تهران

درباره رژیم لاغری 16:8 چیزی می‌دونید؟

رژیم لاغری 16:8
رژیم 16:8 بسیار رژیم محبوبی است زیرا در این رژیم خبری از محدودیت‌های سفت و سخت و یا مصرف غذای خاصی نیست. در این رژیم که بسیار شبیه زمان روزه داری می‌باشد، به مدت 8 ساعت کالری مورد نیاز بدن را از طریق مصرف مواد غذایی مختلف تامین می‌کنیم و سپس 16 ساعت باقی مانده را چیزی نمی‌خوریم. همراه تیجور باشید.

درباره رژیم لاغری 16:8 چیزی می‌دونید؟

امروزه که بسیاری از مردم دنبال رژیم‌های سالم و راحت‌تری هستند، رژیم روزه داری 16:8 یا به اصطلاح فستینگ 16.8 بسیار مفید و موثر است.

این رژیم در مقایسه با سایر رژیم‌ها قوانین سفت و سختی ندارد و به همین خاطر در بین رژیم‌ها بسیار محبوب و پرطرفدار است. در رژیم 16:8 کل کاری مورد نیاز بدن در طول روز باید در تایم زمانی 8 ساعته مصرف شود و در 16 ساعت باقی مانده چیزی خورده نشود. البته این رژیم بسته به کالری مصرفی باعث کاهش وزن می‌شود که باید متناسب و طبق نیاز بدن کالری مصرف کنید. فستینگ 16.8 را می‌توانید یک تا دو بار در هفته انجام دهید.

رژیم فستینگ 16 8
رژیم فستینگ 16:8

بیشتر افرادی که این رژیم را می‌گیرند تایم 8 ساعته خود را بین ساعت 1 تا 8 شب در نظر می‌گیرند که در این زمان نهار، شام و میان وعده هم شامل می‌شود (به جز وعده صبحانه) که البته زمان ایده آلی است. یعنی 16 ساعت باقی مانده در هنگام شب و استراحت است. برخی افراد دیگر که به صبحانه بسیار اهمیت می‌دهند باید سعی کنند که تایم زمانی خود را بین ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر تنظیم کنند تا بتوانند صبحانه و ناهار میل کنند و میان وعده‌شان هم حدود ساعت 4 تا 5 بعد از ظهر باشد.

متابولیسم سوخت و ساز بدن و کنترل قند خون در صبح بالاتر و بهتر است، پس اگر هنگام صبح غذا میل کنید، کالری‌ها بهتر و بیشتر می‌سوزد و تاثیر آن بیشتر خواهد بود. ولی فستینگ 16.8 را می‌توانید بسته به زمان دلخواه خود تنظیم کنید و حتما باید این زمان را رعایت کنید.

رژیم فستینگ
رژیم فستینگ یا 16:8 چگونه است؟

مواد غذایی مفیدی که می‌توانید در رژیم 16.8 استفاده کنید:
چربی‌های سالم:

روغن نارگیل، روغن آواکادو و روغن زیتون
میوه‌ها:

گلابی، پرتغال، هلو، سیب، موز، انواع توت
غلات:

جو دو سر، جو، برنج
پروتئین:

تخم مرغ، مرغ، ماهی، گوشت، مغزها، حبوبات، دانه‌ها

  • نکته: تمام موارد مشابه مواد ذکر شده را نیز می‌توانید مصرف کنید. 

نوشیدنی‌های کم کالری:

چای، آب، قهوه بدون شکر

  • نکته: حتی در زمان روزه داری هم می‌توانید آب یا چای بدون شکر و قند میل کنید تا آب مورد نیاز بدن تامین شود.
  • نکته: مصرف کافئین در طول مدت زمان 8 ساعته باعث بالا رفتن متابولیسم سوخت و ساز بدن می‌شود.
رژیم برای لاغری
اصول تغذیه در رژیم 16:8

فواید رژیم (روزه داری) 16:8:

این رژیم علاوه بر کاهش وزن تاثیر به سزایی در کنترل و کاهش قند خون، بهبود عملکرد مغز و افزایش طول عمر دارد. رژیم 16.8 به خاطر آسانی و قابل تحمل بودن و انعطاف پذیری بالا طرفداران زیادی دارد و همچنین به خاطر کم هزینه بودن و اینکه احتیاج به مصرف مواد غذایی خاص و انواع قرص‌ها و مکمل‌ها ندارد، برای روزهای هفته بسیار راحت است. 

فواید رژیم 16.8 از نظر سلامتی:

کاهش وزن: مهم ترین اصل این رژیم کاهش وزن است که با محدود کردن زمان مصرف مواد غذایی، کالری دریافتی بدن در طول روز کم می‌شود و همچنین به بهبود متابولیسم و سوخت و ساز بدن هم کمک می‌کند. 

تسریع در کنترل قند خون: روزه داری پی در پی، سطح انسولین خون را تا 31% کاهش می‌دهد و قند خون را بین 3 تا 6% پایین می‌آورد و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

افزایش کالری سوزی طبیعی بدن: به هنگام خواب بدن وارد حالت روزه می‌شود این زمانی است که بدن شروع به چربی سوزی می‌کند به این معنی است که بدون انجام کاری به غیر از تنفس، در حال سوزاندن کالری از چربی‌ها است. زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و اولین وعده غذای خود را میل می‌کنید بدن شروع به تولید انسولین می‌کند. انسولین هورمونی است با مکانیسم‌های مشخص در بدن، به عنوان یک منبع سوخت، انرژی بدن را افزایش می‌دهد و از بالا رفتن میزان قند خون در بدن جلوگیری می‌کند. با روزه داری متناوب می‌توانید سوزاندن چربی را به جای ذخیره سازی آن بیشتر کنید. 

کنترل اشتها: بدن انسان می‌تواند خود را بر طبق عادت‌های متناوب وفق دهد. با رژیم 16.8 می‌توانید اشتهای خود را کنترل کنید و جلوی پرخوری یا ریزه خواری‌های بی‌ مورد را بگیرید. همین امر باعث می‌شود بدن به سوزاندن چربی‌های اضافه عادت کند و به عنوان منبع انرژی آن را بسوزاند و استفاده کند. 

تثبیت سطح انرژی بدن: هنگامی که بدن از چربی‌ها به جای سوخت دوم استفاده کند، در طول روز انرژی بدن ثبات بهتری دارد. اگر سطح انرژی بدن ثابت بماند، حفظ رژیم غذایی مبنی بر جلوگیری از پرخوری یا جلوگیری از خوردن هله هوله‌های غیر ضروری بسیار راحت‌تر می‌شود. 

رژیم 16.8 به خاطر آسانی و قابل تحمل بودن و انعطاف پذیری طرفداران زیادی دارد. و همچنین به خاطر کم هزینه بودن و تهیه نکردن مواد غذایی مختلف و عدم اجبار در استفاده از انواع قرص‌ها و مکمل‌ها برای روزهای هفته راحت است. 

مزایا و معایب رژیم فستینگ
مزایا و معایب رژیم فستینگ

عوارض رژیم 16.8:

درست است که رژیم متناوب 16:8 مفید است ولی معایبی نیز دارد برخی افراد در طول مدت زمان 8 ساعت، بیشتر از مقدار کالری مورد نیازشان می‌خورند که همین امر باعث افزایش چاقی بدن، افزایش وزن، پرخوری مفرط و مشکلات گوارشی می‌شود. ممکن است بدن در ابتدای رژیم 16.8 باعث ایجاد بی‌حوصلگی، خستگی، ضعف و گرسنگی، یبوست، سوزش سر دل و گرفتگی عضلات شود که در هفته‌های بعد به عادت تبدیل شده و این علائم از بین می‌رود. 

طبق تحقیقات انجام شده این رژیم ممکن است در خانم‌ها مشکلات باروری را به همراه داشته باشد. حتما قبل از شروع این رژیم با پزشک متخصص مشورت کنید. 

  • نکته: درست است که این رژیم آسان، راحت و قابل تحمل است ولی اگر کسی بیماری دیابت، فشار خون و اختلالات تغذیه‌ای داشته باشد حتما باید قبل از شروع رژیم با پزشک متخصص مشورت کند.
  • این رژیم همچنین به افراد مبتلا به نقرس یا اسید اوریک بالا، بیماران کلیوی و بیماران قلبی، کبدی و فشار خون بالا توصیه نمی‌شود.
  • نکته: این رژیم به خانم‌های باردار و یا شیرده توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است هنگام گرفتن این رژیم با مشکلات یا عوارضی جدی مواجه شوند.
مزایا و معایب رژیم فستینگ
رژیم فستینگ و کاهش وزن

 

مطلب مفید بود؟
16
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی