تهران

دیسک کمر و روش های تشخیص و درمان آن

درمان و تشخیص دیسک کمر
دیسک کمر به عارضه ای گفته می شود که در آن ستون فقرات بدن انسان دچار مشکل شده و از حالت طبیعی خود خارج می شود. در این مقاله روش های تشخیص و درمان دیسک کمر ذکر شده است.

بیماری دیسک کمر یکی از بیماری های شیوع یافته در بین افراد می باشد که بی توجهی کردن و درمان نکردن آن موجب می شود تا مشکلات جدی برای فرد پیش بیاید. بیشتر افرادی که به دیسک کمر دچار شده اند، حتی از این موضوع مطلع هم نیستند، به همین دلیل هم ما در این مقاله روش هایی برای تشخیص دیسک کمر و علائم پارگی دیسک کمر و همچنین درمان قطعی دیسک کمر را برای تان گردآوری کرده ایم. 

 

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟

شاخص ترین نشانه ی دیسک کمر، کمر درد می باشد. این درد ابتدا فقط در ناحیه ی کمر می باشد و دردی در دیگر اعضای بدن احساس نمی شود. اگر به این درد بی توجهی شود و راهکاری برای آن پیدا نشود، قسمت مرکزی مهره ها بیرون زده می شود و باعث ایجاد فشار روی ریشه ی عصب می شود. همین فشار موجب می شود تا آزردگی ریشه عصب به وجود آید و در نتیجه فرد احساس درد بسیار و مشکلاتی دیگر را خواهد داشت.

تشخیص دیسک کمر
علائم دیسک کمر

برای تشخیص دادن دیسک کمر شما باید به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام دادن تست ها و آزمایش های مختلف، متوجه می شود که آیا شما به دیسک کمر مبتلا شده اید یا نه. 

تشخیص دادن دیسک کمر از طریق MRI، CT scan و اشعه ایکس هم مقدور می باشد.

 

علائم دیسک کمر و سیاتیک

سیاتیک بزرگترین عصب در بدن انسان می باشد که گاهی درد آن با دیسک کمر اشتباه گرفته می شود. این دو بیماری با این که شباهت هایی دارند، اما علائم آن ها متفاوت است. 

علائم دیسکر کمر عبارت هستند از:

بی حس شدن و احساس درد در یک قسمت از بدن

احساس مور مور شدن، درد و یا سوزش

احساس درد از کمر تا به دست یا پاها

احساس درد در شب و یا با انجام برخی فعالیت های خاص

احساس درد با نشستن و برخاستن

احساس درد با پیاده روی های کوتاه

ضعف های عضلانی شدید

 و همچنین نشانه های درد سیاتیک به این ترتیب می باشد:

احساس دردی که از کمر و یا باسن شروع شده و به سمت پاها و پایین امتداد یافته و حتی گاهی در مچ و کف پاها هم احساس می شود.

احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضف در پاها.

سیاتیک و دیسک کمر هر دو قابل درمان می باشند اما بهتر است که سرخود عمل نکنید و به یک پزشک برای تشخیص نوع درد تان مراجعه کنید.

دیسک کمر و سیاتیک
سیاتیک و دیسک کمر


طرز خوابیدن بیماران دیسک کمر

هنگامی که شما به دیسک کمر مبتلا می شوید، بیشتر از هر زمان دیگری باید حواستان به طرز خوابیدن تان باشد.

تشکی که روی آن می خوابید، نباید خیلی نرم باشد و نه خیلی سفت که برای خوابیدنتان مشکل ایجاد کند. تشک هایی که با مواد ارتجاعی و یا فوم های با کیفیت تهیه شده اند، برای شما مناسب اند. 

خوابیدن به شکم برای کمر زیاد مناسب نیست چرا که موجب می شود فشار به گردن تان وارد شود. اما اگر به خوابیدن به شکم عادت دارید، می توانید از یک بالش بزرگ برای زیر باسن و پایین شکم تان استفاده کنید تا فشار کمتری به گردن و کمر وارد شود.

برای این که به پهلو دراز بکشید، سعی کنید یک بالش را بین زانوهای تان بگذارید و همان سمتی که روی آن دراز کشیده اید هم با تشک تماس داشته باشند.

به پشت خوابیدن می تواند بهترین روش خوابیدن برای رفع کمر درد محسوب شود. بهتر است در این حالت یک بالش را زیر زانو های تان قرار دهید


درمان دیسک کمر با طب سنتی

طب سنتی یک روش ساده و بدون درد برای درمان کمر درد و دیسک کمر می باشد که بسیار هم به آن توصیه شده است. در این روش شما با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می توانید به کاهش درد دیسک کمر تان کمک کنید. 

درمان دیسک کمر با طب سنتی
طب سنتی و درمان دیسک کمر

- برای کاهش درد شما می توانید از خوراکی هایی که در تسکین درد کمر نقش مهمی را ایفا می کنند استفاده کنید. این خوراکی ها عبارت اند از  خرما، سیر، پیاز، آب کلم، آب لیمو، انجیر، کشمش بامغز گردو، پسته، نخود، اسفناج، پوست هلیله‌زرد، هلیله سیاه، گوشت جوجه آب‌پز و مارچوبه.

- شما می توانید برای درمان کمر دردتان از عناب استفاده کنید، به این ترتیب که 50 گرم عناب نیم کوبیده را با 1 لیتر آب بجوشانید و سپس آن را صاف کنید. این معجون را هر روز تهیه کرده و بنوشید.

- معجون پیاز و عسل یک نوشیدنی مناسب و مفید دیگر است که برای تهیه ی آن باید 200 گرم پیاز رنده شده و 100 گرم عسل را به خوبی ترکیب کرده و هر روز صبح ناشتا به مقدار نصف فنجان آن را میل کنید.

 

 

درمان دیسک کمر مهره 4 و 5

ستون فقرات بدن انسان، از قرار گرفتن استخوان ها روی یکدیگر تشکیل شده است که دیسک ها در بین استخوان ها، به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. از شایع ترین مشکلاتی که وجود دارد، فتق دیسک L4 و L5 می باشد که می تواند موجب ایجاد مشکلات متعددی در قسمت پایین کمر بشود.

بیرون زدگی این مهره ها با راهکار هایی مانند کشش، ورزش کردن، فیزیوتراپی، ماساژ درمانی، تزریق استروئید، مسکن ها و ضد التهاب ها و عمل های جراحی قابل درمان هستند.

 

درمان دیسک کمر با سجده

شاید برای شما غیرقابل باور باشد اما شما می توانید دیسک کمر را با استفاده از سجده کردن درمان کنید. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، انجام حرکاتی مانند رکوع و زانو زدن و سجده  تاثیر به سزایی در کاهش درد دیسک کمر دارند. این حرکات با کشش عضله های خاص، موجب می شوند تا دیسک کمر درمان شود البته به شرطی که به طور صحیح انجام شوند. 

سجده درمانی
حرکت سجده برای درمان دیسک کمر

 

درمان دیسک کمر با لیزر

یکی از بی خطر ترین روش های درمان دیسک کمر نسبت به جراحی، لیزر می باشد. این روش درمانی که با استفاده از انرژی نور و گرمای لیزر متمرکز انجام می شود، هیچ گونه عوارض جانبی نداشته و برای تمامی سنین موثر است.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی