تهران

وضعیت بورس در هفته‌ای که گذشت

تحلیل بورس
در هفته‌ای که گذشت، نوسانات بورس و افت شاخص‌های بورسی تمام سهامداران را شوکه کرد. با تحلیل وضعیت بورس از دید کارشناسان خبره این سازمان با تیجور همراه شوید تا از آخرین اخبار تغییرات بورس اوراق سهام‌دار مطلع شوید.

تحلیل وضعیت بورس در هفته‌ای که گذشت

افت شدید شاخص بورس تهران در هفته گذشته و ثبت رکورد بدترین نزول تاریخ بورس!

در یک هفته گذشته خبری از سبز پوش بودن شاخص بورس نشد و بازار سرمایه پس از ماه‌ها رشد پی در پی خود هفته گذشته افت شدیدی را تجربه کرد که به لحاظ قدر مطلق عددی، سهامداران را شوکه کرد.

بازار بورس

شهرآرا نیوز گزارش کرد:

همه این اتفاق‌ها درحالی می‌باشد که شاخص کل بورس به مرز 2 میلیون تومان رسیده و تا عبور از این مرز فاصله چندانی ندارد و ریزش‌های ناگهانی هفته گذشته اجازه نداده است تا رکورد جدید بورس ثبت شود. کارشناس مقاومت روانی اعتقاد دارد مرز 2 میلیون می‌تواند باعث نوسان بازار در هفته گذشته باشد.

بورس تهران

کارشناس بازار سرمایه (علیرضا مستقل) میگوید:

مقاومت روانی که بر روی شاخص 2 میلیونی است یکی از دلایل نوسان بازار در هفته‌ای که گذشت می‌باشد. از سوی دیگر نیز شاخص برای پیشرفت و رشد نیاز به استراحت دارد تا توان خود را افزایش بدهد. در مدتی که گذشت برخی سهام‌ها رشد چشم گیری داشته‌اند مانند سهام پالایشگاهی و خودرو که توان افزایش بیش از این را نداشت. ممکن است سهام شرکت‌های پالایشی و خودرو به این سرعت وارد روند مثبت نشوند، اما باقی بازار به مروز زمان وارد فاز مثبت می‌شوند و می‌تواند به رشد خود ادامه دهند. اما ما همچنان مقاومت روانی 2 میلیون را در شاخص کل خواهیم داشت که پیش بینی می‌کنم هفته آینده یا نهایتا تا دو هفته دیگر این مقاومت شکسته شود. از سوی دیگر، شایعات متفاوتی که وجود داشتند هم باعث نوسان بازار بورس نیز شدند، به عنوان مثال خارج شدن فولادی‌ها از بورس کالا با تعلیق صندوق‌های ETF دولت. این گونه شایعات فضای روانی بازار را دستخوش تغییر کرد و آرامشی که وجود داشت را تا حدی به هم زد، اما با پیش بینی که انجام شده این هفته به نسبت هفته‌ی گذشته بهتر باشد. علاوه بر این اتفاقات، اقدام اخیر دولت برای حواله‌ای کردن سیستم فروش فولاد و خروج احتمالی آن از بورس کالا تاثیر منفی نیز روی بازار سرمایه خواهد گذاشت، ولی فعلا این خبر هم از سوی شرکت فولاد و هم از سوی مقامات تکذیب شده است. گفتنی است این عمل اصلا منطقی نمی‌باشد و به نظر نمی‌رسد در عمل هم اجرا شود، اما اگر این اتفاق بیوفتد بر بازار تاثیری منفی خواهد گذاشت.

بازار سرمایه

تحلیلگر بازار سرمایه (فرهاد رمضان) گفت:

عمده علت نوسان بازار در هفته‌ای که گذشت این می‌باشد که برخی از سهامداران حقوقی به دلیل تقاضایی که برای سهامشان بود سهام بیشتری عرضه کردند، اما هنگامی که عرضه‌ها این گونه بالا رود، خریداران بیشتر مراعات می‌کنند و خرید کمتر می‌شود. اتفاقی که افتاد برای تعمیق بازار سرمایه بود اما قاعدتا باید چارچوبی برای آن تدوین شود. دلیل دیگری که می‌توان به عنوان دلیل فرعی از آن یاد کنیم این می‌باشد که فصل جامع شرکت‌ها پایان یافته است. یقینا وقتی سال مالی شرکت‌ها طی شود ،بازار به آرامش و سکون می‌رسد. موضوع بعدی بازار، بعد از رشد هیجانی نیاز به کاهش و ثبات دارد که هفته گذشته شاهد آن بودیم. نکته دیگر این می‌باشد که اصولا قیمت ارز در بازار آزاد با رشد شاخص رابطه مستقیم دارد، بنابراین پس از کاهش هیجانی قیمت ارز و رسیدن آن به یک ثبات نسبی بازار سرمایه هم به روال طبیعی خود باز می‌گردد. بسیاری از تحلیل‌ها در بازار بر این اساس شکل می‌گرفت. اگر این تحلیل از سهامداران گرفته شود، منجر به کاهش اقبال آن‌ها می‌شود. هنگامی که کالا از بورس خارج می‌شود یعنی تحلیل از سهامداران گرفته می‌شود بنابراین بخشی از فعالان به سمت سایر سهام‌ها یا شرکت‌ها می‌روند.

کارگزاری بورس

کارشناس بازار سرمایه (حمید اعرابی) گفت:

این طبیعی نیست که هر روز شاخص بالا برود و مثبت شود بنابراین منفی شدن بازار در هفته جاری یک روند طبیعی بود. علاوه بر این باید تاکید کرد که این روند ریزش نبود بلکه اصلاح بود، وقتی سهامی که بیش از 200 درصد بالارفته است 5 درصد پایین بیاید ریزش حساب نمی‌شود حتی اگر تا 30 درصد هم پایین بیاید اصلاح خورده‌اند و ریزش نیست. این بالا و پایین شدن کاملا طبیعی می‌باشد به دلیل اینکه بورس یک موجود زنده است و بالا پایین هم دارد. همچنین خروج فولادی‌ها از بورس هم اتفاق نمی‌افتد چون که این مکانیزم قیمت گذاری 10 سال است که انجام می‌شود.

سهام بورس

تحلیلگر بازار سرمایه (کمال خان‌زاده) گفت:

نوسان ذات بازار سرمایه است. این اتفاق می‌افتد تا شاخص بالاتر رود بنابراین طبیعی است وقتی که قیمت‌ها رشد کرد اصلاح قیمتی بخورد که به طبع آن شاخص هم افت می‌کند. 
حواله‌ای کردن سیستم فروش فولاد و احتمال خروج آن از بورس هنوز قطعی نشده است، اما اگر این اتفاق بیفتد به نفع شرکت‌های صادراتی نیز خواهد بود. اخیرا دولتمردان نیز اعلام کردند قصد دارند قیمت محصولات فولادی و سیمان را به علت ساخت و ساز مدیریت کنند به همین دلیل احتمال دارد دولت بخشی از تولیدات این شرکت‌ها را به صورت نرخ پایین به شرکت‌های تولید کننده مسکن و انبوه ساز واگذار کند.

سهام

کارشناس بازار سرمایه (مازیار فتحی) گفت:

از علت های افت شاخص کل بورس در هفته گذشته ریزش سهام شرکت‌های بزرگ دارای حباب است. حباب‌های زیادی در سهام شرکت‌های بزرگ مانند گروه پالایشگاه، صنایع فولاد و خودروسازی وجود داشت، به همین علت شاخص کل دچار چنین ریزشی در هفته گذشته شده است. علاوه بر این رشد سهام شرکت های بزرگ با فشار عرضه همراه خواهد بود و ریزش تا اصلاح به قیمتی مناسب ادامه خواهد داشت. طبیعی می‌باشد حداقل 10 تا 15 درصد دیگر اصلاح قیمت صورت گیرد تا بازار سرمایه به تعادل خود برسد تا ارزش سهام شرکت‌ها به قیمت واقعی خود برسند.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی