تهران

کک و مک چیست و چگونه درمان می‌شود؟

از بین بردن کک و مک صورت
کک و مک به لک‌های ریز تیره رنگ روی پوست گفته می‌شود که روی پوست صورت معمولا ناحیه گونه‌ و بینی را درگیر می‌کند و بر روی زیبایی چهره تاثیر گذار است. اگر دنبال روش‌هایی برای از بین بردن کک و مک و درمان آن هستید با ادامه این مطلب همراه باشید.

کک و مک چیست؟

کک و مک به لک‌های ریز قهوه‌ای رنگ روی پوست گفته می‌شود که تقریبا به شکل خال هستند و به طور کلی به دلیل تولید بیش از حد ملانین توسط سلول‌های ملانوسیت روی پوست ایجاد می‌شوند و در بیشتر موارد ارثی هستند. نور و اشعه‌ی آفتاب می‌تواند روی این لک‌ها تاثیر بدی بگذارد و حتی باعث بیشتر شدن آن‌ها شوند.

به تازگی کک و مک روی صورت ترند شده است و حتی افرادی اقدام به تتوهایی به شکل این لک‌ها روی پوست خود کرده‌اند و آن را به عنوان نماد زیبایی و سادگی می‌پندارند!

اما اگر شما از وجود این لک‌ها روی پوست خود راضی نیستید، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله گفته شده است، به رفع آن‌ها بپردازید.

ما در این مقاله به دو روش درمان کک و مک با مواد طبیعی و رفع کک و با لیزر می‌پردازیم که می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

روش‌های طبیعی رفع کک و مک

6 روش خانگی و طبیعی برای درمان کک و مک:

1. استفاده از کرم ضدآفتاب برای درمان کک و مک

همان‌طور که گفتیم، اشعه و نور آفتاب موجب می‌شود تا لک‌های روی پوست بیشتر شوند، به همین دلیل هم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب موجب پیشگیری از ایجاد لک‌های جدید می‌شود. بنا به توصیه‌ی پزشکان در همه‌ی مواقع حتی در روزهای ابری هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد.

درمان کک و مک
کرم ضدآفتاب برای درمان کک و مک

2. استفاده از آب لیمو برای درمان کک و مک

آب لیمو خواص شگفت انگیزی بر روی پوست دارد و باعث روشن شدن پوست و زیبایی آن می‌شود. برای استفاده از این روش، ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید و سپس آب یک لیموی کوچک را گرفته و با استفاده از پنبه آن را روی پوست بمالید. 

از بین بردن کک و مک
آب لیمو برای درمان کک و مک

3. استفاده از عسل برای درمان کک و مک

عسل هم برای زیبایی پوست نقش مهمی دارد. شما می‌توانید عسل را با نمک مخلوط کرده و آن را به صورت بزنید. عسل باعث می‌شود تا رنگدانه‌های پوست روشن‌تر شده و کک و مک از بین برود.

از بین بردن کک و مک
عسل برای درمان کک و مک

4. استفاده از آب دوغ برای درمان کک و مک

منظور ما از آب دوغ همان مایعی می‌باشد که پس از کره گرفتن، باقی می‌ماند. شما می‌توانید برای 10 دقیقه این مایع را روی پوست بمالید و سپس پوست را با آب گرم به خوبی شستشو دهید. 

راه دیگر این است که می‌توانید این مایع را با جو پرک ترکیب کرده و یک ماسک طبیعی و خوب بسازید و برای رفع کک و مک از آن استفاده کنید.

5. استفاده از خامه ی ترش برای درمان کک و مک

خامه‌ی ترش به همان آب دوغ ترشی گفته می‌شود که دارای اسید لاکتیک است. اسیدلاکتیک باعث می‌شود تا کک و مک‌های پوست کم رنگ شود. 

خامه‌ی ترش را به صورت مستقیم روی پوست بمالید. همچنین می‌توانید از ماست هم به جای خامه استفاده کنید.

6. استفاده از پیاز برای درمان کک و مک

پیاز مانند یک لایه بردار عمل کرده و به رفع کک و مک‌ها کمک می‌کند. تنها کاری که باید کرد این است که پیاز را روی پوست مالیده و پس از چند دقیقه آن را بشویید. اگر در هنگامی که پیاز روی پوست بود احساس سوزش کردید، آن را بشویید، چراکه ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.

روش لیزر برای درمان کک و مک

در این روش با استفاده از لیزر‌های مختلفی که وجود دارد می‌توان کک و مک را درمان کرد. ممکن است فرد در طول درمان اندکی احساس سوزش و گرما داشته باشد که کاملا عادی است. پس از اتمام لیزر، پوست تیره، سرخ و متورم به نظر می‌رسد که در این موقع باید با استفاده از کمپرس یخ، آن را بهبود بخشید. 

حدود یک هفته پس از لیزر درمانی، پوست دچار پوسته ریزی شده و کم‌کم بهتر می‌شود.

جلسات درمانی حدود دو تا سه جلسه می‌باشد و بین هر جلسه تقریبا حدود یک ماه فاصله است. البته وابسته به نوع پوست و شدت کک و مک ها، ممکن است به تعداد جلسات بیشتر هم نیاز باشد.

لیزر کک و مک
لیزر برای درمان کک و مک

نکته مهم در رابطه با لیزر کک و مک

در صورت استفاده از روش لیزر، حتما از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید و زیر نظر او لیزر را انجام انجام دهید.

لیزر کک و مک
درمان کک و مک

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا برای کک و مک باید به پزشک مراجعه کرد؟

    به طور کلی کک و مک باعث بروز مشکلی برای شما نمی شود و بسیار خوش خیم و شایع است. تنها دلیلی که شاید شما بخواهید از شر آن خلاص شوید، زیبایی است و نه هیچ چیز دیگر. اما اگر دچار تغییراتی مانند تغییر در رنگ و اندازه ی کک و مک ها شدید، بهتر است که به یک متخصص مراجعه کنید.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی