تهران

50 خواص سرکه سیب و نکته مهم طریقه صحیح استفاده از سرکه سیب

خواص سرکه سیب
همانطور که می‌دانید سرکه سیب از تخمیر میوه سیب درست می‌شود. خواص این ماده طبیعی آنقدر زیاد است که از سلامتی و زیبایی تا نظافت خانه را شامل می‌شود. در این مقاله در مورد فواید سرکه سیب برای درمان انواع بیماری‌ها، مشکلات پوستی و نحوه استفاده از سرکه سیب برای تمیز کردن خانه و... صحبت می کنیم.

50 خواص سرکه سیب و نکته مهم طریقه صحیح استفاده از سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب که از محبوب‌ترین و مفیدترین انواع سرکه‌هاست، به قرن‌ها پیش بر می‌گردد. از سرکه سیب در تهیه ترشیجات خانگی، چاشنی سالاد، پخت و پز و درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. 

در این مقاله از تیجور، خواص سرکه سیب برای سلامتی بدن، زیبایی و نظافت خانه را با هم بررسی می‌کنیم.

خواص سرکه سیب
خواص سرکه سیب

طبع سرکه سیب

سرکه سیب مانند همه انواع سرکه‌ها طبعی سرد و خشک دارد. 

ترکیبات سرکه سیب

سرکه سیب حاوی استیک اسید بالایی است.  هر قاشق غذا خوری سرکه سیب حدود 3 کالری دارد و حاوی مقدار کمی پتاسیم است. 

خواص سرکه سیب برای سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها

در ادامه ابتدا خواص سرکه سیب را برای درمان بیماری‌ها و بدن بررسی می‌کنیم البته قبل از آن اگر تمایل داشتید که سرکه سیب را به صورت ارگانیک خودتان در منزل تهیه کنید، از لینک طرز تهیه سرکه سیب خانگی، معجونی معجزه‌گر برای سلامتی و لاغری استفاده کنید.

1. درمان دل درد با سرکه سیب

اگر از دل درد ناشی از نفخ، مسمومیت یا یبوست رنج می‌برید، مخلوطی از سرکه سیب و آب بنوشید. زیرا سرکه سیب خاصیت ضد درد، ضد باکتری و ضد ویروسی دارد. نکته مهم این است که معمولا یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب باید حل کرد تا به معده آسیبی نرسد.

2. درمان خارش پوست با سرکه سیب

به احتمال زیاد همه ما خارش پوستی ناشی از نیش حشرات و یا حساسیت به برخی گیاهان در اثر تماس آن‌ها با پوست‌مان و یا آلرژی را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که چقدر آزار دهنده است. برای درمان خارش‌های پوستی، یک تکه پنبه را در سرکه سیب آغشته کنید و روی محل مورد نظر بمالید.  

‏3. درمان دیابت با سرکه سیب

شمار افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان رو به افزایش است. به این منظور باید از هر روشی برای جلوگیری از آن بهره ببریم. یکی از راه‌های پیشگیری از دیابت، استفاده از سرکه سیب است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که خوردن سرکه سیب حساسیت انسولین در افرادی که مقاوم به انسولین هستند را بهبود می‌بخشد و از دیابت نوع 2 پیشگیری می‌کند. 

4. درمان گلو درد با سرکه سیب

گلو درد یکی از آن دردهای آزاردهنده است، به خصوص زمانی که باید در جمعی صبحت کنیم و یا به یک قرار کاری مهمی برویم. اما نگران نباشید، از آنجا که سرکه سیب خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری دارد، می تواند گلو درد شما را که در اثر سرما خوردگی به وجود آمده، درمان کند. بدین منظور یک چهارم فنجان سرکه سیب را با یک چهارم فنجان آب گرم ترکیب و آن را قرقره کنید. 

5. درمان سینوزیت با سرکه سیب

یکی دیگر از نشانه‌های سرما خوردگی گرفتگی بینی است. برای درمان گرفتگی بینی مخلوطی از آب و سرکه سیب را بنوشید، این کار سینوس‌های شما را پاک و راه نفس کشیدن را باز می‌کند. 

6. سم زدایی بدن با سرکه سیب

اگر می‌خواهید یک دوره سم زدایی برای بدن‌تان شروع کنید، روزانه یک الی دو قاشق سرکه سیب به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این کار گردش خون در غدد لنفاوی را افزایش می‌دهد و ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. 

آیا سرکه سیب برای جلوگیری از کرونا مفید است؟ 

بله، با توجه به اینکه سرکه سیب خاصیت ضد ویروسی دارد و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد، برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نیز بسیار مفید است. 

7. افزایش انرژی بدن با سرکه سیب

اگر در طول روز مدام احساس خستگی می‌کنید و انرژی لازم برای انجام کارهای‌تان را ندارید، ترکیب زیر را امتحان کنید. به دو فنجان آب دو قاشق سرکه سیب اضافه کنید، مقداری عسل نیز برای شیرین شدن این نوشیدنی به آن اضافه کنید.  این خاصیت سرکه سیب به دلیل وجود پتاسیم در آن است. 

8. درمان سکسکه با سرکه سیب

هر زمان که دچار سکسکه شدید و با هیچ روشی بند نیامد، یک قاشق چای خوری سرکه سیب بخورید. 

9. کاهش وزن با سرکه سیب

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا سرکه سیب در لاغری موثر است؟ جواب ما به این سوال مثبت است. 

سرکه سیب حاوی استیک اسید است. استیک اسید اشتهای شما را کاهش داده و سوخت ساز بدن را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب سرکه سیب به لاغری کمک می‌کند. 

10. درمان قارچ‌های پوستی با سرکه سیب

بارها اشاره کردیم که سرکه سیب دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتری است. جالب است بدانید سرکه سیب خواص ضد قارچی هم دارد. می‌توانید از سرکه سیب به عنوان یک ماده طبیعی برای درمان قارچ‌های پوستی بهره ببرید. بدین منظور روزی دو مرتبه، پنبه آغشته به سرکه سیب را به نواحی که درگیر قارچ پوستی شده‌اند، بمالید.

11. درمان پوکی استخوان با سرکه سیب

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید سرکه سیب به جذب کلسیم کمک می‌کند. همان طور که می‌دانید کلسیم مهم‌ترین نقش را در پیشگیری از پوکی استخوان ایفا می‌کند. بدین منظور می‌توانید در هر وعده غذایی یک قاشق سرکه سیب بنوشید.

12. کاهش سرعت فرآیند پیری با سرکه سیب

سرکه سیب با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، فرآیند پیر شدن سلول‌های بدن را به تاخیر می‌اندازد. بدین منظور می‌توانید برای کاهش چین و چروک صورت به صورت موضعی از محلول رقیق شده سرکه سیب و آب استفاده کنید. 

13. از بین بردن رادیکال های آزاد با سرکه سیب

همانطور که گفتیم سرکه سیب سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها که در میوه‌ها و سبزیجات هم یافت می‌شوند، با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد از عوامل ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان، زخم معده، اختلالات سیستم ایمنی و.... هستند. 

14. درمان حالت تهوع و استفراغ با سرکه سیب

ترکیب سرکه سیب و عسل خالص با مقدار مساوی، حالت تهوع و استفراغ را درمان می‌کند. برای قورت دادن این ترکیب حتما از آب استفاده کنید. 

15. درمان گرفتگی عضلات با سرکه سیب

اگر عضله ای از بدن‌تان دچار گرفتگی شد، مقداری سرکه سیب به صورت موضعی روی آن محل بمالید. 

16. درمان آلرژی با سرکه سیب

سرکه سیب یک آنتی هیستامین طبیعی است. ترکیب یک فنجان آب و یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را هر روز بنوشید تا علائم آلرژی‌تان برطرف شود. 

17. درمان عفونت مجاری ادراری با سرکه سیب

برای درمان عفونت مجاری ادراری، یک فنجان سرکه سیب را به آب وان حمام اضافه کنید. 

18. درمان تاول با سرکه سیب

روزانه دوبار پنبه آغشته به سرکه سیب را به محل مورد نظر بمالید. 

19. درمان سؤ هاضمه با سرکه سیب

اگر از سؤ هاضمه رنج می برید، داخل آبی که هر روز می‌نوشید چند قطره سرکه سیب بریزید.  

20. درمان علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک با سرکه سیب

شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که آیا سرکه سیب برای خانم‌ها و بیماری‌های زنانه مفید است یا خیر؟ 

جواب این سوال مثبت است، بدین منظور یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و قبل هر وعده غذا بنوشید. 

خواص سرکه سیب برای تمیزکنندگی و نظافت

آیا می‌توان از سرکه سیب در نظافت خانه استفاده کرد؟ 

برای پاسخ به این سوال، کافی است به مطالب زیر نگاهی بیندازید تا حیرت زده شوید:

تمیز کردن خانه با سرکه سیب
تمیز کردن سطوح با سرکه سیب

1 . سرکه سیب یک پاک کننده همه کاره است

اگر برای تمیز کردن خانه از محلول‌های شیمیایی که اغلب سمی هستند، استفاده می‌کنید و بوی نامطبوع آن‌ها شما را آزار می‌دهد، بهتر است به یک تمیز کننده طبیعی روی بیاورید. کافی است ترکیب سرکه سیب و آب را در یک اسپری بریزید و استفاده کنید. 

2 . از بین بردن بوی نامطبوع با سرکه سیب

تقریبا هیچ بوی نامطبوعی وجود ندارد که بتواند در برابر سرکه سیب مقاومت کند. از بوی سوختگی گرفته تا بوی نم حمام. بدین منظور یک کاسه را که در آن سرکه سیب ریخته‌اید، در محلی که بوی نامطبوعی وجود دارد قرار دهید. تا زمانی که بوی نامطبوع از بین نرفته است، کاسه را در آنجا قرار دهید.  

3 . ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات با سرکه سیب

میوه و سبزیجات تازه را می‌توانید با سرکه سیب ضد عفونی کنید. سرکه سیب باکتری سالمونلا را که در سبزیحات تازه وجود دارد از بین می‌برد و سموم ضد آفت که ممکن است روی میوه‌ها وجود داشته باشند را کاملا می‌زداید.   

3 . از بین بردن لکه جوهر با سرکه سیب

یک تکه پارچه را با مقداری سرکه سیب قوی آغشته کنید و روی محلی که جوهر ریخته شده بکشید. 

4 . تمیز کردن مخزن اتو

اگر مدت زمان زیادی مخزن اتو را تمیز نکنید، متوجه می‌شوید هنگام اتو کردن، دانه‌های ریز سفید رنگی روی لباس‌ها به جا می‌ماند که رسوبات آب است. برای رفع این مشکل، در مخزن اتو مقداری سرکه سیب بریزید و حدود دقیقه آن را در حالت بخار نگه دارید، پس از آن سرکه سیب را خالی کنید و در مخزن اتو آب بریزید و ده دقیقه در حالت بخار نگه دارید. 

5 . پاک کردن چسب از تیغه قیچی با سرکه سیب

می‌توانید برای پاک کردن آثار چسب از تیغه قیچی، از سرکه سیب استفاده کنید. 

6 . پاک کردن موم شمع با سرکه سیب

اگر روی قسمتی از لباس و یا فرش موم شمع چسبیده است، کافی است دستورالعمل زیر را اجرا کنید.  ابتدا قسمتی را که موم چسبیده است، با کمک یک سشوار گرم کنید. موم‌های ذوب شده را با دستمال پاک کنید، سپس با استفاده از ترکیب مساوی آب و سرکه سیب باقی موم‌ها را پاک کنید. 

7 . زدودن کپک وان حمام با سرکه سیب

برای این کار از ترکیب آب و سرکه سیب با نسبت‌های مساوی استفاده کنید. 

8 . تمیز کردن مخزن ماشین لباس شویی با سرکه سیب

برای این کار، دو فنجان از سرکه سیب را داخل مخزن ماشین لباس شویی بریزید و آن را روشن کنید. 

9 . زدودن چربی‌های آشپزخانه با سرکه سیب

برای پاک کردن چربی‌های گاز و سطوح آشپزخانه از محلول آب و سرکه سیب با نسبت مساوی استفاده کنید.

10 . تمیز کردن یخچال با سرکه سیب

می‌توانید با استفاده از اسپری محلول آب و سرکه سیب کپک‌های یخچال را از بین ببرید، همچنین این محلول بوی نامطبوع یخچال را از بین می‌برد.

11 . تمیز کردن کتری چای با سرکه سیب

اگر رسوبات آب در کتری جمع شده است و می‌خواهید آن‌ها را از بین ببرید، سه فنجان سرکه سیب را داخل کتری بریزید و پنج دقیقه بجوشانید. به مدت یک شب تا صبح کتری را نشویید و اجازه دهید سرکه سیب در آن بماند.  

12. کندن برچسب با سرکه سیب

اگر می‌خواهید برچسب محصولی را جدا کنید اما جای چسب آن و یا مقداری از برچسب باقی می‌ماند، از سرکه سیب استفاده کنید. روی محل مورد نظر مقداری سرکه سیب بزنید و بعد از بیست دقیقه با کارد آن را جدا کنید. 

13 . از بین بردن لکه های لیوان با سرکه سیب

برای این کار، لیوان‌ها را همراه با مقداری سرکه سیب بشویید و یا مقداری سرکه سیب به ماشین ظرفشویی اضافه کنید. 

14 . تمیز کردن تخته آشپزی با سرکه سیب

اگر زیاد از تخته آشپزی استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید مواد غذایی ریز و باکتری‌ها در لابه لای منافذ تخته به خصوص تخته‌های چوبی نفوذ می‌کند. بدین منظور می‌توانید با یک پارچه آغشته به سرکه سیب تخته را تمیز کنید.

15 . حفظ رنگ لباس‌ها با سرکه سیب

برای حفظ رنگ لباس‌ها هنگام شستشوی آن‌ها مقداری سرکه سیب استفاده کنید. 

16 . تمیز کردن لوازم دیجیتالی با سرکه سیب

برای از بین بردن جرم‌ها و لکه‌های روی تلفن همراه، کامپیوتر و تبلت یک دستمال پارچه‌ای که با سرکه سیب نم‌دار شده است، روی آن‌ها بکشید. 

17 . از بین بردن لکه های فرش و وسایل پارچه‌ای

برای این کار به مقداری سرکه سیب، دو قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید و روی لکه‌ها بکشید.

18 . باز کردن راه آب‌ها با سرکه سیب

با استفاده از نصف فنجان جوش شیرین و نصف فنجان سرکه سیب راه آب‌ها را باز کنید. 

19. درخشان کردن سطوح چوبی با سرکه سیب

ترکیب یک چهارم فنجان سرکه سیب، دو فنجان آب و دو قاشق غذا خوری روغن زیتون سطوح چوبی را براق و درخشان می‌کند.

خواص سرکه سیب برای زیبایی

در ادامه به بررسی خواص سرکه سیب بر روی زیبایی پوست می‌پردازیم:

1 . درمان شوره سر با سرکه سیب

سرکه سیب PH پوست سر را تنظیم و رشد مخمرها را که عامل اصلی شوره هستند، متوقف می‌کند.  بدین منظور یک چهارم فنجان سرکه سیب را با چهار فنجان آب مخلوط کنید و موهای خود را با این محلول بشویید. 

2 . درمان جوش با سرکه سیب

از آن جا که سرکه سیب خاصیت ضد باکتری دارد می‌تواند برای از بین بردن جوش‌های صورت موثر باشد.  مقداری سرکه سیب را با آب رقیق کنید و به صورت موضعی روی جوش‌ها بمالید. همچنین استفاده خوراکی از سرکه سیب ناخالصی‌ها و سموم پوست را از بین می‌برد. 

3 . از بین بردن بوی بد دهان با سرکه سیب

برای خلاص شدن از بوی بد دهان، یک قاشق چای خوری سرکه سیب بخورید یا با مقداری از آن قرقره کنید. این کار باکتری‌های مولد بوی بد دهان را می‌کشد. 

4 . فواید سرکه سیب برای مو

آیا سرکه سیب برای مو مفید است؟ بله، برای بهره بردن از فواید سرکه سیب برای مو، پس از استفاده از شامپو، موهای‌تان را با ترکیب یک قاشق غذا خوری سرکه سیب و یک فنجان آب بشویید. سرکه سیب موهایتان را نرم و درخشان می‌کند. 

سرکه سیب برای مو
فواید سرکه سیب برای مو

5 .از بین بردن آثار کبودی با سرکه سیب

از آن جا که سرکه سیب خاصیت ضد التهابی دارد می‌تواند کبودی‌هایی که بعد از مدتی بنفش رنگ می‌شوند، از بین ببرد و یا حداقل آن‌ها را کمرنگ‌تر کند. 

6. درمان زگیل با سرکه سیب

برای از بین بردن زگیل، یک تکه پنبه آغشته به سرکه سیب را به محل مورد نظر بمالید و اجازه دهید یک شب تا صبح بماند.

7. از بین بردن بوی بد پا با سرکه سیب

سرکه سیب می تواند PH پوست را متعادل کند.  متعادل کردن PH پوست باکتری‌های مولد بوی بد پا و حتی بدن را از بین می‌برد. بدین منظور یک دستمال آغشته به سرکه سیب را روی پاهای خود بکشید. 

8. کاهش پیچ خوردگی مو با سرکه سیب

سرکه سیب برای مو خواص زیادی دارد که یکی از آن‌ها کاهش پیچ خوردگی و گره خوردگی موهاست.  سرکه سیب موها را صاف کرده و شانه کردن موها را آسان‌تر می‌کند.  بدین منظور می‌توانید موهای‌تان را با ترکیب یک قاشق غذا خوری سرکه سیب و یک فنجان آب بشویید.

9. درمان خارش و خشکی پوست سر با سرکه سیب

اغلب باکتری‌ها و قارچ‌ها باعث خارش و خشکی پوست سر می‌شوند. سرکه سیب با خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی خود می‌تواند خشکی و خارش پوست سر را درمان کند. کافی است مانند آنچه در مورد قبلی گفته شد از سرکه سیب استفاده کنید. 

10. درمان آفتاب سوختگی با سرکه سیب

اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید و پوست‌تان ملتهب شده است، ابتدا محل مورد نظر را با آب بشویید. حال مقداری سرکه سیب روی موضع مورد نظر بمالید. سرکه سیب قرمزی پوست ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. 

خواص سرکه سیب و عسل چیست؟ 

افزودن مقداری عسل به سرکه سیب، علاوه بر اینکه طعم خوشایندی به آن می‌دهد خواص زیادی نیز دارد. ترکیب عسل و سرکه سیب سوزش سر دل را درمان، اسید معده را متعادل و به طور کلی سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. 

همچنین ترکیب عسل و سرکه سیب فرآیند لاغر شدن را سرعت می‌بخشد. 

خواص سرکه سیب با عسل
خواص سرکه سیب با عسل

طرز استفاده و نوشیدن صحیح سرکه سیب

  • از آن جا که سرکه سیب اسیدی است، قبل از نوشیدن آن را با آب رقیق کنید، تا به مینای دندان و بافت دهان، گلو و معده آسیبی وارد نشود. 
  • برای استفاده از سرکه سیب در غذاها آن را به سوپ اضافه کنید، یا به جای سس، به عنوان چاشنی سالاد از آن استفاده کنید. 
  • اگر می‌خواهید از سرکه سیب برای لاغری استفاده کنید، یک ساعت قبل از غذا آن را بنوشید تا بیشتر احساس سیری کنید. 
  • ‏بهترین نحوه مصرف سرکه سیب آن است که دو قاشق چای خوری از آن را به یک لیوان آب اضافه کنید. می‌توانید روزانه تا سه مرتبه از آن بنوشید. 
  • ‏اگر معده‌ای حساس دارید از مصرف سرکه سیب به صورت ناشتا پرهیز کنید و اگر مبتلا به زخم معده یا فلج معده هستید، قبل از مصرف سرکه سیب با پزشک خود مشورت کنید.
  • سرکه سیب می‌تواند با برخی از داروهای درمان دیابت، دیگوکسین و برخی داروهای مدر تداخل ایجاد کند، لذا قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.  
طرز استفاده از سرکه سیب
نحوه استفاده از سرکه سیب

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی