تهران

درمان لک صورت با آب پیاز مگه می‌شه مگه داریم؟

درمان لک صورت با آب پیاز
عوامل بسیاری مانند تابش نور خورشید، افزایش سن و بارداری باعث تشکیل لک‌های پوستی می‌شوند که بر زیبایی، شادابی و جوانی چهره تاثیر گذار هستند. یکی از راه های حفظ زیبایی پوست و درمان لک‌‌های پوستی، استفاده از ماسک‌های خانگی است. در این مطلب به انواع ماسک‌های صورت و طرز تهیه آن‌ها می‌پردازیم.

لک صورت چیست و چگونه درمان می‌شود

رنگ پوست توسط رنگدانه‌ای به نام ملانین به وجود می‌آید. رنگدانه ملانین در افراد سالم به طور مساوی تقسیم شده و تجمع آن در تمام نقاط پوست به صورت یکسان است. اما اگر در تقسیم این رنگدانه‌ها و تجمع آن‌ها اختلالی به وجود آید باعث ایجاد کک و مک، خال و انواع لک‌های پوستی می‌شود.

انواع لک‌های روی پوست را می‌توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • لک‌های جای جوش
  •  کک و مک
  • لک در اثر نور آفتاب 
  • لک حاملگی
  • لک در اثر مصرف بعضی داروها
  • لک‌هایی بر اثر سو تغذیه و کمبود ویتامین
  • افزایش سن

که در ادامه این مطلب به توضیح کامل آن‌ها می‌پردازیم.

لک بر اثر اسکار جوش و آکنه

گاهی ممکن است جوش و یا آکنه‌‌ای که بر روی صورت به وجود می‌آید به مرور زمان تبدیل به نقطه‌ای تیره رنگ یا لک شود. شما می‌توانید با استفاده از ماسک‌های خانگی و مواد غذایی مانند آبلیمو، آب سیب زمینی، زردچوبه و عسل این مشکل را تا حدودی رفع کنید.

درمان لک صورت با ماسک خانگی
 کک و مک و لک‌های پوست صورت

کک و مک یا فرکل

معمولا در افرادی که پوستی روشن، موهای قرمز یا بلوند و چشم‌های آبی یا عسلی دارند، کک و مک دیده می‌شود. این کک و مک‌ها از سن 5 سالگی به بعد به صورت لک‌‌های کوچک قهوه‌ای روشن در روی صورت، شانه و پشت دیده می‌شود.

تعداد و اندازه این کک و مک‌ها در فصل تابستان بیشتر و بزرگتر است و باعث می‌شود پررنگ‌تر دیده شوند اما در فصل زمستان کوچک‌تر و کمرنگ‌تر می‌شوند. این نوع پیگمانتاسیون خطری برای افراد ندارد و فقط ممکن است به لحاظ ظاهری آزار دهنده باشند.

اما برای درمان آن دسته از کک و مک‌هایی که در سنین پایین ظاهر می‌شوند و در زمستان هم هیچ تغیری نمی‌کنند و همیشه به یک شکل در پوست صورت باقی می‌مانند حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

لک‌های پوست بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید

زمانی که شما مدت زمان طولانی را در معرض نور خورشید قرار دارید یا سولاریوم انجام می‌دهید و همچنین از کرم ضد آفتاب به میزان کافی استفاده نمی‌کنید باعث می‌شود که بدن برای مراقبت از خود در برابر اشعه‌های فرا بنفش ،ملانین بیشتری را تولید کند و به همین دلیل لک‌های تیره روی سطح پوست بیشتر می‌شود.

لک‌های پوستی در دوران بارداری (ملاسما)

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، در بدن خانم‌ها ملاسما یا همان لک بارداری ظاهر می‌شود.  این ملاسما‌ها یکی از رایج‌ترین لک‌های صورت است که در بیشتر مواقع به صورت یک لک اکتسابی قهوه‌ای رنگ بر روی صورت ایجاد می‌شود.

این لک‌ها بیشتر روی گونه‌ها، چانه و پیشانی هستند و معمولا بعد از زایمان از بین می‌روند اما ممکن است برای ماه‌ها و یا سال‌ها همچنان باقی بمانند.

همچنین خانم‌هایی که از قرص ضد بارداری استفاده می‌کنند نیز این ملاسما‌ها در آن‌ها دیده می‌شود. مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بعد از قطع این قرص‌ها، لک‌ها از بین بروند و حتی ممکن است در صورت نادیده گرفتن آن‌ها هیچ وقت از بین نروند.

لک‌های پوستی بر اثر استفاده از بعضی دارو‌ها

برخی داروها مانند: کلرپرومازین، هیدانتوئین، دی پنیسیلامین، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد سرطان باعث به وجود آمدن لک‌ها به شکل‌های متفاوت می‌شوند و همچنین استفاده از قرص ماینوسایکلین برای مدت طولانی بابت درمان جوش، باعث تیره شدن اطراف جوش‌های قرمز و ملتهب می‌شود.

لک‌های پوستی بر اثر سو تغذیه و کمبود ویتامین

اگر بدن دچار کمبود اسید فولیک، اسید اسکوربیک و کمبود آهن شود لک‌ها ظاهر می‌شوند. در افرادی که نژادهای پوست تیره دارند این لک‌ها بر اثر کمبود ویتامین B12 رایج‌تر است. همچنین در اثر کمبود ویتامین A این لک‌ها به صورت برجسته‌ مانند پوست مرغی به وجود می‌آیند.

درمان سریع لک صورت
لک‌های پوستی بر اثر کمبود ویتامین‌ها

لک‌های پوستی بر اثر افزایش سن

در اثر افزایش سن تولید کلاژن در پوست کاهش یافته و باعث می‌شود لایه‌ی میانی پوست ضخامت خود را از دست بدهد و باعث به وجود آمدن انواع مشکلات پوستی مانند لک شود. 

ماسک جوان سازی پوست
ماسک های از بین برنده لک صورت

در ادامه این مطلب به آموزش تهیه انواع ماسک‌های خانگی برای درمان مشکلات پوستی و از بین بردن سریع لک‌های پوست صورت می‌پردازیم.

انواع ماسک خانگی برای درمان لک‌های پوستی

  • جوی دوسر برای لک‌های تیره پوست

پودر جوی دوسر یک نوع لایه بردار بسیار عالی برای انواع پوست است و باعث از بین بردن لک‌ها و جای جوش می‌شود و همچنین چربی اضافه پوست را به خود جذب کرده و از جوش زدن مجدد هم جلوگیری می‌کند.

برای تهیه این ماسک ابتدا 1/4 جوی دوسر را پودر کنید و بعد با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کرده و خمیر به دست آماده را روی صورت قرار دهید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشوئید.

درمان خانگی زیبایی صورت
ماسک صورت جو دو سر برای درمان لک‌های تیره پوست
  • ماست برای درمان لک‌های صورت

ماست دارای اسید لاکتیک است که باعث جوان‌سازی و از بین رفتن لک‌ها و جای جوش می‌شود.

مقداری ماست را بر روی پوست صورت بمالید و بعد از 15 الی 20 دقیقه آن را با آب ولرم شستشو دهید. برای قوی‌تر شدن این ماسک می‌توانید کمی خیار رنده شده را اضافه کرده و روی پوست خود بزنید.

  • ماسک زردچوبه و نعناع برای درمان لک‌های تیره

زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و نعناع دارای خواص ترمیمی و التیام بخشی دارد. با استفاده از این مواد می‌توان به راحتی لک‌ها و جای جوش را از بین برد.

برای تهیه این ماسک ابتدا کمی پودر زردچوبه و نعنای له شده را با هم مخلوط کنید. اگر سفت شد مقدار کمی آب اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس با آب گرم صورت خود را بشوئید.

یک عدد موز را با چنگال له کنید و بعد مقداری آبلیمو را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود بزنید و سپس با آب ولرم بشوئید. برای این که نتیجه بهتری بگیرید 4 بار در هفته این کار را تکرار کنید.

درمان سریع لک صورت
ماسک موز برای درمان لک صورت

انواع ماسک خانگی برای جوان‌سازی پوست

  • ماسک آب برنج

ماسک برنج برای درمان چین و چروک، محافظت از استحکام پوست و جوان‌سازی بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد. همچنین برای درمان لک، جوش و جای جوش بسیار موثر است و باعث می‌شود پوست شفاف و درخشان شود.

در یک ماهیتابه یک لیوان آب سرد بریزید، 2 تا 3 قاشق غذا خوری برج خام را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا زمانی که برنج پخته و نرم شود. سپس آب برنج‌ها را بگیرید و در ظرفی دیگر بریزید. برنج‌های پخته شده را داخل کاسه‌ای جداگانه بریزید و بکوبید تا به شکل خمیری تبدیل شود.

بعد یک قاشق غذا خوری شیر گرم و عسل را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس یک عدد قرص ویتامین E را با سوزن ریز سوراخ کنید و روغن آن را به همراه یک قاشق چای خوری گلاب داخل مواد بریزید و خوب هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند.

قبل از زدن ماسک حتما صورت خود را تمیز کنید و ماسک را برای 20 دقیقه روی صورت خود بگذارید سپس با آب برنجی که کنار گذاشته بودید بشوئید و در آخر آبکشی کنید. برای نتیجه بهتر حداقل هفته ای یک بار این کار را تکرار کنید.

انواع ماسک خانگی برای درمان لک‌های پوستی با آب پیاز

شاید تعجب کنید و بپرسید که آیا لک‌های صورت با آب پیاز از بین می‌رود؟ بله

پیاز خاصیت روشن کنندگی پوست و درمان لک‌های تیره را دارد و از پیری پوست جلوگیری می‌کند. با پیاز و آب پیاز می‌توانید با کمترین هزینه بهترین ماسک‌های خانگی را تهیه کرده و مشکلات پوستی خود را درمان کنید.

درمان لک صورت با آب پیاز
تهیه انواع ماسک خانگی با آب پیاز
  • ماسک آب پیاز و ماست برای درمان لک‌های پوستی

ابتدا پیاز را خرد کرده و داخل مخلوط کن بریزید و سپس آب آن را بگیرید. آب پیاز را داخل ظرفی ریخته و 2 قاشق ماست به آن اضافه کنید اگر می‌خواهید ماسک خوشبو شود دو قطره روغن اسطوخودوس و یا رزماری را به آن اضافه کنید. ماسک را به روی صورت خود به صورت دورانی ماساژ داده و بعد از گذشت زمان 15 الی 20 دقیقه صورت خود را شستشو دهید.

اگر چشم‌های شما به پیاز حساسیت دارد می‌توانید ماسک را روی صورت ماساژ ندهید و در عوض بگذارید 30 دقیقه به همان صورت روی پوست بماند سپس شستشو دهید.

  • ماسک آب پیاز و آب گوجه فرنگی

ماسک آب پیاز و آب گوجه فرنگی منافذ پوست را باز کرده و از جوش زدن جلوگیری می‌کنند.

برای تهیه این ماسک 1 قاشق غذا خوری آب پیاز و 1/2 قاشق غذا خوری آب گوجه فرنگی و 1/2 قاشق چای خوری روغن را در یک کاسه با هم مخلوط کرده و سپس یک تکه پنبه را به مواد آغشته و روی پوست صورت خود بزنید و در آخر بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه صورت خود را با آب بشوئید.

برای رسیدن به نتیجه دلخواه می‌توان 2 بار در هفته از این ماسک استفاده کرد.

  • ماسک آب پیاز و آرد نخود

برای تهیه این ماسک 1/2 قاشق غذا خوری آب پیاز به همراه 2 قاشق غذا خوری آرد نخود و 1/2 قاشق چای خوری شیر را داخل ظرفی ریخته و هم بزنید. سپس کمی جوز هندی به همراه 2 یا 3 قطره روغن گیاهی به دلخواه (برای خوش بو شدن ماسک) به آن اضافه کنید و مخلوط به دست آمده را بر روی پوست صورت بزنید. بعد از 15 الی 20 دقیقه پنبه‌ای را به شیر آغشته کنید و با حرکات دایره‌ای ماسک را پاک کرده و صورت را با آب بشوئید.

برای نتیجه بهتر می‌توان از این ماسک دو بار در هفته استفاده کرد.

ماسک خانگی آرد نخود با آب پیاز برای درمان لک‌های صورت
ماسک خانگی آرد نخود با آب پیاز برای درمان لک‌های صورت

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا لک صورت برای همیشه از بین می روند؟

    لک صورت یک نوع تیرگی است که بر اثر جوش و یا دیگر مشکلات که باعث تحریک کردن پوشت صورت می شود به وجود می آید. که با انجام دادن چند نوع ماسک خانگی لایه بردار شما می توانید برای همیشه آن هارا بر طرف کنید
  2. آیا همه لک های به وجود آمده نگران کننده هستند؟

    همه لک ها نگران کننده نیستند لک های مثل کک و مک، لک های بارداری و لک های ناشی از جوش و یا آکنه . اما لکه های که به طور ناگهانی به وجود می آیند و یا لک های پوستی که خارش ، خونریزی و التهاب دارند ممکن است خطرناک باشند پس در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید.
مطلب مفید بود؟
38
4
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی