تهران

همه چیز درباره دیسک گردن و راه های درمان آن

روش های درمان دیسک گردن
دیسک گردن یکی از عارضه هایی است که مشکلاتی را برای افراد مبتلا به وجود می آورد. در این مقاله دیسک گردن و راه های درمان آن بررسی شده است.

دیسک گردن به بیماری گفته می شود که در آن ماده ژله مانندی که در مرکز دیسک گردن وجود دارد، شکننده و ضعیف می شود و سپس از دیواره ی خارجی بیرون می آید. البته باید خاطر نشان کنیم که دیسک گردن با روش های جراحی و غیر جراحی قابل درمان و بهبود یافتن است که در این مقاله روش های غیرجراحی آن توضیح داده می شود.

این بیماری بیشتر در افراد بین 30 الی 60 سال مشاهده می شود که معمولا دیسک گردن به علت آسیب دیدگی، بالا رفتن سن، فشار زیاد و یا حتی خود به خودی ایجاد می شود. فتق  دیسک گردن(بیرون زدگی)  معمولا کمتر از فتق دیسک کمر می باشد که در بین افراد مبتلا به فتق دیسک، فقط 8 درصد آن ها مربوط به دیسک گردن می باشد.

 

راه هایی برای درمان کردن دیسک گردن

فیزیوتراپی برای درمان دیسک گردن

فیزیوتراپی یک روش مناسب برای درمان دیسک گردن می باشد که باید توسط پزشک با توجه به وضعیتی که بیمار دارد، تجویز شود. فیزیوتراپی باید به طور مرتب انجام شود تا نتیجه ای که می خواهید را به دست بیاورید.

بستن گردنبند های طبی

معمولا برای کسانی که دچار گردن درد می شوند، گردنبند های طبی تجویز می شود که این گردنبند ها برای استفاده های کوتاه مدت مناسب بوده و برای زمان های طولانی مناسب نمی باشد و سبب می شود تا عضلات گردن ضعیف شوند.

ورزش کردن برای درمان دیسک گردن

بهترین راه برای درمان کردن دیسک گردن ورزش کردن است. نمونه ای از ورزش های مناسب برای بهبود فتق دیسک گردن در زیر آورده شده است. 

حرکت چرخش گردن

در این حرکت شما باید سعی کنید تا به آرامی سر تان را به یک سمت بچرخانید البته نباید فشاری به گردن وارد شود. سپس سرتان را به طرف مخالف بچرخانید و عضله های تان را شل کنید. این تمرین را برای 10 بار تکرار کنید.

حرکت چرخش گردن
حرکت چرخش گردن برای برای درمان دیسک گردن

 

حرکت فلکسورهای عمقی گردن

اگر گردن بند طبی دارید، آن را ببندید و سر تان را صاف نگه دارید. سپس چانه تان را به سمت داخل جمع کرده و در همین حال باقی بمانید و سرتان را به آرامی برای 10 مرتبه به سمت پایین ببرید. حالا عضلات تان را شل کنید.

حرکت فلکسور عمقی گردن
حرکت های اصلاحی و درمان دیسک گردن

 

حرکت خم کردن گردن

برای انجام دادن این حرکت، گردن تان را به آرامی و با احتیاط بدون این که فشاری به گردن وارد شود، رو به جلو خم کنید، حواستان باشد که نباید بیش از حد گردن را خم کنید. حالا عضله های تان را شل کرده و گردن تان را دوباره صاف کنید. این تمرین را برای 10 بار انجام دهید.

تمرین خم کردن گردن
حرکت خم کردن گردن برای برای درمان دیسک گردن

 

حرکت موبیلیزاسیون عصب میانی

در این حرکت شما باید بازو های تان را تا ارتفاع شانه بالا ببرید. سپس آرنج را خم کرده و سپس آرام آرام آن را صاف کنید به نحوی که کف دست تان رو به دیوار باشد. برای 5 ثانیه در همین حال بمانید و پس از آن عضلات تان را شل  کنید. شما می توانید برای بیشتر کردن کشش سرتان را به سمت دیگری خم کنید. این حرکت را باید برای 4 بار تکرار کنید.

حرکت موبیلیزاسیون عصب میانی
تمرینات ورزشی مناسب دیسک گردن

 

حرکت موبیلیزاسیون عصب شعاعی

بازو های تان را اطراف بدن تان نگه داشته و سپس آن ها را به سمت داخل پیچ بدهید. حالا مچ دست های تان را خم کرده و بازو های تان را به سمت عقب مایل کنید تا زاویه ی آن با پهلو کم شود. پس از 5 ثانیه ماندن در این حالت، عضله های تان را شل کنید و 4 بار دیگر هم این حرکت را تکرار کنید.

 

حرکت موبیایزاسیون عصب شعاعی
موبیلیزاسیون عصب شعاعی برای درمان دسک گردن

 

چه داروهایی برای بهبود فتق دیسک گردن مناسب است؟

به طور کلی مصرف سر خود دارو ها و بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود اما برای آشنایی شما با داروهای مناسب فتق دیسک گردن، ما برای شما اسم چند دارو را در ادامه آورده ایم. 

این دارو ها می توانند برای درمان و بهبود دیسک گردن تا حدودی مناسب باشند: استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، کدئین، پردنیزون، آمی تریپلین، نورتلیپتین، پرگابالین، کارمازپین، دلتاسون و اوراسون. 

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی