تهران

همه چیز در مورد گودی کمر و درمان آن

گودی کمر و درمان آن
گودی کمر یکی از آن مواردی است که باعث می شود زیبایی اندام کمتر شود. ما در این مقاله به بررسی گودی کمر و روش های درمان کردن آن می پردازیم.

همه ی ما کمی گودی کمر به زاویه ی 10 درجه داریم که حالت طبیعی و نرمال بدن می باشد. اما این گودی ممکن است بنا به دلایلی تغییر کند. این تغییر شکل، علاوه بر این که بر زیبایی اندام تاثیر می گذارد، تاثیرات بدی هم بر سلامتی داشته و مشکلاتی را برای کارهای روتین و روزمره به وجود می آورد. در این مقاله ما به طور کامل به بررسی گودی کمر و درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

انحنای بیش از حد کمر بدن انسان به دلایل مختلفی ایجاد می شود که افزایش یافتن و درمان نکردن آن می تواند موجب قوز پشت کمر و فرورفتگی ستون فقرات گردن و صدمه زدن به این اندام ها بشود. خیلی از افرادی که به این بیماری دچار هستند، از آن شکایت کرده اند و به دنبال راهی برای بهبود و درمان آن هستند. ما در ادامه ی این مقاله به شما یاد می دهیم که چگونه باید گودی کمر را درمان کنید. 


گودی کمر چه نشانه هایی دارد؟

گودی کمر می تواند علائم متفاوتی داشته باشد و برای همه ی افراد یکسان نباشد اما یکی از شایع ترین علائمی که بیشتر افراد به آن مبتلا شده اند، درد عصلانی می باشد. در صورت خم شدن کمر و افزایش گودی کمر به صورت غیر عادی، عضله های شما به جهت های مختلفی خم می شوند و باعث بروز مشکلاتی مانند درد و گرفتگی در عضلات می شوند. 

از معمول ترین نشانه هایی که می توان در مورد گودی کمر به آن ها اشاره کرد به شرح زیر هستند:

1- بی حس شدن

2- مور مور شدن بدن

3- درد هایی که مانند برق گرفتگی، ناگهانی و سریع می باشند

4- کاهش یافتن کنترل فرد بر روی ادرار

5- احساس ضعف و بی حالی

6- ایجاد مشکلاتی در کنترل کردن عضله های ارادی

 

چگونه گودی کمر را درمان کنیم؟

باید بگوییم که گودی کمر یا همان لوردوز، یک اختلال و بیماری لاعلاج نیست و می توان آن را درمان کرد. اگر شما دچار بیماری خاصی در ناحیه ی کمر نیستید، می توانید به آسانی و با راه هایی که گفته شده است، گودی کمرتان را درمان کنید. البته اگر امکانش را دارید، به یک فیزویوتراپیست و یا یک  متخصص مراجعه کنید و نظر او را بپرسید. به طور کلی بهترین راهی که برای درمان کردن گودی کمر وجود دارد، ورزش کردن است. بر طبق تحقیقات انجام شده، ورزش کردن و حرکات ورزشی می توانند به درمان گودی کمر شما کمک کنند. در ادامه بهترین ورزش ها برای این کار به اختصار برای شما توضیح داده می شوند.

 

1- درمان گودی کمر با بدنسازی:

معمولا ورزش کردن می تواند بیشتر بیماری های شما را درمان کند که گودی کمر هم از این مورد مستثنا نمی باشد. تمرینات بدنسازی می توانند گزینه ی مناسبی برای درمان کردن گودی کمر شما باشند. 

 

حرکت نشسته کنار دیوار:

در این حرکت شما باید به طور کاملا صاف کنار دیوار بایستید و دست های تان را مطابق شکل رو به جلو دراز کنید و سپس به حالت نشستن و در حالی که به دیوار تکیه داده اید خم شوید. 

حرکت نشسته کنار دیوار
حرکت نشسته کنار دیوار

 

استفاده از حرکت دراز و نشست:

در این حرکت شما باید مطابق شکل به پشت دراز کشیده و زانو های تان را خم کنید. سپس در حالی که دست های تان رو به جلو و یا زیر سرتان قلاب است، کمرتان را از زمین فاصله دهید.

حرکت دراز و نشست
حرکت دراز و نشست

 

2- درمان گودی کمر با پیلاتس:

پیلاتس یکی از ورزش های نو ظهور می باشد که می تواند در مورد اصلاح گودی کمر به شما کمک زیادی بکند. در ادامه می توانید برخی از تمرینات این ورزش برای گودی کمر را مشاهده کنید.

 

 استفاده از حرکت نشسته روی توپ:

 برای انجام دادن این تمرین که باعث آگاهی از وضعیت لگن، قدرت عضلات راست کننده ی کمری و شکمی و همچنین کشش آن ها می شود، شما باید مراحل زیر را انجام دهید:

یک توپ ورزشی مخصوص را تهیه کرده و روی آن بنشینید. حالت نشستن شما باید به صورتی باشد که فاصله ی پاهای تان از عرض لگن تان کمی بیشتر باشد. سپس شانه های تان را به سمت عقب کشیده و زاویه ی بین زانوها و زمین را 90 درجه تنظیم کنید.

کمرتان را در همان حالت نشسته و با استفاده از عضلات شکمی تان بچرخانید مثل این که قصد داریداستخوان لگن تان را به ناف تان برسانید. برای 3 ثانیه در همین وضعیت بمانید. 

در مرحله ی بعدی لگن تان را در خلاف جهت قبلی بچرخانید و کمی به کمرتان قوس بدهید. 3 ثانیه هم در همین وضعیت باقی بمانید. این حرکت را باید برای 10 بار تکرار کرده و جهت تان را تغییر دهید. همچنین شما باید این مراحل را 3 بار و به طور کامل انجام بدهید.

استفاده از حرکت نشسته روی توپ
حرکت نشسته روی توپ:

 

استفاده از حرکت مانور کششی:

برای انجام این حرکت از سمت شکم به روی زمین دراز کشیده و بازو هایتان را دو طرف بدن به طور راحت قرار دهید. همچنین می توانید آن ها زیر سر تان هم بگذارید و پاهای تان را هم صاف و مستقیم بگذارید. نفس های عمیق بکشید و هنگام بازدم کردن، شکم تان را به طرف داخل منقبض کرده و سعی کنید عضلات اصلی بدن تان را درگیر کنید. در این حالت این طور تصور می شود که شما سعی دارید بدون جا به جا کردن ستون فقرات تان، شکم تان را بلند کنید.

هنگام منقبض کردن شکم، یکی از پاهای تان را در حد 6 اینچ از زمین فاصله داده و روی درگیر کردن عضلات باسن تان تمرکز داشته باشید. برای 3 ثانیه در همین وضعیت مانده و دوباره و برای 10 بار همین حرکت را تکرار کنید. شما باید هر حرکت را برای هر پا، حدود 3 بار تکرار کنید.

استفاده از حرکت مانور کششی
حرکت مانور کششی

 

آیا درمان گودی کمر موجب بلند شدن قد هم خواهد شد؟

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است درمان گودی کمر می تواند تا حدی ( 1 - 3 سانتی متر )  با حذف انحنای مربوطه، قد شما را افزایش دهد ولی به شرطی که درمان به طور کامل انجام شود. 
 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی