تهران

روز و تاریخ دقیق ولنتاین 1401 - 2023

روز ولنتاین
ولنتاین یکی از جشن‌های معروف فرهنگ مسیحیت است که تحت عنوان روز عشق و عشاق به طور گسترده‌ای در اکثر نقاط جهان برگزار می‌شود. این روز خاص برگرفته از سنت‌های روم باستان است. در چنین روزی زوج‌های جوان با رد و بدل کردن کادوهایی با رنگ قرمز که نمادی از روز ولنتاین است عشق خود را ابراز می‌کنند.

روز و تاریخ دقیق ولنتاین امسال

روز ولنتاین یکی از جشن‌های فراگیر در فرهنگ مدرن غربی است که به عنوان روز عشق و روز عشاق شناخته می‌شود. این روز به خصوص یادگار فرهنگ مسیحی و به جا مانده از سده‌های میانه میلادی است که آن را به عنوان روز عشق جشن می‌گرفتند و امروزه نیز به شکل گسترده‌تری تقریبا در سطح جهانی شناخته شده و برپا می‌شود. این مناسبت خاص به صورت سالانه در روز 14 فوریه برگزار می‌گردد. و اما ولنتاین در ایران چه روزی است؟

امسال در سال 2023 میلادی در تقویم شمسی ایران روز ولنتاین مصادف با روز سه‌شنبه 25 بهمن ماه سال 1401 خواهد بود.

تاریخچه روز ولنتاین

روز ولنتاین از لحاظ سابقه تاریخی به برپایی جشنی به افتخار قدیس والنتین در کلیساهای کاتولیک بر می‌گردد. این روز برگرفته از سنت‌های روم باستان و آیین مسیحیت است. بر اساس روایات "سنت ولنتاین" در سده سوم میلادی و در امپراتوری روم باستان پادشامی به نام کلادیوس طی فرمانی ازدواج مردان جوان را ممنوع اعلام کرد. دلیل این فرمان امپراتوری این بود که مردان جوان در صورتی که پایبندی و تعهدی نسبت به زن و فرزند نداشته باشند قطعا جنگ جویان بهتری خواهند بود.

روز ولنتاین
روز ولنتاین روز عشق

در این بین کشیش معبدی در نزدیکی رم در روز 14 فوریه و سال 369 میلادی به فرمان امپراتور رم کلادیوس به جرم زیر پا گذاشتن فرمان امپراتوری و یاری رساندن به زوج‌های جوان و تسهیل ازدواج آنان گردن زده شد. مردمان رم کشیش والنتین را فراموش نکرده و از او به عنوان قدیس حامی عاشقان یاد می‌کنند و به این ترتیب همه ساله مصادف با چنین روزی برای گرامی‌داشت قدیس حامی عاشقان و هم چنین برای ارج نهادن به عشق این روز جشن گرفته می‌شود. 

روز ولنتاین
رزو ولنتاین روز عشاق

آیین روز والنتاین

امروزه این روز به عنوان روز ابراز عشق شناخته می‌شود و بدین منظور به طرف مقابل هدایایی مانند کارت تبریک ولنتاین و خریدن و فرستادن هدایایی مانند گل رز قرمز، خرس‌های عروسکی و... در این روز مرسوم است.  شکلات یکی از هدایای ویژه روز ولنتاین است که از شهرت خاصی در میان کادوهای این روز برخوردار است. تزیین و پختن شکلات روز ولنتاین یکی دیگر از رسم‌های رایج در این روز است.

روز ولنتاین
هدایای روز ولنتاین

در سال 1800 میلادی اولین شکلات به مناسبت روز ولنتاین توسط کمپانی Cadbury تولید و به بازار عرضه شد. به طور متوسط سالیانه در حدود 35 میلیون جعبه شکلات به شکل قلب در این روز به فروش می‌رسد.

روز ولنتاین
شکلات، کادوی ویژه روز ولنتاین

روز ولنتاین در ایران

تولید و عرضه لوازم مربوط به روز ولنتاین مانند هر گونه پوستر، بروشور، جعبه و کارت پستال‌های تبلیغاتی مرتبط با نمادهای روز ولنتاین مثل قلب، گل رز و کلا هر شکلی از اطلاع رسانی مربوط به این روز از سال 1389 ممنوع شده است و گروهی به جای برگزاری روز ولنتاین، جشن اسفندگان که پنجم اسفند ماه است را به عنوان روز عشق ایرانی پیشنهاد می‌کنند.
اسفندیار اختیاری، به عنوان نماینده زرتشتیان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، روز جشن مهرگان را روز عشق حقیقی در فرهنگ ایرانی می‌داند و مردم را به برگزاری جشن روز عشاق در این روز به جای روز ولنتاین دعوت می‌نماید. 
ولی با وجود همه این ممنوعیت‌ها، روز ولنتاین جایگاه خاصی نزد جوانان ایرانی دارد و همه ساله مصادف با 14 فوریه و همزمان با سراسر جهان در ایران نیز روز ولنتاین در بین جوانان و عاشقان برگزار می‌گردد.

مطلب مفید بود؟
20
4
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی