تهران

در جشنواره فیلم فجر امسال چه گذشت

فیلم فجر 98
امسال سی و هشتمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر بود. هنرمندان زیادی به عنوان نامزد دریافت سیمرغ در بخش های مختلف معرفی شده بودند که در بین آن ها بیشترین سیمرغ بلورین به عوامل فیلم شنای پروانه و فیلم روز صفر اهدا شد. در این بخش به معرفی برندگان امسال خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

در جشنواره فیلم فجر امسال چه گذشت؟

جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از رخ داد های مهم فرهنگی کشور ما می‌باشد که هر ساله اجرا می‌شود. این جشنواره هر سال در نیمه بهمن ماه با حضور فیلم های مختلف برگزار می‌شود. اولین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن سال 1361 برگزار شد و پس از آن به صورت مداوم هر سال در بهمن ماه اجرا  شده است. جایزه جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین است که شرکت کنندگان در بخش های مختلف برای رسیدن به آن با یکدیگر رقابت می‌کنند. در کنار سیمرغ بلورین جوایز دیگری همانند دیپلم افتخار و لوح زرین نیز وجود دارند که رقابت بر سر دریافت آن ها نیز انجام می‌گیرد. 
بر اساس آمار و اطلاعات موجود تا جشنواره سی و هفتم رکورد بیشترین سیمرغ بلورین بهترین فیلم را ابراهیم حاتمی‌کیا و رکورد بیشترین سیمرغ بلورین کارگردانی را مجید مجیدی داشته اند. در سال 1398  38 امین جشنواره فیلم فجر  برگزار شد. 

جشنواره فیلم فجر 98 

جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال نیز همانند سال های گذشته در نیمه بهمن ماه آغاز شد که در آن برندگان حاضر جوایز خود را دریافت کردند. 
در این جشنواره سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگر به فیلم شنای پروانه به تهیه کنندگی آقای رسول صدرعاملی تعلق گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در جشنواره فیلم فجر 98 به فیلم سینمایی روز صفر ساخته آقای سعید ملکان داده شد. 
در روز اختتامیه این جشنواره سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران اعطا شد به سعید ملکان بخاطر فیلم روز صفر و همچنین محمد حسین مهدویان برای فیلم درخت گردو

 

رکورد داران جشنواره فیلم فجر 98 

در جشنواره امسال دو فیلم شنای پروانه و روز صفر بسیار خوش درخشیدند و توانستند در بسیاری از زمینه ها جوایز مربوطه را دریافت کنند.
 فیلم شنای پروانه به کارگردانی آقای محمد کارت در کنار فیلم خورشید مجید مجیدی به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشگران معرفی شدند. فیلم سینمایی روز صفر سعید ملکان و شنای پروانه محمد کارت هریک 5 سیمرغ بلورین را در این جشنواره به خود اختصاص دادند و توانستند نام خود را به عنوان بهترین های جشنواره فیلم فجر 98 به ثبت برسانند. پس از این دو فیلم، فیلم خورشید آقای مجید مجیدی در رتبه دوم رده بندی جشنواره قرار گرفت. فیلم خورشید موفق به کسب 3 سیمرغ بلورین در این سری رقابت های بین المللی شد. جایگاه سوم دریافت بیشترین تعداد سیمرغ در جشنواره فیلم فجر 98 به طور اشتراکی به سه فیلم درخت گردو برای محمد حسین مهدویان، فیلم خروج آقای ابراهیم حاتمی کیا و فیلم پوست آقایان بهمن و بهرام ارک تعلق گرفت. این فیلم ها هر کدام موفق به کسب 2 سیمرغ در جشنواره فیلم فجر امسال شدند. 

فیلم های برنده سیمرغ در جشنواره فیلم فجر 98

در این دوره از جشنواره فیلم فجر به غیر از فیلم های نام برده شده تا به حال، سه فیلم دیگر نیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین این دوره جشنواره شدند. فیلم تومان آقای مرتضی فرشباف، فیلم ابر بارانش گرفته برای آقای مجید برزگر و فیلم آبان یازده 60 برای آقای مهرداد خوشبخت  هرکدام موفق به کسب یک سیمرغ در جشنواره فیلم فجر شدند. 

 

جشنواره فیلم فجر 98 چگونه گذشت؟

فیلم فجر

مراسم اختتامیه  سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال نیز در سالن همایش های برج میلاد با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و پیشکسوتان و همچنین افراد علاقمند به این حوزه در روز 22 بهمن ماه ساعت 18:45 دقیقه آغاز شد. 
در کنار افراد علاقمند که با تهیه بلیط در سالن حضور پیدا کرده بودند افرادی از مسئولان و هنرمندان کشورمان نیز در سالن حضور داشتند. افرادی مانند سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، دکتر حناچی شهردار تهران، منوچهر شاهسواری، همایون اسعدیان، محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی، فریدون جیرانی، جواد عزتی، مجید مجیدی، هومن بهمنش، رسول صدرعاملی، نرگس آبیار، محمد مهدی عسگرپور، ندا جبرائیلی، محمد کارت، مصطفی رزاق کریمی، کامران ملکی، مهران غفوریان، علی شادمان‌فر، مسعود امینی تیرانی، غلامرضا موسوی و بسیاری از افراد معروف و مشهور دیگر. 

فیلم فجر 98


اجرای این جشنواره بر عهده محمدرضا شهیدی فر قرار داشت. در ابتدا پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود ملی کشورمان و همچنین ادای احترام به شهیدان اخیر از جمله شهید قاسم سلیمانی، مجری جشنواره اقدام به معرفی نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین در این دوره در حوزه مواد تبلیغات کرد که در این میان با داوری آقایان محمد روح الامین، امیر شیبان خاقانی، حبیب مجیدی تیزرهای تبلیغاتی منتخب سیمرغ بلورین خود را دریافت کردند. سیمرغ بلورین بهترین عکس اهدا شد به مریم تخت کشیان برای فیلم "غلامرضا تختی" و سیمرغ بلورین بهترین پوستر اهدا شد به محمد تقی پور برای فیلم "23 نفر" همچنین در این بخش سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به امید میرزایی برای فیلم "شاه کش" تعلق گرفت. 

فیلم کوتاه و مستند

سیمرغ بلورین در بخش فیلم های کوتاه داستانی با داوری مهدی جعفری، مصطفی رزاق کریمی، هادی مقدم دوست، روح الله حجازی و فرشته طائرپور اهدا شد به  فیلم "دابر" سعید نجاتی
سیمرغ بلورین در بخش بهترین فیلم مستند اهدا شد به  سام کلانتری کارگردان و تهیه کنندگان محمد شکیبانیا،محسن شاه محمد میراب برای فیلم "جایی برای فرشته ها نیست". 
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در بین نامزدهای این بخش به دست آقای بامداد افشار برای فیلم پوست رسید. 
دارنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین آقای اسماعیل علیزاده شدند به خاطر فعالیت خوب در فیلم شنای پروانه.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم بردای نیز اهدا شد به آقای مرتضی نجفی بخاطر فیلم برداری فیلم تومان.

بهترین بازیگر مکمل مرد-امیر آقایی
بهترین بازیگر مکمل مرد-امیر آقایی

اقای امیر آقایی با دریافت سیمرغ بلورین توانستند عنوان بهترین بازیگر مکمل مرد را در جشنواره فیلم فجر 98 بهه خود اختصاص دهند. در این بخش بازیگران دیگری همانند جواد عزتی برای فیلم آتابای، ارشیا نیک‌بین برای فیلم ابر بارانش گرفته، مجتبی پیرزاده برای فیلم تومان، بابک کریمی برای فیلم سینماشهرقصه و نوید پورفرج برای فیلم مغز استخوان نامزد دریافت این سیمرغ بلورین بودند. 

بهترین بازیگر مکمل زن-طناز طباطبایی
بهترین بازیگر مکمل زن-طناز طباطبایی

برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن، بازیگرانی همچون لیلا زارع برای فیلم خون شد، مینو شریفی‌پور برای فیلم درخت گردو، سمیرا حسن‌پور برای فیلم سه‌کام حبس، باران کوثری برای فیلم عامه‌پسند، ستاره پسیانی برای فیلم من می‌ترسم و طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه نامزد بودند که در انتهای خانم طناز طباطبایی موفق به کسب سیمرغ بلورین این بخش شدند. 
سیمرغ بلورین در حوزه انتخاب بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در بین نامزدان حاضر همانند میرسعید مولویان برای فیلم تومان، فرامرز قریبیان برای فیلم خروج، امیر جدیدی برای فیلم روز صفر، علی شادمان برای فیلم مردن در آب مطهر و پیمان معادی برای فیلم درخت گردو به آقای پیمان معادی بازیگر فیلم درخت گردو اعطا شد. 

بهترین بازیگر نقش اصلی زن-نازنین احمدی
بهترین بازیگر نقش اصلی زن-نازنین احمدی

سیمرغ بلوربن بهترین بازیگر نقش اصلی زن اهدا شد به نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته. در این قسمت رقابت ما بین افرادی همچون پریناز ایزدیار برای فیلم سه‌کام حبس، مریم مقدم برای فیلم قصیده گاو سفید، ندا جبرئیلی برای فیلم مردن در آب مطهر و الناز شاکردوست برای فیلم من می‌ترسم قرار داشت.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردان نیز در این دوره جشنواره فیلم فجر به کارگردان فیلم درخت گردو آقای محمد حسین مهدویان اهدا شد. 
بهترین فیلمنامه در این دوره از نگاه داوران فیلمنامه آقایان نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید انتخاب شد. 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی