تهران

بیماری‌ها و مشکلات رایج در دوران بارداری را می‌شناسید؟

بیماری های دوران بارداری
دوران بارداری علاوه بر اینکه دوران شیرینی برای مادران محسوب می‌شود اما مشکلاتی هم دارد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل مشکلات و بیماری‌های دوران بارداری بپردازیم تا بتوانید راحت‌تر این دوران را طی کنید و سلامت خود و فرزند خود را نیز حفظ کنید. پس تا انتهای این مقاله همراه تیجور باشید.

بیماری‌ها و مشکلات رایج در دوران بارداری را می‌شناسید؟

در دوران بارداری برخی از خانم‌ها با مشکلات و بیماری‌هایی روبرو می‌شوند که لازم است با چکاپ‌های منظم و مراجعه به پزشک متخصص، نسبت به این بیماری‌ها و مشکلات آگاهی خود را بالا برده و بتوانند از روی علائم اقدامات درمانی لازم را انجام دهند تا مشکل جدی برای جنین به وجود نیاید.

در این مقاله به بررسی شایع‌ترین مشکلات خانم‌های باردار پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

1. حالت تهوع در دوران بارداری: 

از جمله مشکلات شایعی که مادران باردار با آن روبرو می‌شوند تهوع و استفراغ شدید و مداوم در ابتدای دوران بارداری می‌باشد. البته بعضی اوقات حالت تهوع صبح‌ها اتفاق می‌افتد که پزشک برای این منظور دارو تجویز می‌کند. اما گاهی خانم‌هایی هستند که حالت تهوع آن‌ها شدت دارد و ممکن است تا هفته بیستم بارداری نیز ادامه داشته باشد و حتی منوط به ابتدای صبح هم نباشد و در طول روز نیز این حالت تهوع وجود داشته باشد. این افراد گاهی به علت استفراغ‌های شدید لازم است تا در بیمارستان بستری شوند تا مایعات و مواد غذایی به صورت وریدی به آن‌ها تزریق شود.

اگر باردار هستید، برای اینکه حالت تهوع و استفراغ خود را کاهش دهید بهتر است وعده‌های غذایی خود را در طول روز بیشتر و سبک‌تر کنید. بدین صورت که وعده‌های سبکی به صورت دو یا سه میان وعده در ظهر، بعد از ظهر و شب میل کنید و از وعده‌های غذایی یا خوراکی ترش با ادویه فراوان و پر چرب پرهیز کنید. به هیچ وجه بعد از خوردن غذا نخوابید و وعده‌های غذایی خود را خوب و زیاد بجوید و آهسته غذا بخورید. همچنین می‌توانید غذاهای سرد مثل: سالاد، ساندویج سرد، سبزی و میوه‌های خام، لیمو و زنجبیل تازه، سیب زمینی آب پز،  آب گوشت‌ و سوپ استفاده کنید. همینطور می‌توانید ژله و بستنی یخی، چای نعناع نیز میل کنید تا مقداری از حالت تهوع، به خصوص تهوع‌های صبحگاهی کاهش یابد.

درمان حالت تهوع بارداری
حالت تهوع صبح گاهی در دوران بارداری

2. یبوست در دوران بارداری:
از دیگر مشکلات شایعی که خانم‌ها در زمان بارداری ممکن است به آن دچار شوند یبوست است که معمولا به خاطر تغذیه نامناسب و همچنین تغییرات هورمونی بدن خانم‌ها می‌باشد. برای اینکه یبوست خود را برطرف کنید آب زیاد بنوشید. سعی کنید در طول روز 8 لیوان آب بنوشید و بهتر است آبی که می‌خورید سرشار از منیزیم باشد. 
از غذاهای غنی از فیبر مثل: سبزی‌ها و میوه‌ها، برنج، ماکارونی و نان سبوس‌دار استفاده کنید. 
در روز 30 دقیقه پیاده روی کنید و اگر از قرص آهن استفاده می‌کنید از پزشک خود بخواهید قرصی تجویز کند تا کمتر دچار مشکلات گوارشی و یبوست شوید.

یبوست در بارداری
یبوست در بارداری

3. کم خونی در دوران بارداری:
یکی از خطرناک‌ترین شرایط در دوران بارداری، کم خونی می‌باشد. اگر علائمی مثل تنگی نفس، رنگ پریدگی، غش کردن، احساس ضعف و خستگی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایش و ویزیت اطمینان حاصل کند که دچار کم خونی هستید یا نه. 
بدن مادران باردار آهن بیشتری نیاز دارد چون برای رشد جنین میزان مشخصی از آهن در خون ضروری است. اگر خانم‌های باردار کم خون باشند ضمن اینکه باید غذاهای غنی از آهن و اسید فولیک مصرف کنند، باید با تجویز پزشک و خوردن قرص آهن نیز این کمبود را جبران کنند. 

کم خونی در بارداری
بررسی کم خونی قبل از ازدواج و در دوران بارداری

4. فشار خون بالا در دوران بارداری:
فشار خون بالا نیز از شایع‌ترین عوارض دوران بارداری می‌باشد که عموما از هفته بیستم بارداری شروع می‌شود. خانم‌های بارداری که به این بیماری دچار می‌شوند باید تحت نظر پزشک باشند و مدام فشار آنها کنترل شود. 

فشار خون بالا در بارداری
فشار خون بالا در دوران بارداری

5. دیابت در دوران بارداری:
اگر میزان قند خون خانم‌های باردار بالا بود با انجام آزمایش دو مرحله‌ای می‌توان فهمید که دیابت بارداری دارند یا خیر. این آزمایش در هفته 24 تا 28 حاملگی انجام می‌شود. در خانم‌هایی که دچار دیابت بارداری می‌شوند خطر بزرگ شدن بیش از اندازه جنین و افزایش ناگهانی فشار خون، تکرر ادرار، گرسنگی و تشنگی، افزایش وزن و همچنین مقدار دفع بیش از اندازه آمنیوتیک و پروتئین در ادرار از هفته بیستم بارداری و زایمان سزارین وجود دارد به همین خاطر باید در رژیم غذایی خود دقت لازم را داشته باشند و قند خون خود را مرتب کنترل کنند و ورزش کردن را فراموش نکنند. حتی در بعضی از موارد باید درمان دارویی و همچنین استفاده از انسولین را نیز شروع کنند. 

دیابت بارداری
دیابت بارداری

6. عفونت دستگاه ادراری در دوران بارداری:
یکی دیگر از مشکلات دوران بارداری عفونت دستگاه ادراری می‌باشد. از نشانه‌های عفونت می‌توان به تب، درد قسمت پایین شکم و کمر، تکرر ادرار، بوی بد ادرار و کدر بودن آن، وجود خون در ادرار و احساس خالی نشدن کامل مثانه اشاره کرد. این علائم زنگ هشدار است که حتما باید به پزشک مراجعه کنید. مواردی هم وجود دارد که خانم‌های باردار علامتی ندارند که این مورد جزو خطراتی است که می‌تواند به سقط جنین و یا تولد زودرس نوزاد انجامد. علت اصلی عفونت، تغییرات هورمونی و تغییر شکل لگن به دلیل بارداری است. همچنین رشد جنین باعت می‌شود فشار بر روی مثانه بیشتر شده و باعث شود که مثانه کامل تخلیه نشود. به همین خاطر باکتری‌ها زمان بیشتری برای تکثیر خواهند داشت.

پزشک در اولین چکاپ آزمایش ادرار درخواست می‌کند تا مطمئن شود که عفونت نداشته باشید و حتی این احتمال وجود دارد که در طول بارداری دچار عفونت ادراری نشوید ولی به صورت کلی برای جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری آب زیاد بنوشید. 

برخی نکات:

  • احساس دفع ادرار را نادیده نگیرید و هر بار مثانه خود را کاملا خالی کنید. 
  • در دوران بارداری از دوش واژینال استفاده نکنید. 
  • از لباس زیر نخی استفاده کنید. 
  • عصاره شاتوت بنوشید چون باکتری‌های دستگاه ادراری را کاهش می‌دهد.
علائم عفونت در بارداری
سوزش ادرار در بارداری

8. پره آکلامپسی در دوران بارداری:
مسمویت بارداری یا پره آکلامپسی معمولا پس از هفته بیستم شروع می‌شود که از مهم‌ترین علائم آن افزایش فشار خون، دفع زیاد پروتئین از ادرار، تاری دید، درد معده، سردرد، سرگیجه و ورم دست و پا و صورت می‌باشد. بیماری پره آکلامپسی مشکلاتی در کلیه‌ها و دیگر اعضای بدن به وجود می‌آورد. پس حتما تحت نظر پزشک باشید و آزمایش‌ها و چکاپ‌های قبل از بارداری را انجام دهید تا از بروز این مشکل جلوگیری شود. 

همه چیز در مورد پره اکلامپسی
پره آکلامپسی در بارداری

9. گرفتگی عضلات در دوران بارداری:
کرامپ دوران بارداری بیشتر موقع شب رخ می‌دهد. برای اینکه به این عارضه مبتلا نشوید در روز 30 دقیقه نرمش و کشش عضلانی انجام دهید. 

10. تکرر ادرار در دوران بارداری:
از دیگر مشکلات دوران بارداری تکرر ادرار می‌باشد که ممکن است تا اواخر حاملگی فرد به آن مبتلا باشد. البته در ماه‌های آخر چون جنین بزرگ می‌شود و رحم به مثانه فشار می‌آورد تکرر ادرار کاملا طبیعی است. اما اگر این امر شما را اذیت می‌کند بهتر است در ساعت‌های پایانی شب و نزدیک به خواب از نوشیدن مایعات خودداری کنید. به خصوص مایعات کافئین‌دار.

تکرر ادرار در بارداری
تکرر ادرار در دوران بارداری

11. افسردگی در دوران بارداری:
تغییرات هورمونی نقش به سزایی در افسردگی مادران باردار دارند. زنان باردار در زمان افسردگی بارداری احساس کم اشتهایی، حساسیت، تحریک پذیری و غم و اندوه شدیدی دارند و حتی گاهی مواقع که افسردگی آنها شدیدتر میباشد به فکر آسیب رساندن به خود و جنین را دارند. افسردگی زنان باردار بر رشد جنین اثر منفی می‌گذارد پس باید تحت نظر پزشک باشند و همچنین افراد خانواده باید او را کاملا به لحاظ روانی حمایت کنند. 

افسردگی در بارداری
افسردگی در دوران بارداری

12. جداشدن زودرس جفت در دوران بارداری:
از خطرناک‌ترین مشکلات بارداری جدا شدن زود هنگام جفت می‌باشد. اگر جفت زودتر از دیواره رحم جدا شود، اکسیژن کافی به جنین نمی‌رسد. از علائم شایع جداشدن جفت: گرفتگی و درد شکم، خونریزی واژینال و انقباضات رحمی می‌باشد. اگر جدا شدن مختصر باشد با استراحت و بی تحرکی خانم باردار مشکل حل شده و بهبود پیدا می‌کند. اما اگر شدید باشد سریعا مادر باردار باید در بیمارستان بستری شده و نوزاد خود را به دنیا بیاورد. 

علائم پاره شدن بند ناف
جداشدن زودرس جفت در زمان بارداری

13. جفت سر راهی در دوران بارداری:
وقتی جفت به صورت غیر طبیعی در قسمت تحتانی رحم قرار می‌گیرد باعث بسته شدن کامل و یا قسمتی از دهانه رحم می‌شود که اگر در ابتدای بارداری تشخیص داده شود مشکلی به وجود نمی‌آورد اما اگر این جفت در ماه‌های آخر نیز سر جای خود باقی بماند باعث خونریزی و مشکلات دیگر و حتی باعث زایمان زودرس نیز می‌شود که در این صورت زایمان به صورت سزارین انجام می‌شود. 

جفت سر راهی
جفت سر راهی در دوران بارداری

14. سقط جنین در دوران بارداری:
سقط جنین بیشتر در سه ماه اول بارداری اتفاق می‌افتد که البته بیشتر سقط‌ها بیش از هفته دوازدهم اتفاق می‌افتد. علائم سقط‌ جنین مختلف است و به این بستگی دارد که در چه مرحله‌ای از بارداری باشید. حتی مواقعی پیش می‌آید که خانم‌ها نمی‌دانند که باردار هستند و جنین خود را سقط می‌کنند. از علائم شایع آن می‌توان به خونریزی زیاد واژینال، لکه بینی شدید، انقباضات شکم، کمر درد خفیف تا شدید، دل درد شدید، ترشح بافت یا مایعاتی از واژن نام برد. هر کدام از این علائم زنگ هشداری است برای زنان باردار تا هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. حتی ممکن است این علائم مربوط به سقط نباشد که در هر صورت باید تحت نظر پزشک باشید.

علائم سقط جنین
سقط جنین

15. بارداری خارج از رحم در دوران بارداری:
بارداری خارج از رحم مواقعی اتفاق میوفتد که تخمک بارور شده در خارج از رحم قرار بگیرد و رشد کند. معمولا 1 تا 2 درصد بارداری‌ها خارج رحمی هستند که اگر از زود درمان نشوند خطر مرگ را به دنبال دارند چون خونریزی داخلی اتفاق می‌افتد. از علائم آن سرگیجه، درد شدید شکم، درد مثانه و احساس سبکی سر می‌باشد.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی