تهران

بهداشت دندان را چگونه انجام دهیم

نکات مهم و طلایی در حفظ سلامت دندان
مراقبت و حفظ سلامت دهان و دندان از نکات مهم و پراهمیت برای هر جامعه ای است چون هزینه های دندان پزشکی به مراتب هزینه های سنگین تری را به جامعه و افراد تحمیل می کند بنابراین رعایت بهداشت و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند بار هزینه های دندان پزشکی را کم کند.

 نکات مهم برای بهداشت دندان

بهداشت و رعایت سلامت دندان، اهمیت ویژه ای درحفظ سلامت دندان ها و لثه ها دارد. عدم رعایت بهداشت دندان به مرور سبب  ایجاد لایه میکروبی بنام پلاک بر روی دندان ها شده و اسیدهای مخربی تولید می کند که این اسیدها باعث تخریب مینای دندان شده و به تدریج به پوسیدگی دندان ها و بروز بیماریهای لثه منجر می شوند.

بهداشت دهان و دندان
اهمیت بهداشت دندان

داشتن آگاهی از نحوه سالم نگه داشتن دندان ها و حفظ ظاهر و سلامت آنها یک امر ضروری و مهم برای همه است تا با پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان این عضو مهم از بدن را سالم نگه دارند.

در این مطلب قصد داریم نکات مهم و طلایی در رابطه با بهداشت دندان را برای آگاهی شما عزیزان مطرح نماییم.

مسواک زدن را فراموش نکنید حداقل دوبار در روز یکبار موقع خوابیدن و یک نوبت در هنگام صبح مسواک بزنید.

بهداشت دندان
اهمیت مسواک در سلامت دندان

بعد از هر وعده غذایی، با استفاده از نخ دندان حاوی فلوراید بین دندان را تمیز نمایید.

بهداشت دندان
استفاده از نخ دندان برای سلامت دندانها

از مصرف دخانیات بپرهیزید. سیگار کشیدن یا استفاده از تنباکو علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف، احتمال پوسیدگی دندان ها را نیز افزایش می دهد. استعمال دخانیات همچنین باعث ایجاد بوی بد دهان و زردی دندانها می شود.

مقدار مصرف شیرینی جات را کاهش دهید. حدود دو تا پنج دقیقه بعد از خوردن مواد قندی و غذا، در اثر فعالیت میکروب های موجود در لایه میکروبی، اسید های مخربی در دندان تولید و تکثیر می شوند و به مدت بیست دقیقه تا حدود یک ساعت در دهان می مانند. با تکرار این پروسه و تولید مکرر این اسیدها، روند فرسایش در سطوح مینای دندان تسریع شده و موجب ایجاد حفره در روی دندان می شود. بنابراین با کاهش میزان مصرف مواد قندی و مسواک زدن بعد از مصرف آنها سلامت و زیبایی دندان هایتان را تضمین کنید.

از رژیم غذایی متعادلی پیروی کنید تا تمامی مواد مغذی بدن در حد مطلوب تامین شود. نبود یا کمبود هر کدام از مواد معدنی و ویتامین ها در بدن علاوه بر تاثیر بر سیستم کلی و سلامت عمومی بدن، می تواند سلامت دندان ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

استفاده از آدامس های بدون قند، پس از استفاده از مواد قندی و تنقلات برای سلامت دندان ها مفید است.

از خمیر دندان های حاوی فلوراید برای مسواک زدن استفاده کنید.

سعی کنید به صورت منظم برای چک آپ سلامتی دندان هایتان به دندان پزشک مراجعه کنید.

بهداشت دندان ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی جایگزینی برای دندان های از بین رفته هستند و باید در حفظ و نگهداری آنها مانند دندان های طبیعی جدی باشید و از آنها مراقبت کرده و تمیز کنید. برای حفظ سلامت ایمپلنت های دندانی، عدم رعایت بهداشت در دندان های ایمپلنتی موجب تجمع پلاک و باکتری در اطراف آنها می شود که این امر موجبات بروز عفونت ایمپلنت را فراهم می کند که تحت عنوان پری ایمپلنتایتیس شناخته می شوند. برای مراقبت بهتر از دندانهای ایمپلنتی، مسواک زدن به طور منظم در صبح و عصر و استفاده از نخ دندان و دهانشویه ضروری است.

بهداشت دندان مصنوعی

 در دندانهای مصنوعی به دلیل داشتن منافذ فراوان، احتمال نفوذ انواع مختلف قارچ و میکروب در آنها بیشتر است. بنابراین کسانی که از پروتزهای مصنوعی دندانی استفاده می کنند باید پس از هر بار مصرف، دندان ها را از دهان خارج کرده و به خوبی بشویند و از دهانشویه استفاده کنند.

نخ دندان کشیدن

 استفاده صحیح از نخ دندان یکی از راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی زود هنگام دندان هاست. برای استفاده درست از نخ دندان ابتدا 20 تا 25 سانتی متر از آن را ببرید و با گره زدن آن یک حلقه بوجود آورید تا بتوانید به راحتی دندان ها را نخ بکشید.

بهداشت دندان در طب سنتی

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی بسیار با اهمیت بوده است. به همین دلیل راه کارهای بسیاری توسط طب سنتی برای حفظ سلامت وزیبایی دندان مطرح شده است. یکی از راهکارهای توصیه شده در طب سنتی، استفاده از روغن (روغن های گیاهی مثل کنجد و نارگیل) در شست وشوی دهان و دندان است که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و تقویت لثه و فک می شود. همچنین این روش به حذف باکتری ها از دهان نیز کمک می کند. زردچوبه نیز به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی کمک شایانی به سلامت دهان و دندان می نماید. چای سبز نیز جایگاه ویژه ای در درمانهای طب سنتی دارد بخصوص به خاطر داشتن فلوراید طبیعی، و پلی فنل ها و کاتچین ها از پوسیدگی و بیماریهای لثه جلوگیری می کند و هم چنین بوی بد دهان را از بین می برد.

بهداشت دندان روکش شده

روکش دندان به عنوان یک کلاه دندانی روی دندان قرار گرفته و دندان را پوشش می دهد و بیشتر برای بهبود بخشیدن و بهتر دیده شدن ظاهر دندان و اندازه ی آن استفاده می گردد.  دندان های روکش شده هم مانند سایر انواع دندان نیاز به رسیدگی و مراقبت دارند تا دوام بیشتری داشته باشند برای نگهداری از دندانهای روکش شده، مسواک زدن به طور مرتب و استفاده مداوم از نخ دندان و هم چنین استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید برای تقویت مینای دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها از نکات مهم است.

با توجه به آشنایی با شیوه های حفظ سلامت و زیبایی دندانها در موارد بالا امیدواریم مطلب فوق بتواند راهنمای خوبی برای ترویج فرهنگ مراقبت از دندانها و حفظ بهداشت مربوط به دندان باشد.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی