تهران

علائم کمبود ویتامین e چیست

بررسی عوارض کمبود ویتامین e
ویتامین e نقش اساسی و مهمی را در بدن دارد که کمبود آن عوارض جدی را برای بدن خواهد داشت . تاکنون پزشکان توانسته اند برخی از بیماری های زنان را با کمک ویتامین e درمان کنند . ویتامین e در مواد غذایی نظیر گوشت ، سویا ، سبوس گندم ، سبزیجات ، فندق بادام ، روغن ذرت و تخم مرغ به وفور یافت می شود .

بسیاری از افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند یا افرادی که برنامه غذایی خاصی ندارند با خواص مواد غذایی آشنا نیستند . دکتر "کاسامیر فرانک" موفق شد مواد مغذی دیگری را در میوه ها و غذاها کشف کند . او اسم آن ها را ویتامین گذاشت . امروه بیش از 50 نوع ویتامین در دنیا شناخته شده است اما مصرف تعدادی از آنهاست که برای انسان ضروری است و نقش مهمی در بدن ایفا می کند . ما در این بخش قصد داریم که با ویتامین e بیشتر آشنا شویم و بررسی کنیم کمبود ویتامین e چه خطراتی را به دنبال خواهد داشت .

 

علائم کمبود ویتامین e در بدن
کمبود ویتامین e چه علائمی دارد ؟

کمبود ویتامین e چه علائمی دارد ؟

در این جا بررسی می کنیم که خطرات کمبود ویتامین e چیست ؟! فردی که دارای کمبود ویتامین e است با علائم زیر مواجه می شود :

  • هنگام راه رفتن نمی تواند تعادل خود را حفظ کند .
  • عضلات بدن ضعیف می شوند و هماهنگ ساختن فعالیت اعضای بدن با مشکل مواجه می شود .
  • ماهیچه های بدن ضعیف می شوند . چون سیستم عصبی مرکزی بدن با کمبود ویتامین e که آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن است مواجه است .
  • گیرنده های نوری که در بخش شبکیه چشم قرار دارند ضعیف عمل می کنند و سلول های چشم تحت تاثیر قرار می گیرند و ممکن است به مرور زمان فرد نابینا شود .
  • احساس خستگی می کند و برخی از اندام های بدنش سوزن سوزن می شوند . در چنین شرایطی فیبر عصبی آسیب می بیند و سیگنال ها به درستی انتقال نمی یابند و نوروپاتی محیطی ایجاد می گردد .


ویتامین e چه ارتباطی با ورزش کردن دارد ؟

از میان تمرینات و حرکات ورزشی ، ورزش های استقامتی است که 10 الی 20 برابر بیشتر اکسیژن مصرف می کنند . در چنین وضعیتی عضلات و بافت های بدن تخریب می شوند . ویتامین e به علت داشتن آنتی اکسیدان ، سلول هایی را که آسیب دیده و تخریب شده اند ، مجددا بازسازی می کند و دردهای عضلانی را بر طرف می سازد . دقت کنید که تنها ورزشکاران حرفه ای می توانند از مکمل های ویتامین e استفاده کنند .

 

ویتامین e مورد نیاز بدن افراد
بدن افراد چه میزان ویتامین e نیاز دارد ؟

بدن افراد چه میزان ویتامین e نیاز دارد ؟

میزان مصرف ویتامین e کودکان در سنین مختلف  :

  • کودکان 1 تا 3 سال به 6 میلی‌گرم در روز یا 9 Iu ویتامین e نیاز دارند .
  • کودکان 4 تا 8 سال به 7 میلی‌گرم در روز یا 10.4 Iu ویتامین e نیاز دارند .
  • کودکان 9 تا 13 سال به 11 میلی‌گرم در روز یا 16.4 Iu ویتامین e نیاز دارند .

میزان مصرف ویتامین e خانم ها در سنین مختلف  :

  • خانم های 14 سال به بالا به 15 میلی‌گرم در روز یا 22.4 Iu ویتامین e نیاز دارند .
  • خانم های باردار به به 15 میلی‌گرم در روز یا 22.4 Iu ویتامین e نیاز دارند .
  • خانم های شیرده به 19 میلی‌گرم در روز یا 28.5 Iu ویتامین e نیاز دارند .

میزان مصرف ویتامین e مردان در سنین مختلف :

  • مردان 14 سال به بالا به 15 میلی‌گرم در روز یا 22.4 Iu ویتامین e نیاز دارند .

 

روش های درمان کمبود ویتامین e
چگونه می توان کمبود ویتامین e را درمان کرد ؟

چگونه می توان کمبود ویتامین e را درمان کرد ؟

بهترین راه درمان کمبود ویتامین e استفاده از مواد غذایی مانند سبزیجات سبز ، فندق ، بادام ، گوشت ، تخم مرغ ، سویا ، سبوس گندم ، روغن ذرات ، کیوی ، غلات و مانگو است که سرشار از ویتامین e می باشد . همچنین به افرادی که در شهرها و محیط های آلوده زندگی می کنند مصرف ویتامین های e و d توصیه می شود .


هنگام استفاده از مکمل های غذایی باید دقت داشته باشید که حتما مجوز سلامت داشته باشند . مکمل ها را با داروهای رادیولوژی ، شیمی درمانی ، ضد پلاکت ، پادبندها ، سیمواستاتین و ویتامین ب 3 مصرف نکنید چون با یکدیگر تداخل دارند . برای مصرف مکمل ها حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مکمل مورد نیاز شما تجویز گردد و از مصرف خودسرانه بپرهیزید .


امروزه شاهد کاربردهای فراوان ویتامین e در علم پزشکی هستیم . ویتامین e از ویتامین های اساسی بدن است که فواید بسیاری دارد . ویتامین e وظیفه ی تنظیم فعالیت عضلات قلب را بر عهده دارد . جالب است بدانید که حتی کمبود این ویتامین حیوانات را نابارور می کند . به همین دلیل است که به آن ، ویتامین جنسی نیز گفته می شود . ویتامین e غدد را فعال می کند و مشکلات ناباروری را بر طرف می سازد . پزشکان برای مداوای برخی از بیماری های زنان ویتامین e را تجویز می کنند .

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی