تهران

راهنمای جامع و کامل گردشگری در لرستان

جاهای دیدنی لرستان با عکس
استان لرستان یکی از استان‌‌های غربی ایران که مرکز آن خرم آباد می‌باشد. این استان به طبیعت بکر و زیبایی که دارد بسیار معروف است و همین باعث شده است که سالانه گردشگران زیادی به لرستان سفر کنند. در این مقاله مناطق دیدنی و گردشگری لرستان را معرفی کردیم و عکس‌های زیبایی نیز از آن‌ها تهیه کردیم.

راهنمای جامع و کامل گردشگری در لرستان

استان لرستان یکی از زیباترین استان‌‌های کشور است که به دلیل طبیعت زیبا و آب و هوای معتدلی که دارد مورد توجه بسیاری از مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته است. خرم آباد که در مرکز این استان قرار گرفته است همانطور که از نامش پیداست شهری خوش آب و هوا می‌باشد، به طوری که به آن لقب شهر چشم‌‌های ایران را داده‌اند. باید بدانید که این استان در میان استان‌‌های دیگر به عنوان ششمین استان پر باران کشور محسوب می‌شود. حال که با استان لرستان آشنا شدید قبل از سفر به این استان یا به هر نقطه از جهان بهتر است که اطلاعات کافی درباره جاذبه‌‌های آن داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم شما را با جاذبه‌های دیدنی استان لرستان آشنا کنیم.

جاهای دیدنی لرستان با عکس
راهنمای جامع و کامل گردشگری در لرستان

قلعه فلک الافلاک لرستان

این قلعه که در زمان ساسانیان تاسیس شده است در دوران حکومت قاجار "دژ شاپور خواست" نامیده می‌شد. نام این قلعه به معنای سپهر سپهران است. در سال 1348 فلک الاافلاک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر تاریخی از آن زمان تا به حال شاهد رویدادهای تاریخی زیادی بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به قرن چهارم هجری قمری که مقر حکومت آل حسنویه و گنجور که در این مکان بوده است اشاره کرد. پس از آن اتابکان لر کوچک و والیان لرستان صاحبان این قلعه شدند تا اینکه در زمان قاجار تبدیل به پادگان نظامی شد. همچنین تا زمانی هم از این قلعه در زمان حکومت پهلوی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. 
در حال حاضر این قلعه تبدیل به موزه مردم شناسی استان لرستان شده است.

بی شک می‌توان این قلعه را جز بهترین جاذبه‌های استان لرستان شناخت. گفتنی است که آب مورد نیاز ساکنین این قلعه از طریق چاهی که دارای عمق 40 متری است تامین می‌شود و این چاه به سر چشمه‌های آب گلستان می‌رسد. جالب است بدانید این چاه هنوز هم قابل استفاده است.

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک لرستان

دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر بی شک یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. سالانه هزاران گردشگر ایرانی و خارجی برای دیدن این دریاچه زیبا و دیدنی‌های این استان وارد لرستان می‌شوند. اگر می‌خواهید به یک دریاچه فوق العاده زیبا بروید اول باید خود را به شهر دورود برسانید، حال از آنجا حدود 35 کیلومتر با دریاچه‌ گهر فاصله دارید. 
شاید برای شما سوال باشد که چرا باید به این دریاچه بروید در جواب باید به شما بگویم که دریاچه گهر دارای 85 هکتار زمین است و یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود. در این دریاچه تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی دیده می‌شوند که در هر جایی نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. از درختان بلوط، پسته، گلابی، بید، انجیر، زالزالک و انواع گل‌ها گرفته تا حیوانات حفاظت شده مانند آهو، بز، خرگوش، پلنگ و..

از تمامی این‌ها که بگذریم به یکی از ویژگی‌های مهم‌تر این دریاچه می‌رسیم و آن هم قرارگیری دریاچه گهر در کنار آن آلپ ایران یعنی کوه اشترانکوه است. اگر شما طرفدار طبیعت هستید و به طبیعت گردی علاقه دارید باید از هوای پاک و بی نظیر آب شفاف و زلال و فضای کمپینگ و ساحل ماسه‌ای این دریاچه دیدن کنید. همچنین شما می‌توانید در این منطقه کمی قدم بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. پس اگر می‌خواهید طبیعت لرستان را به طور کامل مشاهده کنید حتماً دریاچه گهر را به لیست خود اضافه کنید.

دریاچه گهر لرستان
دریاچه گهر لرستان

آبشار آب سفید لرستان

یکی دیگر از جاذبه‌های استان لرستان که متعلق به طبیعت تماشایی زاگرس می‌باشد، آبشار آب سفید است. این آبشار حدود 70 متر ارتفاع دارد که در روزهای پر آب سال به بیش از 8 متر هم می‌رسد. جالب است بدانید که نام این آبشار به دلیل حباب‌های سفید رنگ که بر اثر ترکیب آب و هوا به وجود آمده انتخاب شده است. اگر به آب این آبشار نگاه کنید آب آن را به رنگ سفید می‌بینید. 
در فصول بهار و تابستان هوای این منطقه بسیار لذت‌ بخش و تماشای آن دو چندان می‌شود. علاوه بر آبشار طبیعت، زیبایی پیرامون آن که شامل درخت‌های بلوط، گردو، سرو کوهی، لاله‌های واژگون، انجیر وحشی، زالزالک، نسترن و تمشک می‌شود هم بسیار دیدنی است. 
برای رسیدن به این آبشار باید خود را از الیگودرز با پیمودن 2 ساعت رانندگی به آبشار آب سفید برسانید.

آبشار آب سفید لرستان
آبشار آب سفید لرستان

آبشار بیشه لرستان

یکی دیگر از آبشارهای دیدنی استان لرستان که در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است آبشار‌ بیشه است. برای آن که از عظمت این آبشار با خبر شوید باید بدانید که ارتفاع آن به 48 متر و عرض آن حدود 20 متر است. برای رسیدن به این آبشار باید از مسیری آسفالت شده که در 60 کیلومتری خرم آباد است عبور کنید. البته اگر بخواهید می‌توانید از دسترسی ریلی در ایستگاه درود هم استفاده کنید.
گفتنی است که این آبشار شگفت انگیز کاملا شبیه فیلم‌ها می‌باشد. برای آنکه به شما تصویری بدهیم که بتوانید این آبشار زیبا را تصور کنید، بدین صورت است که در نزدیکی ریل راه آهن به درخت‌های بلوط و کوه‌های زیبای زاگرس می‌رسید و در آنجا آبشاری زلال و مرتفع در مقابل‌تان می‌بینید. اگر به صدای آن گوش دهید می‌توانید آرامش را در درون خود احساس کنید و غرق لذت شوید.

آبشار بیشه لرستان
آبشار بیشه لرستان

بام لرستان

بام لرستان یکی از مناطق دیدنی طبیعی و مدرن است که در شرق خرم‌ آباد و در کوه مدبه قرار گرفته است. چشم انداز این بام رو به شهر است به همین دلیل نام آن را بام لرستان انتخاب کرده‌اند. اگر در بالای آن بروید به راحتی می‌توانید این شهر را در زیر پای خود مشاهده کنید. گفتنی است که در هنگام شب زمانی که چراغ‌های خانه‌ها روشن می‌شود، شهر از آن بالا بسیار زیبا و دیدنی خواهد شد.
البته باید بدانید که این منطقه تنها برای گردش نیست بلکه مجتمع تحقیقاتی نیز در این منطقه قرار گرفته است که این مرکز برای تحقیق بر روی گیاهان دارویی دایر شده است، از طرفی دیگر مدرن‌ترین سردخانه خاورمیانه هم در این مکان قرار گرفته است.

بام لرستان
بام لرستان

دره خزینه لرستان

به تازگی عکس‌هایی از مقایسه بین دره خزینه لرستان و دره گرند کانیون آمریکا حسابی در شبکه‌های مجازی پخش شده است. اگر به این عکس نگاه کنید می‌توانید ببینید که خزینه چیزی از نمونه آمریکایی خود کم ندارد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما تمام فرم‌های این دره را فرسایش آب به وجود آورده است. با عبور رودخانه کرخه از میان این دره، زیبایی آن دو چندان شده است. در کنار تمامی این زیبایی‌ها بر روی این رودخانه پل معلقی یه طول 112 متر و ارتفاع 85 متر ساخته شده است. جالب است بدانید که این پل به عنوان مرتفع‌ترین پل معلق خاورمیانه محسوب می‌شود. 
در قسمتی از دره که پیچ نعل اسبی دارد بسیار شبیه به گرند کانیون آمریکا است که هر شخصی در عکس نمی‌تواند تفاوتی میان آن‌ها پیدا کند. اگر می‌خواهید از دره خزینه دیدن کنید و به بالای پل بروید بهتر است خود را به استان لرستان برسانید و بازدید از دره خزینه را در لیست خود قرار دهید.
این دره در استان لرستان، شهرستان پل دختر و روستای دره خزینه قرار گرفته است.

دره خزینه لرستان
دره خزینه لرستان

دره کهمان لرستان

یکی دیگر از دره‌هایی که در این شهر زیبا قرار گرفته است دره کهمان است. این دره که چندین کیلومتر طول دارد به نام تخت شاه هم شناخته می‌شود. این مکان علاوه بر جاذبه‌های دیدنی که دارد یکی از تاریخی‌ترین مناطق استان لرستان محسوب می‌شود و قدمت آن به دوران پیش از تاریخ ایران باستان باز می‌گردد. نام این دره در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به دلیل زیبایی که این دره دارد پادشاهان در زمان‌های گذشته برای تفریح به به این مکان می‌آمدند. همچنین آثار تختگاهی متعلق به دوران قاجار را در حال حاضر می‌توانید در آن مکان مشاهده کنید. از جمله ویژگی‌های این مکان دیدنی می‌توان به درخت‌های مرتفع، یخچال‌های طبیعی، طبیعت دست نخورده، چندین غار، چندین چشمه آب و آب و هوای خنک اشاره کرد. 
برای رسیدن به دره کهمان باید خود را به شمال استان لرستان برسانید و از آنجا از خیابان شهید مدنی، از طریق مسیر دره تنگ خود را به کهمان برسانید.

دره کهمان لرستان
دره کهمان لرستان

تونل برفی ازنا لرستان

یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت که در استان لرستان قرار گرفته است تونل برفی ازنا می‌باشد. این تونل یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف استان لرستان است که دارای 800 متر طول و ارتفاع 3 متر است که با هزاران تن برف شکل گرفته‌اند. 
برف‌های این منطقه طی هزاران سال روی یکدیگر جمع شده‌‌اند و با جاری شدن رودی از آب شدن آن‌ها در فصول گرم سال چنین تونلی شکل گرفته است. باید بدانید که بازدید از این تونل خطرناک می‌باشند و همیشه احتمال ریزش وجود دارد. بنابراین از ورود بیش از حد به داخل آن بپرهیزید.

تونل برفی ازنا لرستان
تونل برفی ازنا لرستان

غار کلماکره لرستان

در ادامه معرفی جاذبه‌های استان لرستان به غار کلماکره می‌رسیم. این غار در کنار اهمیت تاریخی که دارد یکی از جاذبه‌های استان لرستان می‌باشد. در این غار یکی از شش گنجینه بزرگ جهان به صورت اتفاقی کشف شده است. همچنین گفته می‌شود که دولت‌های باستانی ایران در زمان هخامنشیان و ساسانیان از این مکان به عنوان خزانه خود استفاده می‌کردند همچنین برخی دیگر نیز معتقدند که ایلامیان را در اختیار خود داشتند. 
غار کلماکره که در شهرستان پل دختر قرار گرفته است دارای داستان‌‌های بسیاری نیز می‌باشد. متاسفانه تمامی اشیای تاریخی این غار به خارج از کشور منتقل شده‌‌اند. امروزه تنها می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و ستون‌های رسوبی غار دیدن کنید. جالب است بدانید که نقاب‌هایی طلایی که متعلق به حدود 500 سال پیش از میلاد هستند شبیه به نقاب‌های بالماسکه امروزی می‌باشند. همچنین گفته شده است که 5000 عتیقه در این منطقه یافت شدند که تنها 10 درصد آنها در کشور باقی مانده و برای دیدن باقی آن‌ها باید به موزه‌های مشهور مانند موزه لوور، موزه میهو کیوتو، متروپولیتن و... بروید. 
این غار در استان لرستان، شهرستان پل دختر، 13 و نیم کیلومتری شمال غربی شهر پل دختر در جنوب کوه مله، به ارتفاع 550 متر از سطح دشت روستای دره باغ قرار گرفته است.

غار کلماکره لرستان
غار کلماکره لرستان

مسجد سلطانی بروجرد

برای بازدید از یکی دیگر از مکان‌های دیدنی استان لرستان باید به شهر بروجرد سفر کنید و حتما از مسجد سلطانی بروجرد که با نام‌های مسجد شاه و مسجد امام هم شناخته می شود دیدن کنید. این مسجد دارای بنای هزار متر مربعی است که بر روی مسجد جامع عتیق ساخته شده است و قدمت آن به پیش از اسلام باز می‌گردد که قبل از آن آتشکده بوده است. 
در دوران زندیه آن مسجد تخریب شد و ساخت مسجد جلیلی آغاز گشت که البته تکمیل آن تا دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار به طول انجامید که همین امر موجب شد تا نام آن به نام سلطانی تغییر پیدا کند. مساجدی شبیه به این مسجد در شهرهای قزوین و تهران نیز ساخته شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید. البته باید بدانید که مسجد سلطانی از همه مساجد قدیمی‌تر و به عنوان بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور شناخته می‌شود.
این مسجد در استان لرستان، بروجرد، میدان قیام، خیابان صفا قرار گرفته است.

مسجد سلطانی بروجرد
مسجد سلطانی بروجرد

تنگ شیرز لرستان

جاذبه‌های دیدنی استان لرستان و طبیعت‌های دیدنی آن تمامی ناپذیر و هر یک دارای زیبایی منحصر به فردی هستند. تنگ شیرز که در 50 کیلومتری شهر کوهدشت قرار گرفته است یکی دیگر از دیدنی‌های استان لرستان است که جزو یکی از زیباترین طبیعت کشور محسوب می‌شود. مسیر رسیدن به این تنگه با گل‌های رنگارنگ فرش شده و پس از گذشت از دیوار سنگی و پیاده روی به سمت تنگه شروع می‌شود. 
رودی که در میان این تنگه قرار گرفته است به سیمره می‌ریزد و مقصد بعدی آن رودخانه کرخه است. این تنگه حدود 5 کیلومتر از میان صخره‌هایی با ارتفاع 200 متر امتداد می‌یابد. در بعضی از مواقع این صخره‌ها مانع عبور نور خورشید و رسیدن نور آن به شما می‌شوند. در انتهای این مسیر به دشتی بکر می‌رسید که محلی زیبا و دیدنی است و می‌توانید در آن استراحت کنید اما اینجا پایان راه نیست و در ادامه مسیر به غاری به طول 150 متر می‌رسید. 
برای رفتن به این غار بهتر است که کفش و لباس اضافه همراه خود داشته باشید تا بعد از خیس شدن در رودخانه لباس‌های خود را عوض کنید.

تنگ شیرز لرستان
تنگ شیرز لرستان

دشت لاله‌های واژگون لرستان

شاید باورش برایتان سخت باشد اما بزرگترین دشت لاله‌های واژگون دنیا در ایران و در استان لرستان قرار گرفته است. این دشت یکی از شگفت انگیزترین مناطق دیدنی شهرستان الیگودرز است. در این مکان می‌توانید دو نوع لاله بسیار کمیاب با نام‌های اشک مریم و سوسن چلچراغ را مشاهده کنید. این دشت از جنوب شرقی الیگودرز شروع می‌شود و تا دامنه‌های زاگرس ادامه دارد. البته اگر می‌خواهید این جشن را در زیباترین حالت مشاهده کنید بهتر است که در فصل بهار به این منطقه بروید.

دشت لاله‌های واژگون لرستان
دشت لاله‌های واژگون لرستان

تنگه هلت لرستان

تنگه هلت که در شهرستان پل دختر قرار گرفته است منطقه بسیار مناسبی برای عکاسی است که شما می‌توانید از فرم و زیبایی‌های این تنگه ده‌ها عکس جذاب و ژورنالی تهیه کنید. هلت هم مثل دره خزینه یکی دیگر از مکان‌های دیدنی استان لرستان است که توسط خود طبیعت به وجود آمده است. رود زال که از این منطقه عبور می‌کرده است در طی زمان‌های متنوع موجب فرسایش صخره‌ها شده و در نهایت تنگه هلت را ایجاد کرده است. گفتنی است که در داخل این تنگه هیچ گیاهی وجود ندارد و تنها مجموعه‌های دیدنی این تنگه صخره و آب می‌باشد.

تنگه هلت لرستان
تنگه هلت لرستان

مخمل کوه لرستان

اگر علاقه به پیاده روی در طبیعت دارید برایتان یک پیشنهاد فوق العاده در سفر به لرستان داریم. مخمل کوه دارای طبیعت بی‌نظیر و دسترسی بسیار مناسب است. برای رسیدن به این کوه باید خود را به میدان 22 بهمن خرم آباد برسانید و بعد از آن به انتهای خیابان ولیعصر بروید. از این مکان پیاده روی فوق العاده شما شروع می‌شود. 
مخمل کوه به به دلیل وجود گل سنگ‌ها به این نام شناخته می‌شود. کوه‌های منطقه بافت رسوبی دارند و اکثراً پوشیده از گلسنگ هستند. با توجه به پوشش مخملی این کوه در تمام نقاط آن می‌توانید سرسبزی و زیبایی را مشاهده کنید. به تازگی در قسمت شمالی این منطقه هم یک پارک جنگلی احداث شده است که دیدن آن در فصل بهار خالی از لطف نیست.

مخمل کوه لرستان
مخمل کوه لرستان

آبشار نوژیان لرستان

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی استان لرستان و البته مرتفع‌ترین آنها آبشار نوژیان است. برای بازدید از آبشار نوژیان باید به 40 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌ آباد بروید و در ادامه با یک پیاده روی کوتاه در طبیعت به نوژیان می‌رسید. اگر می‌خواهید به خوبی از این منطقه بازدید کنید بهتر است که در فصل بهار به آنجا بروید و از آبشار 95 متری، پوشش گیاهی سر سبز، گیاهان دارویی و درختان انبوه آن بازدید کنید.

آبشار نوژیان لرستان
آبشار نوژیان لرستان

تپه چغا لرستان

تپه چغا در کنار اینکه یکی از مکان‌های دیدنی استان لرستان در شهرستان بروجرد است مجموعه تفریحی محسوب می‌شود. به دلیل منظره زیبایی که این منطقه دارد گردشگران و مردم زیادی از داخل کشور و خارج از کشور به این منطقه می‌آیند. از ویژگی‌های این منطقه می‌توان به امکانات تهویه آن اشاره کرد به عنوان مثال در قسمتی از این تپه باغ پرندگانی با 78 گونه مختلف وجود دارد. همچنین در محلی دیگر از این تپه باغ فدک با سه دریاچه و تفریحات آبی نیز قرار دارد. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به وسایل بازی کودکان، آلاچیق‌ها، گلزار شهدای گمنام و تندیس‌های زیبا اشاره کرد.

تپه چغا لرستان
تپه چغا لرستان

 

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی