تهران

خانه را با اصول فنگ شویی چیدمان کنید

فنگ شویی خانه
می‌دانید فنگ شویی چیست؟ فنگ شویی به معنای آب و باد و به عنوان یک فن باستانی برای دکوراسیون خانه استفاده می‌شود. فنگ شویی کاملا متفاوت از دکوراسیون همیشگی و سنتی است که در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود. در این مقاله در تیجور به بررسی چیدمان خانه بر اساس اصول فنگ شویی پرداخته‌ایم. همراه ما باشید.

خانه را با اصول فنگ شویی چیدمان کنید

فنگ شویی خانه به شما کمک می‌کند تا خانه را به صورتی مرتب کنید که در آن عشق، شادابی و حمایت پخش شود. همچنین رعایت اصول فنگ شویی در دکور منزل می‌تواند موجی از تازگی را در منزل ایجاد کند تا احساس خوشبختی، آرامش، موفقیت و...  بیشتری کنید. دکوراسیون در فنگ شویی کاملا متفاوت از دکوراسیون همیشگی و سنتی است که در بیشتر خانه‌ها دیده می‌شود.

اگر نکاتی که گفته می‌شود را رعایت کنید می‌توانید تمامی حس‌های خوب گفته شده را در خانه و در خودتان احساس کنید.

با این مقاله همراه باشید تا شما را با فنگ شویی بیشتر آشنا کنیم.

 فنگ شویی یعنی چه
فنگ شویی خانه

فنگ شویی چیست؟ 

در ابتدای مطلب بهتر است با اصل موضوع فنگ شویی چیست آشنا شوید. فنگ شویی که به معنای باد و آب است، یک فن و فلسفه باستانی در چین است که برای پیدا کردن چیدمان صحیح دکوراسیون در ساختمان‌های تجاری، مسکونی، باغ و... استفاده می‌شود تا بهترین اثر و رابطه را با موفقیت، سلامتی، شادی، هماهنگی و...  داشته باشد. به طور کلی منظور آن است که در آن محل انرژی بیشتری بگیرید. مهم‌ترین عواملی که در فنگ شویی باید رعایت کنید دوری از بی نظمی، خطوط منحنی، استفاده از رنگ‌های مناسب و انتخاب مناسب وسایل است. 
فنگ شویی هنری باستانی است که برای قرار دادن وسایل در جای صحیح خود چه در منزل چه در محل کار استفاده می‌شود. هنگامی که افراد و محیط پیرامونشان با همدیگر هماهنگ می‌شوند نتیجه آن موفقیت و زندگی عالی و پر نشاط است که هدف فنگ شویی هم رسیدن به همین اهداف است. 

فنگ شویی چیست
اصول فنگ شویی خانه چیست؟

اصول چیدمان کلی خانه

شاید در زندگی به برخی موارد برخورد کرده باشید که با خرید یا اجاره یک محل جدید برای زندگی یا کار تغییراتی در زندگیتان ایجاد شده باشد که احساس خوبی کرده باشید و در مکالماتتان در رابطه با آن محل به خودتان گفته باشید که این محل برایم آمد داشته یا برایم خوش یمن بوده است و زمان‌هایی که در این مکان هستم شانس می‌آورم. 
بعضی مواقع هم شده است که محل قبلی و فعلی خود را با یکدیگر مقایسه می‌کنید و متوجه می‌شوید که محل قبلی برایتان خوب نبوده و در آن کمتر احساس موفقیت کرده‌اید ولی حال که در این محل جدید هستید وضع کار و حرفه‌تان بهتر شده است.
مثال دیگر این است که وقتی به یک مهمانی می‌رفتید و در آن افراد را نمی‌شناختید ولی احساس صمیمیت و راحتی می‌کردید اما یک جای دیگر با همان اتفاق‌ها احساس ناراحتی می‌کردید. 

درکل به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از این تغییرات و مشکلات با وضعیت زندگی ما در ارتباط هستند. قرار گیری وسایل در محیط اطراف ما هم به همین صورت می‌توانند به ما احساس خوبی دهند و فنگ شویی به ما کمک می‌کند تا این ارتباط را بشناسیم و بتوانیم نقاط ضعف را پیدا و تقویت کنیم.

فنگ شویی چیست
فنگ شویی چیست؟

اصول فنگ شویی خانه

در ادامه مطلب شما را با چیدمان منزل و محل قرار گرفتن وسایل آشنا می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید انرژی مثبت را در خانه خود پخش کنید. 

  • اصول فنگ شویی در راهروی ورودی خانه

راهروی ورودی از اهمیت بالایی برخورد است و این مکان نباید نامرتب یا شلوع باشد. بنابراین وسایلی که لازم نیستند را جمع کنید و اگر کفش‌هایتان همینطوری پخش هستند برایشان جا کفشی تهیه کرده و آن‌ها را به طور مرتب داخل جا کفشی قرار دهید.

  • اصول فنگ شویی در محل قرار گیری آینه

یکی از قوانین مهم فشنگ شویی این است که آینه نباید روبروی درب ورودی خانه باشد زیرا انرژی‌های مثبت و خوب به آینه منعکس می‌شوند و به بیرون می‌روند. 

  • اصول فنگ شویی در رابطه با درب حمام

شاید تا به حال نمی‌دانستید که انرژی حمام منفی و ناخوشایند است. برای جلوگیری از پخش شدن این انرژی در خانه بهتر است که درب حمام را همیشه ببندید. 

  • اصول فنگ شویی در رابطه با قرار گرفتن وسایل شخصی

وسایل شخصی خود مانند مسواک، حوله و... را در محیط باز و یا در حمام و دستشویی نگهداری نکنید. زیرا این وسایل تمام انرژی‌های منفی را به خود جذب می‌کنند و در صورت استفاده از آن‌ها سلامتی‌تان به خطر می‌افتد. در صورت امکان این وسایل را در کمد شخصی نگهداری کنید و برای مسواکتان از درپوش استفاده کنید.

نقشه خانه در فنگ شویی
محل قرار گرفتن وسایل شخصی در فنگ شویی
  • اصول فنگ شویی در رابطه با گل و گیاه

سعی کنید تمام گوشه کنارهای منزلتان را با گیاهان و گل‌ها پر کنید، زیرا گل‌ها موجب پخش شدن انرژی مثبت در خانه می‌شوند. 

  • کیپ کردن نشتی‌های خانه در فنگ شویی

اگر قسمتی از خانه جایی نشت دارد، این نشتی‌ها را پر کنید، زیرا این نشتی‌ها نماد بد شانسی هستند و موجب می‌شود شادی و انرژی مثبت خانه به بیروت هدایت شوند.

  • اصول فنگ شویی در رابطه با طبقه همکف 

طبقه همکف یکی از مهم‌ترین مکان‌های خانه است که باید به آن بیشتر دقت کنید زیرا به کل خانه تاثیر می‌گذارد. بنابراین سعی کنید همیشه تمیز باشد و هیچ موقع به هم ریخته یا نامرتب نباشد.

  • اصول فنگ شویی در رابطه با عکس خانوادگی

سعی کنید در گوشه و کنار منزل عکس اعضای خانواده‌تان را قرار دهید اما توجه داشته باشید که در این کار افراط نکنید. برای قرار دادن عکس‌ها، عکس‌های خانوادگی را در شرق خانه و عکس افرادی که حامی‌تان هستند را در شمال غرب قرار دهید. توجه داشته باشید که عکس همسر نباید در قاب جداگانه قرار بگیرد و باید هر دو در کنار یکدیگر و در یک قاب باشند.

اصول فنگ شویی
استفاده از عکس خانوادگی در فنگ شویی 
  • اصول فنگ شویی در رابطه با رنگ‌های وسایل منزل در فنگ شویی

سعی نکنید وسایل منزلتان را هم رنگ انتخاب کنید بلکه باید بین رنگ‌ها هماهنگی ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌توانید دو پارچه همرنگ را انتخاب کنید اما یکی گلدار و دیگری راه راه باشد. اما باید توجه داشته باشید که نباید این ترکیبات را بیش از حد سنگین کنید زیرا موجب ایجاد چرخه مخرب انرژی می‌شود.

  • محل قرار گیری تلویزیون در اصول فنگ شویی 

اجازه ندهید تلویزیون در اتاق خواب قرار گیرد زیرا در فنگ شویی محل قرار گیری تلویزیون در اتاق خواب نمی‌باشد. اگر شما عادت دارید قبل از خواب تلویزیون ببنید بهترین کار این است که آن را قبل از خوابیدن با پوشش کائوچویی یا پلاستیکی بپوشانید.

جای تلویزیون در فنگ شویی
جای تلویزیون در فنگ شویی
  • استفاده از پاراوان تاشو و پایه دار در اصول فنگ شویی 

پاراوان‌های تاشو برای جدا کردن میز کار از اتاق نشیمن مخصوصا در فضاهای کوچک کاربرد دارند. شما می‌توانید از پاراوان‌هایی که طرح‌دار هستند استفاده کنید تا شکل و شمایلی شبیه فضای خانه به خود بگیرد.

  • استفاده از منبع آب در اصول فنگ شویی 

سعی کنید در محل مورد علاقه خود منبع آب نصب کنید،. این کار موجب می‌شود تا هر چه که آرزویش را دارید به سمت شما هدایت شوند. البته به جهت قرار گیری آن دقت کنید و آن را در عناصری مانند خاک و آتش قرار ندهید.

  • لوازم فلزی در اصول فنگ شویی 

در صورت امکان لوازم فلزی با کیفیت تهیه کنید و لوازم کهنه را تعویض کنید. تعویض سینک ظرفشویی، شیر آلات و... شاید مهم به نظر نرسند اما تعویض آن‌ها تاثیر زیادی بر کل خانه می‌گذارد.

  • اصول فنگ شویی در رابطه با شومینه

از قرار دادن شومینه در قسمت شمالی خانه خودداری کنید زیرا بخش شمالی نماد آب است. در خانه‌هایی که شونیه در این قسمت قرار می‌گیرد همیشه بحث وجود دارد و یک چرخه مخرب در فنگ شویی ایجاد می‌شود. بنابراین بهترین کار این است که شومینه را خاموش نگه دارید و از وسایل چوبی استفاده کنید تا اثر مخرب آن برطرف شود.

فنگ شویی پذیرایی
محل قرارگیری شومینه در فنگ شویی
  • مکان مناسب مطالعه کودکان در اصول فنگ شویی 

هنگامی که کودکان در حال درس خواندن یا نوشتن هستند بهتر است پشتشان به دیوار باشد. زیرا پشت فرد باید به دیواری که از جنس خاک است باشد، زیرا در فنگ شویی آمده است وجود دیوار موجب می‌شود فرد احساس نیروی حمایتی کند و به او کمک می‌کند تا بتواند برای مدتی طولانی درس بخواند و یا به نوشتن خود ادامه دهد.

  • محل قرار گیری تخت خواب در اصول فنگ شویی 

اگر می‌خواهید خوابی راحت داشته باشید سعی کنید تخت خواب خود را در قسمت شمالی اتاق بگذارید و آن را به دیواری از جنس خاک تکیه دهید. زیرا این کار موجب می‌شود به خوابی عمق و راحت بروید و زمانی که بیدار می‌شوید سرشار از طراوت و انرژی بشوید. همچنین این کار باعث می‌شود در طول روز احساس آرامش بیشتری کنید.

  • اصول فنگ شویی در رابطه با میز ناهار خوری

یکی از ویژگی‌های مهم دکوراسیون منزل نوع چیدمان میز نهارخوری است، زیرا این فضا محلی است که تمام افراد خانواده و مهمان‌ها در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و این فضا باید کاملا امن و راحت باشد. میز نهارخوری باید از دیگر فضاها و اتاق نشیمن جدا باشد، همچنین برای چیدمان میز می‌توانید از میوه‌های طبیعی استفاده کنید زیرا میوه روی میز موجب برکت می‌شود.
نکته:
رعایت نکات کوچک می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال استفاده از وسایل مناسب مانند رومیزی، زیر بشقابی، بشقاب‌های مناسب، گل، لیوان و...  

البته توجه داشته باشید که گل خشک انرژی منفی دارد و اصلا خوب نیست و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.

  • استفاده از میز نهارخوری گرد در اصول فنگ شویی 

درست است که میزهای نهارخوری مستطیل یا مربع بسیار محبوب هستند اما در فنگ شویی خانه آمده است که بهتر است از میز نهارخوری گرد یا بیضی استفاده شود. اگر نمی‌توانید میزهای گرد یا بیضی تهیه کنید حتما لبه‌های تیز میزهای چهار گوش و مستطیل را با ربان قرمز رنگ بپوشانید تا موج منفی در خانه ایجاد نشود.

فنگ شویی میز ناهار خوری
فنگ شویی میز ناهار خوری
  • استفاده از وسایل مورد علاقه در فنگ شویی

از لوازمی که دیگران استفاده میکنند یا مورد علاقه دیگران است استفاده نکنید به عنوان مثال ترکیب کاناپه سنگین چرم مشکی به همراه میز براق مشکی که به جز تنگ‌تر کردن فضا کاری انجام نمی‌دهند استفاده نکنید و از وسایلی استقاده کنید که نمادی از شما باشند نه شخص دیگری.
همچنین توجه داشته باشید که مبل و یا کاناپه‌تان مستقیما در مسیر انرژی درب ورودی نباید قرار گیرند.

  • وسایل اتاق در اصول فنگ شویی

اتاق خود را پر از وسایل گوناگون نکنید. همچنین توجه داشته باشید که اتاق را با مواردی مانند ظروف فلزی بزرگ و کوچک، کاغذدیواری، اشیای چوبی و برگ‌های طلایی پر نکنید. سعی کنید اتاق ساده و خلوت داشته باشید و از چیدمانی خوب شامل تزئینات زیبا، رنگ‌هایی که دوستشان دارید و...  استفاده کنید.

  • جای ساعت در اصول فنگ شویی 

از نظر علم فنگ شویی بهترین جا برای ساعت‌های گرد و فانتزی، شمال منزل است زیرا این امر موجب پیشرفت کاری اهالی منزل می‌شود و همچنین باعث می‌شود سریع‌تر به اهداف کاری و شغلی خود برسند. همچنین از نظر علم فنگ شویی بهترین جا برای ساعت‌های کشیده و بیضی شکل، جنوب منزل است زیرا این کار موجب رشد سرمایه گذاری اهالی منزل و جذب ثروت می‌شود.

جای ساعت در فنگ شویی
جای ساعت در فنگ شویی
  • استفاده از لوازم منزل راحت و قابل استفاده در اصول فنگ شویی 

این کار موجب می‌شود خانه حال و هوای آرامش بخش و صلح آمیزی به خود بگیرد. استفاده از گلیم و فرش با الیاف طبیعی و پارچه‌هایی از جنس ابریشم و کتان موجب می‌شوند خانه با صفا شود. توجه داشته باشید که استفاده از فرش‌های ماشینی که با الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند برای فنگ شویی منزل مناسب نمی‌باشند.

  • رنگ مبلمان در اصول فنگ شویی

رنگ تاثیر زیادی بر روحیه دارد. رنگ قرمز یک رنگ قوی و انرژی بخش است. همچنین رنگ‌های سبز و بنفش از دسته رنگ‌هایی هستند که فراوانی و نعمت را جذب می‌کنند. برای استفاده از این رنگ‌ها می‌توانید دیوار را سبز کنید، فرش‌ها را قرمز انتخاب کنید و برای مبل‌ها و صندلی‌هایتان از رنگ بنفش استفاده کنید.

رنگ مبلمان در فنگ شویی
رنگ مبلمان در فنگ شویی

سخن پایانی در رابطه با فنگ شویی

فنگ شویی نه تنها به شما در نظم و ترتیب دادن دکوراسیون منزل کمک می‌کند، بلکه موجب می‌شود این دکوراسیون معنا و مفهوم خاصی برای شما داشته باشد. در نهایت رعایت نکات گفته شده موجب می‌شود تا انرژی مثبت در تمام فضای خانه پخش شود و در طول روز و شب انرژی زیادی داشته باشید و از قرار گرفتن در آن فضا لذت ببرید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. یین و یانگ در فنگ شویی به چه معناست؟

    در فنگ شویی، بسیاری از افراد بر این باورند که هر دو جسم مخالف و ضد هم با یکدیگر ارتباط هستند و در کنار هم معنا پیدا می‌کنند. در فنگ شویی "یین" را نماد زنانگی و "یانگ" را نماد مردانگی می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که این دو در کنار هم مانند روز و شب، روشنایی و تاریکی بیشتر معنی دارند. به همین علت سعی می‌کنند تا این مفهوم را در خانه خود استفاده کنند به عنوان مثال از رنگ‌های روشن و تیره در دکوراسیون خود استفاده می‌کنند.
  2. در فنگ شویی از چه نوع گل و گیاهی در منزل استفاده کنیم؟

    از آنجایی که استفاده از گل و گیاه در منزل موجب تصفیه هوا می‌شوند، در فنگ شویی از اهمیت زیادی برخوردارند. شما می‌توانید از گیاهانی همچون گیاه فیکوس، گل چمچمه، گیاه نخل، فیلودندرون، سرخس برگ شمشیری و گیاه عنکبوتی که نیاز به مراقبت خاصی ندارند و در محیط منزل به خوبی زندگی خواهند کرد استفاده کنید.
  3. عناصر مهم در فنگ شویی چه چیزهایی هستند؟

    پنج عنصر مهم و اساسی در فنگ شویی وجود دارند که برای به وجود آوردن جنب و جوش و جریان انرژی در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. چوب، آب، فلز، آتش و خاک. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در منزل رفاه بیشتری داشته باشید و یا توجه بیشتری جلب کنید باید از از عناصر آب و چوب در قسمت جنوب شرقی منزل استفاده کنید. یا اگر میخواهید سلامتی را در منزل توسعه دهید از گیاهان پر آب و شاداب در منطقه شرقی خانه استفاده کنید.
مطلب مفید بود؟
93
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی