تهران

چهره های ورزشی و قهرمانان ملی ایران که مهاجرت کرده اند

مهاجرت چهره های ورزشی
در سال های اخیر چهره های ورزشی زیادی از ایران مهاجرت کرده و برای کشور های دیگر به میدان می‌روند. دلیل این مهاجرت ها گاها مسائل شخصی و یا اوضاع نابسامان ورزش در داخل کشور ماست. در این بخش به معرفی تعدادی از ورزشکارانی که ایران را ترک کرده اند خواهیم پرداخت.

چهره های ورزشی و قهرمانان ملی ایران که مهاجرت کرده اند

ورزشکاران زیادی در طی سال های اخیر اقدام به ترک کشور و اخذ اقامت در کشوری دیگر کرده اند. دلیل هریک از آن ها برای انجام این کار شاید یافتن موقیت بهتر باشد. در گذشته شاهد خروج نخبگان از کشور بودیم اما در حال حاضر این موضوع در بین ورزشکاران نیز رواج یافته و تعداد زیادی از آن ها از رشته های ورزشی مختلف از کشور مهاجرت کرده اند. عده ای از آن ها پس از این سفر به جایگاه بهتری رسیدند و اما تعدادی هم نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند.
در ادامه به معرفی تعدادی از این ورزشکاران خواهیم پرداخت:

سعید ملایی

سعید ملایی
سعید ملایی

سعید ملایی یکی از افتخارات ورزش جودو ایران است. او متولد سال 1370 در شهر آبگرم است. او جودو را با حمایت پدرش در سنین پایین آغاز کرد. از افتخارات سعید ملایی می‌توان به کسب مدال برنز آسیا درسال 2016 ، مدال برنز قهرمانی 2017 در بوداپست و در سال 2018 موفق به کسب مدال طلای مسابقات جهانی شد. او چند باری از مبارزه با حریف اسرائیلی سر باز زد که او را از کسب مقام دور کرد. سرانجام سعید ملایی به کشور آلمان پناهنده شد و قرار شد که زین پس با پرچم این کشور در رقابت های جهانی حضور پیدا کند.

پوریا جلالی پور

پوریا جلالی پور
پوریا جلالی پور

پوریا جلالی پور از کمانداران ریکرو است که در رشته تیراندازی با کمان سالها حضور داشته و به عضویت تیم ملی ایران درامده است. او متولد سال 1367  است و تحصیلات خود را در رشته مهندسی کامپیوتر به اتمام رساند. او به دلیل تصادف با موتور دچار معلولیت شد اما با این حال نیز عضو تیم ملی در رشته ریکرو بود. این ورزشکار برای ملاقات خانواده اش به بلژیک رفته و بازنگشته است. گفته می‌شود او در کانادا حضور دارد و منتظر مهاجرت به آمریکاست.

علیرضا فیروزجا

علیرضا فیروزجا
علیرضا فیروزجا

او یک شطرنج باز حرفه ای 16 ساله است که توانسته به مقام نایب قهرمانی جهان دست یابد. او در پی نامه ای از فدراسیون ایران تشکر کرد و اعلام کرده است که احتمالا به دلیل اینکه در فرانسه زندگی می‌کند برای این کشور بازی کرده و دیگر با پرچم ایران در مسابقات حاضر نشود.

نوید زنگنه

نوید زنگنه
نوید زنگنه

نوید زنگنه کشتی گیر ملی پوش 23 ساله ایرانی است که آینده درخشانی دارد و در مسابقات قهرمانی امیدهای جهان یک مدال نقره و یک مدال برنز را کسب کرده است. او در سال گذشته عازم کانادا شد و با دریافت تابعیت این کشور زین پس با دوبنده این کشور مسابقه خواهد داد.

درسا درخشانی

درسا درخشانی
درسا درخشانی

درسا درخشانی دومین زن شطرنج باز ایرانی است که پس از سارا خادم الشریعه به درجه استاد بزرگ بانوان دست پیدا کرده و جزو استادان بین المللی شطرنج محسوب می‌شود. او در سال های 2015 و 2016 در رقابت های جهانی خوش درخشید و سرانجام در سال 2017 فدراسیون خود را از ایران به آمریکا تغییر داد و برای آمریکا به مسابقات پرداخت.

اوشین ساهاکیان

اوشین ساهاکیان
اوشین ساهاکیان

اوشین ساهاکیان یکی از ستاره های بسکتبال ایران است که عضو تیم ملی بسکتبال کشورمان بود و پس از مدتی از تیم ملی خداحافظی کرد. در حال حاضر نیز اعلام کرده که ایران را ترک کرده و قصد ادامه زندگی در کشور دیگری را دارد.

محمد رشنونژاد

محمد رشنونژاد
محمد رشنونژاد

محمد رشنونژاد یکی دیگر از اعضای تیم ملی جودو کشورمان است که در طی سال ها فعالیت خود در این رشته بسیار خوب عمل کرده است. او هنگامی که به همراه تیم ملی ایران برای انجام مسابقات بین المللی راهی هلند شده بود دیگر به کشور بازنگشت و پس از آن با لباس هلند به میدان رفت. و در نخستین مسابقه خود برای هلند موفق به کسب مدال برنز شد.

شهره بیات

شهره بیات
شهره بیات

شهره بیات یکی از داوران زن شطرنج ایران است که بارها در مسابقات بین المللی بدون حجاب شرکت کرد و اکنون تصمیم گرفته که دیگر به ایران بازنگردد.

مزدک میرزایی

مزدک میرزایی
مزدک میرزایی

مزدک میرزایی یکی از گزاشگران خوب کشورمان بود که سال های زیادی را در خدمت کشورمان بود. او پس از گذشت سال ها به انگلیس مهاجرت کرد و در یک شبکه ماهواره ای به اجرای برنامه می‌پردازد.

علیرضا فغانی

علیرضا فغانی
علیرضا فغانی

علیرضا فغانی یکی از داوران خوب کشورمان بود که در مسابقات مهم داخلی و خارجی به قضاوت پرداخته است. از جمله قضاوت های مهم او می‌توان به فینال المپیک و بازی های جام جهانی روسیه و قضاوت او در جام کنفدراسیون ها اشاره داشت. او در سال 2016 و 2018 به عنوان داور سال AFC برگزیده شد. او در حال حاضر به استرالیا مهاجرت کرده و در لیگ این کشور قضاوت می‌کند.

سامان بلاغی

سامان بلاغی
سامان بلاغی

سامان بلاغی یکی از اعضای تیم ملی بسکتبال با ولیچر ایران است که در جریان مسابقات جهانی سال 97 به همراه تیم ملی به آلمان سفر کرد و دیگر به کشور بازنگشت. او به همراه تیم ملی در بازی های آسیایی موفق به کسب مدال برنز در این مسابقات شده است.

آرش آقایی

آرش آقایی
آرش آقایی

آرش آقایی یکی از جودوکاران خوب تیم ملی کشورمان است که موفقیت های خوبی را به همراه تیم ملی کسب کرده بود به دلیل داشتن اختلاف با سرمربی خود تیم ملی را ترک و راهی کشور آذربایجان شد و در وزن 81 کیلوگرم برای این کشور به میدان رفت.

کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده
کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی تکواندو ایران که در وزن 57  کیلو به میدان می‌رفت نیز از دیگران ورزشکاران مهاجر ایرانی بود. او در المپیک 2016 موفق به کسب مدال برنز شد تا بتواند به عنوان اولین زن ایرانی به این موفقیت دست پیدا کند. او هم اکنون به کشور هلند مهاجرت کرده است.

الشن مرادی

الشن مرادی
الشن مرادی

الشن مرادی استاد بزرگ شطرنج متولد سال 1364 است. او افتخارات بسیاری را در طول سال ها حضور خود در ایران کسب کرد و توانست به مقام استاد بزرگی دست پیدا کند. او در حال حاضر پناهندگی آمریکا را دریافت کرده و همکاری خود را با فدراسیون ایران قطع کرده است.

صدف خادم

صدف خادم
صدف خادم

صدف خادم یکی از بوکسورهای ایران است که در سال 1373 متولد شده او در سال 1398 به عنوان نخستین بوکسور زن ایرانی در مسابقات رسمی حضور یافت و پس از آن از فرانسه به کشور بازنگشت و در همین کشور ماند.

محمدرضا آذرشکیب

محمدرضا آذرشکیب
محمدرضا آذرشکیب

یکی دیگر از کشتی گیران مطرح کشورمان محمدرضا آذرشکیب است. او در سال 2010 موفق به کسب مدال برنز مسابقات آسیایی و در سال های 2006 و2007 نیز دو مدال نقره این مسابقات را کسب کرد. او در سال 98 اعلام کرد که تابعیت آذربایجان را اخذ کرده و زین پس با لباس این کشور به روی تشک خواهد رفت.

مهدی خدابخش

مهدی خدابخش
مهدی خدابخش

مهدی خدابخش دارنده مدال طلا در مسابقات جهانی 2015 و مسابقات ارتش های جهان در سال 2012 و بازی های اندونزی بود که در آبان ماه سال 98 ایران را ترک کرد و به کشور صربستان رفت و تابعیت این کشور را گرفت.

مژگان تاجیک

مژگان تاجیک ژیمناستیک کار خوب کشورمان  است که در سال ها فعالیت خود موفقیت های خوبی را کسب کرده بود به کشور سوئد مهاجرت کرده است. او در دوره های دوم و سوم مسابقات اسلامی موفق به کسب مدال طلا شد و 10 سال به عنوان مربی در این رشته فعالیت کرد.

میترا حجازی پور

میترا حجازی پور
میترا حجازی پور

او یکی از شطرنج باز های ایران است که در سال 2015 عنوان استاد بزرگی را کسب کرده است. او در سال 1398 در مسابقات جهانی بدون حجاب به مصاف حریفش رفت و به همین دلیل از تیم ملی اخراج شد. مشخص نیست که او در چه کشوری اقامت دارد.

جواد محجوب

جواد محجوب
جواد محجوب

جواد محجوب از ملی پوشان رشته جودو و اهل خراسان بود که به عنوان های قهرمانی و نایب قهرمانی مسابقات آسیایی دست پیدا کرده بود. او چندی پیش به کانادا سفر کرد و دیگر بازنگشته است.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی