تهران

با این روش‌ها جوش‌های زیر پوستی را درمان کنید

درمان جوش زیر پوستی
اگر تجربه جوش‌های سفت و دردناک زیر پوستی را داشته باشید می‌دانید که درمان آن‌ها نسبت به جوش‌های دیگر سخت‌تر است و زمان بیشتری هم برای بهبودی کامل آن‌ها باید سپری شود. در کنار درمان‌های دارویی و کرم‌های بهداشتی، روش‌های خانگی هم وجود دارد که درمان این جوش‌ها را آسان می‌کند. همراه تیجور باشید.

با این روش‌ها جوش زیر پوستی را درمان کنید

به وجود آمدن هر نوع جوشی بر روی صورت آزار دهنده و ناخوشایند است. اما ممکن است جوش‌های زیر پوستی بدتر از جوش‌های دیگر باشند. گاهی اوقات جوش‌های زیر پوستی دردناک هستند و نمی‌توانید به راحتی از دست آنها خلاص شوید. بدتر آنکه هنگامی که می‌خواهید این جوش‌ها را دست بزنید درد یا التهابشان بیشتر می‌شود. 
اما اگر می‌خواهید این جوش‌ها را از بین ببرید باید صبر داشته باشید زیرا درمان این جوش‌ها طولانی‌تر است.

با این مقاله در  تیجور همراه باشید تا با جوش‌های زیر پوستی و روش‌های درمانی آن بیشتر آشنا شوید.

جوش زیر پوستی
انواع جوش های صورت

دلیل بروز جوش‌های زیر پوستی چیست؟ 

همانطور که می‌دانید این نوع جوش‌ها زیر سطح پوست ظاهر می‌شوند. اگرچه این نوع جوش‌ها از فاصله دور قابل مشاهده نیستند اما برآمدگی آن‌ها دیده می‌شود. جوش‌های زیر پوستی بیشتر به شکل کیست (نوعی ساختار غیر عادی سفت و گرد) نمایان می‌شوند. جوش‌های زیر پوستی، از ترکیب باکتری‌ها، چربی و آلودگی‌هایی که بر روی پوست جمع شده‌اند به وجود می‌آیند. این نوع جوش‌ها برخلاف جوش‌های دیگر به بیرون از پوست راه پیدا نمی‌کنند و بسته هستند. هنگامی که این جوش‌ها نمایان می‌شوند بر روی سطح پوست قسمت سفیدی را مشاهده می‌کنید که اگر آن را لمس کنید ممکن است دردناک باشند. معمولا در این ناحیه به دلیل التهاب پوست اطراف جوش قرمز می‌شود.

جوش زیر پوستی چیست
علت بروز جوش زیر پوستی چیست

عوامل بروز جوش‌های زیر پوستی

مهم‌ترین عاملی که باعث بروز این نوع جوش‌ها می‌شود تغییرات هورمونی در سال‌های نوجوانی است. در هنگام بلوغ، سطح گردش هورمون آندروژن افزایش پیدا می‌کند که همین امر موجب زیاد شدن تولید چربی پوست و جوش صورت می‌شود. 
از عوامل دیگر بروز جوش صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تغییرات هورمونی مربوط به بارداری، عادت ماهیانه، پیشگیری از بارداری، استرس و استفاده از هورمون درمانی 
  • استفاده از انواع پاک کننده‌ها، مواد آرایشی چرب و لوسیون‌ها
  • عوامل ژنتیکی 
  • تعریق زیاد 
  • مصرف آجیل، شکلات و غذاهای چرب
  • مصرف برخی داروها و مواد شیمیایی مانند لیتیوم، کورتون‌ها و ایزو فنی توئین‌ها
  • استفاده از شوینده‌های صورت نامناسب یا غیر بهداشتی 
  • رژیم‌های غذایی نادرست
عوامل بروز جوش زیرپوستی چیست
عواملی که موجب بروز جوش های زیرپوستی 

روش‌های درمان جوش‌های زیر پوستی با دارو و کرم‌های بهداشتی

  • درمان جوش زیر پوستی با بنزوئیل پروکساید

این ماده، انتخابی مناسب برای افرادی می‌باشد که به دنبال درمان تخصصی جوش زیر پوستی هستند. برخی از انواع بنزوئیل پروکسایدها در داروخانه‌ها موجود می‌باشند که می‌توانید بدون نسخه پزشک خریداری کنید و برای پوست خود استفاده کنید. از این ماده بیشتر از 50 سال است که برای درمان آکنه و از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌شود. بنزوئیل پروکساید به صورت محلول در الکل و محلول در آب موجود است که باید نوع آن را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنید. بنزوئیل پروکسایدهایی که محلول در الکل هستند، پوست را خشک می‌کنند. بنابراین این ماده برای افرادی با پوست چرب مناسب می‌باشد. محصولات بنزوئیل پروکساید در لوسیون‌ها، صابون‌های جامد و مایع و ژل‌ها موجود است که یک یا دو مرتبه در روز مصرف می‌شوند. 
از عوارض این ماده می‌توان به تحریک شدن پوست و آلرژی در موارد نادر اشاره کرد.

درمان جوش زیر پوستی
درمان جوش زیر پوستی با بنزویل پروکساید

درمان جوش زیر پوستی با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

یکی از روش‌های درمانی جوش‌های زیر پوستی صورت و بدن مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی می‌باشد که باید توسط پزشک تجویز شوند. این دارو باکتری‌های روی پوست را کنترل کرده و التهاب پوست را کاهش می‌دهد. مصرف این دارو برای کسانی که جوش‌های زیر پوستی همراه با درد، خارش و حساس به لمس دارند مناسب می‌باشد. البته تجویز این آنتی بیوتیک حتما باید توسط پزشک متخصص صورت بگیرد.

درمان جوش زیر پوستی با دارو
درمان جوش زیر پوستی با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

درمان جوش‌های زیرپوستی با کرم، ژل و لوسیون

اگر تاکنون برای درمان جوش‌های زیر پوستی کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های مختلف را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرده‌اید و مناسب نبوده‌اند، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا میزان قوی‌تری از آن‌ها برای شما تجویز شود. معمولا داروهای ضدالتهاب و ضد آکنه حاوی رتینوئید رتین A هستند. 

کرم درمان جوش زیر پوستی
درمان جوش‌های زیرپوستی با کرم، ژل و لوسیون

درمان جوش‌های زیرپوستی با فتودینامیک (PDT)

این درمان، روشی نسبتا جدید برای درمان جوش‌های زیر پوستی و آکنه است. در این روش از یک کرم فتوسنتز کننده و قرار گرفتن فرد در معرض نور LED آبی یا قرمز، استفاده می‌شود. در این روش باید به سراغ پزشک متخصص بروید و چند جلسه تحت درمان باشید. این درمان موجب می‌شود تولید چربی کاهش پیدا کند و درنتیجه باکتری‌ها و غدد چربی از بین بروند.

درمان جوش زیر پوستی چانه
درمان جوش‌های زیرپوستی با فتودینامیک (PDT)

درمان جوش‌های زیرپوستی با قرص‌های ضد بارداری 

یکی از روش‌های درمانی جوش‌های زیر پوستی در خانم‌ها، استفاده از قرص‌های ضد بارداری است. در این روش چربی‌های پوست سرکوب شده و از بین می‌روند. در زمانی مناسب، داروهای خوراکی که حاوی پروژسترون و استروژن هستند می‌تواند به مدت 6 ماه یا بیشتر استفاده شوند. دارویی با نام اسپیرونولاکتون نیز می‌تواند جوش‌ها را درمان کند. این دارو نوعی استروئید مصنوعی است که خاصیت بازدارندگی آندروژن را دارد. البته فراموش نکنید که همه این‌ها تحت نظر پزشک باید تجویز شود.

درمان جوش زیر پوستی با دارو
درمان جوش‌های زیرپوستی با قرص‌های ضد بارداری

روش‌های سنتی و خانگی برای درمان جوش‌های زیر پوستی

  • درمان جوش‌های زیر پوستی با کمپرس گرم

یک دستمال نرم را در آب گرم قرار دهید تا خیس بخورد و بعد برای چند دقیقه پارچه را بر روی جوش‌های زیر پوستی قرار دهید. این روش را سه یا چهار بار در روز تکرار کنید تا جوش‌ها از بین بروند. 
همچنین می‌توانید به جای آب گرم از کمپرس چای کیسه‌ای سیاه گرم هم استفاده کنید. زیرا چای سیاه خاصیت ضدالتهابی دارد.

درمان خانگی جوش زیر پوستی
درمان جوش‌های زیر پوستی با کمپرس گرم
  • درمان جوش زیر پوستی با روغن چای درخت

نه دهم آب را با یک دهم روغن درخت چای ترکیب کنید و بعد یک تکه پنبه را به محلول آغشته کنید و روی جوش‌ها بمالید. سپس 10 دقیقه صبر کنید و صورت خود را با آب ولرم بشویید. بعد از شستشو، صورت خود را با یک مرطوب کننده ملایم مرطوب کنید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید تا جوش‌ها از بین بروند. کسانی که پوست حساسی دارند می‌توانند به جای آب از آلوئه‌ورا استفاده کنند.

جوش سفت زیر پوستی
درمان جوش زیر پوستی با روغن چای درخت
  • درمان جوش‌های زیر پوستی با خمیر دندان

هر شب قبل از اینکه به رختخواب خود بروید، مقداری خمیر دندان سفید کننده را روی جوش خود بمالید و بگذارید تا صبح بماند و صبح صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را تا زمان از بین رفتن جوش‌های خود تکرار کنید. 
توجه:  می‌توانید این روش را در روز هم انجام دهید اما باید بگذارید خمیر دندان یک تا دو ساعت بر روی پوست باقی بماند و سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

درمان جوش زیر پوستی
درمان جوش‌های زیر پوستی با خمیر دندان
  • درمان جوش‌های زیر پوستی با عسل

یک تکه پنبه را آغشته به عسل کنید و بر روی جوش‌های صورت خود بمالید و بعد پس از گذشت 15 تا 20 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. برای اینکه جوش‌ها از بین بروند این کار را سه بار در روز تکرار کنید. 
توجه: می‌توانید به عسل یک قاشق سیب له شده هم اضافه کنید و این ترکیب را یک بار در روز بر روی جوش‌های زیر پوستی صورت خود بزنید.

درمان خانگی جوش زیر پوستی
درمان جوش‌های زیر پوستی با عسل
  • درمان جوش زیر پوستی با شیر

یک تکه پنبه را به شیر آغشته کنید و بعد پنبه را بر روی جوش‌های خود بمالید و پس از گذشت 10 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. می‌توانید این کار را سه بار در روز تکرار کنید. 
توجه: می‌توانید یک تکه نان را در شیر داغ بخیسانید و بعد داخل یک پارچه قرار دهید و پارچه را بر روی جوش‌های خود بزنید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

 جوش سفت زیر پوستی
درمان جوش زیر پوستی با شیر
  • درمان جوش‌های زیر پوستی با آب لیمو

ابتدا آب دو عدد لیمو را بگیرید و یک تکه پنبه یا پد را به آن آغشته کنید. پد را بر روی جوش‌های خود بمالید و 20 دقیقه صبر کنید، پس از آن صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید تا جوش‌ها از بین بروند. 
توجه: می‌توانید آبلیمو را با یک قاشق غذا خوری گلاب ترکیب کنید و بعد مراحل قبل را تکرار کنید. (شما در این روش باید 30 دقیقه بگذارید ترکیب روی پوست بماند و بعد صورت خود را با آب بشویید. همچنین این کار را باید دو بار در روز تکرار کنید.)

درمان خانگی جوش زیر پوستی
درمان جوش‌های زیر پوستی با آب لیمو
  • درمان جوش‌های زیر پوستی با آلوئه‌ورا

ابتدا یک برگ آلوئه‌ورا را از وسط ببرید و ژل داخل آن را استخراج کنید. سپس ژل را روی صورت خود بمالید و 20 دقیقه صبر کنید، بعد از گذشت 20 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را تا زمان از بین رفتن جوش‌ها دو یا سه بار در روز تکرار کنید. 
توجه: می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را از بازار تهیه کنید.

جوش سفت زیر پوستی
درمان جوش‌های زیرپوستی با آلوئه ورا
  • درمان جوش‌های زیر پوستی با استفاده از نمک سولفات

یک قاشق چای خوری نمک سولفات را داخل نصف فنجان آب داغ بریزید و صبر کنید تا نمک کامل در آب حل شود. بگذارید محلول کمی خنک شود و بعد با استفاده از یک تکه پنبه آن را بر روی جوش‌های خود بمالید. بگذارید محلول روی پوست خشک شود و بعد با آب گرم صورت خود را بشویید. این کار را تا از بین رفتن جوش‌های خود 2 تا سه بار در روز تکرار کنید.

  • درمان جوش‌های زیر پوستی با سرکه سیب

یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشه کنید و بر روی جوش‌های خود بزنید و پس از گذشت چند دقیقه صورت خود را با آب بشویید. (توجه داشته باشید نباید بگذارید سرکه سیب مدت زیادی بر روی پوست باقی بماند زیرا خاصیت اسیدی دارد و ممکن است پوست بسوزد یا ملتهب شود)
توجه: می‌توانید یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از هر وعده غذایی بنوشید. این کار باعث می‌شود تا گردش خون بهتر شده و از بروز جوش‌های زیر پوستی جلوگیری شود.

 درمان جوش زیر پوستی چانه
درمان جوش‌های زیر پوستی با سرکه سیب
  • درمان جوش‌های زیر پوستی با الکل

یک تکه پنبه را به الکل آغشته کنید و بعد پنبه را به آرامی روی جوش‌های خود بمالید و 30 دقیقه صبر کنید و پس از آن صورت خود را با آب ولرم بشویید. 
این کار را می‌توانید چند بار در روز انجام دهید. 
توجه: می‌توانید به جای الکل از ادکلن‌هایی که از الکل تشکیل شده‌اند استفاده کنید.

  • درمان جوش‌های زیر پوستی با سیاه دانه

مقداری پودر سیاه دانه و مقداری روغن کنجد را با هم مخلوط کنید و بر روی جوش‌های خود بمالید و بعد از گذشت 10 تا 15 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این کار را 10 تا 15 روز به صورت مداوم انجام دهید تا جوش‌ها از بین بروند.

درمان جوش زیر پوستی
درمان جوش‌های زیر پوستی با سیاه دانه
  • درمان جوش‌های زیر پوستی بعد از بلوغ

اگر شما جزو افرادی هستند که بعد از سن بلوغ هنوز جوش‌های صورتتان ادامه دارد، پودر سیاه دانه را با سرکه ترکیب کنید تا خمیری بدست بیاورید. خمیر را بر روی جوش‌های خود بگذارید تا خشک شوند و از بین بروند. توجه داشته باشید در هر سنی که باشید مواد غذایی نیز می‌تواند بر روی پوست شما تاثیر بگذارد به همین علت از خوردن انواع نوشابه‌های گازدار، فست فودها و غذاهای کنسروی خودداری کنید.

  • درمان جوش زیر پوستی بعد از اصلاح

برخی مواد طبیعی برای درمان جوش‌های زیر پوستی بعد از اصلاح وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به صورت ماسک بر روی صورت خود بگذارید. جوش شیرین یکی از این روش‌ها است که می‌توانید برای درمان جوش‌های خود بعد از اصلاح استفاده کنید. اما این روش در کنار اینکه می‌تواند التهاب را درمان کند توصیه نمی‌شود زیرا معایب جوش شیرین از مزایای آن بیشتر است. به همین علت بهتر است این روش را امتحان نکنید. 

درمان جوش زیر پوستی بعد از اصلاح
درمان جوش زیر پوستی بعد از اصلاح

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی