تهران

چند پیشنهاد برای سیزده بدر در خانه

سیزده بدر 99 در خانه
سیزده بدر و روز طبیعت آیینی باستانی و جشن پایانی عید نوروز است که همه ساله در این روز مردم با رفتن به دامان طبیعت و محیا کردن اسباب تفریح و سرگرمی و آماده کردن غذاهای متنوع این روز را برپا می کنند. اما امسال روز سیزده بدر نیز در سایه انتشار و شیوع ویروس کووید 19 به رویه سالهای قبل برگزار نمی گردد.

سیزده بدر 99 در خانه

سیزده فروردین ماه در تقویم رسمی ایران بنام روز سیزده بدر یعنی روز طبیعت نامگذاری شده که جزئی از جشن های نوروزی و آخرین آنها محسوب می شود این روز جزئی از فرهنگ باستانی نوروزی ایرانیان است که در آن طبق باورهای قدیمی مردم برای به در کردن و راندن نحسی از خانه به دامان طبیعت رفته و اینگونه نحسی را به در می کنند.

سیزده بدر
سیزده بدر آیین باستانی ایرانیان


تاریخچه سیزده به در

همانگونه که تاریخچه برگزاری جشن های نوروز را متعلق به زمان جمشید می دانند سیزده بدر نیز طبق روایت زیر از زمان جمشید به یادگار مانده است:
"... جمشید شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین در می آید و ایرانیان ار آن پس سیزده به در را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند..."
علاوه بر این به موجب کتیبه های سومری و بابلی که در آنها سنت ها و آیین های مرتبط به سال نو در سومر تحت عنوان "زگموگ" و در بابل موسوم به "آکتیو" طی دوازده روز نخست فروردین برگزار می شده و در سیزدهمین روز جشنی در دامان طبیعت برپا می شده است. با این تفاسیر گمان می رود که سیزده بدر دارای قدمت و پیشینه ای طولانی و دست کم چهار هزار ساله است.

سیزده بدر
پیشینه تاریخی روز سیزده بدر


آیین ها و شیوه برگزاری مراسم سیزده بدر

شیوه ها و آداب برگزاری سیزده بدر به نسبت فرهنگها و شهرهای مختلف متفاوت و گسترده می باشد. اما همانگونه که مطلعیم فروردین ماه آغاز نیمسال دوم زراعی است و ایرانیان برای گرامیداشت زمین و به امید یک سال پر باران و نیک به مزارع و کشتزارهای خود رفته و در باغات و زمین های تازه سبز شده به شادی و پایکوبی می پرداختند.

سیزده بدر
آیین های روز سیزده بدر

از آیین های دیگری که در روز سیزده بدر انجام می شود بنا به باورهای قدیمی با تقدیر و سرنوشت در پیوند است در این زمینه می توان به فال گوش ایستادن، فال گیری، گره زدن سبزه و باز کردن آن، بخت گشایی اشاره کرد.

سیزده بدر
رسم سبزه گره زدن در روز سیزده فروردین


ترتیب دادن بازی های گروهی، ترانه و رقص های دسته جمعی، سوارکاری و آب بازی از دیگر آیین ها و مراسماتی است که در این روز برگزار می گردد.


سیزده بدر در سال 99

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای قطع زنجیره انتقال این ویروس تدابیری جهت ماندن در خانه و پرهیز از سفر و تردد های غیر ضرور اتخاذ گردیده، بیشتر مراسمات عید نوروز نیز در سایه ویروس نوظهور کرونا برگزار نشده یا به شیوه ای متفاوت برپا گردید. مراسم روز سیزده بدر نیز مشمول این ممنوعیت ها شده و برای این منظور کلیه پارکها و بوستان ها در جهت ممانعت از اطراق مردم برای برگزاری روز طبیعت تعطیل شده تا بدین ترتیب شاهد موج جدیدی از شیوع این ویروس نباشیم و بایستی همگی ما به مسئولیت اجتماعی خود پایبند بوده و برای حفظ و تضمین سلامتی خود و عزیزانمان سیزده بدر امسال را متفاوت تر از سالهای پیش در منزل برگزار کرده و به سهم خود گامی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا برداریم. 
رفتن به طبیعت و تماس با سطوح یا افراد آلوده به ویروس کرونا می تواند احتمال ابتلا را افزایش دهد بنابراین سیزده بدر امسال برای شکست کرونا در خانه می مانیم.

سیزده بدر
سیزده بدر 99 درخانه می مانیم

 

چند پیشنهاد برای گذران روز سیزده بدر در خانه 

در صورتی که در خانه ای حیاط دار زندگی می کنید یا بالکن مناسب برای نشستن دارید می توانید با برپا کردن بساط سیزده بدر در حیاط خانه و یا بالکن با تهیه غذاهای مورد علاقه اعضای خانواده بویژه بچه ها که اغلب حوصله شان از خانه نشینی طولانی امسال سر رفته با ایجاد فضایی شاد و با نشاط و انجام بازی های دسته جمعی یک روز خوب در کنار خانواده بسازید که همراه با سلامتی و بدور از نگرانی ابتلا به ویروس کووید 19 باشد. انجام ورزش های هوازی در این مکانها نیز می تواند به افزایش سلامت ریه ها کمک کند.
اگر هم فضایی باز در خانه ندارید با پرداختن به ورزش هایی مانند یوگا که به فضای باز نیازی ندارند اوقات خود را سپری نمایید.
مطالعه و تماشای دسته جمعی فیلم و گوش دادن به موسیقی نیز از فعالیتهایی هستند که در این روزهای کرونایی می توانند به حفظ روحیه کمک کرده و ما را از استرس و اضطراب دور نگه دارند.
با ماندن در خانه سبزه سیزده بدر امسال را با سین سلامتی خود و عزیزانمان گره ببندیم. 

سیزده بدر
خانه بهترین و امن ترین مکان برای شکست کرونا


 

مطلب مفید بود؟
3
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی