تهران

پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی
امروزه ها شیمی درمانی یک روش اساسی در درمان سرطان می باشد که یکی از عوارض های آن ریزش مو است. در این قسمت تیجور قصد دارد شما را با ارائه روش های پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی آشنا سازد. با ما همراه باشید و امید است که در انتها رضایت خاطر شما را جلب نماییم.

دلایل متعددی منجر به ریزش مو می شوند. یکی از دلایل ریزش مو روش های درمانی و مصرف داروهای مختلف است؛ که شیمی درمانی یک نمونه از این موارد محسوب می شود. شیمی درمانی با تزریق از طریق سرم انجام می گیرد و مانع از رشد سلول های سرطانی می شود. این روش درمانی عوارض متعددی از خود بر جای می گذارد که مهم ترین و بارزترین آن ریزش موی سر است. متاسفانه ریزش مو بر اثر شیمی درمانی یکی از آزار دهنده ترین انواع ریزش مو محسوب می شود؛ از طرفی دانشمندان و پزشکان مدعی هستند که روش هایی برای پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی وجود دارد. پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی یکی از دغدغه های بیماران سرطانی و اطرافیان آن ها محسوب می شود که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آیا جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی امکان دارد؟

ریزش مو در شیمی درمانی به دلیل پروتئین P53 رخ می دهد. این پروتئین هنگام شیمی درمانی به قصد سرکوب و نابودی تومورها در بدن بیمار فعال می شود که به دلیل سرعت بالای تکثیر سلول های موی سر به اشتباه آن ها را نیز مورد حمله قرار می دهد و منجر به ریزش موی بیمار سرطانی می شود. بدون شک جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی یکی از دغدغه های بیمار و اطرافیان آن است. اما باید بدانیم؛ شاید نتوان روشی که به طور کامل منجر به پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی بشود ارائه داد با این وجود امروزه روش هایی به کار برده می شوند که تا حدودی بر این مهم اثر می گذارند. راه های جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی به خواست بیمار، توانایی پرداخت هزینه، مجهز بودن بیمارستان به دستگاه های مورد نیاز و اموری از این قبیل بستگی دارد.

کلاه خنک کننده
کلاه خنک کننده پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

روش های پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

همان طور که در قسمت قبل ذکر شد تا به امروز چند روش مختلف پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی در سراسر جهان ابداع شده است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • استفاده از کلاه جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی که به کلاه خنک کننده نیز معروف است یکی از این روش ها محسوب می شود. دستگاه جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی به شکلی طراحی شده است که دمای پوست سر را بین 15 تا 40 درجه سانتی گراد زیر صفر حفظ می کند؛ با این روش مویرگ های پوست سر تنگ تر می شوند و دارو به میزان کمتری به فولیکول های مو می رسد. روش های تامین سرمای کلاه سرد می تواند از طریق قرار دادن کلاه در یخ خشک قبل از درمان یا گردش جریان سیال سرد صورت گیرد. با قرار دادن کلاه در یخ خشک دمای آن را به میزان دلخواه می رسانند سپس بر روی سر بیمار قرار می گیرد تا نتیجه دلخواه کسب شود. در مورد استفاده از کلاه جلوگیری از ریزش مو طبق بررسی های صورت گرفته درصد بالایی از افراد نتیجه دلخواهی گرفته اند؛ اما در بعضی موارد پزشکان معتقدند که استفاده از دستگاه جلوگیری از ریزش مو نتیجه شیمی درمانی را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که در کنار استفاده از کلاه جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی برای کسب نتیجه مناسب باید هم زمان از داروهایی مانند آدریامیسین و تاکسول استفاده نمود. سایر مشکلات استفاده از کلاه یخی مواردی از قبیل: سر درد، سرماخوردگی، عدم تحمل بیمار به استفاده طولانی مدت از این دستگاه می باشد.
دستگاه پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی
دستگاه پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی
  • روش دیگر پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی پروتئین تقویت کننده مو می باشد. در قسمت بالاتر ذکر نمودیم که پروتئین P53 هنگام شیمی درمانی به تومورها و سلول های بدخیم حمله می کنند و در این میان به دلیل سرعت بالای تکثیر سلول های رشد مو به آن ها نیز حمله می کند؛ که بر اثر این اتفاق رشد موها متوقف و منجر به ریزش موی سر می شود. برای حل این معزل باید پروتئین تقویت مو که به نام WNT3a خوانده می شود به زیر پوست سر تزریق شود تا تاثیر شگفت انگیزی بر رشد موی سر بر جای می گذارد.
راه های کم کردن ریزش مو در شیمی درمانی
کاهش ریزش مو در شیمی درمانی

راههای کم کردن ریزش مو در شیمی درمانی 

در کنار موارد ذکر شده در قسمت های قبل نکات مهمی را بیمار و اطرافیان برای کم کردن ریزش مو در شیمی درمانی باید رعایت نمایند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.
به هیچ عنوان از رنگ مو ، دکلره و سایر مواد شیمیایی و معطر حالت دهنده در این دوران استفاده نشود. همچنین استفاده از سشوار و اتو مو در دوران شیمی درمانی و قبل از آن توصیه نمی شود. علاوه بر این موارد سعی کنید هنگام شانه کشیدن به نرمی و با ملایمت تمام این کار را انجام دهید؛ تراشیدن موی سر یک راهکار مناسب است که در این دوران با پوشش هایی از قبیل روسری، کلاه یا کلاه گیس می توانید در مقابل نور آفتاب از پوست سرتان محافطت کنید.
در انتها امیدواریم راهکارهای ارائه شده در تیجور تاثیر مهمی بر آسان نمودن مشکل شما بر جای بگذارد و در صورت انتقاد و پیشنهاد نظرات خود را اینجا بنویسید.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی