تهران

دلیل جوش صورت نوزاد و راههای پیشگیری از آن

دلیل جوش صورت در نوزادان و راههای درمان آن
جوش های پوستی در نوزادان تازه متولد شده می تواند زمینه بروز نگرانی برای پدر و مادر را فراهم کند اما طبق نظریه های متخصصین پوست بیشتر این جوش ها نرمال بوده و جای نگرانی ندارد و اکثرا به مرور بهبود می یابند. بیشتر دلیل عمده این جوش ها را عوامل تاثیر گذار هورمونی می دانند.

دلیل جوش صورت نوزاد و راههای پیشگیری از آن

پوست صورت نوزادان بسیار لطیف و نرم است. ولی در برخی مواقع شاهد ایجاد جوش و قرمزی پوست آنها هستیم. اینکه چه عاملی باعث ایجاد جوش و قرمزی صورت نوزادان می شود بحثی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
جوش های موجود در صورت نوزادان ممکن است با قرمزی و التهاب همراه باشد یا اینکه به صورت جوش های ریز و سفید رنگ مشاهده شود در برخی موارد هم ممکن است شبیه به جوش های دوران نوجوانی به نظر برسد. با اینکه وجود انواع جوش در صورت کودک ممکن است که به نظر غیر طبیعی برسد، اما امری بسیار رایج بوده و جایی برای تعجب ندارد. همانگونه که در ورود به دوره نوجوانی تغییرات هورمونی رخ می دهد، در نوزاد نیز به منظور هماهنگی با دنیای خارج از رحم مادر، یک سری تغییرات هورمونی اتفاق می افتد که جوش صورت نوزاد یکی از این نشانه هاست.

جوش های صورت در نوزادان
جوش صورت در نوزادان


در صورت نوزادان به نسبت سن آنها، دو نوع آکنه مشاهده می شود. یک نوع از آکنه که مربوط به دوران تولد تا سه سالگی است و با نام علمی Neonatal acne شناخته می شود و بروز آن کاملا طبیعی می باشد. آکنه نوزادی نوعی بیماری خوش خیم پوستی است که در حدود 20 درصد از نوزادان مشاهده می شود.

 

جوش صورت در نوزادان
 نوع Neonatal acne جوش صورت در نوزادان تا سه ماهگی


نظر کیتی پایل متخص کودکان در کلینیک UCHealth Pediatric Care کلرادوی آمریکا در خصوص جوش صورت نوزادان:
"دلیل بروز جوش در صورت نوزادان به طور دقیق مشخص نیست، اما به احتمال زیاد می تواند ناشی از تحریک غدد چربی نوزاد در اثر هورمون های موجود در بدن مادر باشد یا امکان دارد واکنش التهابی به مخمرهایی که در پوست نوزاد جمع می شوند باشد."
اما چنانچه نوزاد شما بزرگتر از سه ماهه است، امکان ابتلا به نوع دیگری از جوش و آکنه نوزادی تحت عنوان acne  Infantile برایش محتمل است، بویژه که اگر جوش ها متورم تر، قرمزتر و چرکی باشند. این نوع از جوش نوزادی در حدود یک پنجم از نوزادان مشاهده می شود.

جوش صورت در نوزادان
 نوع acne  Infantile جوش در صورت نوزادان


این در حالی است که اغلب جوش های بوجود آمده در سه ماهه اول زندگی نوزاد به صورت خودبخودی محو می گردند، اما جوش های ایجاد شده بعد از سه ماهگی اغلب ماندگاری بیشتری داشته و ممکن است نسبت به جوش های بدو تولد شدیدتر بوده باشند و باید برای پیشگیری از تبدیل آنها به اسکار، درمان شوند.


دلیل بروز جوش های نوزادی چیست؟

جوش های نوزادی از مشکلات پوستی رایج در میان نوزادان هستند که دلیل ثابت و مشخصی برای آنها ذکر نشده و به دلیل ناشناخته بودن دلایل آن، درمان خاصی نیز برایش وجود ندارد. ولی از مهم ترین دلایل محتمل برای جوش های نوزادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
هورمون ها: می توان همانند جوش های دوران نوجوانی، هورمونها را مقصر در بروز جوش ها و آکنه های نوزادی هم دانست. ولی در این دوران این هورمون های مادر است که در طول ماه های پایانی بارداری بر پوست نوزاد تاثیر می گذارد. در اواخر دوران بارداری هورمون ها از طریق جفت به نوزاد انتقال یافته و می توانند باعث تحریک غدد چربی روی پوست نوزاد شوند که این پروسه منجر به ایجاد جوش های نوزادی می شود.
در نوزادان دارای سن بالای سه ماهگی، هورمون های موجود در بدن خود نوزاد به دلیل رشد بی رویه غدد چربی باعث ایجاد جوش های نوزادی می شوند.
مخمر:مالاسزیا یک مخمر می باشد که اغلب بر روی پوست تجمع می یابد و گاها موجب بروز واکنش های التهابی در نوزاد شده و منتهی به ایجاد جوش های نوزادی می شود.


راههای درمان جوش صورت نوزاد

به دلیل اینکه پوست نوزادان حساس است، پس نمی توان از هر روشی برای درمان و از بین بردن جوش های نوزادی استفاده کرد. و باید از روشهایی توام با ملایمت و نرمی استفاده شود. برای درمان جوش های پوستی نوزادی نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • از مالیدن چیزی روی پوست و هم چنین دست زدن یا کندن جوشهای صورت نوزاد خود داری نمایید. این عمل ممکن است سبب آسیب به پوست نوزاد می شود و باعث تسهیل ورود میکروب ها و بالا رفتن امکان عفونت گردد.
  • در صورتی که روی پوست صورت نوزاد خود جوش یا آکنه مشاهد کردید، سعی کنید پوست او را مرتبا شسته و از انواع رطوبت رسان ها استفاده نمایید. مواد شوینده ای که بکار می برید باید ملایم بوده و عاری از هر گونه رایحه ای باشند. بهتر است از لوسیون و مرطوب کننده ملایم مخصوص پوست نوزادان استفاده نمایید.
  • خشکی هوا می تواند شرایط جوش های نوزادی را وخیم تر نماید برای کنترل خشکی محیط از دستگاه بخور استفاده کنید تا با فراهم کردن محیط مرطوب، به حفظ رطوبت پوست نوزاد کمک کرده باشید.

مسلما مراجعه به متخصص اطفال  عاقلانه ترین روش خواهد بود و پزشک می تواند توصیه های مفیدی را با در نظر داشتن شرایط نوزاد به شما ارائه دهد. و هم چنین در صورت لزوم می تواند دوز دارویی مناسب برای نوزاد را تجویز نماید. در صورتی که جوش نوزادی وخیم باشد و درمان نگردد، می تواند احتمال تبدیل به اسکار در پوست نوزاد را افزایش دهد.

 

مطلب مفید بود؟
1
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی