تهران

روش تشخیص صحیح نوع پوست و شستشوی آن

روش تشخیص نوع پوست
هر نوع پوستی مراقبت ویژه‌ای لازم دارد. برای مراقبت از پوست ابتدا باید بدانید که نوع پوست شما چیست؟ مثلا اگر پوست چربی دارید باید حتما از محصولات بهداشتی و مراقبتی مخصوص پوست چرب استفاده کنید. در این مقاله روش تشخیص پوست و شوینده مناسب آن را کاملا توضیح دادیم. با ما همراه شوید.

چگونگی تشخیص نوع پوست و نحوه شستشوی آن

برای مراقبت از پوست صورت شما باید نوع پوست خود را بشناسید تا بتوانید از محصولاتی که مناسب پوست شما هستند استفاده کنید. امروزه محصولات فراوانی برای مراقبت از پوست صورت وجود دارد که هر کدام برای نوع خاصی از پوست مفید هستند. اگر نوع پوست خود را به اشتباه تشخیص دهید و همچنان از محصولات مراقبتی نادرستی استفاده کنید ممکن است سلامتی و شادابی پوست را به خطر بیندازید که این خود باعث آسیب‌های فراوانی مانند خشکی، چین و چروک، لک صورت، جوش و آکنه و... خواهد شد.
در ادامه این مقاله روش تشخیص نوع پوست و شستشوی صحیح آن‌ را آموزش خواهیم داد:

تشخیص نوع پوست
تشخیص صحیح نوع پوست صورت

عوامل موثر در نوع پوست صورت:

  • ژنتیک: مهم‌ترین عامل در نوع پوست ژنتیک می‌باشد. 
  • شرایط آب و هوا:  آب و هوا ثاثیر زیادی بر روی پوست دارد. زمانی که وارد یک محیط جدید با آب و هوای جدید می‌شوید ممکن است نوع پوست تغییر کند.
  • هورمون‌ها:  اختلال در هورمون‌ها ثاثیر به سزایی در نوع پوست دارد مانند دوران حاملگی که باعث تغییر نوع پوست می‌شود.
  • دارو ها :  مصرف برخی داروها عوارض زیادی بر روی پوست دارد که ممکن است باعث خشک شدن و یا حساس شدن پوست شود.
  • رژیم غذایی :  مواد غذایی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم تاثیر زیادی بر روی پوست دارند که ممکن است در بعضی مواقع باعث بدتر شدن پوست صورت شوند. 
  • مراقبت‌های پوستی:  استفاده کردن از محصولات نامناسب باعث آسیب پوستی می‌شود. به خاطر همین باید در انتخاب محصولات مراقبت از پوست دقت کرد.

روش‌های تشخیص نوع پوست

برای تشخیص نوع پوست صورت باید مراحل زیرا را انجام دهید:

  1. در ابتدا باید با یک پاک کننده ملایم صورت را از آرایش، چربی یا گرد و غبار به طور کامل تمیز کنید.
  2. در مرحله دوم پوست را با یک حوله نرم و به آرامی خشک کنید و هیچ مرطوب کننده‌ای به صورت نزنید و اجازه دهید پوست به حالت طبیعی خود برگردد.
  3.  در این مرحله یک ساعت صبر کنید و در طول این یک ساعت به پوست صورت دست نزنید. بعد از گذشت یک ساعت صورت را با دقت نگاه کنید.

نوع پوست بعد از گذشت یک ساعت

اگر جزو افرادی باشید که پوست خشکی داشته باشید بعد از گذشت یک ساعت علائمی همچون پوسته پوسته شدن، احساس خارش و کشیدگی در پوست احساس می‌کنید. 

  • پوست چرب:

اگر پوست چربی داشته باشید ناحیه بینی و پیشانی چرب شده و برق خاصی روی پوست می‌افتد.

  • پوست معمولی :

در پوست معمولی نه خشکی پوست احساس می‌شود و نه چربی. پوست معمولی بهترین حالت پوست است.

روش تشخیص نوع پوست
روش تشخیص نوع پوست

شوینده چیست؟

شوینده‌های صورت یک فرمولاسیون ‌ویژه‌ای برای پاکسازی پوست صورت دارند. زمانی که از یک شوینده مخصوص استفاده می‌کنید تمام آلودگی‌ها و چربی اضافه انواع کرم‌ها از روی پوست پاک می‌شود.

شوینده مناسب برای پوست چرب
اگر پوست چربی دارید باید محصولاتی را انتخاب کنید که چربی اضافی پوست را کم کند و باعث خشکی و التهاب صورت نشود. پاک کننده‌هایی که دارای الکل هستند بسیار قوی می‌باشند که عوارضی همچون خشکی پوست را نیز به دنبال دارند.

یکی از شوینده‌های مناسب برای پوست چرب، شوینده ژلی است که دارای سالیسیلیک، گلیکولیک اسید و گلیسرین می‌باشد. این مواد پاکسازی عمقی پوست را انجام می‌دهند و از التهاب پوست جلوگیری می‌کنند. همچنین گلیسرین باعث مرطوب کردن صورت، نرمی و شادابی پوست می‌شوند.

شستشوی پوست چرب
شستشوی پوست چرب

شوینده مناسب برای پوست خشک

در بسیاری از محلول‌های پاک کننده صورت موادی وجود دارد که باعث خشک شدن پوست می‌شود. اگر شما جزء افرادی هستید که پوست خشکی دارید باید از شوینده‌هایی که دارای الکل و یا صابون هستند به هیچ عنوان استفاده نکنید. شوینده‌های کرمی بهترین گزینه برای پوست خشک است که در آن از موادی همچون گلیسیرین، وازلین و لانولین استفاده شده است که باعث نرم شدن پوست و نگهداری رطوبت مورد نیاز پوست صورت می‌شوند.

شستشوی پوست خشک
شستشوی پوست خشک

شوینده مناسب برای پوست معمولی  

کسانی که پوست نرمال دارند کمتر دچار جوش و یا آکنه می‌شوند به همین دلیل شوینده‌های زیادی برای این نوع پوست وجود دارد. 

شستشوی پوست ترکیبی
روش صحیح شستشوی صورت

روش صحیح شستشوی صورت

همان طور که می‌دانید انجام مراقبت‌های پوستی بر اساس اصول و قوانین خاصی است. شاید با خود بگویید آیا شستشوی صورت هم قوانین دارد؟؟

بله. از آنجایی که صورت یکی از حساس‌ترین نقاط بدن محسوب می‌شود مراقبت بیشتر و دقیق‌تری را می‌طلبد.

  • قبل از شستن صورت دستان خود را خوب بشویید.
  • در مرحله بعد صورت را با آب کمی خیس کنید.
  • مقدار کمی از شوینده را بر روی انگشتتان بزنید.
  •  در این مرحله پاک کننده را بر روی صورت زده و به آرامی به صورت دایره‌ای شکل ماساژ دهید. به نقاطی که چربی بیشتری دارد (ناحیه T صورت)  بیشتر توجه کنید.
  •  در آخر صورت را با آب ولرم بشویید و با یک حوله تمیز به صورت نقطه‌ای به آرامی صورت خود را خشک کنید.
مطلب مفید بود؟
27
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی