید از سرسبزی‌های فرزندان خود را هم سرگرم کنید. گفتنی است پشت این پارک، کوچه باغی زیبا قرار گرفته شده است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

پارک سماور بروجرد
پارک سماور بروجرد

مجموعه تفریحی بوستان فدک بروجرد

این مجموعه تفریحی در جنوب غربی بروجرد و ابتدای جاده گلدشت قرار دارد که مشرف به تپه تفریحی چغا قرار دارد. داخل این بوستان سه دریاچه متصل به هم قرار گرفته است که آب این دریاچه‌ها از طریق رود گلرود تامین می‌شود. جالب است بدانید دریاچه پارک فدک، بزرگترین دریاچه مصنوعی غرب کشور به حساب می‌آید. از ویژگی‌های این بوستان می‌توان به دوچرخه سواری، قایق سواری روی دریاچه، پیست اتومبیل رانی کودکان و باغ پرندگان اشاره کرد.

مجموعه تفریحی بوستان فدک بروجرد
مجموعه تفریحی بوستان فدک

پل قلعه حاتم بروجرد

پل قلعه حاتم در شمال غربی بروجرد و در روستایی به همین نام قرار گرفته است. یکی از دلایل مهمی که این پل را نسبت به سایر پل‌ها متمایز می‌کند، اهمیت کاربردی آن است زیرا علاوه بر کاربرد معمول، از این پل برای انتقال آب شرب رودخانه بالا دست روستای قلعه حاتم به شهر بروجرد استفاده می‌شود. این پل که یکی از مناطق دیدنی شهر بروجرد است در دوران پهلوی سال 1313 هجری بر روی رودخانه باغ شاه بنا شده است.

پل قلعه حاتم بروجرد
پل قلعه حاتم

پل چالانچولان بروجرد

پل چالانچولان یکی از تاریخی‌ترین پل‌های شهر بروجرد است که در دشت حاصل‌خیز و نزدیک به جاده قدیمی بروجرد قرار گرفته است. این پل در دوران صفویان روی رودخانه سزار ساخته شده است که شالوده اصلی آن در دوران ساسانیان احداث شده است. گفتنی است این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پل چالانچولان بروجرد
پل چالانچولان

مقبره شاهزاده ابوالحسن بروجرد

شاهزاده ابوالحسن که در محله میر بروجرد قرار دارد از یک ایوان مربعی شکل و صحنی کوچک تشکیل شده است. بر روی این مقبره سنگی از جنس مرمر سفید قرار دارد که نام صاحب قبر روی آن نوشته شده است. گفتنی است قدمت ساخت این بنا را به وزیر سلسله قره قویونلوها نسبت می‌دهند.

مقبره شاهزاده ابوالحسن بروجرد
مقبره شاهزاده ابوالحسن

گلدشت بروجرد

گلدشت یکی از مکان‌های سرسبز و درختی بروجرد است که از مکان‌های تفریحی این شهر محسوب می‌شود. همچنین به دلیل ویژگی‌هایی که گلدشت دارد گردشگران و مردمان زیادی پس از سفر به بروجرد به بازدید از این منطقه می‌پردازند. گلدشت در اصل یک جلگه و دره است که در دامنه کوه‌های زاگرس قرار گرفته است که از غرب تپه چغا تا کپرگه ادامه دارد.

گلدشت بروجرد
گلدشت بروجرد

خانه مصری بروجرد

خانه مصری یکی دیگر از عمارت‌های تاریخی شهر بروجرد است که در دوران حکومت قاجاریه ساخته شده است. این بنا از تزئینات فوق‌العاده زیبا همراه با آجر کاری و کاشی کاری‌های زیبا تشکیل شده است. اگر به بازدید از این عمارت تاریخی بروید با دیدن نمای بیرونی آن که با آجر و سفال مزین شده است می‌توانید با اصول معماری خانه‌های ایران آشنا شوید.

خانه مصری بروجرد
خانه مصری بروجرد

تالاب بیشه دالان بروجرد

تالاب بیشه دالان در جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور استان لرستان قرار گرفته است. این تالاب از زیستگاه‌های اصلی جانوران مهاجر بومی و پرندگان است که در سال‌های اخیر برخی از قسمت‌های این تالاب به تصرف کشاورزان درآمده است.

تالاب بیشه دالان بروجرد
تالاب بیشه دالان بروجرد

مسجد امام بروجرد

مسجد امام یا مسجد سلطان یکی دیگر از بناهای مذهبی و تاریخی شهر بروجرد است که استان لرستان قرار گرفته است. جالب است بدانید این مسجد با بیش از 7000 متر مربع یکی از بزرگترین مساجد تاریخی کشور محسوب می‌شود که در زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار روی یک مسجد قدیمی ساخته شد. گفته شده است مسجدی که قبل از ساخت مسجد امام در آن جا قرار داشته متعلق به دوران زندیه بوده است.

مسجد امام بروجرد
مسجد امام بروجرد

آبشارهای ونایی بروجرد

آبشارهای ونایی در 21 کیلومتری شمال غربی بروجرد و در دامنه ارتفاعات گرین قرار گرفته است. گرین از مهم‌ترین رشته کوه‌های غرب ایران است که از استان لرستان تا استان همدان و کرمانشاه ادامه دارد. منطقه سبز و دیدنی روستای ونایی از مناطقی است که گردشگران می‌توانند به آن جا بروند که در کنار کوهپیمایی و کوهنوردی از زیبایی‌های آن لذت ببرند. گفتنی است وجود چشمه‌های جوشان، سبزه‌های بهاری و خنکی نسیم موجب شده‌اند گردگشران، این منطقه را برای تفریح و استراحت انتخاب کنند.

آبشارهای ونایی بروجرد
آبشارهای ونایی بروجرد

روستای کرکیخان بروجرد

روستای کرکیخان در غرب و شمال غربی بروجرد است که در منطقه ییلاقی و زیبا قرار گرفته است. این روستا به دلیل شرایط آب و هوایی یکی از زیباترین مناطقی است که می‌توانید از آن بازدید کرده و از ویژگی‌های تفریحی آن استفاده کنید.

روستای کرکیخان بروجرد
روستای کرکیخان بروجرد

ارگ بروجرد

ارگ بروجرد یکی دیگر از آثار تاریخی شهر بروجرد است که یک تاسیسات و سیستم آب رسانی سفالی قدیمی است. این ارگ به صورت اتفاقی هنگام گود برداری ساختمانی کشف شد که طبی گفته‌های کارشناسان این ارگ قسمتی از سیستم آبی ارگ قدیم بروجرد بوده است.

ارگ بروجرد
ارگ بروجرد

تپه قرق بروجرد

تپه قرق یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین آثار باستانی شهر بروجرد است که در روستای قرق قرار دارد. طبق گفته‌های برخی از کارشناسان قدمت این بنا به دوران هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد مسیح و عصر مس باز می‌گردد. جالب است بدانید آثار تاریخی به دست آمده از این منطقه به پنج هزار سال پیش باز می‌گردد.

تپه قرق بروجرد
تپه قرق بروجرد

 

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی