تهران

معرفی بهترین مواد غذایی برای کم کاری تیروئید

مواد غذایی تیروئید کم کار
تیروئید غده‌ای درون ریز است که در جلوی گردن قرار گرفته است که برای عملکرد طبیعی تمام سلول‌های بدن مورد نیاز می‌باشد. کم کاری تیروئید موجب کاهش تولید هورمون‌های تیروئید می‌شود. در صورتی که فردی کم کاری تیروئید داشته باشد حتما باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کند که در این مقاله به طور مفصل بررسی کردیم.

معرفی بهترین مواد غذایی برای کم کاری تیروئید

تیروئید در واقع غده‌ای است که در جلوی گلو قرار دارد و به صورت کلی شبیه پروانه است. در درون غده تیروئید، هورمون تیروئید وجود دارد که این غده وظیفه دارد به طور منظم دو هورمون با نام‌‌های تری یدوتیرونین و تیروکسین را به گردش خون ترشح کند.

غده تیروئید با تولید هورمون تی 3 و تی 4، به کنترل متابولیسم بدن می‌پردازد. زمانی که ناحیه غده تیروئید با مشکل روبه رو می‌شود، ترشح هورمون‌های تیروئیدی نیز به هم می‌خورد و عوارضی پدیدار می‌شوند. اگر بیماری تیروئید کنترل و درمان نشود، ممکن است که سلامتی انسان را به خطر بیندازد. 

بهترین مواد غذایی برای کم کاری تیروئید
معرفی بهترین مواد غذایی برای کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

با توجه به آن که علائم کم کاری تیروئید را به راحتی نمی توان تشخیص داد شما باید برای تشخیص این بیماری بسیار دقت به خرج دهید برخی از علائمی که نشان دهنده بروز کم کاری تیروئید هستند عبارتند از:

  • تپش قلب
  • مشکل معده
  • سینه درد
  • میل کم جنسی
  • مشکلات پوستی
  • زودرنجی
  • یبوست
  • خشکی و شکنندگی مو
  • مشکلات قاعدگی
  • شکنندگی ناخن‌ها
  • تیرگی و تورم زیر چشم، دست‌ها، صورت و پاها
  • درد مفاصل

اگر علاقمند بودید که به طور کامل از تیروئید، علائم و عوارض این بیماری آگاهی پیدا کنید می‌توانید مقاله تیروئید چیست؟ علائم جدی و مهم کم کاری تیروئید را مطالعه کنید.

کم کاری تیروئید علائم
علائم کم کاری تیروئید چیست؟

رژیم غذایی در کم کاری تیروئید

افرادی که کم کاری تیروئید دارند باید مواد غذایی زیر را باید در رژیم غذایی خود بگنجانند:

1. مصرف ماهی سالمون در کم کاری تیروئید

طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده که افرادی که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستند در مقایسه با دیگر افراد مقدار ویتامین دی کمتری دارند. این دسته از افراد باید بدانند که سطح پایین ویتامین دی با سطح بالای آنتی بادی تیروئید در ارتباط است به طور کلی آنتی‌بادی‌ها وظیفه فعال کردن سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد تا به بافت تیروئید حمله کنند و در نهایت موجب التهاب تیروئید شوند. بنابراین تیروئید نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد. باید بدانید که به طور روزانه دریافت 600 IU ویتامین دی برای جلوگیری از التهاب لازم است و در نهایت تیروئید عملکرد بهتری خواهد داشت.
در هر 85 گرم ماهی سالمون مقدار 570 IU ویتامین دی گنجانده شده بنابراین این ماهی برای رساندن این میزان ویتامین دی بدن بسیار مفید می‌باشد اما اگر ماهی سالمون دوست دارید می‌توانید آب پرتقال تخم مرغ و شیر غنی شده مصرف کنید.

2. مصرف لوبیا سفید در کم کاری تیروئید

هر یک فنجان لوبیا سفید پخته شده 8 میلی گرم آهن دارد. آهن یکی از مواد معدنی مهمی است که برای بسیاری از افراد مخصوصا خانم‌هایی که قبل از دوران یائسگی نمی‌توانند به میزان کافی آهن دریافت کنند مفید می‌باشد. اگر به طور روزانه مقدار کافی آهن به بدن شما نرسد آنزیم‌هایی که برای تولید هورمون تیروئید فعالیت می‌کنند مختل می‌شوند. به طور کلی باید بدانید که خانم‌ها در سنین 19 تا 50 سالگی به طور روزانه 18 میلی گرم آهن و مردان و خانم‌ها از سن 50 به بالا به طور روزانه نیاز به 8 میلی‌گرم آهن دارند.
شما باید دو نکته را مد نظر داشته باشید اول آن که جذب آهن برای بدن دشوار است اما اگر آهن را با استفاده از غذاهایی که سرشار از آهن هستند به همراه ویتامین c به بدن خود برسانید جذب آهن به بدن بیشتر می‌شود. به عنوان مثال شما می‌توانید لوبیا سفید را به همراه لیمو ترش مصرف کنید. دومین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید آهن موجب کاهش تاثیر داروهای هورمونی می‌شود. بنابراین شما باید داروهای تیروئید خود را 4 ساعت قبل از مصرف یک وعده غذایی سرشار از آهن استفاده کنید.

تاثیر مصرف لوبیا سفید در کم کاری تیروئید
تاثیر مصرف لوبیا سفید در کم کاری تیروئید

3. مصرف آجیل برزیلی در کم کاری تیروئید

شما به طور روزانه نیاز به سلنیوم کافی دارید که با مصرف تنها دو عدد آجیل برزیلی می‌توانید این ماده را به بدن خود برسانید. سلنیوم ماده معدنی است که به صورت متمرکز در غده تیروئید حضور دارد و در این بخش نقش بسیار مهمی را در تولید هورمون تیروئید بر عهده دارد. علاوه بر این موضوع سلنیوم برای تقویت قدرت آنتی اکسیدان‌ها نیز مفید می‌باشد.

4. مصرف ید در کم کاری تیروئید

اگر شما شک دارید که به کم کاری تیروئید مبتلا شده‌اید یا نه، بهتر است که منابع غذایی ید دار مانند نمک ید دار، ماهی‌های آب شور و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر مصرف کنید علاوه بر این موضوع باید بدانید که افراد بزرگسال به طور روزانه به 150 میکروگرم ید نیاز دارند که یک فنجان ماست می‌تواند 87/2 میکروگرم ید به بدن شما برساند.

درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی
درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

مواد غذایی که در رژیم غذایی نباید گنجانده شوند:
افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند نباید مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانند:

1. عدم مصرف سویا در کم کاری تیروئید 

افرادی که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستند از مصرف غذاهای دارای سویا باید پرهیز کنند. زیرا مواد معدنی داخل سویا یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده ضروری برای هورمون تیروئید است اما به دلیل آن که سویا ترکیبات ایزوفلاون دارد از عملکرد درست تیروئید جلوگیری می‌کند. البته باید بدانید که برخی از افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند نیازی نیست که به طور کامل آن را کنار بگذارند اما باید مقدار مصرف سویا را در طول هفته کم کنند و از مصرف مواد غذایی فرآورده شده که دارای سویا هستند پرهیز کنند.

2. عدم مصررف گلوتن در کم کاری تیروئید

برخی از متخصصان بر این باورند که غذاهایی که دارای گلوتن هستند مانند جو و گندم می‌توانند موجب تحریک التهاب و حمله آنتی بادی‌ها به بافت‌های تیروئید شوند اما نتایج قطعی در رابطه با این امر به دست نیامده است. اما اگر شما به مدت سه تا چهار هفته مصرف گلوتن را کنار بگذارید می‌توانید متوجه شوید که آیا در این مدت احساس بهتری داشته‌اید یا خیر؟ در صورت مواجه شدن با این که احساس بهتری داشته و با مشورت پزشک می‌توانیم گلوتن را از برنامه غذایی خود حذف کنید اما این را در نظر داشته باشید که ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

عدم مصرف گلوتن
عدم مصرف گلوتن

3. عدم مصرف سبزیجات چلیپایی (انواع کلم‌ها) در کم کاری تیروئید

بروکلی، کلم و سبزیجات مشابه آن سرشار از مواد غذایی واجب برای بدن هستند اما سبزیجات چلیپایی سرشار از آنزیم‌هایی به نام گواتروژن می‌باشند. این آنزیم‌ها می‌توانند در تولید هورمون تیروئید ایجاد مشکل کنند اما شما لازم نیست که این سبزیجات را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید تنها باید میزان مصرف آن را در طول هفته بسیار کم کنیم همچنین توجه داشته باشید که این سبزیجات را حتما خوب پخته باشی زیرا حرارت عملکرد آنزیم موجود در آن ها را خنثی می‌کند.

4. عدم مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار در کم کاری تیروئید

افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند باید از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و قند دار مانند شیرینی‌جات نوشابه انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار و شکر پرهیز کنند.

عدم مصرف نوشیدنی های کافئین دار
عدم مصرف نوشیدنی های کافئین دار

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی