تهران

درمان ریزش موی سر در طب سنتی

درمان ریزش موی سر
اگر به عطاری ها مراجعه کنید ، می بینید که گیاهان مختلفی برای درمان ریزش مو یا تقویت مو وجود دارند . افراد زیادی هستند که استفاده از گیاهان دارویی را به انواع شامپو و لوسیون های با ترکیبات شیمیایی ترجیح می دهند . در این جا درباره درمان ریزش موی سر در طب سنتی بیشتر توضیح می دهیم .

نقش طب سنتی در درمان ریزش مو

استفاده از داروها و ترکیبات شیمیایی تنها راه درمان ریزش مو نیست . بسیاری از افراد برای درمان ریزش مو یا حتی تقویت موهای خود به طب سنتی روی می آورند . در طب سنتی از گیاهان دارویی استفاده می شود تا روند بهبود طبیعی و بدون عوارض باشد . آیا تا به حال درباره درمان ریزش مو با حنا و بابونه از بزرگ ترهای فامیل چیزی شنیده اید ؟ در گذشته بسیاری از افراد برای تقویت موهای خود از گیاهان طبیعی مانند حنا استفاده می کردند یا حتی با استفاده از حنا موهای خود را رنگ می کردند . به همین دلیل در این بخش به معرفی روش های درمان ریزش مو در طب سنتی می پردازیم .

 

لایل ریزش مو
علت ریزش مو

بررسی علت ریزش مو

طب سنتی به عنوان طب "کل نگر" شناخته می شود که برای درمان ریزش مو اول از هر چیز علت آن را بررسی می کند و بر اساس تشخیصی که می دهد ، روش درمان را تعیین می کند . یکی از دلایل ریزش مو تغذیه نامناسب است . به همین دلیل باید غذاهای با طبع گرم شامل گوشت و پروتئین مصرف کنید . بنابراین فراموش نکنید برنامه و رژیم غذایی که دنبال می کنید بسیار مهم است . از دلایل دیگر ریزش مو استرس زیاد است . فشارهای عصبی باعث ریزش مو افراد می شود . چون ریزش مو دلایل زیادی دارد . پس باید در اولین قدم علت آن را پیدا کرد .


جلوگیری از ریزش مو با استفاده از عسل

تاکنون خواص درمانی بسیاری را برای عسل برشمرده اند که یکی از خواص آن جلوگیری از ریزش مو است . عسل دارای نوعی قند است که آب مو را نگه می دارد و باعث می شود رطوبت مو از بین نرود . برای پیشگیری از ریزش مو با استفاده از عسل می توانید قبل از رفتن به حمام عسل و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت موهایتان را با آن ماساژ دهید و سپس بشویید. مخلوط عسل و روغن بادام تلخ نیز معجزه می کند و باعث می شود موهای پرپشتی داشته باشید .


جلوگیری از ریزش مو با استفاده از هلیله سیاه

هلیله سیاه از جمله گیاهان بومی کشور هند می باشد که برای درمان ریزش مو نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از سفید شدن مو جلوگیری می کند . برای این منظور می توانید یک دانه هلیله کابلی را مثل آب نبات ریز زبان خود بگذارید و مصرف کنید . همچنین مالیدن روغن هلیله روی موها بعد از حمام نیز توصیه می شود .


جلوگیری از ریزش مو با استفاده از گیاهان طبیعی و دارویی

استفاده از ترکیب مورد ، حنا و سدر باعث می شود که ریشه موهای شما محکم شود . در نتیجه از ریزش موهای شما جلوگیری می کند . اگر دوست ندارید حنا رنگ موهای شما را تغییر دهد کافی است 50 گرم حنا را با 150 گرم مورد و 150 گرم سدر مخلوط کنید . بهتر است بدانید که ترکیب این سه گیاه التهاب حاصل از ریزش موی سر را نیز از بین می برد .

 

جلوگیری از ریزش مو با حنا
حنا و جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو با استفاده از حنا

حنا و روغن آن باعث تقویت موها می شود . برگ های حنا پوست و مو را تقویت می کند و طبع خنکی دارد . حنا ریشه موهای شما را محکم می کند . حنا به شکل موضعی مورد استفاده قرار می گیرد . موقع استفاده از حنا باید به جنس مو توجه داشته باشید چون ممکن است در صورت مصرف آن موها خشک شوند . بنابراین توصیه می کنیم حنا را به تنهایی مصرف نکنید و آن را با روغن هایی مثل روغن بادام ، روغن زیتون یا روغن بنفشه مخلوط کنید . با توجه به جنس و وضعیت موها از نظر خشکی ، آسیب دیدگی و چربی می توان 1 الی 2 بار در هفته از حنا استفاده کرد . 


شاید تا به حال درباره درمان ریزش مو با حنای بی رنگ چیزی شنیده باشید . حنای بی رنگ ، همان حنای طبیعی است که طی فرایندی ماده رنگی از آن جدا شده است و به همین خاطر خواص آن کمتر از حنای طبیعی است و برای تقویت موها از آن استفاده می شود .


جلوگیری از ریزش مو با استفاده از مورد

مورد هم از جمله گیاهانی است که در درمان ریزش مو بسیار موثر است . درمان ریزش مو با حنا و مورد نیز امکان پذیر است . برای این منظور می توانید دانه های مورد را پودر کنید و سپس با حنا مخلوط کنید و به صورت موضعی از آن استفاده کنید . روغن مورد را نیز می توان با حنا مصرف کرد . هچنین پودر مورد را می توانید به نسبت مساوی با روغن کنجد مخلوط کنید تا خمیری شکل شود . سپس قبل از استحمام این خمیر را به مدت چند ساعت روی سر خود بگذارید و سپس بشویید .

 

درمان ریزش موی مردان
روش های درمان ریزش موی مردان با طب سنتی

درمان ریزش موی مردان با طب سنتی

وراثت و تغییرات هورمونی شایع ترین دلایل ریزش مو در مردان هستند . با این حال درمان ریزش موی مردان با طب سنتی نیز امکان پذیر است . از جمله روش های درمان ریزش مو مردان با طب سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شستن سر با سرکه : فرد بعد از شستن و شامپو کردن موها در حمام ، موهای خود را به سرکه آغشته می کند و بعد از چند دقیقه آبکشی می کند .
  • ماساژ سر با کمک روغن نارگیل : فرد می تواند هفته ای دو بار موهای خود را با روغن نارگیل ماساژ دهد . سپس با حوله ای گرم پوشش دهد و بعد موهای خود را آب بکشد .
  • حجامت : حجامت بهترین راه حل درمان ریزش مو به روش طب سنتی است . بهتر است مردانی که ریزش موی آنها به خاطر دلایل ارثی است از این روش استفاده کنند . برای جلوگیری از ریزش مو می توان حجامت را 2 مرتبه در فصل بهار انجام داد .

 

در این بخش از سایت تیجور درباره درمان ریزش موی سر در طب سنتی به طور مفصل صحبت کردیم . امیدواریم مطالب این بخش هم مورد پسند شما قرار گرفته باشد .

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی