تهران

روش‌های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی بدن هر فرد مانند سدی‌ است که بدن را از انواع بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد. گاهی سیستم ایمنی بدن افراد به دلایل گوناگونی که در این مقاله هر کدام را جداگانه بررسی کردیم ضعیف می‌شود که در نتیجه بدن آماده ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. پس تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید.

روش‌های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن یا همان دستگاه ایمنی، قسمتی از بدن می‌باشد که مولکول‌ها و سلول‌های خودی را از مواد بیگانه مانند ویروس‌ها و میکروب‌ها شناسایی کرده و آنها را بی خطر می‌کند و یا از بین می‌برد. گاهی اوقات به دلیل شباهت آنتی ژن سلول‌های خودی بدن با غیر خودی سیستم ایمنی به دلیل بالا رفتن سن یا به دلایل ارثی به سلول‌های خودی حمله می‌کند.

سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی بدن چیست؟ 

وظیفه سیستم ایمنی بدن چیست؟

باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها همواره در تلاش هستند تا نظام پیوستگی بدن را از کار بی‌اندازند، اما در بیشتر مواقع موفق نمی‌شوند زیرا سیستم ایمنی بدن فعال است و این مواد را از بین می‌برد و یا بی‌خطر می‌کند. سیستم ایمنی بدن یک ساختار پیچیده دارد که دائما از بدن در مقابل دشمن خارجی دفاع می‌کند.

سیستم ایمنی بدن
وظیفه سیستم ایمنی یدن چیست؟ 

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن تک بعدی نیست و برای کارکرد بهتر نیاز به هماهنگی و تعادل دارد. همچنین پیچیدگی‌ها و درهم تنیدگی‌هایی وجود دارد که هنوز محققان نتوانسته‌اند آن‌ها را به خوبی درک کنند.
در حال حاضر هیچ گونه ارتباطی بین شیوه زندگی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن ثبت نشده است. اما این بدان معنا نیست که نباید به آن توجه شود. دانشمندان طی تحقیقاتی که انجام دادند دریافتند ورزش، رژیم غذایی، سن، استرس و... بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند. همچنین استراتژی زندگی سالم می‌تواند شروع خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت سیستم ایمنی بدن

روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

اولین کاری که باید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید تعیین استراتژی زندگی سالم است. این روش بهترین روشی می‌باشد که می‌توانید به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن خود را سالم و قوی نگه دارید. برخی از این استراتژی‌ها عبارتند از: رژیم غذایی شامل میوه و سبزیجات، سیگار نکشیدن، ورزش منظم، داشتن وزن ایده‌آل، خواب کافی، کاهش استرس و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی.

تقویت سیستم ایمنی بدن
روش های تقویت سیستم ایمنی بدن 

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن بسیار بالا است. همچنین انواع بیماری‌های استرس‌زا مانند بیماری‌های قلبی، کهیر، ناراحتی معده از جمله مواردی می‌باشند که باعث ایجاد استرس می‌شوند. 
عوامل و شرایط استرس‌زا در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. وقتی فردی در شرایطی استرس‌زا قرار می‌گیرد تشخیص اندازه و میزان استرس برای خود فرد و محققان کاری دشوار می‌باشد. داشمندان نیز تنها می‌توانند از طریق تعداد ضربان قلب در دقیقه بفهمند شخص استرس دارد یا خیر.

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن
تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن

آیا ماندن در محیط سرد سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند؟ 

قرار گرفتن در محیط‌های نسبتا سرد احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی را افزایش نمی‌دهد بلکه دو دلیل وجود دارد که در فصل سرما آنفولانزا و سرماخوردگی افزایش پیدا می‌کند. 

  1. اینکه افراد زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند و وقت بیشتری را با افراد آلوده می‌گذرانند.
  2. دلیل دیگر اینکه ویروس آنفولانزا در هوای سرد مدت بیشتری زنده می‌ماند.

محققان در رابطه با این موضوع بر روی انسان تحقیق کردند و دریافتند که جای هیچ نگرانی نیست و اشخاص می‌توانند در سرمای خفیف تحرک داشته باشد. حال سوال اینجاست که آیا باید در هوای سرد لباس گرم بپوشیم؟ اگر شما احساس خوبی ندارید و برای مدت طولانی قصد بودن در سرما را دارید بهتر است لباش گرم بر تن کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن
تاثیر محیط سرد بر روی سیستم ایمنی بدن

تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن

ورزش یکی از رکن‌های مهم زندگی سالم می‌باشد چرا که باعث کاهش فشار خون، تقویت سیستم قلبی عروقی، کنترل وزن و حفاظت از بدن در مقابل ویروس‌ها می‌شود. 
گفتنی است همانند رژیم غذایی سالم، ورزش هم بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود فرد سالم بماند. همچنین ورزش می‌تواند باعث افزایش گردش خون شود که این خود اجازه می‌دهد سیستم ایمنی بدن به راحتی داخل بدن حرکت کند.

تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن،
تاثیر ورزش بر سیستم ایمنی بدن

تاثیر ورزش هوازی و مقاربتی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند ورزش کردن در دوران سالمندی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها می‌شود. همچنین باعث می‌شود افراد از عفونت در امان باشند و روند تحلیل سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا کند. 
مدیر این تحقیق می‌گوید: ورزش تاثیر زیادی بر سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. گفتنی است از سن 20 سالگی به بعد در هر سال سیستم ایمنی بدن دو تا سه درصد تحلیل می‌رود که همین امر باعث می‌شود افراد در پیری در معرض عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف باشند.

تاثیر ورزش هوازی و مقاومتی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن
تاثیر ورزش هوازی و مقاومتی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

انجام تمرینات قدرتی در هفته

همانطور که می‌دانید تاثیر ورزش بر تقویت سیستم ایمنی بدن زیاد است، بنابراین با تمرینات قدرتی نظیر وزنه برداری، پیلاتس و یوگا می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. توجه داشته باشید که حتما برای این کار از مربیان ورزشی کمک بگیرید. زیرا این افراد به شما کمک می‌کنند بهترین تمرینات ورزشی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید.

مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی بدن

گاهی اوقات برای فرار از استرس و اضطراب یا حتی گذران وقت مشغول به خوردن خوراکی‌هایی مانند شکلات، شیرینی و بستنی شوید که مصرف زیاد آن‌ها برای سیستم ایمنی بدن ضرر دارد. بنابراین بهتر است این عادت را ترک کنیم و عملکردهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند انجام دهیم. 
از جمله مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی بدن عبارتند از: آدامس، شکلات، ژله، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، سوسیس و کالباس، ویفر، چیپس، پفک، نوشابه و بستنی.

مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی بدن
مواد غذایی مضر برای سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن با روش‌های خانگی

  • دوش آب سرد برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

یکی از روش‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن گرفتن دوش آب سرد به جای دوش آب گرم می‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده به این نتیحه رسیده‌اند که افرادی که دوش آب سرد می‌گیرند نسبت به افرادی که دوش آب گرم می‌گیرند تعداد گلبول‌های سفید خونشان افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود بدن با ورود ویروس‌های خارجی مقابله کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت سیستم ایمنی بدن با دوش آب سرد
  • مصرف دمنوش رزماری برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

رزماری سرشار از ویتامین C می‌باشد. این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند اما افرادی که دچار پر فشاری خون، گاستریت و صرع هستند از مصرف این دمنوش خودداری کنند.
طرز تهیه و مصرف:

برگ‌های رزماری را داخل آب بریزید و پنج دقیقه آن‌ها را بجوشانید. سپس زیر گاز را خاموش کنید و ده دقیقه صبر کنید تا خنک شود. حال دمنوش را صاف کنید و در روز دو تا سه فنجان از آن را میل کنید.

  • مدیتیشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

تفکر مثبت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و استرس را دور کند. هنگامی که مدیتیشن می‌کنید قسمتی از مغز که احیای مثبت و هوشیار را کنترل می‌کند باعث میشود سیستم ایمنی بدن شما تقویت پیدا کند. 

تقویت سیستم ایمنی بدن
مدیتیشن و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مصرف سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

مصرف سیر باعث می‌شود بدن در مقابل ویروس‌ها از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی مقاوم شود. همچنین طی تحقیقات انجام شده ثابت شده است با مصرف عصاره سیر سلول‌های ایمنی بدن در مقابل با ویروس‌ها مقاوم شوند.

  • خواب کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

خواب کافی راهی آسان برای تقویت سیستم ایمنی بدن  ست که می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید. بنابراین توجه فرمایید در روز خوابی کافی داشته باشید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی