تهران

درمان دندان‌های حساس به سرما و گرما‌

درمان دندان های حساس
آیا تا به حال با خوردن بستنی یا یک لیوان چای و قهوه‌ داغ دچار درد دندان شده‌اید؟ اگر این حالت را تجربه کردید احتمالا شما هم به مشکل حساسیت دندانی دچار شده‌اید. در این مقاله به علت بروز این حساسیت و روش‌های درمان آن پرداختیم. با ما همراه شوید.

درمان دندان‌های حساس به سرما و گرما‌

حتما تا به حال برای هر یک از ما حس تیر کشیدن دندان هنگام خوردن خوراکی‌های سرد و یا گرم پیش آمده است. اگر با خوردن یک بستنی سرد و یا یک لیوان چای داغ دندان شما تیر می‌کشد شما اولین نفری نیستید که دچار این مشکل شده است. میلیون‌ها انسان در جهان به این حساسیت دندانی دچار هستند.
حساسیت دندان همان چیزی است که باعث احساس این درد می‎شود. این درد می‌تواند یک درد مزمن یا موقتی باشد. در اغلب افراد درد فقط در یکی از دندان‌ها حس می‌شود اما در مواردی هم چند دندان و یا تمامی دندان‌ها با یکدیگر تیر می‌کشند و حس بدی را منتقل می‌کنند. این مشکل دردناک بسیاری از افراد را مورد رنجش قرار داده است. جالب است که بدانید درمان حساسیت دندانی کار سخت و پیچیده‌ای نیست و می‌توان به راحتی این مشکل را رفع کرد.

دندان حساس
دندان حساس به مواد غذایی سرد

عوامل تشدید کننده حساسیت دندان

کسانی که دچار این مشکل هستند با وجود بعضی موارد این درد را بیشتر حس می‌کنند. که شایع ترین عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای سرد و گرم
  • نوشیدنی های گرم و سرد
  • غذا و نوشیدنی های شیرین و اسیدی
  • استفاده از دهانشویه های الکلی
  • برخورد هوای سرد
  • مصرف آب سرد به خصوص در هنگام مسواک زدن

درد حساسیت دندانی می‌تواند به صورت موقتی باشد و با استفاده از هر یک از موارد بالا تشدید شود.

دلیل بروز حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان که به حساسیت عاج دندان نیز معروف است می‌تواند با تحلیل رفتن لثه‌ها ایجاد شود. مینای دندان سطح خارجی دندان است که وظیفه آن محافظت از دندان در برابر عوامل مخرب خارجی است. در برخی از افراد از بین رفتن مینای دندان باعث بروز این حساسیت می‌شود. برای حفاظت از مینای دندان بهتر است اول از همه یک مسواک استاندارد برای مسواک زدن انتخاب کنید چرا که استفاده از مسواک زبر به مینای دندان‌ها آسیب میزند.
مسواک زدن به روش صورت غیر اصولی و غلط عامل دیگر آسیب رساندن به دندان است. پس باید به صورت درست و استاندارد دندان های خود را تمیز کنید. عامل دیگری که باعث از بین رفتن مینای دندان خواهد شد استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی است.

درمان دندان حساس
درد دندان حساس

در کنار این ها مشکلاتی که برای سایر نقاط بدن پیش میاید نیز بر مینای دندان تاثیر دارد. به عنوان مثال افرادی که زیاد استفراغ می‌کنند زودتر از افراد عادی مینای دندان خود را از دست می‌دهند و یا افرادی که مشکلات معده و مری دارند همانند رفلاکس معده. چرا که در این قبیل افراد اسید معده در طول روز به داخل دهان سرایت کرده و موجب آسیب رساندن به بافت دندان‌ها و مینای آن‌ها می‌شود.
دیگر عاملی که می‌تواند باعث بروز حساسیت دندانی و درد در افراد می‌شود، وجود دندان شکسته و یا خراب است.
انجام کارهای دندانپزشکی همانند سفید کردن دندان‌ها نیز می‌تواند باعث بروز درد در افراد شود. این قبیل حساسیت ها موقتی است و به راحتی قابل درمان است.
چگونه حساسیت دندان را درمان کنیم؟ با ادامه این مطلب همراه شوید تا با راه‌های درمان حساسیت دندانی آشنا شوید:

استفاده از خمیر دندان مناسب:

 در مواردی استفاده از خمیر دندان خاص منجر به بروز حساسیت می‌شود. بهتر است از خمیر دندان‌هایی استفاده کنید که مواد مضر نداشته و در درمان و ترمیم بافت عصبی دندان تاثیر گذار باشد.

خمیردندان ضد حساسیت
انواع خمیر دندان ضد حساسیت

استفاده از دهانشویه مناسب:

استفاده از دهانشویه‌های الکلی می‌تواند باعث تشدید حساسیت دندانی شود. پس سعی کنید از دهانشویه‌هایی استفاده کنید که فاقد الکل هستند و برای دندان های حساس تولید شده‌اند.

درد دندان با سرما
استفاده از دهانشویه در درمان حساسیت دندان

ژل فلوراید

یکی از داروهایی که معمولا پزشک برای این بیماری تجویز می‌کند ژل فلوراید است. این ژل حاوی موادی است که به تقویت مینای دندان و محافظت از آن کمک می‌کند. البته در صورتی که حساسیت شدید باشد و لثه نازک شده باشد پزشک معالج ممکن است از پیوند لثه استفاده کند.

کنترل عادت های غلط

عادات غلطی مانند دندان قروچه کردن نیز می‌تواند آسیب زیادی به دندان‌ها وارد کند. بهتر است با کاهش استرس و مصرف مقداری کافئین قبل از خواب از دندان قروچه کردن جلوگیری کنید. اگر این موارد کمک کننده نبود می‌توانید شب‌ها از محافظ دندان که در داروخانه‌ها موجود است استفاده کنید.
موارد ذکر شده می‌تواند تا حدودی حساسیت سطحی را درمان کند اما در صورتی که درد دندان مداوم بود و یا با تغییر رنگ دندان و احساس درد در هنگام غذا خوردن مواجه بودید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان طبیعی حساسیت دندان

علاوه بر تمامی مواردی که برای پیشگیری و درمان حساسیت دندان به آن‌ها اشاره کردیم، این بیماری دارای روش‌های درمان سنتی و خانگی نیز هست که می‌تواند به فرد مبتلا در روند درمان کمک شایانی بکند.

شست و شو با آب نمک برای درمان حساسیت دندان‌ها

آب نمک محلول خوبی برای شستن دهان و دندان هاست که علاوه بر تمیز کردن آنها باعث تقویت لثه‌ها شده و حساسیت دندان را کاهش می‌دهد. به طور معمول باید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرد و روزی دو مرتبه دهان را شست و شو دهید.

درمان خانگی حساسیت دندان
تاثیر آب نمک بر درمان حساسیت دندان

برگ گواوا برای درمان حساسیت دندان‌ها

برگ گواوا نیز می‌تواند به خوبی به شما در درمان حساسیت دندانی کمک کند. باید پس از شست و شو این برگ‌ها را حدود 2 دقیقه بجوید و پس از آن بیرون بریزید. این کار را روزی یک الی دو بار انجام دهید تا نتیجه لازم را بگیرید.

مصرف ماست برای درمان حساسیت دندان‌ها

ماست از دیگر مواد غذایی بهبود دهنده حساسیت دهان و دندان است. به افرادی که از این حساسیت رنج می‌برند توصیه می‌شود روزانه یک بار ماست مصرف کنند.

درمان خانگی حساسیت دندان
مصرف ماست برای درمان حساسیت دندان‌ها

روغن نارگیل برای درمان حساسیت دندان‌ها

مقداری روغن نارگیل تهیه کنید و روزی یک بار آن را بر روی دندان‌های خود بکشید. 15 الی 20 دقیقه صبر کنید و سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید. روغن نارگیل به تقویت مینای دندان‌ها کمک خواهد کرد.

در کنار روغن نارگیل می‌توانید از روغن درخت چای و روغن گل میخک نیز استفاده کنید. ترکیب این اسانس‌ها با هم می‌تواند تاثیر مطلوبی بر حساسیت شما داشته باشد.

درمان خانگی حساسیت دندان
روغن نارگیل برای درمان حساسیت دندان‌ها

سیر برای درمان حساسیت دندان‌ها

محلول سیر و آب نمک می‌تواند تاثیر به سزایی در از بین بردن حساسیت دندان و بوی بد دهان داشته باشد. برای درست کردن این محلول تنها کافیست سیر را له کرده و به آب نمک اضافه کنید آن را 15 دقیقه بر روی دندان‌های خود قرار داده و سپس بشوید.

پیاز برای درمان حساسیت دندان‌ها

مورد دیگری که در درمان حساسیت دهان و دندان موثر است پیاز است. برای استفاده از آن تنها کافیست برش کوچکی از پیاز را بر روی دندان‌ها قرار داده و پس از 10 دقیقه برداشته و دهان خود را بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید این کار را هر روز انجام دهید.

مصرف ویتامین ها برای درمان حساسیت دندان‌ها

گاهی حساسیت دندان بر اثر کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و B ایجاد می‌شود. پس در حین درمان خود به سطح این دو ویتامین در بدن توجه داشته باشید.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی