تهران

علت تبخال زدن و درمان آن را در تیجور بخوانید

تبخال و درمان آن
احتمالا تجربه تبخال در ناحیه لب را داشته‌اید و می‌دانید که واگیردار و بسیار دردناک است. تبخال لب توسط ویروس "هرپس" به وجود می‌آید. اما باید بدانید که برای درمان تبخال هم داروهای شیمیایی و هم روش‌های سنتی و خانگی وجود دارد که در کمترین زمان ممکن می‌توانید از این روش‌ها برای درمان استفاده کنید.

علت تبخال زدن و درمان آن را در تیجور بخوانید

علت تبخال زدن ویروس هرپس است که به اختصار HSV نامیده شده و معمولا در ناحیه لب ظاهر می‌شود. این ویروس از طریق بعضی مواد غذایی، آلرژی، سرماخوردگی، استرس، بارداری، تغییرات هورمونی، تب، بیماری و اضطراب فعال شده و به صورت تبخال نمایان می‌شود. 
این ویروس یک عارضه پوستی می‌باشد که خطرناک نیست و معمولا دو هفته زمان می‌برد تا درمان شود. ویروس تبخال با استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند: حوله، ریش تراش، خوردن غذا در یک ظرف و تماس پوستی منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند مدت‌ها خود را آشکار نکند. 

علت تبخال لب چیست
علت تبخال لب 

ویروس تبخال وقتی وارد بدن می‌شود در بدن باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. ویروس هرپس سیمپلکس از دهان وارد سیستم دفاعی مرکزی بدن شده و همان جا باقی می‌ماند و با حمله بعدی خود را آشکار می‌کند. شایع‌ترین محل تبخال در لب است. چون پوست این ناحیه بسیار حساس است و هنگام سرماخوردگی و پایین آمدن دمای بدن پاره می‌شود و عصب حسی آن جایی است که ویروس در آن به راحتی می‌تواند حرکت کند.

علت تبخال لب چیست
علت تبخال لب چیست

انواع روش‌های درمان دارویی در تبخال

برای درمان تبخال می‌توان هم از کرم و هم از قرص استفاده کرد. داروهایی هستند که از انتقال ویروس به دیگر افراد جلوگیری می‌کنند. داروهایی که برای تبخال مفید می‌باشند داروی famciclovir، داروی valaceyclovir و داروی ضد ویروس آسیکلوویر. اما با این داروها نمی‌توان از تبخال زدن جلوگیری کرد فقط مدت زمان ماندگاری تبخال کوتاه می‌شود. داروی آسیکلوویر را می‌توانید قبل از شدید شدن تبخال و 5 بار در روز استفاده کنید.

درمان یک روزه تبخال لب
روش درمان دارویی تبخال

همچنین محلول "آب دالیبور" نیز باعث خشک شدن تبخال و بهبودی آن می‌شود. وقتی از این محلول استفاده کنید باعث کاهش ترشحات تبخال شده و آن را خشک می‌کند و در نتیجه از سرایت ویروس به بقیه قسمت‌های بدن جلوگیری می‌کند. 

برای اینکه در مدت زمان دو هفته‌ای تبخال، این ویروس گسترش پیدا نکند از دست کاری آن باید خودداری کنید ولی اگر به محل تبخال دست زدید و مایع تاول‌های آن خارج شد سریع دست ها را بشویید و از تماس به سایر نقاط بدن اجتناب کنید. 
با تحقیقاتی که انجام شده است تبخال‌ها آنقدرها هم بد نیستند چه برای آن‌هایی که ویروس نهفته در بدن دارند و چه کسانی که تبخال می‌زنند. چون کسی که به این ویروس مبتلا است و ویروس را در بدن دارد سیستم ایمنی آن‌ها در برابر باکتری‌ها مقاومت بیشتری دارند.

فایده تبخال
درمان تبخال با روش های دارویی

درمان تبخال با روش خانگی

تبخال لب قابل پیشگیری نیست و فقط می‌توانید زخم‌های آن را کمتر کنید چون تبخال با علائم ظاهر می‌شود. سوزش و درد در لب‌ها از نشانه‌های آن است که می‌توانید با روش های خانگی دوره تبخال را کمتر کنید. 

  • یخ در درمان تبخال

گذاشتن یخ روی لب علائم را کاهش می‌دهد. یخ را درون پارچه گذاشته و 10 دقیقه روی تبخال بگذارید و در روز چند بار این کار را تکرار کنید. 

  • هیروژن پروکسید در درمان تبخال

روش دیگر استفاده از هیدروژن پروکسید 3% است. مقداری از این محلول را روی پنبه زده و روی تبخال قرار دهید. این محلول ضدعفونی کننده است و برای درمان سریع تبخال مفید است. 

درمان یک روزه تبخال لب
درمان تبخال با روش های خانگی
  • سرکه سیب در درمان تبخال

سرکه سیب نیز خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارد. مقداری سرکه سیب را به پنبه زده و روی تبخال بگذارید. در روز چند بار این کار را تکرار کنید. 

  • سیر در درمان تبخال

سیر را خرد کرده 10 دقیقه روی تبخال قرار دهید و بعد با آب بشویید. این کار را دو یا سه بار در روز تکرار کنید. 

درمان دائمی تبخال
درمان تبخال با سیر
  • عسل در درمان تبخال

عسل خاصیت ضد ویروسی و باکتریایی داشته و برای تبخال مفید است. 

  • روغن درخت چای در درمان تبخال

اگر می‌خواهید تبخال سریع از بین برود از روغن درخت چای استفاده کنید 

  • روغن نعناع در درمان تبخال

برای درمان تبخال و کاهش شدت آن مفید می باشد مقداری روغن نعناع را به پنبه زده و روی تبخال قرار دهید. چندبار در روز این کار را تکرار کنید. 

  • چای کیسه ای در درمان تبخال

خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. یک فنجان چای کیسه ای را دم کنید و بعد از سرد شدن روی موضع قرار دهید. 3 بار در روز انجام دهید. 

  • ژل آلوئه ورا در درمان تبخال

ژل آلوئه ورا درد، التهاب و زخم را بهبود می‌بخشد. ژل را از برگ جدا کنید و روی زخم قرار دهید و بعد از خشک شدن پنیه را داخل آب گرم قرار داده و ژل را پاک کنید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید. 

درمان یک روزه تبخال لب
ژل آلوئه ورا در درمان تبخال

خاصیت ضد باکتری و ویروسی داشته و دارای اسیدلاوریک می باشد که باعث میشود ویروس هریس از بین برود. 

  • روغن پونه کوهی در درمان تبخال

روغن پونه کوهی را روی تبخال گذاشته چون خاصیت ضد ویروسی دارد و تبخال را سریع درمان میکند. 

  • روغن زیتون در درمان تبخال

منبع خوبی از آنتی اکسیدان و مرطوب کننده است. یک فنجان روغن زیتون را با موم عسل بجوشانید پس از سرد شدن روی تبخال قرار دهید.

درمان یک روزه تبخال لب
روغن زیتون در درمان تبخال

درمان تبخال در طب سنتی

در طب سنتی آمده است کسانی که مزاج گرم‌تری دارند بیشتر تبخال می‌زنند. این افراد باید از سیر، پیاز، پیازچه که طعم تند و تیز و خاصیت ضد ویروسی دارند به صورت موضعی برای درمان تبخال خود استفاده کنند. این افراد نباید کاکائو و قهوه بخورند زیرا باعث تحریک ویروس می‌شوند و همچنین جای زخم نیز چون باعث خشکی می‌شود خونریزی زخم را افزایش می‌دهد. همچنین برای جلوگیری از عود کردن تبخال خاکشیر و شربت سکنجبین بسیار مفید است.

تبخال و درمان آن
درمان سنتی تبخال

درمان تبخال در 3 دقیقه

اما اگر می خواهید در 3 دقیقه تبخال شما از بین برود از اسپری گیاهی استفاده کنید. این اسپری از اوکالیپتوس، عصاره درخت بید، شیرین بیان و موم سبز زنبور عسل و چند گیاه دیگر ساخته شده است. درمان تبخال با نمک نیز موثر است و جلوی افزایش عفونت را می‌گیرد.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی