تهران

روز درختکاری چه روزی است

مراسم روز درختکاری
روز درختکاری همه ساله در روز 15 اسفند برگزار می شود و اقشار مختلف مردم در این روز اقدام به کاشت و هرس نهال ها و درختان گوناگون می کنند. در ادامه بیشتر با این روز و تاریخچه آن آشنا خواهیم شد با ما همراه باشید.

روز درختکاری

15 اسفند در ایران روز درختکاری نامگذاری شده است، از روز 15 اسفند تا 22 این ماه با عنوان "هفته منابع طبیعی" نامیده می شود که اولین روز این هفته یعنی 15 اسفند روز درختکاری است.

روز درختکاری
تاریخ روز درختکاری در ایران


تاریخچه روز درختکاری

روز درختکاری برای نخستین بار در ایالت نبراسکای آمریکا در تاریخ 10 آوریل 1872 توسط جولیوس استرلینگ بنیان گذاری شد، بعدها در ایالات متحده به مرور زمان این روز (Arbor Day)، به چهارمین جمعه ماه آوریل انتقال یافت. 
در بیشتر نقاط دنیا در روز موسوم به درختکاری به وسیله سازمانهای مردم نهاد یا به اصطلاح NGO ها و گروه های مردمی برنامه ریزیهایی برای این روز صورت گرفته و برگزار می گردد. از جمله نهادهای مردم نهاد بزرگ و مردمی در ایران پویش مربوط به درخت کاری، پویش "یه عالمه درخت" است. پویش مذکور در اسفند ماه سال 95 با مطرح کردن ایده ایی نو در فضای مجازی افراد را تشویق به پیوستن به این پویش با استفاده از یک ربات تلگرام و ساخت پوستر شخصی کرد و با انتشار آن در شبکه اجتماعی اینستاگرام، باعث شد تا این پویش به طور گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته و تبدیل به بزرگترین پویش فارسی زبانان و یکی از پویش های بزرگ در سطح جهان شود.

روز درختکاری
روز درختکاری


امروزه این روز در بیشتر کشورهای جهان برگزار می شود و در آن مردم اقدام به کاشت درخت ها و نهال های گوناگونی می کنند. لازم به ذکر است که تاریخ روز درخت کاری با توجه به آب و هوای کشورهای مختلف متفاوت است و در هر کشوری روزی برای اینکار در نظر گرفته شده که درخت و نهال های کاشته شده قابلیت رشد را داشته باشند. به عنوان مثال در کشورهایی مانند آلمان، مصر، پاکستان و مکزیک روز درختکاری به ترتیب در روزهای 5 اردیبهشت، 26 بهمن، 27 مرداد و دومین پنجشنبه از ماه جولای برگزار می شود.


روز درختکاری در ایران

می توان درختکاری در ایران را دارای پشتوانه ای ملی و سنتی تاریخی دانست، براین اساس در ایران باستان، جشن های خاصی برگزار می شده است و مردم در این جشنها به درختکاری پرداخته و احترام و ارزش خاصی برای خاک و زراعت قائل می شدند.
روز درختکاری در ایران همه ساله در تاریخ 15 اسفند برگزار می شود در این روز خاص مردم با حضور یافتن در پارکها، جنگل ها و مکان های دیگر شهر، نهال های جوان می کارند. با این کار هم چنین ایرانیان به پیشواز سال نو رفته و به شکلی نمادین با این کار در آستانه سال نو زندگی را به زمین باز می گردانند. حتی در برخی نقاط  شهر مانند پارکها و فضاهای سبز نهال هایی به صورت رایگان به منظور کاشت در اختیار مردم قرار می گیرد.

روز درختکاری
کاشت نهال در روز درختکاری


اهمیت روز درختکاری

امروزه به دلیل صنعتی شدن جوامع، درختان نقش و اهمیت زیادی در زندگی افراد بشر دارا می باشند، از سویی با توجه به سیر سریع صنعت و فناوری، درختان منابع تامین کننده محصولاتی مانند وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر و اقلام دیگر به حساب می آیند. علاوه بر موارد فوق و مهمتر از آنها درختان به عنوان ریه های شهرها محسوب می شوند و نقشی مهم و حیاتی در تامین سلامت اعضای جامعه ایفا می کنند.

روز درختکاری
روز درختکاری و اهمیت آن

 می توان گفت که کاشت درخت و به شکلی خاص روز درختکاری می تواند بهانه خوبی برای احترام و ارزش قائل شدن به محیط زیست و طبیعت باشد، و می توانیم با انجام و احیای هر چه بیشتر این روز، حداقل در نگهداری و مراقبت از درختان گامی مهم برداریم و با کاشتن حتی یک نهال در آبادانی و سلامت محیط زندگی خود سهیم باشیم.
 

مطلب مفید بود؟
5
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی