تهران

اگه رفتید استان گلستان اینجاها رو ببینید

جاهای دیدنی استان گلستان
در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری گلستان می پردازیم. این مطلب را دنبال کنید تا اگر گذرتان به گلستان افتاد از سفرتان بیشترین استفاده را ببرید. با ما همراه باشید.

 جاهای دیدنی استان گلستان

ناهارخوران

ناهار خوران
ناهار خوران

در 4 کیلومتری جنوب شهر گرگان پارک جنگلی به نام ناهارخوران قرار دارد، علت اینکه این منطقه جنگلی زیبا به نام ناهارخوران معروف شده است این است که کاروان حجاج و زائران در این منطقه برای ناهار و چاشت توقف می‌کردند. قدمت این منطقه به عصر ژوراسیک و به 40 میلیون سال پیش می‌رسد. جنگل ناهارخوران از مجموعه جنگلهای هیرکانی است. آب و هوای ناهارخوران معتدل و نیمه مرطوب است. از مناطق دیدنی مسیر ناهارخوران روستای زیارت و همچنین دو امام زاده به نام امامزاده عبدالله و امامزاده صالح است. این روستا دارای 2 آبشار بلند و چشمه آب گرم است که به چشمه گرماندو و گرماب معروف است و از ییلاق های معروف شمال به شمار می آید.

گونه های جانوری و گیاهی متنوع در جنگل های ناهارخوران یافت می شوند از جمله گونه‌های حیوانی ناهارخوران جغد،دارکوب، راسو، شاهین، عقاب، گراز، چرخ ریسک، کلاغ، سار، خفاش، قمری، موش و دم جنبانک را م یتوان نام بود. از گونه های گیاهی آن درختان افرا، نمدار، گیلاس، ممرز، بلوط و انجیلی و درختچه‌های ازگیل، لیک، تمشک و کوله خاس گرگانی را می توان نام برد که از گیاهان بومی این منطقه هستند. و درختانی که باعث زیبایی خاص این منطقه شده اند عبارتند: مینا، پاپیتال، بید مجنون، برگ نو، مگنولیا، سرو، کاج و شمشاد. جنگل ناهارخوران جزو تفرجگاه های اصلی شهر گرگان شناخته شده است و 300 هکتار وسعت دارد.

 

جنگل ناهار خوران
جنگل ناهار خوران

در بلوار نهار خوران ناحیه پارادایس قرار دارد که رستوران ها، مکان های  اقامتی، بازارچه و دیگر امکانات در آن قرار دارد و معروف ترین بخش این ناحیه شهربازی آن است. در منطقه ناهارخوران آبشار مصنوعی در ابعاد 12 در 13 با ارتفاع 15 متر نیز ساخته شده است. ناهارخوران در دامنه ای نسبتاً پر شیب قرار دارد و پس از گذر کوتاهی از مسیر یکنواخت می شود و تا پایان ادامه می‌یابد. بعد از گذر از این پستی و بلندی ها به ناحیه معروف  بابا طاهر می‌رسید که مناظری دیدنی دارد و می‌توانید از منطقه ای که هم جنگل دارد و هم لذت ببرید. از دیگر جذابیت‌ها و معروفترین چشمه منطقه ناهارخوران می‌توان به سفید چشمه اشاره کرد.

پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره
پارک جنگلی النگدره

 در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهارخوران پارک جنگلی النگدره قرار دارد. اقلیم این پارک جنگلی معتدل و مرطوب و نیمه مرطوب است. النگدره یکی از هفت منطقه گردشگری کشور و یکی از پارک جنگلی های شاخص شمال کشور است. رودخانه قلاشی که از قسمت جنوب  پارک تا شمال آن امتداد دارد از وسط جنگل النگدره عبور می کند. در نزدیکی رودخانه قلاشی سه چشمه قرار دارد. هوای جنگل حدوداً 10 درجه خنک تر از شهر است.

پوشش گیاهی جنگل النگدره:توسکا، لرگ، بلوط، بید، ممرز، درختان انجیلی، شیردار و خردمندی است. هر چهار فصل سال می توان به جنگل النگدره رفت و از زیبایی های آن لذت برد. النگدره در فصل بهار زیبا است چون طبیعت با رویش شکوفه ها و نو شدن خود جلوه زیبایی به این پارک می بخشد. در فصل تابستان هم برای کسانی که از گرمای تابستان فراری هستند جای مناسبی است. در فصل پاییز مشهورترین جاذبه طبیعی ایران را پارک جنگلی النگدره دارد. در فصل زمستان هم این جنگل زیبا است چون پوشیده از برف است. مساحت النگدره 185 هکتار است و یکی از جنگل های انبوه شمال کشور به شمار می‌آید.

طبیعت النگدره در تمام فصل ها بسیار زیباست و کسانی که علاقه به عکاسی دارند حتماً از این منطقه طبیعی دیدن کنند و از جلوه‌های تماشایی آن و بهشت زمینی را به ثبت برسانند. در جنگل النگدره جاده سلامت قرار دارد که از میان انبوه درختان بلند قامت می‌گذرد که برای راحتی مسافران با سازه های چوبی این مسیر ساخته شده است. پیاده روی در این طبیعت بکر و زیبا آرامش خاصی را به شما می دهد. وقتی در این بهشت زیبا پیاده‌روی می کنید صدای رودخانه پر تلاطم قلاشی که از اعماق جنگل عبور می‌کند را خواهید شنید و همچنین محوطه تاریخی به نام محوطه النگدره که در شمال این جنگل قرار دارد را خواهید دید.

دریاچه توشن

دریاچه توشن
دریاچه توشن

در 2/5 کیلومتری جنوب شهر گرگان در استان گلستان در دهستان انجیر آب روستایی قرار دارد به نام توشن به معنی کم شدن آب، که اهالی آن را آب بندان نیز می نامند. این دریاچه زیبا به طول 300 و عرض 130 متر دارای طبیعت بسیار زیبایی است. منطقه جنگلی النگدره در کنار سدخاکی و همچنین ماهی های مختلف دریاچه باعث شده تا در فصل‌های مختلف، ماهیگیری در این منطقه رواج داشته باشد. روستای توشن آب و هوای معتدل و مرطوب دارد. دریاچه توشن در واقع یک سد خاکی تاریخی است،که آب آن از چشمه دوبرار در نزدیکی جنگل النگدره تامین می شود، که جزو بهترین آب های منطقه از نظر املاح است و باعث رونق کشاورزی اهالی روستا شده است. دریاچه زیبا و طبیعت سرسبز و درختان سر به فلک کشیده که اطراف دریاچه را در بر گرفته است فضای خارق العاده را برای مسافران و گردشگران به وجود آورده است.

منطقه محافظت شده جهان نما

دهکده ییلاقی حفاظت شده جهان نما
دهکده ییلاقی حفاظت شده جهان نما

منطقه ای مملو از جنگل های انبوه به مساحت 30 هزار و 650 هکتار است که در شرقی ترین قسمت رشته کوه البرز واقع شده است. این منطقه به خاطر ارتفاع به بام استان گلستان نیز معروف است. ارتفاع آن 3086 متر است. در مرتفع ترین قسمتهای آن می‌توان مناطق زیبای کردکوی، بندرترکمن و گرگان را نظاره کرد. دهکده ییلاقی جهان نما در مرکز جنگل مرتفع قراردارد .از آثار تاریخی که در نزدیکی دهکده جهان نما به جای مانده است می توان به شهر باستانی قمیشه، جاده شاه عباسی، دهکده ییلاقی درازنو، گورستان قدیمی کمرسرک، امامزاده روشن آباد، پارک جنگلی امام رضا و جلینگ بلینگ اشاره کرد.

از دیگر جاذبه‌های جهان نما کوه های دوکالی، کالت، زبله، تلمبار چلستان، شاه پسند و لند کوه است. چون منطقه کوهستانی است دارای چشمه‌های فراوان می باشد. از جمله:سرخ چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهار سرا، نخود چشمه و پیر زن چشمه که چشم اندازی تماشایی را به این منطقه بخشیده است. اگر از تهران قصد سفر دارید هم از جاده هراز و هم از فیروزکوه می‌تواند به این منطقه بروید. اما کوتاهترین راه جاده هراز است. از شهرهای آمل، بابل، قائمشهر، نکا و بهشهر گذر کنید تا به کردکوی برسید. کردکوی رایج ترین راه برای سفر به جهان نما است. بعد از گذر از کردکوی به روستای رادکان می رسید. اگر به این منطقه آمدید حتماً از برج رادکان یا میل رادکان نیز دیدن فرمایید. این برج تاحدودی به برج گنبد قابوس شباهت دارد و یکی از سه برج مازندران و گلستان است. این برج دارای دو کتیبه کوفی و کتیبه پهلوی بوده است که در مدخل ورودی برج قرار داشته است که به دست روس های تزاری از بین رفته است. کتیبه کوفی که بر لبه آبریز گنبد مخروطی قرار دارد و با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده سالم است. بانی ساخت آن یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابوجعفرمحمدبن زنوربن باوندی در این مکان دفن شده است. ساخت این بنا 407 هجری قمری و پایان آن 411هجری قمری به دست احمدبن عمر است.

چون ارتفاع این منطقه زیاد است در هر ماه از سال امکان بارش باران شدید و ناگهانی وجود دارد.توصیه می شود حتما با تجهیزات کامل به این منطقه بروید. در دهکده ییلاقی جهان نما مغازه وجود ندارد. پس بهتر است قبل از رسیدن به دهکده مواد مورد نیاز را تهیه کنید. در دهکده جهان نما از برق، تلفن و آنتن موبایل، آب لوله کشی و سرویس بهداشتی خبری نیست. وسایلی که حتما همراه خود باید داشته باشید: زیرانداز، چادر ضد آب، لباس مناسب، کفش کوهپیمایی، کیسه خواب، گاز کوه نوردی، چراغ قوه و آب است. البته وقتی به جهان نما رسیدید می توانید از روستائیان کلبه هایی که استفاده نمی کنند را اجاره بگیرید. امکانات کلبه ها فقط بخاری هیزیمی است و امکانات دیگری ندارند. اما با این حال جهان نما یکی از بهشت های ایرانی زیست شناس ها است چون آب و هوای سرد و مرطوب آن باعث شده است گونه های گیاهی انبوه و پرنده ها و پستان داران مختلفی در این منطقه زندگی کنند. خرس قهوه ایی، گرگ، کل، بز، پلنگ، خارپشت، شغال، عقاب طلایی، کبک دری، جغد، خرگوش و هما را می توانید در جهان نما ببینید.

طبیعت سردانسر

طبیعت سردانسر
طبیعت سردانسر

 یکی از مناظر طبیعی و بکر استان گلستان دشت سردانسر است که برای رسیدن به این دریاچه زیبا باید از وسط روستای زیارت به سمت نخود چشمه و بعد از آن چکل پیرزن حرکت کنید تا به سردانسر برسید. سردانسر از دشت های سرسبز سرشار است. این دشت زیبا یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی گرگان به شمار می آید. آب و هوای این منطقه معتدل است، تابستان هایش نسبتاً گرم و شرجی است. ارتفاعات سردانسر مکانی جالب برای کوهنوردان است. کسانی که اهل کوهنوردی هستند می توانند از روستای زیارت راهی ارتفاعات سردانسر شوند. البته همیشه لباس گرم همراه داشته باشی.د چه در فصل سرما چه در فصل گرما هوای ارتفاعات سردانسر خنک است. اگر قصد سفر به استان گلستان و گرگان را دارید حتماً از این دشت زیبا دیدن فرمایید و از تماشای اسب های زیبایی منطقه لذت ببرید.

چشمه لال گلستان

چشمه لال
چشمه لال 

در یک کیلومتری روستای ترکمن نشین بش اویلی در داخل جنگل چشمه ای از دل جنگل از سطحی مسطح بیرون می‌آید که به چشمه هلال معروف است. علت نامگذاری آن این است که این چشمه در سقوط از درون کوه بیرون می آید و بدون صدا از وسط جنگل گذشته و به رودخانه دوغ که از پارک ملی گلستان سرازیر می شود می ریزد. چشمه لال در 40 کیلومتری شرق شهرستان مینودشت و در 20 کیلومتری شهر گالیکش است.  آب چشمه زلال در زمستان گرم و در تابستان بسیار سرد و زلال است. چشمه لال در منطقه جنگلی بسیار زیبا و دیدنی در حدود 30 هکتار قرار گرفته است. چشمه لال در اعماق جنگل کهنسال و زیبا قرار دارد. سکوت آرامش این جنگل و چشمه منحصر به فرد است. گودالی عمیق در سرچشمه وجود دارد که مکانی برای آب تنی مسافران است. چشمه لال نزدیک روستای بش اویلی است اما مالکیت آن متعلق به مردم روستای صادق آباد است و مردم برای کشاورزی از آب این چشمه استفاده می کنند.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال
آبشار کبودوال

جنگل کبودوال در پنج کیلومتری جنوب شرق شهرستان علی آباد کتول از توابع استان گلستان قرار دارد. کبودوال بخشی از جنگل‌های هیرکانی، جلگه ای در رشته کوه‌های البرز است. کبودوال پوشیده از آبشارها و چشمه‌های فراوان است. مجموعه آبشارهای کوچک و بزرگ آن به 7 عدد می رسد. اما آبشار اصلی آن که پنجمین آبشار این مجموعه است و قدمتی چندین میلیون ساله دارد و به دوره  پالنوژن می رسد. آبشار تمام خزه ای است که 25 الی 50 میلیون سال پیش تشکیل شده است. عمر خزه های آبشار کبودوال تا فصل سرما پایان می یابد و در بهار خزه های جدید و سرسبز  تمام آبشار می‌پوشاند. چشمه اصلی پر آبی که از دل زمین و در بالادست آبشار هفتم وجود دارد، آبشارکبودوال را تامین می‌کند. آبشارکبودوال از جمله مهم‌ترین جاذبه های گردشگری استان گلستان است. آب زلال و شفاف آن حرکت آن در آرامش و سکوت جنگل آرامش گردشگران را در این منطقه فراهم می کند. کبودوال پارک جنگلی طبیعی با تنوع و تراکم پوشش گیاهی از زیستگاه های گیاهی با ارزش استان گلستان است. کبودوال معتدل ترین منطقه در ایران و تمام فصل ها، زیبایی خاص خودش را دارد اما در بهار و تابستان سرسبزی چشم‌نوازی دارد و دیدن آبشار خزه‌ای کبودوال آن در این فصل ها پیشنهاد می شود. چون در فصل سرما عمر خزه ها تمام می شود. پیشنهاد می کنم اگر قصد سفر دارید حتما از بزرگترین آبشار خزه ای ایران با ارتفاع 6 متر در کبودوال دیدن کنید.

آبشار نومل

آبشار نومل
آبشار نومل

 در شمال روستای نومل از توابع شهرستان گرگان در فاصله 7 کیلومتری جاده اصلی گرگان- مشهد در دل جنگل های منطقه چهل گیسو(چلگیسو) بلندترین آبشار منطقه با 30 متر ارتفاع به نام آبشار نومل قرار دارد. در این منطقه 6  آبشار بزرگ قرار دارد، که بلندترین آن نومل است. این منطقه بسیار زیبا به دلیل سختی راه، بکر و دست نخورده باقی مانده است. برای اینکه به دیدن این آبشار بروید حتما باید از راهنماهای محلی بهره ببرید. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری می باشد.

پارک جنگلی باغو

پارک جنگلی باغو
پارک جنگلی باغو

در جنوب شرقی شهر زیبای بندرگز پارک جنگلی باغو قرار دارد. پارک باغو سرسبز و پوشیده از درختان گوناگون است و هر فصل سال زیبایی خاص خود را دارد. در پارک جنگلی باغو انواع درختان: افرا، ممرز، راش، انجیلی، بلوط و همچنین پیچکهای پیچیده شده در تنه درختان و رویش خزه ها، زیبایی خارق العاده ایی به این پارک جنگلی داده است. پارک جنگلی باغو در 13 کیلومتری شهرستان بندرگز قرار دارد و مسیر دسترسی به روستای باغو آسفالته است و محلی جذاب برای گردشگران و مسافران است. این پارک جنگلی زیبا و بکر یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بندرگز در استان گلستان است. اگر به انگلستان سفر کردید حتما سری به بندرگز و پارک جنگلی باغو بزنید و در این بهشت زیبا قدم بزنید و از هوای پاک آن لذت ببرید. آب و هوای این پارک خنک است و اگر از گیاهان دارویی استفاده می‌کنید فصل بهار را برای سفر به باغو انتخاب کنید و با چیدن گیاهانی نظیر:گزنه، بابونه، پونه و کاسنی برای خود دمنوشهای گیاهی تهیه کنید. برق و آب آشامیدنی، آلاچیق، سرویس بهداشتی و پارکینگ در این منطقه در دست احداث است تا مسافران و گردشگران امکانات رفاهی لازم را داشته باشند.

آبشار هفت طبقه شادان

آبشار هفت طبقه شادان
آبشار هفت طبقه شادان

 آبشار شادان یا آبشار هفت طبقه شهرستان کردکوی از زیباترین آبشارهای استان گلستان است. ارتفاع آبشار حدود 40 متر است. در این منطقه 2 آبشار وجود دارد. سمت چپی کوچکتر  و خروشان است و آبشار اصلی آن مرتفع و پر آب است. آب در شکست های زیبا در هفت نقطه آن منظره زیبا را ایجاد کرده است. به همین خاطر به این آبشار هفت طبقه گفته می‌شود. این آبشار ناشناخته بوده و توسط گروهی کوهنورد بالابلوک در مسیر کوهنوردی  خود با آن برخورد می کنند. نام مکانی که آبشار شادان در آن واقع شده(داو) (دو آب) است. این مکان به علت تلاقی دو رودخانه با هم این نام را گرفته است در اینجا دو رودخانه از دو جهت مختلف و معکوس با هم تلاقی می‌کنند و دو مسیر متفاوت را به وجود می‌آورند. مسیر سمت راست به یال درازنو می رسد و مسیر سمت چپ با شیب ملایم به آبشار هفت طبقه منتهی می‌شود و بعد از دو ساعت پیاده روی در شیب ملایم به پای آبشار می‌رسید. در مسیر یال درازنو چشمه ایی به نام(عم هامن) قرار داشته است به گفته محلی ها چون جایگاه جوشش این چشمه در مکانی غریب و خون آلود است این نام برایش انتخاب شده است. در طول مسیری که می خواهید به آبشار برسید و مکان هایی وجود دارد مثل چشمه تیل سره، توسکا چشمه، قول سنگ و جاده طرح جنگل است. که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی برای تماشای آبشار شادان کردکوی به گلستان سفر می کنند.

جنگل چهل چای مینودشت

جنگل چهل چای, مینودشت
جنگل چهل چای مینودشت

در فاصله هفت کیلومتری شهر مینودشت بهشتی زیبا به نام جنگل تنگه چهل چای قرار دارد. پدیده ایی طبیعی چهل چای با جنگل های انبوه و بهم فشرده در دامنه کوت و بستر دره وجود دارد. جریان رودخانه وجود چشمه های دائمی و فصلی بسیار منظره ای زیبا را به وجود آورده است. اقلیم این منطقه گرم و مرطوب است و از نظر وضعیت توپو گرافی تپه ماهوری است و پوشش گیاهی آن مرتفع است. پوشش گیاهی پارک جنگلی چهل بر اساس تقسیم بندی جنگل های ایران در ناحیه جنگل های پهن برگ خزری در دامنه شمالی رشته کوه البرز واقع شده و شامل انواع درختان و درخچه ها و گیاهان علفی و بوته ای کف جنگل است. نزدیک ترین روستا به این منطقه روستای کلوکند است. و یکی از زیباترین تفریحگاه های شهرستان مینودشت استان گلستان است. وجود مجموعه رفاهی مناسب در این منطقه باعث شده تا مسافران و گردشگران زیادی برای تفریح و استراحت به جنگل چهل چای سفر کنند.

آبشار دو آب کردکوی

آبشار دو آب کردکوی
آبشار دو آب کردکوی

آبشار زیبای دو آب کردکوی در 5کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است. این آبشار زیبا در داخل کوه و در میان انبوه و سرسبز و در عمق جنگل در منطقه به نام دو آب قرار دارد. صدای دل نشین ریزش آب که از دل کوه بیرون می ریزد. آرامش بخش روح هر بیننده ای است. در منطقه کردکوی دو رودخانه جریان دارد که از ارتفاع البرز سرچشمه می گیرد و پس از پیمودن مسافتی در دل جنگل در منطقه دو آب به یکدیگر می رسند و آبشار دو آب را بوجود می آورند. ارتفاع آبشار دو آب 14متر است. بالاتر از آبشار محلی برای استراحت و اتراق وجود دارد که از آن به بعد وارد دامنه های جنگلی پرشیب کوه ها می شوید. پوشش گیاهی این منطقه متنوع است. در ارتفاعات پایین آن درختان:انجیری، توسکا، لرگ، ممرز و در ارتفاع متوسط درختان: راش، ملچ، نمدار،  افرا و در ارتفاعات بالاتر :ارس، بلوط و سرو کوهی می روید. این آبشار یکی از زیباترین مناطق روستای بالاجاده می باشد که دارای مناطق زیبای طبیعی و گردشگری است.

منطقه ییلاقی پاکندس

منطقه ییلاقی پاکندس
منطقه ییلاقی پاکندس

در 22کیلومتری شرق شهر گالیش استان گلستان روستای فارسیان قرار دارد. این روستا در منطقه ایی کوهستانی قرار دارد و کوه های مرتفع اطراف آن را در برگرفته است.منطقه ییلاقی پاکندس نیز دراین روستا واقع شده است. کوهستانی پوشیده از جنگل، درختان سرسبز، افرا، بلوط، فارسیان است. از سمت شرق با روستای کیارام، از جنوب با روستای لیرو، از شمال با روستای سیجان و از جنوب شرق با روستای فرنگ همسایه است. این منطقه در تابستان منطقه ییلاقی نشین ساکنان شهر گالیش است. در 3 کیلومتری روستای فارسیان آبشارهای پلکانی دره قره قابطول است که از کوه پایه های پاکندس سرچشمه گرفته است. در فصل زمستان و بهار منظره خاصی را به منطقه می بخشد.

نامگذاری پاکندس به علت وجود میوه کندس است که به فراوانی در این منطقه یافت می شود. از دیگر درختان میوه که در این منطقه به فراوانی یافت می شود درختان: گردو، آلو، امروت(گلابی های کوچک ) است که جلوه خاصی به روستا بخشیده است. ویژگی این منطقه آب و هوای بسیار عالی و مطبوع و وجود چشمه های خنک،  مراتع سرسبز، وجود, گل ها و گیاهان دارویی است که باعث جذب گردشگران شده است. منطقه پاکندس هزار هکتار وسعت دارد و از چشمه مارسا تا کوه چمار با مراتع و جنگل درختان تنومند پهن برگ و درختان میوه جنگلی مثل ولیک، آلوچه، کندس، کله به، تلخه سی، گل پر می باشد. همچنین وجود آبشار فصلی بهاری در دره ایی از چشمه قرقا تا دیو چشمه، لته وسیع نوروز علی و هوای سرد و خنک آن در فصل بهار و تابستان و پاییز باعث شده تا گردشگران و مسافران زیادی از این منطقه ییلاقی دیدن کنند.

آبشار لاشو

آبشار لاشو
آبشار لاشو

آبشار لاشو در قسمت جنوب شرقی روستای فاضل آباد قرار دارد که این روستا از توابع شهرستان ازادشهر می باشد. علت نامگذاری آن به علت روستایی است که در نزدیکی این آبشار بوده و از بین رفته و فقط آثار آن به جای مانده است. این آبشار یکی از آبشار های صخره ایی استان گلستان است. مسیر راه آبشار به صورت سطح شیب دار است و برای دیدن آبشار باید وسایل کوه نوردی همراه داشته باشید. آب آبشار به سمت رودخانه های داخل جنگل میرود. در نزدیکی آبشار گل و گیاهان زیبایی روییده اند. اطراف صخره های آبشار پوشیده از درختان زیبا است.

آب آبشار لاشو از چهار چشمه تامین می شود و روستاییان از آب آن برای آب یاری زمین های کشاورزی و آب شرب استفاده می کنند. محصولات کشاورزی روستاییان منطقه: سویا، ماش، گندم و شالی می باشد. بهترین فصل برای دیدن این آبشار زیبا فصل بهار و تابستان است آبشار لاشو دو پله ایی است و ارتفاع آن در کل به 25 متر می رسد. برای دیدن این آبشار زیبا باید در مسیر جاده شاهرود بعد از دانشگاه آزاد شهرستان آزادشهر، باید وارد جاده فرعی روستای فاضل آباد شوید و بعد از آن به پارک جنگلی می رسید. که آبشار در میان انبوه درختان و فضای سبز آن قرار دارد.

تالاب آلماگل

تالاب آلما گل
تالاب آلما گل

در شهرستان گنبد کاووس بخش داشلی برون تالاب آب شوری به نام تالاب آلماگل قرار دارد با 2/07 کیلومتر مربع مساحت و حداکثر 2 متر عمق دارد. بارندگی در این تالاب سالانه بین 250 تا300 میلی متر است. دما حداقل منهای 5 و حداکثر آن 42 درجه سانتی گراد است شوری آب این دریاچه کمتر از دریاچه آلاگل و آجی گل است به طوری که می توان آب آن را شیرین تلقی کرد. تالاب آلماگل دارای مقدار فراوانی مواد مغذی است. آب تالاب از رودخانه اترک تامین می شود. این تالاب در زبان محلی به معنی دریاچه سیب است. مجموعه سه تالاب آلماگل، آلاگل و آجی گل به عنوان تالاب بین المللی از سال 1975 در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. 
از پوشش گیاهی تالاب میتوان به  نی هفت بند، آلاله آبی، لویی، جگن، بومادران آبی که گیاهان آبزی و علف شور هستند و خارشتر، یولاف وحشی، چمن، مرغ، جاروی ترکمنی و گزشاهی از گیاهان حاشیه این تالاب هستند نام برد. اطراف تالاب گیاهانی وجود دارند که پرندگان بومی و مهاجر از آنها به عنوان محلی برای ساختن لانه خو از آنها استفاده می کنند و استفاده دیگر آن جلوگیری از فرسایش زمین های مجاور در زمان بروز سیل است. گونه آبزیان این تالاب نیز متنوع هستند: آمور، کپور معمولی، کلمه، اسبله، کامبوزیا، زردک، سیاه ماهی و گاو ماهی از آبزیان این دریاچه هستند همچنین وزغ سبز، قورباغه مردابی از دوزیستان تالاب و بزمجه، مارماهی، کفچه ماهی، افعی، لاک پشت برکه ایی اروپایی، لاک پشت برکه ایی خزری از خزندگان تالاب، گربه دشتی، روباه، روباه سردم سیاه، جرد بزرگ تشی، خرگوش، گراز، شغال از پستانداران تالاب به شمار می آیند. 
پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی نیز  در این تالاب مهاجرت می کنند که مهم ترین این پرندگان حواصیل خاکستری، اردم سر سیاه، قار، باکلان، کشیم گردن سیاه، اردک تاج دار، اردک سر سفید، اردک سیاه کاکل، خروس کولی تلیله کوچک، خوتکا، چوب پا، چنگر، کاکایی، آبجیلک، غاز, پیشانی سفید، عقاب دریایی دم سفید و گنگ هستند. پرندگان در معرض خطر این تالاب اردک سیاه کاکل، اردک تاجدار، غاز پیشانی سفید، گنگ، اردک سر سفید، عقاب دریایی دم سفید، قوی، اردک سر سیاه می باشد. مساحت تالاب آلماگل 200 هکتار است و فاصله آن تا شهر گرگان 72کیلومتر است. این تالاب از شمال به زمین های کشاورزی و از جنوب به روستای تنگلی می رسد. خاک این منطقه حزو خاک های شور و قلیایی است و متعلق به دوران چهارم زمین شناسی است و مواد تشکیل دهنده آن: ماسه، شیست و سنگ آهک است. آب و هوای تالاب آلماگل مدیترانه ایی و گرم است و تابستان های خشک و گرم دارد و زمستان هایش ملایم است. تالاب آلماگل به نقطه مرزی ایران و ترکمنستان خیلی نزدیک است و تیر اندازی در این منطقه ممنوع می باشد. سه تالاب آلماگل، آلاگل و آجی گل به مساحت 1400هکتار تحت حفاظت محیط زیست است. 

جنگل توسکستان

جنگل توسکستان
جنگل توسکستان

جنگل توسکستان که نام خود را از پوشش گیاهی آن گرفته شده است توسکستان یا توسکاستان به معنی درخت های توسکا است. توسکا، توسه یا رازدار درختی جنگلی و رطوبت پسند است که می توانند صد سال عمر کنند. جنگل توسکستان از زیباترین جاذبه های جنگلی ایران است. این جنگل یکی از جنگل های منطقه شمال کشور است که بین دو استان گلستان و سمنان قرار دارد. جنگل توسکستان گرگان قسمتی از  پارک ملی هیرکانی است و با درختانی چون: بلوط،  اورس و توسکا پوشیده شده است. انتهای جاده جنگلی شیب کمی دارد و از ابرها هم بالاتر می رود. بلوط و ممرز از درختان این منطقه جنگلی هستند.

در وسط جنگل کاروانسرای قزلاق قرار دارد که مربوط به دوران اسلامی است و در فهرست آثار ملی ثبت شده است. جنگل توسکستان گرگان حدود 13 کیلومتر تا گرگان فاصله دارد بهترین فصل برای سفر به جنگل فصل پاییز است به خصوص برای کسانی که علاقه به عکاسی دارند چون انبوه درختان و برگ ریزان هزار رنگ جلوه خاصی را به این منطقه می بخشد و هرساله گردشگران زیادی برای عبور از جاده زیبا و جذاب راهی این منطقه می شوند. بکر بودن طبیعت این جنگل و وجود درختان خاص و با ارزش این منطقه را برای گردشگران جذاب کرده است. آب و هوای منطقه توسکستان کوهپایه ای و کوهستانی است. بهارش خنک و تابستان های آن معتدل است. و پاییز و زمستان سردی دارد. فصل بهار هوایش یک روز بارانی و روز دیگر آفتابی است پس لباس گرم همراه داشته باشید. فصل تابستان برای کسانی که علاقه ایی به سرما ندارند مناسب است چون هوا معتدل است.  جنگل در جاده ایی بین دو شهر گرگان و شاهرود قراردارد. به صورتی که هم می توانید از استان گلستان و هم از استان سمنان به این منطقه دیدنی برسید. 

گلفشان نفتلیجه

گلفشان نفتلیجه:
گلفشان نفتلیجه

گلفشان نفتلیجه و تشکیل حوضچه آب به رنگ بنفش در 15کیلومتری شهر مرزی و ترکمن نشین کمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان در شرق دریای خزر واقع شده است. گلفشان های گلستان پدیده های کمیاب زمین شناسی هستند که نفتلیجه یکی از سه گلفشان گلستان است. گلفشان نفتلیجه در ارتفاع منفی 26متر از سطح آب های آزاد جهان که بر اثر فرونشست ریخت شناسی آن به صورت قیف پلکانی در آمده است و در وسط آن چند نقطه وجود دارد که محل خروج خاص است در حال جوشش دیده می شود. گل آن از رس، سلیت به رنگ خاکستری تیره است و در حاشیه قیف بر اثر تبخیر ترک های چند ضلعی به وجود آمده است. گلفشان ها پدیده ایی طبیعی هستند که مانند آتشفشان می مانند با این تفاوت که به جای پرتاب مواد مذاب و گدازه از آن ها گاز و گل به بیرون می آید. مواد داخل نفتلیجه خیلی کم است و در اصطلاح زمین شناسی روان روی بیشتری دارد یعنی روان تر است. این که چرا اسم این گلفشان را نفتلیجه گذاشته اند این است که اطراف آن بوی نفت خام را استشمام می کنید. برای همین اهالی این نام را برایش انتخاب کردند. نفتلیجه به رنگ صورتی و بنفش معروف است که به خاطر ید محلول در آب خروجی گلفشان با هوای بیرون است. گل های حوضچه درمان کننده ی دردهایی مثل ستون فقرات، درد مفاصل، بیماری های عصبی و تنگی عروق و انقباض عضله است. و بومی ها معتقد هستند که حمام کردن در آب گلفشان برای بدن به شدت مفید است. و از خاصیت درمانی آن استفاده می کنند. فعالیت های زیر زمینی گلفشان در زمان های مختلف سال تفاوت دارد ولی هر زمان که به این منطقه بروید هر چند دقیقه آب شور به همراه گاز از مرکز آب فوران می کند. 

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان
پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان که در شمال شرقی کشور واقع شده است قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و یکی از قدیمی ترین پارک های ملی جهان است. وسعت پارک ملی گلستان به شکلی است که در سه استان قرار گرفته است. بخش  غربی پارک در استان گلستان  از روستای تنگراه شروع شده و بخش شرقی آن در استان خراسان شمالی، روستای رباط قره بیل به اتمام می رسد. بیشتر این پارک در استان گلستان و یک سوم آن در استان خراسان شمالی و بخش کمی از آن در سمنان قرار دارد. این پارک جاذبه های طبیعی بسیاری دارد. دشت های زیبا، ارتفاعات سرسبز و پوشیده از درخت، رودخانه ها و آبشارهای دیدنی و چشمه هایی که دورتادور پارک را در بر گرفته اند. رودخانه های بسیاری نیز در این پارک جریان دارند مانند: رودخانه جانو سردارخانه، دوشان، مادر سو، زاو، قرتو، آق سو، کرکولی، چشم‌های گلشن و گلستان را می توان نام برد. از آبشارهای معروف آبشار جنگل گلستان است که 70 متر ارتفاع دارد و دیگر آبشار آن اوچر است که ارتفاعش به 110 متر می رسد.  پارک ملی گلستان منطقه حفاظت شده است که یونسکو عنوان ذخیره گاه زیست کره زمین ثبت جهانی کرده است.

در این پارک 1350 گونه گیاهی و 302 گونه ی جانوری زندگی می کنند. یک هشتم گونه ی گیاهی و یک سوم گونه پرندگان و 50 درصد از گونه پستانداران کشور در پارک ملی گلستان زیست می‌کنند.  پستانداران شناخته شده در پارک 69 گونه هستند که مهمترین آنها: مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه جنگلی، گوسفند وحشی، روباهه سرخ، گراز، آهوی ایرانی و بزکوهی است. سمور جنگلی که گوشتخوار است فقط در پارک ملی گلستان زندگی می کند. گوسفند وحشی اوریال هم که از قدیمی ترین و بزرگترین گوسفند وحشی در ایران است در این پارک زندگی می‌کند. پرندگان شناخته شده در پارک ملی 150 گونه است که 60 گونه آن بومی منطقه هستند مانند:کوکر سینه سیاه، دارکوب سیاه، توکای باغی، سهرها، زرد پره ها، کبک، تیهو، زنگوله بال، دوم سرخ، زنبورک و پرنده های شکاری مثل: عقاب دوبرار، سارگپه پا بلند، ولیجه، جغد خالدار، قرقی، دال سیاه، عقاب دریایی دم سفید، دال و بالابان هستند. از مجموعه جانوران موجود در پارک ملی 19 گونه آن در خطر انقراض هستند مانند: روباه ترکمنی، هما، گیلانشاه خالدار و بالابان است. جانورانی هستند که طعمه شکارچیان غیرمجاز می‌شوند از جمله: قوچ، کل، بز، شوکا، مرال، میش که شکار می شوند. گیاهان این منطقه به خاطر آب و هوای بسیار متنوع است که مهمترین گونه های گیاهی پارک سیاه تلو: شیرخشت، بلوط، بلند مازو، افرا، خردمندی، نمدار، کرکو، داغداغان، ازگیل، تاغ، گز، پرند، چوبک، خارشتر، گون، ملچ، کاروان کش، توسکا، زبان گنجشک، گوجه وحشی، شیردار، اوری، درمنه، ارس، ممرز و انجیلی است.

در این طبیعت زیبا و جنگل سرسبز کوه و دره های بسیاری نیز وجود دارد که مهمترین ارتفاعات آن: قره قاشلی، تنگه گل، یکه قدم، آدنس، جمشید آباد، شاخا، دره‌های آلمه، آنسر، قرقله، آلو باغ، قرغون، آقسو، آلی دالی و خشک هستند. مساحت این پارک جنگلی و ملی 91 هزار هکتار است و محیط پارک حدود 198 کیلومتر است و ارتفاع آن از سطح دریا 2000 متر است. آب و هوای این پارک تفریحی در قسمت غرب دارای آب و هوای نیمه مرطوب و معتدل است و در قسمت شرقی و جنوبی آن آب و هوای سرد و خشک و نیمه خشک است. 

مطلب مفید بود؟
3
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی