تهران

مکان‌های دیدنی شهر کرمان را در تیجور ببینید (قسمت اول)

جاهای دیدنی شهر کرمان
استان زیبای کرمان یکی از بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای جنوب شرقی ایران است که بابت ارتفاعی که از سطح دریا دارد، نسبت به شهرهای کویری دیگر دارای آب و هوای معتدل‌تری است. همچنین کرمان با ثبت 5 اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شود که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مکان‌های دیدنی شهر کرمان (قسمت اول)

کرمان یکی از بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای جنوب شرقی ایران است که جمعیت آن به 1 میلیون نفر می‌رسد. این شهر به دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد نسبت به شهرهای کویری دارای آب و هوای معتدلی است. کرمان که یکی از بزرگ‌ترین استان‌های کشور ایران محسوب می‌شود، با ثبت 5 اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران است.

بزرگ‌ترین بنای خشت و گلی کل جهان ارگ بم و ارگ راین می‌باشند که در این استان هستند. عمر این دو بازمانده‌های تمدن به بیش از 2500 سال پیش باز می‌گردد اما همچنان راز آلود و شکوهمند هستند و پایه‌های اصلی گردشگری کرمان می‌باشند.
همچنین گفتنی است کرمان به عنوان یکی از 5 شهر تاریخی ایران می‌باشد که دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی است به همین علت گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید از مکان‌های دیدنی به این استان سفر می‌کنند.
در ادامه با تیجور همراه باشید تا شما را با مکان‌های دیدنی شهر کرمان آشنا کنیم:

جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان
جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان

ارگ بم

ارگ بم، بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان، یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی کرمان می‌باشد. قدمت این ارگ بم به دوران پیش از میلاد باز می‌گردد و یکی از قدیمی ترین مراکز شهر نشینی در جهان محسوب می‌شود. 

ارگ بم
ارگ بم

این مجموعه بزرگ در مساحتی به طول 180 هزار متر مربع بر روی صخره‌ای عظیم ساخته شده است. اگر به دور تا دور این مجموعه دقت کنید می‌توانید خندق‌های حفر شده‌ای را ببینید که برای حفاظت آن در برابر حمله‌های احتمالی نصب شده‌اند. بلندترین و بزرگ‌ترین عمارت این مجموعه از 5 طبقه بنا تشکیل شده که محل سکونت و حکومت حاکم بوده است. پس از ورود اسلام این مجموعه تغییراتی کرد و به آن یک زور خانه و دو مسجد اضافه شد. ارگ بم که یک از زیباترین مکان‌ها برای گردشگران، توریست‌ها و جهان‌گردان است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. همچنین این مکان با شماره 519 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ بم
ارگ بم
ارگ بم
ارگ بم

تاریخچه ارگ بم

نخستین روزی که ارگ بم شکل گرفت به دوران همخامنشیان باز می‌گردد. اما توسعه این مجموعه چندین سال طول کشید که مهمترین دوران گسترش آن به دوران تیموری، اشکانی و سلجوقی باز می‌گردد. بعضی از عناصر معماری که در ارگ بم به کار رفته است شباهت زیادی به تخت جمشید دارد.
در سال 1382 زلزله‌ای بزرگ رخ داد که به زلزله بم معروف است تلفات زیادی را به مردم و شهر بم وارد کرد و باعث شد بیش از نیمی از این مجموعه عظیم تخریب شود اما کماکان پس از گذشت سال‌ها، مرمت این مجموعه ادامه دارد.

چگونه به ارگ بم برویم؟

ارگ بم در کنار شهر بم و شمال شرقی آن قرار گرفته است. شما می‌توانید از دو خیابان اصلی بهمن و بلوار لطفعلی خان به این مجموعه زیبا برسید.

ارگ بم
ارگ بم

ارگ راین کرمان

اگر از سمت کرمان به سمت این مجموعه بروید، پس از پیمودن 100 کیلومتر می‌توانید قلعه‌ای زیبا بر فراز دامنه‌ی کوه‌های هزار ببینید که به ارگ راین معروف است. اگر چه نام این قلعه شاید به گوش نخورده باشد اما این مجموعه دومین بنای خشتی جهان است. با توجه به اشیاء و سبک معماری به کار رفته در این قلعه می‌توان گفت قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. 
اگر چه معماری قسمت سمت بالایی ارگ راین شبیه به ارگ بم است اما مصالح به کار رفته در آن یک چهارم ارگ بم و اندازه آن یک هشتم ارگ بم است.

ارگ راین کرمان
ارگ راین کرمان

با توجه به اینکه این قلعه در بلندی قرار گرفته و دور تا دور آن را با خندق‌ها پوشانده است و دیوارهای آن ضخیم و غیر قابل نفوذ می‌باشد همین امر باعث شد این قلعه هیچگاه به دست دشمنان نیوفتد و تسخیر نشود. اما هم اکنون درب این قلعه بر روی بازدید کنندگان و گردشگران باز است و می‌توانند از این مجموعه بازدید کنند.

ارگ راین کرمان
ارگ راین کرمان

بخش‌های مختلف ارگ راین

قبل از ورود به قلعه قسمتی وجود داشت به نام قرنطینه که افراد در آن قبل از ورود به ارگ معاینه می‌شدند تا بیماری نداشته باشند و بعد می‌توانستند وارد ارگ راین شوند. 
در قسمت ورودی این مجموعه بازار قرار گرفته است. این بازار به دلیل گرمای هوا در راهرو‌هایی باریک و مسقف قرار گرفته است. پس از گذشت از بازار به میدانی می‌رسید که به میدان سخنرانی معروف است. از این میدان در گذشته به عنوان اطلاع دادن خبر‌های مهم قلعه حکومتی به مردم استفاده می‌کردند. حال اگر به پله‌های ارگ راین توجه کنید، این پله‌ها به منظور جدا کردن خانه‌های اعیان نشین و عامه نشین بوده است.

ارگ راین کرمان
ارگ راین کرمان

جالب است بدانید حتی مصالح به کار رفته در قسمت اعیان نشین با عوام نشین‌ها متفاوت است. با دقت به نوع معماری این مجموعه می‌توانید متوجه شوید که به 36 قسمت مختلف تقسیم بندی شده که باعث شده به صورت شهری کوچک در بیاید. این تقسیم بندی برای این است که هر قشری از جامعه مانند تاجران، کشاورزان و پیشه وران بخش مخصوص به خود را داشته باشند.
در اطراف قلعه 15 برج قرار گرفته که از این برج‌ها برای ارسال اطلاعات به دست آمده به برج مادر یا قلعه حکومتی استفاده می‌کردند. در بخش ورودی این قلعه برج‌های نگهبانی وجود دارد که در بالای آن‌ها سوراخ‌هایی است که برای عبور و مرور افراد در نظر گرفته بودند. همچنین در هنگام جنگ از این برج‌ها برای جلوگیری از ورود دشمنان و افراد متفرقه استفاده می‌کردند.

ارگ راین کرمان
ارگ راین کرمان

قسمتی از این مجموعه به آتشکده دائمی و موقتی اختصاص یافته بود که در زمان امام صادق و رواج دین اسلام آتشکده اصلی و دیگر آتشکده‌های ایران خاموش شدند. بعدها این مکان تبدیل به زور خانه شد و از آتشکده موقت برای برگزاری جشن‌ها و مراسمات خاص استفاده می‌کردند. 
گفتنی است نوع معماری این قلعه به صورت هزار تویی با دیوارهای بلند است. در واقع این تکنیکی بود تا حمله مهاجمان به قلعه کند شود.

زمان و هزینه لازم برای بازدید از قلعه راین کرمان

بازدید از این مجموعه بزرگ حدود 2 تا 3 ساعت زمان می‌برد. همچنین برای ورود به این مجموعه نیازی به پرداخت هزینه‌ای نیست.

چگونه به ارگ راین کرمان برویم؟ 

شما اگر از سمت کرمان به این قلعه بروید باید در جاده کرمان - جیرف حدود 100 کیلومتر رانندگی کنید تا به قلعه ارگ راین برسید.

جاذبه‌های نزدیک به ارگ راین کرمان

آبشار راین، باغ شازده ماهان

هتل‌های اطراف ارگ راین

هتل جهانگردی ماهان، هتل بوم گردی گدین، هتل سنتی متولی

ارگ راین کرمان
ارگ راین کرمان

باغ شازده ماهان

شهر ماهان یکی از شهرهای زیبای نزدیک به کرمان است که باغ شازده ماهان را در خود جای داده است. این شهر زیبا علاوه بر باغ شازده که نامش در سازمان یونسکو ثبت شده است از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است. 
باغ شازده که ساخت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. به دستور محمد حسن خان در اواسط جاده بم - کرمان که در گذشته قسمتی از جاده ابریشم بوده است ساخته شد و همین امر موجب شد شهر ماهان رونق بسیاری پیدا کند. پس از اینکه به این باغ بروید فراموش می‌کنید که این باغ در میان گرما و بیابان کرمان ساخته شده است.

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان

در این باغ حوض‌های مملو از آب همراه با فواره‌هایی خروشان، درختانی که قد علم کرده‌اند و جوی‌هایی که تا انتهای باغ کشیده شده است قرار دارد. شاید بگویید آبیاری این باغ بزرگ در میان کویر کاری غیر ممکن است، اما آب گیاهان توسط آب قنات و رودخانه کوه‌های چوپار تامین می‌شود. همچنین به دلیل معماری شیب‌دار این باغ صدای آب تا انتهای باغ به گوش می‌رسد و در آخر آب به جویی ریخته می‌شود که برای تامین آب روستای نزدیک به باغ به کار می‌رود. باغ شازده 705 هزار هکتار از این بیابان را به خود اختصاص داده است که توسط حصارهای بلندی از فضای بیرون جدا شده است.

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان

قسمت‌های مختلف باغ شازده ماهان

این مجموعه بزرگ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که این قسمت‌ها عبارتند از:

  • سرد خانه

این قسمت قبل از ورود به باغ شازده قرار گرفته و حکم ورودی از محیط خشک به محیط سرسبز را دارد. 

  • باغ خلوت

در قسمت پشت بالاخانه فضایی وجود دارد که به ساکنین آن باغ امکانات خصوصی‌تر را می‌دهد. در این قسمت گذرگاه‌هایی با درختان سر به فلک کشیده و باغچه‌های میوه و پیاره راه‌های موازی وجود دارند که باعث شده باغ همانند تکه‌ای از بهشت شود. 

  • بالا خانه

اگر به انتهای این باغ بروید عمارتی را مشاهده می‌کنید که به عمارت شاه نشین معروف است. در زمان قدیم این قسمت محل سکونت اصلی مالک باغ بوده است. اگر قصد دارید تصویر فراموش نشدنی از این باغ در حافظه خود داشته باشید بهتر است از پله‌های این خانه بالا بروید و خود را به طبقه دوم برسانید و باغ را از آنجا نظاره کنید. 

  • حمام

این حمام توسط چندین فضای تو در تو با ابعاد مختلف ساخته شده است که در پشت دیوار پیرامونی قرار گرفته است. 

  • خانه زعیم باشی و برج مراقبت

این قسمت در بالای ساختمان حمام قرار گرفته و محل سکونت محافظ اصلی باغ بوده است. این برج ها از قسمت حمام جدا می‌باشند و توسط قسمتی مسطح به دو طرف سردخانه وصل هستند. 

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان

جالب است بدانید این باغ در سال‌های اخیر (سال 1390) در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است اما اطلاعات این باغ به 35 زبان دنیا ترجمه شد تا همه از وجود این باغ و زیبایی آن خبردار شود. همچنین در سال 1360 زلزله‌ای بزرگ رخ داد که به قسمت‌های مختلفی از این باغ صدمه رساند اما این باغ دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. 
این باغ زیبا رستوران، اقامتگاه، هتل و غرفه‌هایی برای خرید را در خود جای داده است تا مسافران به راحتی بتوانند لذت کافی را از این مکان ببرند.

زمان و هزینه لازم برای بازدید از باغ شازده ماهان

برای بازدید از این باغ در قسمت ورودی نیاز است تا مبلغ اندکی را پرداخت کنید. همچنین زمان بازدید از این باغ بستگی به شخص شما دارد که چه مدت می‌خواهید از این فضای زیبا لذت ببرید. 

چگونه به باغ شازده ماهان برویم؟ 

اگر می‌خواهید از سمت کرمان به این باغ بروید باید وارد بزرگراه هفت باغ شوید تا به جاده شاهزاده ماهان برسید. انتهای این جاده به باغ شازده ماهان ختم می‌شود. 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به باغ شازده ماهان

آرامگاه شاه نعمت الله 

هتل‌های اطراف باغ شاهزاده ماهان

هتل جهانگردی ماهان، هتل سنتی متولی باشی، اقامتگاه بومگردی روشن دون، هتل بوم گردی گدین

باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان یکی از جاذبه‌های مهم شهر کرمان محسوب می‌شود. در این مجموعه قسمت‌های متنوع و گسترده‌ای وجود دارد که باعث شده مجموعه گنجعلی محبوبیت زیادی در میان گردشگران کسب کند. این مجموعه شامل زیر ساخت شهری است که در دوران گذشته برای توسعه شهر نصب شده‌اند و امروزه بخش مرکزی از بافت تاریخی و سنتی کرمان را شامل می‌شوند.

مجموعه گنجعلی خان
مجموعه گنجعلی خان

گنجعلی‌ خان کیست؟ 

نام مجموعه گنجعلی را از نام سازنده و پایه گذار آن یعنی گنج علی خان یا گنجعلی‌ خان، حاکم و والی کرمان در دوران صفویه گرفته‌اند. گنج علی خان در 30 سال حکومت خود در کرمان بناهای متعدد و زیبایی را پایه گذاری کرد. قسمتی از این مجموعه‌ها هنوز پا برجا هستند اما قسمتی دیگر در زمان لشکر کشی آقا محمدخان آسیب فراوانی دیدند و از میان رفتند.

مجموعه گنجعلی خان
مجموعه گنجعلی خان

میدان گنجعلی‌ خان

میدان گنجعلی خان معادل میدان امیر چخماق یزد و میدان نقش جهان اصفهان می‌باشد. در این میدان اصول شهر سازی تاریخی ایران رعایت شده است که در آن مسجد، بازار، کاروانسرا و... قرار دارد. در گذشته از این میدان به عنوان مرکز گردهمایی‌های اجتماعی استفاده می‌کردند.

مسجد، مدرسه و کاروانسرای گنجعلی خان

کاروانسرای گنجعلی خان به صورت یک مجموعه مربعی و چهار ایوانه ساخته شده است. در این کاروانسرا ایوان‌هایی بلند که با خطاطی رضا عباسی یکی از خطاط‌های بزرگ ایرانی تزئین شده‌اند قرار گرفته است. 
مدرسه گنجعلی خان یکی دیگر از بخش‌های این مجموعه در گذشته می‌باشد که حال به عنوان دانشکده هنر دانشگاه باهنر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدرسه گنجعلی خان در دوره‌های صفویه و قاجاریه دایر بوده اما بعد از تغییر کاربری به عنوان کاروانسرا بهره برداری می‌شده است.

حمام گنجعلی خان

این حمام در دوران صفوی از قسمت‌های مختلف مخصوص طبقات مختلف اجتماعی ساخته شده است. این حمام از دید جامعه شناسی و مردم شناسی به ما کمک می‌کند تا تصویر بهتری از جامعه عصر صفوی داشته باشیم. 

مجموعه گنجعلی خان
مجموعه گنجعلی خان

این حمام در سال 1350 پس از مرمت تبدیل به موزه مردم شناسی شد که داخل آن مجسمه‌های مومی از افرادی که در حال حمام کردن هستند ساخته شده است که می‌توانید از قسمت‌های اصلی این حمام مانند گرم‌ خانه، رختکن و...  بازدید فرمایید. گفتنی است این حمام پایین‌تر از سطح زمین و در گودی ساخته شده است که باعث می‌شود در هنگام زلزله ایمن باشد.

ضرابخانه گنجعلی خان

از این مجموعه در گذشته سکه‌های رایج دوره صفوی را ضرب می‌کردند. این ساختمان در بالای خود گنبدی بلند دارد که فضایی برای عبور هوا و نور در آن قرار داده شده است. از این مجموعه اکنون به عنوان موزه سکه استفاده می‌کنند که می‌توانید داخل آن موزه‌ها و سکه‌های باستانی دوران ساسانیان، صفویه و اشکانیان را مشاهده کنید.

زمان و هزینه لازم برای بازدید از مجموعه گنجعلی خان

قسمت‌هایی از این مجموعه که به صورت موزه می‌باشد نیاز به پرداخت مبلغ کمی دارند و قسمت‌های دیگر رایگان می‌باشند. همچنین زمان مورد نیاز برای بازدید از این مجموعه تقریبا 2 ساعت است. 

چگونه به مجموعه گنجعلی خان برویم؟ 

این مجموعه در نزدیکی میدان شهدای کرمان می‌باشد که می‌توانید از دو خیابان اصلی شریعتی و امام به این میدان دسترسی پیدا کنید. 

جاذبه های نزدیک به مجموعه گنجعلی خان

موزه مردم شناسی بی بی جان حیاتی، بازار سنتی کرمان، میدان ارگ

هتل های اطراف مجموعه گنجعلی خان

هتل هزار کرمان، هتل امین کرمان، اقامتگاه سنتی شهباز کرمان

مجموعه گنجعلی خان
مجموعه گنجعلی خان

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد که در گذشته با نام باغ بیگلر بیگی شناخته می‌شود در شهر کرمان قرار گرفته است. این باغ در گذشته رونق بسیاری داشته به صورتی که معماری آن الگوی ساخت مجموعه باغ شاهزاده ماهان شده است.

باغ فتح آباد کرمان
باغ فتح آباد کرمان

تاریخچه باغ فتح آباد

قدمت و ساخت این باغ به دوران قاجاریه باز می‌گردد و در زمان محمد شاه قاجار شروع شده است. علی خان بیگلر بیگی دستور ساخت این باغ را داد و ساخت آن 5 سال به طول انجامید. حاکمان بعدی محمد شاه قاجار از این باغ به عنوان استراحتگاه و تفریحگاه استفاده می‌کردند. در سال‌های گذشته این باغ مرمت شد و به عنوان جاذبه‌های دیدنی شهر کرمان معرفی شد. این باغ، هم در روز و هم در شب بسیار زیبا می‌باشد. در شب با چراغانی مخصوصی که که دارد این باغ بسیار مبهوت کننده می‌شود. باغ فتح آباد در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معماری و بخش‌های مختلف باغ فتح آباد

معماری این باغ به سبک ایرانی - اروپایی می‌باشد. هنگامی که وارد عمارت فتح آباد می‌شوید حوض بزرگی را در مقابل خود می‌بینید که انعکاس عمارت اصلی داخل آن بسیار زیبا است. 
ساختمان اصلی در قسمت شمالی باغ قرار دارد و از دو طبقه بنا تشکیل شده است. داخل این ساختمان اتاق‌های سه دری و پنج دری به همراه طاق نماهایی در دو طرف عمارت قرار گرفته‌اند که با مصالح خشت خام و ملات گل ساخته شده‌اند و روی آن‌ها با لایه گچ پوشانده شده است. در بالای سر در ورودی عمارت روزنه‌هایی وجود دارند که در گذشته داخل آن‌ها ذره بین‌هایی برای روشن شدن داخل اتاق کار شده بوده است.

باغ فتح آباد کرمان
باغ فتح آباد کرمان

در این قسمت موزه حکام قرار دارد که زندگینامه به همراه تصاویر حاکمان کرمان را گرد هم آورده است. اتاق نقاشی در گذشته محل سکونت حاکم کرمان بوده است که داخل آن نقاشی‌های زیبای قرار دارد که با آب طلا کشیده شده‌اند. 
بعد از عمارت اصلی در قسمت شرقی عمارت چهار فصل قرار گرفته است. این عمارت 1 طبقه بنا دارد که کنار آن ایوان‌هایی ستون‌دار همراه با آجر کاری و کچ کاری‌های زیبا قرار گرفته‌اند. 
استان کرمان به کاشت گیاهان دارویی معروف است. در همین راستا قسمت دیگری از این عمارت بعد از مرمت به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

باغ فتح آباد کرمان
باغ فتح آباد

امکانات باغ فتح آباد کرمان

در داخل باغ امکاناتی همچون چای خانه، شربت خانه قرار گرفته است که انواع فالوده کرمانی، گیاهان دارویی و بستنی سنتی مخصوص را سرو می‌کنند. در داخل باغ صندلی‌هایی قرار دارند تا بتوانید بنشینید و از فضا لذت ببرید. در محوطه باغ آلاچیق‌هایی تعبیه شده‌اند که برای استراحت کردن و رفع خستگی مناسب هستند. همچنین افرادی که علاقه به خرید دارند غرفه‌هایی به همین منظور قرار گرفته است که می‌توانید گیاهان دارویی، صنایع دستی و انواع محصولات گیاهی را خریداری کنید. 
این باغ به صورتی است که اگر بخواهید می‌توانید شب را در این مجموعه بگذرانید. بدین صورت که یکی از اتاق‌های شاه نشین یا چهار فصل را برای یک شب اجاره می‌کنید.

زمان و هزینه لازم برای بازدید از مجموعه باغ فتح آباد

می‌توانید از ساعت 8 تا 22 به بازدید از این مجموعه بپردازید. همچنین برای بازدید نیاز است در قسمت ورودی هزینه‌ای را پرداخت کنید.

چگونه به باغ فتح آباد برویم؟

توجه فرمایید برای رفتن به این مجموعه تاکسی وجود ندارد و باید یا از ماشین شخصی یا از تاکسی دربست استفاده کنید. 

جاذبه های نزدیک به باغ فتح آباد کرمان

قلعه نفر، بازار گنجعلی خان، باغچه بی بی، حمام گنجعلی خان، کاروانسرای گنجعلی خان، بازار وکیل

هتل های نزدیک به باغ فتح آباد

هتل اخوان، هتل هزار، هتل پارس کرمان، هتل سنتی شهبازی، اقامتگاه بومگردی یاس

باغ فتح آباد کرمان
باغ فتح آباد

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی