تهران

از خواص تخم کتان برای لاغری و سلامتی غافل نشوید + طرز مصرف

خواص تخم کتان
بیشتر افراد تخم کتان را برای لاغری می‌شناسند. جدا از اینکه تخم کتان برای کاهش چربی و کاهش وزن موثر است، فواید بسیار زیاد دیگری هم دارد که البته نکته مهمی که باید بدانید این است که طریقه مصرف تخم کتان چگونه است و چه موقع بهتر است که مصرف شود. همه چیز درباره تخم کتان و نحوه استفاده از آن در تیجور.

از خواص تخم کتان برای لاغری و سلامتی غافل نشوید

از اولین باری که تخم کتان به عنوان یک ماده غذایی مصرف شد، نزدیک به 6000 سال می گذرد. امروزه یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تخم کتان در تولید روغن‌های نباتی و روغن کتان است. تخم کتان که به آن بذر کتان هم گفته می‌شود، دانه‌ای ریز است که در رنگ‌های قهوه‌ای، زرد و طلایی یافت می‌شود. این گیاه بیشتر در مناطقی از اروپا و آسیا کشت می‌شود.

این دانه ریز، خواص فراوانی برای بدن و درمان برخی بیماری‌ها دارد که احتمالا کمتر شنیده‌اید و یا شاید اصول استفاده صحیح از تخم کتان را ندانید. در این مقاله به طور کامل تخم کتان را بررسی کرده‌ایم. همراه ما باشید با مقاله همه چیز درباره تخم کتان.

همه چیز در مورد تخم کتان
همه چیز درباره تخم کتان

ترکیبات تخم کتان

  • تخم کتان سرشار از آلفا لینولنیک اسید (ALA) می‌باشد که دسته‌ای از اسیدهای چرب امگا 3 است. 
  • همچنین تخم کتان دارای فیبر، ویتامین B1 و منگنز می‌باشد.
  • هنوز ماده غذایی در دنیا یافت نشده که به اندازه تخم کتان لیگنان داشته باشد. تخم کتان هفت برابر کنجد لیگنان دارد. لیگنان‌ها که ترکیباتی شیمیایی داخل گیاهان هستند از تولید ترکیبات زیان آوری مثل رادیکال‌های آزاد و اسیدهای چرب آزاد جلوگیری می‌کنند. 
  • کاهش سطح لیگنان در بدن احتمال بروز سرطان سینه، سرطان تخمدان، پوکی استخوان و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

طبع تخم کتان

تخم کتان طبعی گرم و خشک دارد.

تخم کتان سرد است یا گرم؟
تخم کتان سرد است یا گرم؟ 

مصلحات تخم کتان

مصلحات تخم کتان آب انار، آب زرشک و آب میوه‌های ترش مزه هستند.

خواص تخم کتان برای لاغری

تخم کتان سرشار از امگا 3، امگا 6 و فیبر می‌باشد که در لاغری نقش مهمی دارند. تخم کتان از آن دسته دانه‌های روغنی است که می‌توانید برای لاغر شدن روی آن حساب باز کنید. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه از بذر کتان برای لاغری استفاده کنیم؟
در ادامه قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم. همراه ما باشید.

خواص تخم کتان برای لاغری
خواص تخم کتان برای لاغری

طریقه مصرف تخم کتان برای لاغری

  • روش اول مصرف تخم کتان برای لاغری

بهترین زمان مصرف تخم کتان برای لاغری نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی اصلی می‌باشد. به این منظور یک قاشق پودر تخم کتان را به همراه یک لیوان پر آب میل کنید. تخم کتان به دلیل فیبر بالا، باعث اشغال حجم زیادی از معده می‌شود، در نتیجه شما کمتر احساس گرسنگی می‌کنید و کالری کمتری مصرف می‌کنید. همین روند کاهش کالری به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کند.

  • روش دوم مصرف تخم کتان برای لاغری

در این روش می‌توانید پودر تخم کتان را در حین غذا خوردن مصرف کنید. این کار سرعت هضم غذا را کاهش داه و در نتیجه غذا مدت زمان بیشتری در معده می‌ماند و به تدریج وارد روده‌ها می‌شود و شما مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کنید.

چگونه از تخم کتان برای لاغری استفاده کنیم؟
چگونه از تخم کتان برای لاغری استفاده کنیم؟ 

فواید تخم کتان برای سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها

  1. کاهش قند خون با تخم کتان - همانطور که گفتیم تخم کتان غنی از فیبر است. این فیبر قند خون را کاهش داده و به کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک بسیاری می‌کند. 
  2. کاهش کلسترول خون با تخم کتان - تخم کتان موجب پایین آمدن کلسترول خون می‌شود.
  3. پیشگی از پوکی استخوان با تحم کتان - اسیدهای چرب امگا 3 موجود در تخم کتان، تحلیل‌های استخوانی را کاهش می‌دهد، در نتیجه از پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌شود.
  4. پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان با تخم کتان - تخم کتان غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.
  5. بهبود علائم یائسه‌گی در زنان با تخم کتان - زنان وقتی به یائسگی نزدیک می شوند، دچار گر گرفتگی می شوند که بسیار آزار دهنده است.
  6. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از تخم کتان گر گرفتگی زنان یائسه را کاهش می‌دهد. به این منظور روزانه 40 گرم تخم کتان مصرف کنید.
  7. در طب سنتی از روغن بذر کتان نیز استفاده‌های فراوانی می شود. برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما روزانه می‌توانید از این روغن استفاده کنید.
  8. بهبود التهابات پوستی با تخم کتان - همچنین روغن بذر کتان التهابات پوستی و آفتاب سوختگی‌ها را نیز بهبود می‌دهد.
  9. درمان شکنندگی موها و ناخن‌ها با تخم کتان - اگر موها و ناخن‌های شکننده‌ای دارید، از خواص روغن تخم کتان غافل نشوید. روغن تخم کتان از شکستن موها و ناخن‌ها جلوگیری و آن‌ها را مقاوم می‌سازد.
  10. پیشگیری از خشکی چشمم با تخم کتان - مصرف منظم تخم کتان از آنجا که دارای اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد، از سندرم خشکی چشم جلوگیری می‌کند.
  11. تقویت سیستم ایمنی بدن با تخم کتان - اسیدهای چرب امگا 3 و لیگنین موجود در تخم کتان، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس جلوگیری می‌کند.
فواید تخم کتان
فواید تخم کتان

نحوه استفاده از تخم کتان

چگونه تخم کتان را دم کنیم؟

یکی از روش‌های استفاده از تخم کتان دم کردن آن است.

  • برای تهیه دمنوش تخم کتان دو قاشق غذا خوری از تخم کتان را داخل یک لیتر آب جوش بریزید.
  • بعد از سی دقیقه دمنوش شما آماده است.

این دمنوش برای روشن شدن پوست، سوزاندن چربی شکم، پاکسازی روده‌ها، کاهش نفخ و رفع یبوست مناسب است.

همچنین می‌توانید تخم کتان را به آبمیوه، سالاد، سوپ،ماست، دوغ و سس گوجه فرنگی اضافه کرده و سپس میل کنید.

مقدار مناسب و میزان مجاز مصرف تخم کتان در غذاها برای افراد بزرگسال یک قاشق سوپ خوری می‌باشد.

فواید دمنوش تخم کتان
فواید دمنوش تخم کتان

در مصرف تخم کتان احتیاط کنید

  • اگر دارای التهابات روده و یا سندرم روده تحریک پذیر هستید، تخم کتان مصرف نکنید.
  • زنان باردار و شیرده از مصرف تخم کتان اجتناب کنند. 
  • زنان مبتلا به اندومتریوز، تخمدان پلی کیستیک و فیبرویید و همچنین مردان مبتلا به سرطان پروستات تخم کتان مصرف نکنند.
  • توجه داشته باشید تخم کتان آسیاب شده را برای مدت طولانی نگه داری نکنید، زیرا باعث اکسیده شدن آن می‌شود. دانه‌های تخم کتان را به هنگام مصرف و به مقدار نیاز آسیاب کنید.
  • تخم کتان را حتما با مقدار آب کافی مصرف کنید تا دچار انسداد روده نشوید.
عکس گیاه کتان
عکس گیاه کتان

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی