تهران

لیست غذاهای محلی ایرانی به تفکیک شهر + عکس

غذاهای شهرهای مختلف ایران
در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی غذاهای اصیل ایرانی به انواع غذای محلی ایرانی بپردازیم و به غذاهای مختلفی از قبیل خورشت، پلو و غذای ساده و نونی اشاره نماییم. با ما همراه باشید تا با سفره های رنگارنگ سراسر ایران آشنا شوید.

غذاهای ایرانی به تفکیک شهر مختلف 

هنر آشپزی ایرانیان در کشورهای مختلف آسیا، اروپا، آمریکا و .... زبان زد می باشد. علاوه بر طعم، عطر، رنگ و مزه‌ فوق العاده ی غذاهای ایرانی باید به این نکته توجه کنیم که سر تا سر ایران از روستا تا کلانشهر علاوه بر غذاهای اصیل ایرانی از قبیل قورمه سبزی، خورشت قیمه، جوجه کباب و مواردی از این دست، غذاهای محلی و مخصوص به خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی 50 غذای محلی ایرانی بپردازیم؛ با ما همراه باشید تا غذاهای رنگارنگ و متنوع کشور عزیزمان را معرفی کنیم.

غذاهای اصیل ایرانی

قبل از معرفی غذاهای محلی نواحی مختلف ایران بهتر است یک نگاه اجمالی به چند غذای اصیل ایرانی که در همه جای کشورمان رایج هستند بپردازیم:
قورمه سبزی: یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی قورمه سبزی می باشد که از ترکیب چند سبزی من جمله جعفری، تره، گشنیز، شوید و ... پخته می شود. سبزی های خرد شده ابتدا در روغن تفت داده می شوند؛ سپس گوشت و لوبیای قرمز پخته شده به همراه سبزی سرخ شده و مقداری آب و نمک و فلفل و لیمو عمانی ترکیب می گردد و با شعله کم به خورشت اجازه می دهیم جا بیفتد.
خورشت قیمه: یکی دیگر از خورشت های پرطرفدار ایرانی خورشت قیمه است که در دو نوع قیمه بادمجان و قیمه سیب زمینی رایج است. یکی از مواد اصلی قیمه لپه است و از چاشنی های رایج این خورشت می توان به گلاب و دارچین اشاره نمود.
جوجه کباب: جوجه کباب از غذاهای پرطرفدار و پای ثابت تفریحات ایرانیان می باشد. برای خوشمزه تر شدن گوشت مرغ باید تکه های جوجه را از چند ساعت قبل یا یک روز پیش در موادی از قبیل پیاز، زعفران، آبلیمو، روغن زیتون و... طعم دار نمود.

بهترین غذاهای محلی ایران

در بخش اول مقاله به این موضوع اشاره کردیم که در نقاط مختلف ایران غذاهای خاص آن منطقه پخته می شود و از طعم و رنگ و بوی منحصر به فردی برخوردار هستند. در ادامه به معرفی مختصری از غذاهای شهرهای مختلف ایران خواهیم پرداخت.


کوفته تبریزی

اصلی ترین غذای تبریز گوفته می باشد؛ البته آذری زبانان کشورمان در زمینه آشپزی و شیرینی پزی زبان زد می باشند و غداهای متنوعی دارند که در این میان کوفته تبریزی طرفداران زیادی دارد. این غذای دلچسب از ترکیب گوشت چرخ کرده، لپه، برنج، آرد نخودچی و سبزیجات معطر تشکیل شده است که برای خوشمزه تر شدن آن از زرشک، آلوچه و گردو نیز استفاده می شود. از نکات مهم پخت کوفته تبریزی این مورد است که کوفنه ها را زمانی به سس اضافه کنید که سس رب گوجه در حال جوش باشد و پس از بیست دقیقه با شعله ملایم بپزند.

کوفته تبریزی
کوفته تبریزی


خورشت بامیه ایلام

یکی از خورشت های خوشمزه که در استان ایلام به خصوص شهرستان دهلران پخته می شود خورشت بامیه می باشد. بامیه در استان خوزستان، ایلام، البرز و ... عمل می آید و نوع ریز آن بسیار لذیذ می باشد. برای پخت خورشت بامیه گوشت گوسفندی به همراه سیر و پیاز فراوان و ادویه جاتی از قبیل زیره سبز و فلفل تفت می خورد سپس پوره گوجه و رب گوجه به آن اضافه می کنیم و با مقداری آب اجازه می دهیم خورشت به آرامی جا بیفتد. از نکات مهم این خورشت میزان سیر زیاد آن می باشد و البته در مواردی به خورشت بامیه ایلام غوره یا آبلیمو و گوجه دو تکه شده سرخ شده اضافه می کنند.

خورش بامیه ایلام
خورشت بامیه ایلام


قلیه ماهی اهواز

برای تهیه قلیه ماهی اهواز می توانید از ماهی شیر، سنگسر یا حلوا استفاده کنید. پس از سرخ کردن پیاز و سیر و سبزی هایی از قبیل گشنیز، شنبلیله و جعفری مقداری رب و تمر هندی به آن ها اضافه کنید. در زمانی که ماهی ها را سرخ می کنید یک لیوان آب به ترکیب قبل اضافه کنید و ماهی های سرخ شده به همراه نمک و فلفل و ادویه را داخل خورش در حال جوش قرار دهید پس از نیم ساعت که با حرارت ملایم جا افتاده آماده سرو می باشد.

قلیه ماهی اهواز
قلیه ماهی اهواز


باقلاقاتق شمال

شمال یکی از مناطق خوش آب و هوای ایران است که غذاهای خوش طعمی در این منطقه طبخ می شود. یکی از معروف ترین غذاهای شمال باقالاقاتق است که در طبخ آن از باقالای پوست گرفته سرخ شده در کره به همراه شوید و سیر استفاده می شود. پس از این مرحله مقداری نمک و ادویه به آن ها اضافه می کنیم سپس دو پیمانه آب داخل این مخلوط می ریزیم، در نهایت تخم مرغ ها را بر روی مواد ذکر شده می شکنیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم بپزند.

باقالاقاتق شمال
باقالاقاتق شمال


دوپیازه میگوی بوشهر

یکی از غذاهای دریایی که متعلق به بوشهری های خونگرم است دوپیازه میگو نام دارد. ابتدا برای رفع بوی میگو، میگوها را در آب، پیاز، سیر و برگ بو به مدت زمان 5 الی 10 دقیقه می پزیم و آبکش می کنیم و برای پخت بهتر آب سرد بر روی آن ها می ریزیم. سپس در پیاز و سیر فراوان به همراه آبلیمو و رب تفت می دهیم و در طی این مراحل با سس تارتار، پیاز، سس گوجه و فلفل یک سس غلیظ تهیه می کنیم و بر روی میگوها ریخته تا به خورد آن ها برود. دوپیازه میگو را می توان در لیست غذاهای ایرانی نونی قرار داد و از طعم بی نظیر آن لذت برد.

دوپیازه میگو بوشهر
دوپیازه میگو بوشهر


فلافل اهواز 

یکی دیگر از غذاهای نونی ایرانی فلافل اهواز می باشد که از نخود چرخ کرده با ادویه های خوزستان به همراه سیر و پیاز تهیه می شود و با سبزیجات و صیفی جات مرسوم به صورت ساندویچ سرو می گردد. لازم به ذکر است که برای خوشمزه تر شدن و پف کردن فلافل از سبزیجات و بکینگ پودر استفاده می کنند.

فلافل اهواز
فلافل اهواز


ترخینه ایلام

آش ترخینه ایلامی در فصل زمستان بسیار طرفدار دارد و برای تهیه آن از گندم خیس خورده آسیاب شده، گوجه فرنگی، دال عدس و سبزیجات معطر استفاده می شود و در مواردی هنگام طبخ به آن حبوبات نیز اضافه می گردد و در انتها با پیاز داغ میل می شود.

ترخینه ایلام
آش ترخینه ایلام


ماهی شکم پر شمال

برای تهیه ماهی شکم پر شمال می توان از ماهی سفید یا قزل آلا استفاده نمود. برای مواد داخل شکم این غذا باید از رب انار، گردو و سبزی های معطر شمال استفاده کنید؛ همچنین هنگام پختن می توان ماهی را داخل فر یا درون تابه با شعله ملایم سرخ نمود.

ماهی شکم پر شمال
ماهی شکم پر شمال


ته چین فیروزکوهی

ته چین فیروزکوهی را می توان در لیست غذاهای ایرانی برنجی قرار داد. در طبخ این ته چین چرب از گوشت گوسفندی، دنبه و برنج استفاده می شود که در انتها روغن دنبه یا روغن محلی بر روی این نوع پلو می ریزند تا آماده سرو گردد.

ته چین فیروزکوهی
ته چین فیروزکوهی


آبگوشت کشک مرکزی

برای تهیه آبگوشت کشک که یکی از غذاهای خوشمزه استان مرکزی است باید از گوشت، کشک، نخود و لوبیا سفید، چغندر آشی و پیاز و نعناع داغ استفاده نمود. پیاز و چغندر آشی را در روغن سرخ نموده و گوشت ها را تفت دهید پس از این مرحله نخود و لوبیا را اضافه نمایید و در انتها کشک را اضافه کنید.

آبگوشت کشک مرکزی
آبگوشت کشک مرکزی


آش انار یزد

برای تهیه آش انار یزد ابتدا به صورت جداگانه لپه و چغندر را می پزند سپس پیاز و رب انار را به همراه ادویه و نمک تفت می دهند در انتها برنج خیس خورده را به همراه لپه و چغندر به آن ها اضافه می کنند، با حرارت ملایم در میزان آب مناسب اجازه می دهند جا بیفتد.

آش انار یزدی
آش انار یزد


نثار پلو شاهرود

نثار پلو یک نمونه از غذاهای برنجی ایران است که در شهر شاهرود به صورت حرفه ای تهیه می گردد. مواد اولیه نثار پلو، برنج؛ کشمش؛ رشته پلویی؛ لپه؛ گوشت مرغ؛ زرشک و زعفران می باشد. ابتدا به صورت جداگانه برنج، لپه و رشته پلویی را می پزیم سپس موادی که از قبل تهیه کرده ایم و مخلوطی از کشمش، زرشک، گوشت و... می باشد را به برنج و لپه و رشته اضافه می کنیم تا دم بکشد و آماده سرو شود.

نثارپلو شاهرود
نثار پلو شاهرود


مسما بادمجان گیلانی

یکی از غذاهای معروف و خوشمزه گیلان مسما بادمجان می باشد. برای تهیه مسما بادمجان باید مرغ ها و بادمجان ها جداگانه سرخ شوند و با پیاز سرخ شده، گوجه، رب گوجه و آب غوره مخلوط شوند. برای خوشمزه تر شدن بهتر است که زعفران دم کرده را به این ترکیب اضافه نمایید.

مسما بادمجان گیلانی
مسما بادمجان گیلان


سمبوسه آبادان

سمبوسه را می توان در لیست غذاهای نونی ایرانی قرار داد و بدون پلو سرو نمود. برای مواد داخل سمبوسه سیب زمینی آبپز را له نمایید و با سبزی هایی از قبیل تره و جعفری خرد شده مخلوط کنید سپس نان لواش رابه صورت نوار پهن و درازی برش زده در ادامه مواد را درون نان قرار دهید و به صورت مثلثی بپیچید و در روغن داغ سرخ کنید. در مواردی گوشت چرخ کرده یا سینه مرغ ریش ریش شده نیز به مواد سمبوسه آبادان اضافه می کنند و در تهیه آن بهتر است از فلفل و ادویه های معطر آبادان استفاده شود.

سمبوسه آبادان
سمبوسه آبادان


آش ماستی سبزوار

برای تهیه آش ماستی سبزوار به ماست ترش، تره، نعناع، سیر و فلفل کوبیده احتیاج داریم و علاوه بر این باید ماست ترش و اسفناج و تره خرد شده نیز آماده کنیم. ابتدا سبزی های خرد شده و رشته آش را در آب می پزیم و بعد از کم شدن آب، ماست و سبزیجات کوبیده شده را به همراه نمک به مخلوط سبزیجات پخته اضافه می کنیم.

آش ماستی سبزوار
آش ماستی سبزوار


پلو شوشتری

در تهیه پلو شوشتری باید لوبیا چشم بلبلی را بپزید و گوشت مرغ یا چرخ کرده را به همراه پیاز و رب و زعفران تفت دهید و به این مخلوط ادویه، نمک، فلفل، شوید و لوبیا را اضافه کنید. پس از آماده شدن مواد را لای برنج بگذارید تا با شعله ملایم دم بکشد.

پلو شوشتری
پلو شوشتری


دنده کباب کرمانشاه

یکی از معروف ترین غذاهای استان کرمانشاه و غرب ایران دنده کباب می باشد. برای تهیه دنده کباب دنده گوسفندی را با زعفران، پیاز، فلفل، نمک و آبلیمو طعم دار کنید و بر روی آتش منقل کباب کنید. در کنار این غذا دوغ و گوجه کبابی نیز سرو می شود.

دنده کباب کرمانشاه
دنده کباب کرمانشاه


حلیم بادمجان کرمان

برای تهیه حلیم بادمجان کرمان ابتدا گوشت سردست را بپزید و ریش ریش کنید، سپس لپه و بادمجان ها را جداگانه بپزید و له کنید در انتها مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید. برای خوشمزه تر شدن حلیم بادمجان می توانید گردوی خرد شده به آن اضافه کنید و هنگام سرو با نعناع داغ تزیین نمایید.

حلیم بادمجان کرمان
حلیم بادمجان کرمان


یتیمچه ارومیه

یکی از غذاهای خوشمزه ارومیه یتیمچه است که در پخت آن بادمجان و گوجه را به تکه های ریز تقسیم و جداگانه سرخ می کنیم. سپس پیازهای نگینی شده را در روغن سرخ کرده و پس از اضافه کردن بادمجان و گوجه نمک و فلفل و ادویه به آن می زنیم تا آماده سرو شود.

یتیمچه ارومیه
یتیمچه ارومیه


قیمه نخود یزدی 

این غذا ترکیبی از نخود، گوشت قرمز، لیمو عمانی، هل، پیاز سرخ شده، سیب زمینی، رب گوجه و ادویه جات است. قیمه نخود یزدی از لحاظ طبخ شبیه به قیمه است با این تفاوت که به جای لپه از نخود استفاده می شود.

قیمه نخود یزدی
قیمه نخود یزدی


آبگوشت قورمه همدان

برای تهیه این غذای خوشمزه همدانی سبزی قورمه، سیب زمینی، لیمو عمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ استفاده می شود و مزه آن چیزی بین قورمه سبزی و آبگوشت می باشد.

آبگوشت قورمه همدان
آبگوشت قورمه همدان


لونگی اردبیل

برای تهیه لونگی اردبیل شکم مرغ را طعم دار می کنند سپس ترکیب تفت خورده پیاز، گردو، رب ازگیل، رب آلوچه، آب غوره، گوجه فرنگی، نمک و فلفل پر می کنیم و اجازه می دهیم درون فر یا قابلمه روی شعله ملایم بپزد.

لونگی اردبیل
لونگی اردبیل


قایرمه سنندج

کنگر را تمیز نموده و در سسی که از ترکیب تخم مرغ، زعفران، آب، کره و آرد درست شده غوطه ور کنید سپس سرخ کنید؛ لازم است که ذکر کنیم این غذا را می توان با نان یا با کته خورد.

قایرمه سنندج
قایرمه سنندج


کاتوغ بندرعباس

در پخت کاتوغ می توان از انواع ماهی استفاده نمود. به این صورت که پیاز و سبزی معطر و گوجه را با ادویه های جنوب تفت دهید؛ سپس ماهی ها را به آن ها اضافه کنید. برای پخت بهتر مقداری آب به آن اضافه کنید پس از این که آب تمام شد و روغن انداخت آماده خوردن است.

کاتوغ بندرعباس
کاتوغ بندرعباس


شله مشهدی 

در تهیه شله مشهدی گوشت تازه را خرد کرده و با لوبیا چیتی،لوبیا سفید، لوبیا رشتی، برنج نیم دانه، بلغور گندم، ماش، عدس، و ادویه جات و نمک مخلوط کنید و اجازه دهید کامل جا بیفتد.

شله مشهدی
شله مشهدی


جغور بغور زنجان

جگر سیاه و سفید خرد شده با پیاز و سیب زمینی مخلوط و سرخ کنید. در مواردی علاوه بر ادویه جات رب انار یا رب گوجه نیز اضافه می شود. شاید برایتان جالب باشد که جغور بغور زنجان به عنوان وعده صبحانه نیز طرفدار زیادی دارد.

جغور بغور زنجان
جغور بغور زنجان


آبگوشت بزباش اردبیل

برای تهیه آبگوشت بزباش در اردبیل ماهیچه یا سردست گوسفندی با استخوان را سرخ کرده و مقداری تره، جعفری و شنبلیله به آن اضافه می کنیم، سپس لوبیای قرمز یا چشم بلبلی پخته، لیمو عمانی، سیب زمینی و ادویه جات را به ترکیب اضافه کرده و اجازه می دهیم جا بیفتد.

آبگوشت بزباش اردبیل
آبگوشت بزباش اردبیل


آبگوشت متنجنه رفسنجان

برای تهیه آبگوشت متنجنه رفسنجان گوشت، پیاز، حبوبات، رب گوجه، سبزی، سیب زمینی، برگه زردآلو، به و گردو نیاز می باشد. از نکات خوشمزه شدن این آبگوشت سرخ کردن هم زمان گوشت با رب و برگه زردآلو و به می باشد.

آبگوشت متنجنه رفسنجان
آبگوشت متنجنه رفسنجان


شله ماش درورد

برای تهیه شله ماش درود باید ابتدا ماش را به همراه پیاز داغ با مقداری آب بپزید، سپس برنج را اضافه کنید تا بپزد و در حین پخت نمک و فلفل و زردچوبه را با آن ترکیب کنید در انتها مقداری گوشت که از قبل پخته اید به شله اضافه کنید و پس از جا افتادن و کشیده شدن آب آماده سرو است.

شله ماش درود
شله ماش درود


مرجو خورش طالقان

برای پخت مرجوخورش طالقان ابتدا گوشت، رب گوجه فرنگی و پیاز را در روغن سرخ کنید و با مقداری آب اجازه دهید بپزند، سپس آلو بخارا، سیب زمینی و عدس را به این ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید جا بیفتد می توانید برای خوش طعم شدن مقداری زعفران یا آب غوره نیز اضافه کنید.

مرجوخورش طالقان
مرجو خورش طالقان


قیمه نثار قزوین

برای تهیه قیمه نثار قزوین ابتدا گوشت های قیمه شده را در رب گوجه فرنگی و پیاز و روغن سرخ کنید سپس مقداری ادویه، فلفل، نمک و زردچوبه به آن ها اضافه کنید و اجازه دهید با دو لیوان آب بپزند در حین پخت نصف خلال بادام هایی که کنار گذاشته اید به گوشت در حال پخت اضافه کنید. سپس خلال بادام، خلال پسته، زرشک و شکر را در کره تفت دهید و در انتها همه ترکیبات را با گوشت آماده شده در کنار برنج سرو کنید.

قیمه نثار قزوین
قیمه نثار قزوین


ساج کباب اردبیل

ساج کباب اردبیل یک غذای خاص با ترکیبات جالب می باشد. ابتدا گوشت را به همراه پیاز در چند پیمانه آب بپزید و قبل از پخت کامل آن ها را به پیازهای خلالی سرخ شده در روغن حیوانی اضافه کنید تا با نمک و فلفل تفت بخورند. پس از این مرحله نان لواش خرد شده را به این ترکیب اضافه کنید تا در روغن سرخ شوند. در انتها نان و گوشت را در ظرف آبگوشت بریزید و ماست و سیر را به آن ها اضافه کنید تا آماده سرو شود.

ساج کباب اردبیل
ساج کباب اردبیلی


کاله جوش زنجان

کشک تفت خورده در روغن و زرد چوبه را در مقداری آب جوش حل کنید و روی شعله ملایم قرار دهید؛ پس از به جوش آمدن نعناع را به ترکیب بالا اضافه کنید. برای کاله جوش زنجان سیب زمینی نگینی و گوجه خرد شده را به ترکیب کشک و نعناع اضافه کنید و اجازه دهید یک ربع بپزد تا کله جوش آماده خوردن شود.

کاله جوش زنجان
کله جوش زنجان


خورش آلوچه و مرغ زنجان

برای تهیه خورش آلوچه و مرغ زنجان ابتدا مرغ را با پیاز و روغن و فلفل و ادویه سرخ کنید و با افزودن دو پیمانه آب اجازه دهید بپزد؛ سپس آلوچه و برگ زرد آلو را به همراه هویچ های خرد شده سرخ کنید و به مرغ ها اضافه کنید تا جا بیفتد برای خوش طعم شدن می توانید از کره و زعفران نیز استفاده نمایید.

خورش آلوچه و مرغ زنجان
خورشت آلوچه و مرغ زنجان


کمه جوش سبزوار

کمه جوش سبزوار نیز یکی از غذاهای محلی خطه خراسان محسوب می شود که برای پختن آن پیاز، تره و نعناع را در روغن سرخ کنید و سپس زردچوبه، گردو و نعناع خشک را اضافه نمایید. ماست چکیده را در مقداری آب هم بزنید تا رقیق شود و با تخم مرغ، کشک و گوجه فرنگی ترکیب کنید و پس از افزودن نمک و فلفل به پیاز و تره و نعناع اضافه کنید تا جا بیفتند و در نهایت با گردو و نعناع پیاز داغ تزیین کنید.

کمه جوش سبزوار
کمه جوش سبزوار


دوغ برک زاهدان

دوغ برک زاهدان یا درزنک غذایی است که از دیرباز در میان سیستانیان رایج بوده است. برای تهیه درزنک ابتدا آرد را در روغن به نیزانی تفت می دهیم که تغییر رنگ دهد و بوی خامی آن گرفته شود. سپس دوغ را اضافه کنید و با همز زدن مداوم از گلوله شدن آن جلوگیری کنید با افزودن اندکی نمک دوغ برک آماده خوردن می شود.

دوغ برک زاهدان
دوغ برک زاهدان


چکدرمه گرکان

چکدرمه معروف ترین غذای استان گرگان می باشد و برای تهیه آن ابتدا گوشت تکه تکه را با روغن، رب، ادویه، نمک و پیاز تفت دهید و با اضافه کردن چند لیوان آب اجازه دهید بپزد؛ سپس برنجی را که از قبل خیس کرده اید به آن بیفزایید و اجازه دهید دم بکشد.

چکدرمه گرگان
چکدرمه گرگان


چلوخورش به شهرکرد

چلو خورش به شهرکرد که به خورشت به و آلو نیز معروف است یکی از غذاهای لذیذ ایرانی محلی محسوب می شود. برای تهیه این غذا ابتدا گوشت خرد شده را با پیاز و ادویه تفت دهید سپس در مقداری آب بپزید. پس از پختن گوشت، به قاچ قاچ شده را در روغن سرخ کنید و به همراه آلوها به گوشت های پخته شده اضافه کنید در نهایت برای خوشمزه شدن آبلیمو، زعفران و شکر به آن اضافه کنید و پس از غلیظ و کم آب شدن آماده سرو می باشد.

چلوخورش به شهرکرد
چلو خورش به شهرکرد


کوفته سماق کاشان

کوفته سماق کاشان ترکیبی از گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز، سماق کاشان و نمک و فلفل می باشد. این مدل کوفته به واسطه سماقی که استفاده می شود طعم ترش و ملسی دارد. پس از ترکیب کردن مواد کوفته و ورز دادن آن ها را مدتی در یخچال قرار دهید سپس در سس رب گوجه غلیظ در حال جوش قرار می دهیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم چهل دقیقه بپزند.

کوفته سماق کاشان
کوفته سماق کاشان


باسترمه ترکمن صحرا

باسترمه یکی از غذاهای محلی ترکمن صحرا می باشد که در مهمانی ها طرفدار زیادی دارد. در پخت باسترمه ترکمن صحرا از ترکیب ماهی ازون برون، پیاز، برنج، سیب زمینی و دانه انار استفاده می شود.

باسترمه ترکمن صحرا
باسترمه ترکمن صحرا


آش گوجه فرنگی همدان

برای تهیه آش گوجه فرنگی همدان پیاز را به همراه رب گوجه، فلفل و ادویه در روغن تفت می دهیم سپس برنج و لپه ابکش شده را به آن ها اضافه می کنیم و با مقداری آب اجازه می دهیم در حرارت بالا بپزند. سپس گوجه فرنگی نگینی شده را با جعفری، نعنا و تره سرخ می کنیم و به برنج در حال پخت اضافه می کنیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم دم بکشد.

آش گوجه همدان
آش گوجه همدان

آبگوشت هویچ برگه قم

یکی از غذاهای پرطرفدار قم آبگوشت هویچ برگه می باشد که برای تهیه آن گوشت با استخوان را در پیاز، زردچوبه، روغن و رب گوجه تفت می دهیم سپس هویچ زرد و برگه راه به همراه لوبیا قرمز پخته شده به ترکیب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با مقداری آب کامل جا بیفتد. این غذا را می توان با نان، سبزی و ترشی میل نمود.

آبگوشت هویچ برگه قم
آبگوشت هویچ برگه قمی

باستیرمای مرغابی آستارا

باسترمای مرغابی غذای محلی آستارا است و برای تهیه ان ابتدا مرغابی را تمیز نموده سپس مغز گردو، پیاز و رب ازگیل در روغن تفت می دهیم به این ترکیب مقداری آبغوره و نمک و فلفل اضافه می کنیم. شکم مرغابی را با مواد آماده شده پر می کنیم و در زیر لایه های برنج پخته شده قرار می دهیم تا با شعله ملایم دم بکشد.

باستیرمای مرغابی آستارا
باستیرمای مرغابی آستارا

ماهی تنوری صبور خرمشهر

برای تهیه ماهی تنوری خرمشهر ابتدا ماهی صبور را تمیز نموده به صورتی که شکم آن کامل صاف باشد، برای اینکه سطح ماهی نسوزد می توانید مقداری شیره خرما بر روی آن بمالید. سپس آب تمر هندی را برای مزه دار شدن به شکم ماهی بمالید، مقداری سیر، پیاز، سبزی ماهی، سبزی پلو و تمر هندی را در روغن تفت دهید و برای خوش طعم شدن رب گوجه، نمک و فلفل اضافه کنید و همه این مواد را که به حشو معروف است بر روی شکم ماهی بمالید. ماهی را می توانید با فر کباب کنید یا داخل توری قرار دهید و بر روی منقل و ذغال کباب نمایید. ماهی تنوری صبور خرمشهر در گذشته با تنورهای نانوایی سنتی پخته می شد.

ماهی تنوری صبور خرمشهر
ماهی تنوری خرمشهر


بادمجان شکم پر تبریز

بادمجان شکم پر که به زبان محلی قارنی یاریخ نام دارد یکی از غذاهای لذیذ تبریز محسوب می شود. بادمجان پوست گرفته را به صورت بالا تا پایین برش می زنیم و داخل شکمش را خالی می کنیم اجازه می دهیم در آب نمک تلخیشان گرفته شود، سپس در آب جوش می پزیم تا نیم پز شوند. برای مواد داخل شکم بادمجان ها؛ گوشت چرخ کرده را به همراه سیر، پیاز، گوجه فرنگی، جعفری، رب گوجه فرنگی، نمک و ادویه تفت می دهیم و شکم بادمجان ها را با این مواد پر می کنیم. از قبل یک سس رب گوجه غلیظ اماده می کنیم و بر روی بادمجان ها می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت بیست دقیقه با شعله ملایم بپزند.

بادمجان شکم پر تبریز
بادمجان شکم پر تبریز


والک پلو تهران

والک پلو تهران یکی از پلوهای خوشمزه پایتخت نشینان می باشد. در تهیه آن برنج را در مقداری آب و روغن با حرارت بالا می پزیم سپس والک های خرد شده را به برنج در حال پخت اضافه می کنیم. پس از این که آب برنج کشیده شد اجازه می دیهیم با حرارت ملایم دم بکشد، برای طعم بهتر والک پلو می توانید مقداری سیر به آن اضافه کنید.

والک پلو تهران
والک پلو تهران


آش کدو تفت 

برای تهیه آش کدو تفت ابتدا پیاز را سرخ کرده و به همراه نمک ، عدس و مقداری آب اجازه دهید بپزد. در حین پخت برنج خیس خورده و کدوهای خرد شده را به آب در حال جوش اضافه کنید در نهایت مقداری شکر و آبلیمو برای عطر و طعم بهتر افزوده تا جا بیفتد، برای تزیین آش کدو می توانید نعنا داغ استفاده نمایید.

آش کدو تفت
آش کدو تفت


کوفته سبزی جهرم

یکی از کوفته های خوشمزه کوفته سبزی جهرم می باشد که در ترکیب آن نخود، ماش و برنج خیس خورده را با گوشت چرخ کرده، سبزی معطر و ادویه جات مخلوط می کنند. پس از اینکه کوفته های گرد را آماده کردند درظرفی پیاز داغ، ریحان، شنبلیله و آب می ریزیم تا به جوش بیاید و در حین جوش کوفته ها را درون آب قرار می دهیم تا کامل بپزند.

کوفته سبزی جهرمی
کوفته سبزی جهرم


تاک پلو شاهرود

تاک پلو غذای معروف شاهرود می باشد و برای طبخ آن پیاز نگینی را به همراه سس سویا، پودر خردل، زعفران، نمک و فلفل مخلوط می کنیم سپس فیله های مرغ را در مواد می خوابانیم تا مزه دار شوند. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید، برنج را به آب جوش اضافه کنید تا بپزد. برگ مو خرد شده را به برنج در حال پخت اضافه کنید سپس با ته دیگ مورد نظرتان اجازه دهید دم بکشد و در انتها فیله های سرخ شده را برای تزیین بر روی برنج داخل دیس بچینید.

تاک پلو شاهرودی
تاک پلو شاهرودی


در انتهای این مقاله قصد داریم از بین غذاهای ذکر شده به تفکیک مشخص کنیم چه غذاهایی برای چه وعده ای مناسب می باشند. برای مثال غذاهایی از قبیل کاله جوش زنجان، کمه جوش سبزوار، آش کدو تفت، دوغ برک زاهدان را می توان در لیست غذاهای ایرانی ساده قرار داد، همچنین غذاهایی از قبیل کوفته تبریزی، ماهی تنوری خرمشهر، آبگوشت هویچ و برگه قم با توجه به نوع موادی که در طبخشان به کار می رود در لیست غذاهای ایرانی برای ناهار قرار می گیرند. علاوه بر موارد بالا لیست غذاهای ایرانی برنجی از جمله پلو شوشتری، چکدرمه گرگان، نثار پلو شاهرود موارد مناسبی برای مهمانی ها می باشند.
امیدواریم اطلاعات مفیدی در رابطه با غذاهای محلی و سنتی ایرانی در اختیارتان قرار داده باشیم و با طبخ این غذاها سفره های منازلتان رنگین تر و خوشمزه تر از همیشه گردند.
 

مطلب مفید بود؟
9
3
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی